Zrušiť tender na D1 pri Levoči bolo podľa Doprastavu správne

Rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti zrušiť tender na stavbu druhej etapy diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči bolo podľa stavebnej spoločnosti Doprastav správne a nevyhnutné.

BRATISLAVA.

"Predmetná súťaž vykazovala závažné a iným spôsobom neodstrániteľné nedostatky, a to právneho aj vecného charakteru," informoval v utorok agentúru SITA generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský.

Generálny riaditeľ NDS Alan Sitár informoval o zrušení tendra v pondelok vzhľadom na to, že hrozilo jeho zastavenie a tým aj oddialenie samotnej stavby 9,5-kilometrovej časti plánovanej diaľnice.

Úsek pri Levoči v dĺžke 18,5 kilometrov (km) je rozdelený na dve časti. Doprastav podal na Krajskom súde v Bratislave žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Úrad v marci len čiastočne vyhovel námietkam firmy proti nejasným súťažným podmienkam, nariadil NDS odstrániť nedostatky a spresniť podmienky, ale súťaž nezrušil.

"Spoločnosť Doprastav podala žiadosť o odklad vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO, a to až do rozhodnutia o žalobe," potvrdil Šamudovský aj podanie návrhu na vydanie predbežného opatrenia. Keby ho súd prijal, tender by bol pozastavený zrejme na dlhé mesiace.

Nové obstarávanie na stavbu druhej časti D1 Jánovce - Jablonov by malo začať do konca mája, pričom ponuky by sa mali predbežne otvárať v závere augusta.

Avizovaná zmena výberu typu zmluvných podmienok v novej súťaži, už podľa žltej namiesto červenej knihy FIDIC (Medzinárodná federácia konzultačných inžinierov), je podľa riaditeľa Doprastavu plne na rozhodnutí obstarávateľa.

"Už výber tohto typu zmlúv však znalým veci našepkáva, kde boli nedostatky. V tomto type zmlúv budú už totiž všetky problémy spojené s uvedením projektu do súladu s platnými technickými normami a zmenou stavebného povolenia úlohou zhotoviteľa," dodal Šamudovský.

Pri použití žltej knihy budúci dodávateľ zabezpečí popri stavebných prácach aj prípravu projektovej dokumentácie. V prípade postupu podľa červenej knihy je dodanie dokumentácie úlohou projektanta, ktorého vyberá obstarávateľ.

Doprastav mal na podanie súdnej žaloby zákonné právo. "ÚVO nerozhodol o všetkých častiach podaných námietok. Podľa spoločnosti Doprastav bolo predmetné rozhodnutie neúplné, neurčité, zmätočné a umožňovalo voľný výklad povinností uložených verejnému obstarávateľovi. V jednej kľúčovej veci sa navyše odvolalo na dodatočné stanovisko stavebného úradu, ktoré, naopak, vyvracalo závery urobené ÚVO," zdôvodnil Šamudovský podanie žaloby proti rozhodnutiu úradu z 9. marca.

Riaditeľ Doprastavu pripomenul, že úrad si dal v tejto veci vypracovať aj niekoľko nezávislých expertíz, ich závery a odporúčania však v celom rozsahu ignoroval.

"Z celého konania o námietkach bolo jasné, že ÚVO je pod enormným politickým tlakom, aby rozhodol v prospech obstarávateľa za každú cenu. A preto sme využili už len poslednú možnosť, a to podanie žaloby na príslušný súd, ktorý je jediný oprávnený správnosť rozhodnutia ÚVO preskúmať," dodal Šamudovský.

Podľa neho všetky dôkazy hovoria o tom, že úrad konal len v takzvanom verejnom záujme, ale nie odborne a spravodlivo. Doprastav chcel žalobou dosiahnuť zrušenie rozhodnutia úradu a vrátenie mu veci na nové prerokovanie. Rozhodnutie súdu by bolo pre úrad záväzné.

ÚVO v stanovisku pre agentúru SITA v pondelok vyhlásil, že aj v uvedenom prípade prostredníctvom komisie pre rozhodovanie v konaní o námietkach konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu, v zmysle platného zákona o verejnom obstarávaní a v zákonom stanovenej lehote.

"Úrad pripraví k žalobe pri dodržaní a rešpektovaní platných legislatívnych noriem a lehôt vyjadrenie, ktoré poskytne Krajskému súdu v Bratislave. Do skončenia súdneho konania sa nebude k veci vyjadrovať," uviedol hovorca úradu Branislav Zvara.

Doprastav mal podobné námietky proti podmienkam aj v prípade tendra na stavbu prvej etapy D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km. Hoci ÚVO vo februári vyhovel námietkam tiež iba čiastočne s tým, že NDS musela napraviť chyby, ale súťaž mohla pokračovať, Doprastav vtedy nepodal žalobu proti úradu.

"V prípade I. úseku NDS podstatné pochybenia odstránila 7. apríla vydaním doplnenia a vysvetlenia súťažných podkladov. Tento akt umožnil realizáciu I. úseku D1 Jánovce - Jablonov v súlade so záväznými technickými normami a všeobecne záväznými právnymi predpismi," vysvetlil Šamudovský.

Súťažné podmienky na druhý úsek diaľnice podľa Doprastavu vykazovali závažnejšie nedostatky. Spočívali v tom, že už samotné stavebné povolenie bolo vydané v rozpore so zákonom a predpismi, tvrdí firma.

Celý proces stavebného konania trval v čase, keď už niekoľko mesiacov platila nová norma o navrhovaní tunelov (súčasťou druhej etapy D1 pri Levoči je aj výstavba tunela Šibenik).

"Stavebné povolenie, ako aj súťažné podklady, vrátane projektovej dokumentácie ako ich súčasti, túto skutočnosť od 1. 2. 2008, kedy vstúpila do platnosti ďalšia úprava normy, ignorovali. Záväznou podmienkou toho istého stavebného povolenia však je - stavbu, vrátane tunela, realizovať v zmysle platných noriem," pokračoval Šamudovský.

To by podľa neho bolo možné len tak, že okamžite po vyhodnotení súťaže by bolo zmenené zadanie a úspešný uchádzač by po skončení súťaže vypracoval a ocenil úplne nové riešenie tunela a súvisiacich objektov a požiadal o zmenu stavebného povolenia.

Úsporu nákladov na nové riešenie možno odhadnúť až na 20 % pôvodnej ceny. "Tento postup jednoznačne umožňoval špekulatívne oceňovanie týchto objektov s vedomím, že po súťaži budú prepracované a nanovo ocenené," dodal riaditeľ Doprastavu.

Žiadosti o vysvetlenie súťažných podkladov adresovali NDS v nezvykle veľkom rozsahu aj iní uchádzači. Mali vyše päťsto otázok. Keďže Doprastav podal ako jediný komplexné námietky, s čím je spojená povinnosť zložiť nemalú kauciu, ostatní uchádzači pravdepodobne preto námietky v tej istej veci nepodali.

NDS vyhlásila tendre na oba úseky D1 Jánovce - Jablonov, ktoré mali byť pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, vlani koncom. novembra. Stavebné práce na prvom úseku za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní.

Druhý úsek má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča.

NDS chce výstavbu diaľnice pri Levoči financovať z európskych peňazí a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 333
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 348
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 375
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 832
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 775
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 635
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 510
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 402
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 249
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 044

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi veľký problém a Plavčan odišiel

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

Neprehliadnite tiež

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.