Zrušiť tender na D1 pri Levoči bolo podľa Doprastavu správne

Rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti zrušiť tender na stavbu druhej etapy diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči bolo podľa stavebnej spoločnosti Doprastav správne a nevyhnutné.

BRATISLAVA.

"Predmetná súťaž vykazovala závažné a iným spôsobom neodstrániteľné nedostatky, a to právneho aj vecného charakteru," informoval v utorok agentúru SITA generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský.

Generálny riaditeľ NDS Alan Sitár informoval o zrušení tendra v pondelok vzhľadom na to, že hrozilo jeho zastavenie a tým aj oddialenie samotnej stavby 9,5-kilometrovej časti plánovanej diaľnice.

Úsek pri Levoči v dĺžke 18,5 kilometrov (km) je rozdelený na dve časti. Doprastav podal na Krajskom súde v Bratislave žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Úrad v marci len čiastočne vyhovel námietkam firmy proti nejasným súťažným podmienkam, nariadil NDS odstrániť nedostatky a spresniť podmienky, ale súťaž nezrušil.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Spoločnosť Doprastav podala žiadosť o odklad vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO, a to až do rozhodnutia o žalobe," potvrdil Šamudovský aj podanie návrhu na vydanie predbežného opatrenia. Keby ho súd prijal, tender by bol pozastavený zrejme na dlhé mesiace.

Nové obstarávanie na stavbu druhej časti D1 Jánovce - Jablonov by malo začať do konca mája, pričom ponuky by sa mali predbežne otvárať v závere augusta.

Avizovaná zmena výberu typu zmluvných podmienok v novej súťaži, už podľa žltej namiesto červenej knihy FIDIC (Medzinárodná federácia konzultačných inžinierov), je podľa riaditeľa Doprastavu plne na rozhodnutí obstarávateľa.

"Už výber tohto typu zmlúv však znalým veci našepkáva, kde boli nedostatky. V tomto type zmlúv budú už totiž všetky problémy spojené s uvedením projektu do súladu s platnými technickými normami a zmenou stavebného povolenia úlohou zhotoviteľa," dodal Šamudovský.

Pri použití žltej knihy budúci dodávateľ zabezpečí popri stavebných prácach aj prípravu projektovej dokumentácie. V prípade postupu podľa červenej knihy je dodanie dokumentácie úlohou projektanta, ktorého vyberá obstarávateľ.

Doprastav mal na podanie súdnej žaloby zákonné právo. "ÚVO nerozhodol o všetkých častiach podaných námietok. Podľa spoločnosti Doprastav bolo predmetné rozhodnutie neúplné, neurčité, zmätočné a umožňovalo voľný výklad povinností uložených verejnému obstarávateľovi. V jednej kľúčovej veci sa navyše odvolalo na dodatočné stanovisko stavebného úradu, ktoré, naopak, vyvracalo závery urobené ÚVO," zdôvodnil Šamudovský podanie žaloby proti rozhodnutiu úradu z 9. marca.

Riaditeľ Doprastavu pripomenul, že úrad si dal v tejto veci vypracovať aj niekoľko nezávislých expertíz, ich závery a odporúčania však v celom rozsahu ignoroval.

"Z celého konania o námietkach bolo jasné, že ÚVO je pod enormným politickým tlakom, aby rozhodol v prospech obstarávateľa za každú cenu. A preto sme využili už len poslednú možnosť, a to podanie žaloby na príslušný súd, ktorý je jediný oprávnený správnosť rozhodnutia ÚVO preskúmať," dodal Šamudovský.

Podľa neho všetky dôkazy hovoria o tom, že úrad konal len v takzvanom verejnom záujme, ale nie odborne a spravodlivo. Doprastav chcel žalobou dosiahnuť zrušenie rozhodnutia úradu a vrátenie mu veci na nové prerokovanie. Rozhodnutie súdu by bolo pre úrad záväzné.

ÚVO v stanovisku pre agentúru SITA v pondelok vyhlásil, že aj v uvedenom prípade prostredníctvom komisie pre rozhodovanie v konaní o námietkach konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu, v zmysle platného zákona o verejnom obstarávaní a v zákonom stanovenej lehote.

"Úrad pripraví k žalobe pri dodržaní a rešpektovaní platných legislatívnych noriem a lehôt vyjadrenie, ktoré poskytne Krajskému súdu v Bratislave. Do skončenia súdneho konania sa nebude k veci vyjadrovať," uviedol hovorca úradu Branislav Zvara.

Doprastav mal podobné námietky proti podmienkam aj v prípade tendra na stavbu prvej etapy D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km. Hoci ÚVO vo februári vyhovel námietkam tiež iba čiastočne s tým, že NDS musela napraviť chyby, ale súťaž mohla pokračovať, Doprastav vtedy nepodal žalobu proti úradu.

"V prípade I. úseku NDS podstatné pochybenia odstránila 7. apríla vydaním doplnenia a vysvetlenia súťažných podkladov. Tento akt umožnil realizáciu I. úseku D1 Jánovce - Jablonov v súlade so záväznými technickými normami a všeobecne záväznými právnymi predpismi," vysvetlil Šamudovský.

Súťažné podmienky na druhý úsek diaľnice podľa Doprastavu vykazovali závažnejšie nedostatky. Spočívali v tom, že už samotné stavebné povolenie bolo vydané v rozpore so zákonom a predpismi, tvrdí firma.

Celý proces stavebného konania trval v čase, keď už niekoľko mesiacov platila nová norma o navrhovaní tunelov (súčasťou druhej etapy D1 pri Levoči je aj výstavba tunela Šibenik).

"Stavebné povolenie, ako aj súťažné podklady, vrátane projektovej dokumentácie ako ich súčasti, túto skutočnosť od 1. 2. 2008, kedy vstúpila do platnosti ďalšia úprava normy, ignorovali. Záväznou podmienkou toho istého stavebného povolenia však je - stavbu, vrátane tunela, realizovať v zmysle platných noriem," pokračoval Šamudovský.

To by podľa neho bolo možné len tak, že okamžite po vyhodnotení súťaže by bolo zmenené zadanie a úspešný uchádzač by po skončení súťaže vypracoval a ocenil úplne nové riešenie tunela a súvisiacich objektov a požiadal o zmenu stavebného povolenia.

Úsporu nákladov na nové riešenie možno odhadnúť až na 20 % pôvodnej ceny. "Tento postup jednoznačne umožňoval špekulatívne oceňovanie týchto objektov s vedomím, že po súťaži budú prepracované a nanovo ocenené," dodal riaditeľ Doprastavu.

Žiadosti o vysvetlenie súťažných podkladov adresovali NDS v nezvykle veľkom rozsahu aj iní uchádzači. Mali vyše päťsto otázok. Keďže Doprastav podal ako jediný komplexné námietky, s čím je spojená povinnosť zložiť nemalú kauciu, ostatní uchádzači pravdepodobne preto námietky v tej istej veci nepodali.

NDS vyhlásila tendre na oba úseky D1 Jánovce - Jablonov, ktoré mali byť pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, vlani koncom. novembra. Stavebné práce na prvom úseku za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní.

Druhý úsek má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča.

NDS chce výstavbu diaľnice pri Levoči financovať z európskych peňazí a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 27 052
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 694
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 571
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 265
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 345
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 937
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 392
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 188
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 805
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 008

Téma: Diaľnice


Hlavné správy zo Sme.sk

Dnes píše Matúš Ritomský

Dnes už vieme, že kto nemá zbrojný pas, nie je skutočný Slovan

Maska pacifizmu padla.

Píše Mikuláš Dzurinda

Únia sa musí zmeniť na federáciu (píše Mikuláš Dzurinda)

Aby Únia vzbudzovala nádej aj rešpekt.

Neprehliadnite tiež

USA začali prešetrovať vplyv dovozu uránu na národnú bezpečnosť

Minister obchodu povedal, že krajina produkuje iba päť percent uránu, ktorý potrebuje pre armádu a výrobu elektriny.

Odborníci vidia nedostatky v štátnych IT projektoch za sto miliónov eur

Odborníci upozornili, že v minulosti existovali podozrenia z kartelov.

Slovensko naďalej patrí medzi krajiny s najrýchlejším rastom úverov, tvrdí NBS

Dopyt po úveroch rástol najmä vďaka nízkym úrokovým sadzbám.

EÚ sa chystá na protiúder, zvažuje clá na uhlie, lieky a chemické výrobky z USA

Nové clá by začali platiť v prípade, ak by Trump zaviedol obmedzenia na dovoz európskych áut do USA.

Americká ekonomika ďalej rastie, informovala centrálna banka

Výrobcovia v celej krajine vyjadrili znepokojenie nad clami.