Finančný sektor má výhrady voči návrhom novely Bazilejskej dohody

New York 1. júna (TASR) - Finančný sektor opatrne prijal návrhy na posilnenie noriem pre bankový kapitál a žiadajú ďalšie úpravy.

Ako sa blíži posledný termín pre vyjadrenie Bazilejskej komisie pre bankový dozor k návrhu dohody, ratingové agentúry Moody's Investors Service a Standard & Poor's upozorňujú, že niektoré z návrhov môžu poškodiť kvalitu a objektivitu ich práce.

Asociácia britských bánk (BBA) žiada zmeniť spôsob, ktorým nová dohoda rieši rizikovosť spotrebných úverov v porovnaní s podnikovými úvermi. International Swaps and Derivatives Association zas spochybňuje vyššie kapitálové náklady na úverové deriváty a najmä nesplatené swapy, ktoré sú podľa zodpovedných úradov právne neisté.

Navrhovaná dohoda, známa ako Bazilej 2 (Basel 2), upraví pôvodné dohody z roku 1998 a jej cieľom je poskytnúť bankám väčšiu pružnosť pri určovaní výšky kapitálu, ktorý musia uvoľniť ako rezervu proti riziku strát. Súčasná dohoda bola pôvodne určená pre banky s medzinárodnou činnosťou, dobrovoľne ju však prijalo viac než 100 krajín a odborníci ju považujú za nedostatočnú pre súčasný komplexný finančný svet.

Ako informuje agentúra Reuters, finančný sektor sa mal do štvrtka 31. mája vyjadriť k najnovšiemu návrhu novej Bazilejskej dohody a Bazilejská komisia ju plánuje dokončiť ešte v tomto roku, aby mohla vstúpiť do platnosti v roku 2004.

Nemenovaný delegát bráni návrh vyšších poplatkov pre investorov, ktorí používajú úverové deriváty namiesto tradičných nástrojov na riadenie rizikovej angažovanosti, napríklad, bankové záruky. Podľa jeho názoru totiž oblasť úverových derivátov nezažila závažnejšie problémy a úrady majú obavy, či tento nový trh je dostatočne silný, aby odolal väčšej turbulencii.

Moodyďs a S&P vo svojom vyjadrení uvádzajú, že nové návrhy zvýšia efektívnosť a stabilitu kapitálových trhov rozšírením typov rizík, ktoré je potrebné sledovať, ako aj prehodnotením váženia rizika a uplatnením účinnejšieho riadenia rizík. Na základe návrhu bude povinná kapitálová primeranosť bánk závisieť od ich angažovanosti v troch typoch rizík - úverové riziko, trhové riziko a prevádzkové riziko.

Skúsenejšie banky budú môcť na určenie rizikového stupňa použiť vlastné úverové ratingy alebo nezávislé organizácie, či už renomované agentúry Moodyďs, S&P a Fitch IBCA alebo nové subjekty.

Moodyďs a S&P však stále majú výhrady voči novým ratingovým organizáciam. Moodyďs dúfa, že Bazilejská dohoda vo svojej konečnej forme stanoví jasné kritériá na posudzovanie kvality a spoľahlivosti ostatných ratingových agentúr. S&P zas očakáva, že dohoda určí jednoznačné normy, podľa ktorých sa bude posudzovať presnosť ratingov od nových organizácií.

Moodyďs zároveň vyjadril obavy, že tieto organizácie poškodia objektivitu tradičných ratingových agentúr v dôsledku zasahovania úradov a tzv. kupovaného ratingu. Takýto "kupovaný rating" sa týka bánk, ktoré si zvolia nezávislú organizáciu, pretože s veľkou pravdepodobnosťou získajú vyšší rating. Agentúra odporúča vytvorenie komisie, ktorá bude potvrdzovať licenciu ratingových organizácií.

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 713
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 014
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 259
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 364
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 360
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 911
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 618
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 533
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 457
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop