V Česku zaostáva železničná sieť za cestnou, píše denník E15

Rozhodnutie vlády v 90. rokoch zmeniť staré trate na koridory bolo podľa riaditeľa nevládneho Centra pre efektívnu dopravu Petra Šlegra chybné.

PRAHA.

V rozhovore pre denník E15 povedal, že podľa neho mal štát namiesto opravy starých tratí vytýčiť vysokorýchlostné línie "na zelenej lúke", ktoré by zodpovedali moderným nárokom.

Celý projekt modernizácie koridorov je až na svetlé výnimky v podstate generálnou opravou tratí z 19. storočia. Sú to stále trate, ktoré sa kľukatia, aby bolo zabezpečené čo najmenšie stúpanie pre slabo výkonné parné lokomotívy. Príkladom je prvý koridor z Prahy do Brna.

Môže sa ísť buď 50-kilometrovou okľukou cez Českú Třebovú, alebo zdanlivou skratkou cez Českomoravskú vrchovinu, kde je však trať ešte dlhšia v dôsledku veľkého počtu zákrut.

V prvej polovici 90. rokov, keď sa rozhodovalo o budovaní železničných koridorov, bol ministrom dopravy Jan Stráský. Ten povedal, že vysokorýchlostné vlaky nemajú v Česku zmysel, lebo skôr, ako by sa dostali na maximálnu rýchlosť, už by museli začať brzdiť.

Vtedajšie rozhodnutie bolo poplatné obdobiu, ktoré železnici neprialo. Bolo to rozhodnutie dosť neprezieravé, pretože koridory, ktoré mali byť podľa pôvodných predstáv hotové približne do roku 2000, nie sú dokončené dodnes.

Šlegr dodal, že negatívne dôsledky nedomysleného riešenia sú dva. Po prvé, úžitková hodnota železnice, či jej konkurencieschopnosť, koridormi veľmi nevzrástla.

Po druhé, nebudujú sa na zelenej lúke, takže stavebné práce majú výrazný negatívny vplyv na prevádzku, dochádza k častým výlukám. Tie sa prejavujú úbytkom cestujúcich.

Nové trate by sa stavali s podstatne lepšími parametrami. Keď sa stavia na zelenej lúke, nie sú projektanti obmedzovaní starou trasou a trať sa stavia na rýchlosť nad 200 km/h. "Musím tiež vyvrátiť mýtus," pokračoval Šlegr, "že čím vyššia je rýchlosť vlaku, tým vyššia je aj cena trate.

Troleje, koľajnice a podvaly sa nijako podstatne nelíšia, keď sa ukladajú pre rýchlosť 160 km/h alebo 300 km/h. Cenu trate určuje najmä počet umelých stavieb, teda tunelov a mostov". Vo voľnom teréne je trať pre superrýchle vlaky podstatne lacnejšia než diaľnica aj preto, lebo je oveľa užšia.

Samozrejme v niektorých úsekoch sa musia vybudovať tunely. Keď sa však urobí priemer za celú republiku, možno podľa Šlegra povedať, že cena vysokorýchlostných tratí je rovnaká ako cena diaľnic.

V dôsledku chybného rozhodnutia spred dvoch desaťročí teraz Česku hrozí, že vypadne z hlavných európskych železničných ťahov.

Informoval o tom český denník E15.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 678
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 802
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 752
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 626
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 866
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 751
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 313
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 198
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 817

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.