V Česku zaostáva železničná sieť za cestnou, píše denník E15

Rozhodnutie vlády v 90. rokoch zmeniť staré trate na koridory bolo podľa riaditeľa nevládneho Centra pre efektívnu dopravu Petra Šlegra chybné.

PRAHA.

V rozhovore pre denník E15 povedal, že podľa neho mal štát namiesto opravy starých tratí vytýčiť vysokorýchlostné línie "na zelenej lúke", ktoré by zodpovedali moderným nárokom.

Celý projekt modernizácie koridorov je až na svetlé výnimky v podstate generálnou opravou tratí z 19. storočia. Sú to stále trate, ktoré sa kľukatia, aby bolo zabezpečené čo najmenšie stúpanie pre slabo výkonné parné lokomotívy. Príkladom je prvý koridor z Prahy do Brna.

Môže sa ísť buď 50-kilometrovou okľukou cez Českú Třebovú, alebo zdanlivou skratkou cez Českomoravskú vrchovinu, kde je však trať ešte dlhšia v dôsledku veľkého počtu zákrut.

V prvej polovici 90. rokov, keď sa rozhodovalo o budovaní železničných koridorov, bol ministrom dopravy Jan Stráský. Ten povedal, že vysokorýchlostné vlaky nemajú v Česku zmysel, lebo skôr, ako by sa dostali na maximálnu rýchlosť, už by museli začať brzdiť.

Vtedajšie rozhodnutie bolo poplatné obdobiu, ktoré železnici neprialo. Bolo to rozhodnutie dosť neprezieravé, pretože koridory, ktoré mali byť podľa pôvodných predstáv hotové približne do roku 2000, nie sú dokončené dodnes.

Šlegr dodal, že negatívne dôsledky nedomysleného riešenia sú dva. Po prvé, úžitková hodnota železnice, či jej konkurencieschopnosť, koridormi veľmi nevzrástla.

Po druhé, nebudujú sa na zelenej lúke, takže stavebné práce majú výrazný negatívny vplyv na prevádzku, dochádza k častým výlukám. Tie sa prejavujú úbytkom cestujúcich.

Nové trate by sa stavali s podstatne lepšími parametrami. Keď sa stavia na zelenej lúke, nie sú projektanti obmedzovaní starou trasou a trať sa stavia na rýchlosť nad 200 km/h. "Musím tiež vyvrátiť mýtus," pokračoval Šlegr, "že čím vyššia je rýchlosť vlaku, tým vyššia je aj cena trate.

Troleje, koľajnice a podvaly sa nijako podstatne nelíšia, keď sa ukladajú pre rýchlosť 160 km/h alebo 300 km/h. Cenu trate určuje najmä počet umelých stavieb, teda tunelov a mostov". Vo voľnom teréne je trať pre superrýchle vlaky podstatne lacnejšia než diaľnica aj preto, lebo je oveľa užšia.

Samozrejme v niektorých úsekoch sa musia vybudovať tunely. Keď sa však urobí priemer za celú republiku, možno podľa Šlegra povedať, že cena vysokorýchlostných tratí je rovnaká ako cena diaľnic.

V dôsledku chybného rozhodnutia spred dvoch desaťročí teraz Česku hrozí, že vypadne z hlavných európskych železničných ťahov.

Informoval o tom český denník E15.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 637
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 620
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 530
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 496
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 995
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 872
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.