V Česku zaostáva železničná sieť za cestnou, píše denník E15

Rozhodnutie vlády v 90. rokoch zmeniť staré trate na koridory bolo podľa riaditeľa nevládneho Centra pre efektívnu dopravu Petra Šlegra chybné.

PRAHA.

V rozhovore pre denník E15 povedal, že podľa neho mal štát namiesto opravy starých tratí vytýčiť vysokorýchlostné línie "na zelenej lúke", ktoré by zodpovedali moderným nárokom.

Celý projekt modernizácie koridorov je až na svetlé výnimky v podstate generálnou opravou tratí z 19. storočia. Sú to stále trate, ktoré sa kľukatia, aby bolo zabezpečené čo najmenšie stúpanie pre slabo výkonné parné lokomotívy. Príkladom je prvý koridor z Prahy do Brna.

Môže sa ísť buď 50-kilometrovou okľukou cez Českú Třebovú, alebo zdanlivou skratkou cez Českomoravskú vrchovinu, kde je však trať ešte dlhšia v dôsledku veľkého počtu zákrut.

V prvej polovici 90. rokov, keď sa rozhodovalo o budovaní železničných koridorov, bol ministrom dopravy Jan Stráský. Ten povedal, že vysokorýchlostné vlaky nemajú v Česku zmysel, lebo skôr, ako by sa dostali na maximálnu rýchlosť, už by museli začať brzdiť.

Vtedajšie rozhodnutie bolo poplatné obdobiu, ktoré železnici neprialo. Bolo to rozhodnutie dosť neprezieravé, pretože koridory, ktoré mali byť podľa pôvodných predstáv hotové približne do roku 2000, nie sú dokončené dodnes.

Šlegr dodal, že negatívne dôsledky nedomysleného riešenia sú dva. Po prvé, úžitková hodnota železnice, či jej konkurencieschopnosť, koridormi veľmi nevzrástla.

Po druhé, nebudujú sa na zelenej lúke, takže stavebné práce majú výrazný negatívny vplyv na prevádzku, dochádza k častým výlukám. Tie sa prejavujú úbytkom cestujúcich.

Nové trate by sa stavali s podstatne lepšími parametrami. Keď sa stavia na zelenej lúke, nie sú projektanti obmedzovaní starou trasou a trať sa stavia na rýchlosť nad 200 km/h. "Musím tiež vyvrátiť mýtus," pokračoval Šlegr, "že čím vyššia je rýchlosť vlaku, tým vyššia je aj cena trate.

Troleje, koľajnice a podvaly sa nijako podstatne nelíšia, keď sa ukladajú pre rýchlosť 160 km/h alebo 300 km/h. Cenu trate určuje najmä počet umelých stavieb, teda tunelov a mostov". Vo voľnom teréne je trať pre superrýchle vlaky podstatne lacnejšia než diaľnica aj preto, lebo je oveľa užšia.

Samozrejme v niektorých úsekoch sa musia vybudovať tunely. Keď sa však urobí priemer za celú republiku, možno podľa Šlegra povedať, že cena vysokorýchlostných tratí je rovnaká ako cena diaľnic.

V dôsledku chybného rozhodnutia spred dvoch desaťročí teraz Česku hrozí, že vypadne z hlavných európskych železničných ťahov.

Informoval o tom český denník E15.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 960
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 892
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 768
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 394
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 275
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 151
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 734
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 651
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 494
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 235

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu