Zrušiť tender na D1 pri Levoči bolo podľa Doprastavu správne

Rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti zrušiť tender na stavbu druhej etapy diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči bolo podľa stavebnej spoločnosti Doprastav správne a nevyhnutné.

BRATISLAVA.

"Predmetná súťaž vykazovala závažné a iným spôsobom neodstrániteľné nedostatky, a to právneho aj vecného charakteru," informoval v utorok agentúru SITA generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský.

Generálny riaditeľ NDS Alan Sitár informoval o zrušení tendra v pondelok vzhľadom na to, že hrozilo jeho zastavenie a tým aj oddialenie samotnej stavby 9,5-kilometrovej časti plánovanej diaľnice.

Úsek pri Levoči v dĺžke 18,5 kilometrov (km) je rozdelený na dve časti. Doprastav podal na Krajskom súde v Bratislave žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Úrad v marci len čiastočne vyhovel námietkam firmy proti nejasným súťažným podmienkam, nariadil NDS odstrániť nedostatky a spresniť podmienky, ale súťaž nezrušil.

"Spoločnosť Doprastav podala žiadosť o odklad vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO, a to až do rozhodnutia o žalobe," potvrdil Šamudovský aj podanie návrhu na vydanie predbežného opatrenia. Keby ho súd prijal, tender by bol pozastavený zrejme na dlhé mesiace.

Nové obstarávanie na stavbu druhej časti D1 Jánovce - Jablonov by malo začať do konca mája, pričom ponuky by sa mali predbežne otvárať v závere augusta.

Avizovaná zmena výberu typu zmluvných podmienok v novej súťaži, už podľa žltej namiesto červenej knihy FIDIC (Medzinárodná federácia konzultačných inžinierov), je podľa riaditeľa Doprastavu plne na rozhodnutí obstarávateľa.

"Už výber tohto typu zmlúv však znalým veci našepkáva, kde boli nedostatky. V tomto type zmlúv budú už totiž všetky problémy spojené s uvedením projektu do súladu s platnými technickými normami a zmenou stavebného povolenia úlohou zhotoviteľa," dodal Šamudovský.

Pri použití žltej knihy budúci dodávateľ zabezpečí popri stavebných prácach aj prípravu projektovej dokumentácie. V prípade postupu podľa červenej knihy je dodanie dokumentácie úlohou projektanta, ktorého vyberá obstarávateľ.

Doprastav mal na podanie súdnej žaloby zákonné právo. "ÚVO nerozhodol o všetkých častiach podaných námietok. Podľa spoločnosti Doprastav bolo predmetné rozhodnutie neúplné, neurčité, zmätočné a umožňovalo voľný výklad povinností uložených verejnému obstarávateľovi. V jednej kľúčovej veci sa navyše odvolalo na dodatočné stanovisko stavebného úradu, ktoré, naopak, vyvracalo závery urobené ÚVO," zdôvodnil Šamudovský podanie žaloby proti rozhodnutiu úradu z 9. marca.

Riaditeľ Doprastavu pripomenul, že úrad si dal v tejto veci vypracovať aj niekoľko nezávislých expertíz, ich závery a odporúčania však v celom rozsahu ignoroval.

"Z celého konania o námietkach bolo jasné, že ÚVO je pod enormným politickým tlakom, aby rozhodol v prospech obstarávateľa za každú cenu. A preto sme využili už len poslednú možnosť, a to podanie žaloby na príslušný súd, ktorý je jediný oprávnený správnosť rozhodnutia ÚVO preskúmať," dodal Šamudovský.

Podľa neho všetky dôkazy hovoria o tom, že úrad konal len v takzvanom verejnom záujme, ale nie odborne a spravodlivo. Doprastav chcel žalobou dosiahnuť zrušenie rozhodnutia úradu a vrátenie mu veci na nové prerokovanie. Rozhodnutie súdu by bolo pre úrad záväzné.

ÚVO v stanovisku pre agentúru SITA v pondelok vyhlásil, že aj v uvedenom prípade prostredníctvom komisie pre rozhodovanie v konaní o námietkach konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu, v zmysle platného zákona o verejnom obstarávaní a v zákonom stanovenej lehote.

"Úrad pripraví k žalobe pri dodržaní a rešpektovaní platných legislatívnych noriem a lehôt vyjadrenie, ktoré poskytne Krajskému súdu v Bratislave. Do skončenia súdneho konania sa nebude k veci vyjadrovať," uviedol hovorca úradu Branislav Zvara.

Doprastav mal podobné námietky proti podmienkam aj v prípade tendra na stavbu prvej etapy D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km. Hoci ÚVO vo februári vyhovel námietkam tiež iba čiastočne s tým, že NDS musela napraviť chyby, ale súťaž mohla pokračovať, Doprastav vtedy nepodal žalobu proti úradu.

"V prípade I. úseku NDS podstatné pochybenia odstránila 7. apríla vydaním doplnenia a vysvetlenia súťažných podkladov. Tento akt umožnil realizáciu I. úseku D1 Jánovce - Jablonov v súlade so záväznými technickými normami a všeobecne záväznými právnymi predpismi," vysvetlil Šamudovský.

Súťažné podmienky na druhý úsek diaľnice podľa Doprastavu vykazovali závažnejšie nedostatky. Spočívali v tom, že už samotné stavebné povolenie bolo vydané v rozpore so zákonom a predpismi, tvrdí firma.

Celý proces stavebného konania trval v čase, keď už niekoľko mesiacov platila nová norma o navrhovaní tunelov (súčasťou druhej etapy D1 pri Levoči je aj výstavba tunela Šibenik).

"Stavebné povolenie, ako aj súťažné podklady, vrátane projektovej dokumentácie ako ich súčasti, túto skutočnosť od 1. 2. 2008, kedy vstúpila do platnosti ďalšia úprava normy, ignorovali. Záväznou podmienkou toho istého stavebného povolenia však je - stavbu, vrátane tunela, realizovať v zmysle platných noriem," pokračoval Šamudovský.

To by podľa neho bolo možné len tak, že okamžite po vyhodnotení súťaže by bolo zmenené zadanie a úspešný uchádzač by po skončení súťaže vypracoval a ocenil úplne nové riešenie tunela a súvisiacich objektov a požiadal o zmenu stavebného povolenia.

Úsporu nákladov na nové riešenie možno odhadnúť až na 20 % pôvodnej ceny. "Tento postup jednoznačne umožňoval špekulatívne oceňovanie týchto objektov s vedomím, že po súťaži budú prepracované a nanovo ocenené," dodal riaditeľ Doprastavu.

Žiadosti o vysvetlenie súťažných podkladov adresovali NDS v nezvykle veľkom rozsahu aj iní uchádzači. Mali vyše päťsto otázok. Keďže Doprastav podal ako jediný komplexné námietky, s čím je spojená povinnosť zložiť nemalú kauciu, ostatní uchádzači pravdepodobne preto námietky v tej istej veci nepodali.

NDS vyhlásila tendre na oba úseky D1 Jánovce - Jablonov, ktoré mali byť pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, vlani koncom. novembra. Stavebné práce na prvom úseku za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní.

Druhý úsek má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča.

NDS chce výstavbu diaľnice pri Levoči financovať z európskych peňazí a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 028
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 232
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 507
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 494
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 387
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 386
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 164
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 947
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 911

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Ľudia sa surfovania v roamingu prestávajú báť

Podiel dovolenkárov, ktorí využívali mobilné dátové služby v roamingu tak často ako doma, sa po zrušení roamingových poplatkov zdvojnásobil.

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.