AKTUALIZOVANÉ 17:26

Vážny má výhrady k chystaným zmenám v mýte

Ľubomír Vážny si myslí, že pripravované zmeny v mýtnom systéme sú odsúdené na neúspech. Okrem iného kritizuje aj možné znižovanie počtu spoplatnených úsekov od júna.

Exminister Vážny tvrdí,že ministerstvo dopravy nemá ešte dokončené výpočty, ktoré musia byť predložené Európskej komisii minimálne štyri mesiace vopred.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Poslanec Ľubomír Vážny považuje pripravované zmeny v mýtnom systéme za nepodložené a odsúdené na neúspech. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja podľa neho ešte nemá hotové nové výpočty, ktoré musí pri avizovaných zmenách v prevádzke mýta predložiť Európskej komisii minimálne štyri mesiace vopred.

"Z analýzy podľa metodiky Európskej únie by mala byť zrejmá budúca spoplatnená sieť a mýtne sadzby na základe skutočného dopravného modelu z praxe. Je však všeobecne známe, že tieto práce ešte nezačali," uviedol ďalej v piatok Vážny v stanovisku pre agentúru SITA. To podľa neho svedčí o tom, že skoro rok sa na mýte okrem "negatívnej propagandy" nerobilo nič.

Ministerstvo dopravy plánuje od začiatku budúceho roka, po dvoch rokoch od začatia elektronického výberu mýta, zaviesť nové mýtne sadzby. Tie majú zvýhodňovať novšie automobily pred staršími, menej ekologickými. Zároveň sa majú rozšíriť poplatky aj na väčšinu ciest prvej triedy. To by zas malo výrazne obmedziť obchádzanie autodopravcami spoplatnených úsekov v snahe vyhnúť sa plateniu mýtneho.

Počet mýtnych úsekov sa má znížiť o polovicu

Vážny sa pozastavil aj nad avizovaným znižovaním počtu spoplatnených úsekov od júna. "Od spravodlivosti má táto zmena ďaleko, poctiví dopravcovia zaplatia mýto aj za špekulantov," uviedol ďalej bývalý minister dopravy. Pospájané dlhšie úseky budú mať viac výjazdov.

"Časť dopravcov túto skutočnosť využije tak, že neprejdením celého úseku sa spoplatneniu budú vyhýbať. Samozrejme, štát príde o príjem," dodal. Ministerstvo dopravy malo podľa neho upraviť počet úsekov už skôr, aby mal prevádzkovateľ mýta viac času na zavedenie zmien.

Počet mýtnych úsekov by sa mal znížiť zhruba dvojnásobne spojením kratších úsekov s najväčšími tranzitnými prejazdmi. V súčasnosti je mýtnych úsekov viac ako 1 600, čo je približne dvakrát viac ako po zavedení mýtneho systému. O zvýšení počtu úsekov vlani rozhodol práve vtedajší minister Vážny na žiadosť nespokojných dopravcov.

Väčší počet úsekov znamená viac mýtnych operácií za prejazd vozidiel i platieb prevádzkovateľovi mýta, spoločnosti SkyToll, a.s. Ak sa počet úsekov zníži, štát na nižších platbách ušetrí milióny eur. Výpadok príjmov z výberu mýta by sa mal značne znížiť.

Dopravcovia majú naďalej platiť len za celé prejdené úseky, ak z nich zídu skôr, platiť nebudú. Prevádzkovateľ mýta potrebuje na úpravu mýtneho systému niekoľko mesiacov. Zníženie počtu spoplatnených úsekov od júna je tak otázne.

Rezort dopravy od leta zároveň plánuje trvalé používanie tranzitného ticketingu. Ten bol zavedený dva týždne po sprevádzkovaní výberu mýta začiatkom roka 2010. Platnosť náhradného spôsobu platenia mýta pre zahraničných dopravcov, umožňujúci prejazd po určených tranzitných trasách cez SR, bola doteraz dočasne predlžovaná o niekoľko mesiacov. Naposledy do konca mája.

Ministerstvo chce minimalizovať výpadky pri výbere mýta

"Napriek tomu, že v minulosti kritizovala súčasná koalícia túto potrebnú zmenu v čase, kedy vnikali kolóny na hraniciach a obviňovali nás z ústupkov prevádzkovateľovi mýta, dnes sa neštítia predĺžiť toto riešenie natrvalo," vyhlásil Vážny. Lístkový systém by mal podľa neho slúžiť aj domácim dopravcom pri príležitostných prepravách.

Ministerstvo dopravy obhajuje navrhované zníženie počtu mýtnych úsekov tým, aby sa minimalizovali výpadky výberu mýta, ale zároveň, aby sa eliminovali náklady na dodatočné mýtne transakcie.

"Toto bude dosiahnuté predovšetkým spojením kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov. Počet mýtnych úsekov plánujeme znížiť takmer o polovicu. Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená len zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových," uviedlo ministerstvo dopravy. Ide podľa neho o ďalšiu opravu zle nastaveného mýtneho systému, ktorý predražoval platby štátu.

"Nevraciame sa však k úplne prvému nastaveniu mýta, lebo vtedy sa platilo za každý začatý úsek. Teraz ostávame pri tom, že platiť sa bude za každý dokončený úsek. Teda na dopravcov to nebude mať negatívny vplyv, ale výrazne to bude šetriť prostriedky štátu," tvrdí ministerstvo.

Česmad je proti ďalšiemu rozširovaniu platenia mýta

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia je zásadne proti ďalšiemu rozširovaniu platenia mýta na ďalších cestách prvej triedy. Nepáči sa mu ani prípadné zvyšovanie sadzieb mýta a žiada ich zachovanie, pretože sú podľa dopravcov už teraz veľmi vysoké.

Ekologickejšie automobily by však mali byť zvýhodnené. S plánovaným znížením počtu spoplatnených úsekov problém nemá.

"Rozšírením spoplatnenej siete sa spravodlivejší výber mýta nezabezpečí. Spoplatňovanie a obmedzovanie predsa nemôže mať nič spoločné so spravodlivosťou v dnešnej modernej dobe. V súčasnosti je spoplatnených až príliš veľa ciest, preto sme jednoznačne proti ďalšiemu rozširovaniu spoplatnených úsekov," informoval prezident Česmadu Pavol Jančovič agentúru SITA.

Francúzi sa zaujímajú o slovenské mýto

O skúsenosti s takmer jeden a pol ročnou prevádzkou slovenského elektronického výberu mýta sa zaujímajú Francúzi. Vo vlastnom mýtnom systéme chcú totiž zaviesť satelitnú technológiu, ktorá sa v Európe využíva len v Nemecku a na Slovensku.

Generálny riaditeľ spoločnosti SkyToll Matej Okáli a ďalší zástupcovia prevádzkovateľa mýta informovali o ňom v piatok poslancov francúzskeho parlamentu a predstaviteľov veľvyslanectva Francúzska. Poslanec Hervé Mariton je navyše špeciálnym spravodajcom finančného výboru pre dopravu a elektronické mýto.

Agentúru SITA o tom informoval manažér pre komunikačnú stratégiu a PR v SkyTolle Anton Bódis. "O stretnutie so zástupcami SkyTollu požiadalo Obchodné oddelenie Francúzskeho veľvyslanectva na Slovensku. Je logické, že sa zaujímajú o naše mýto," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 699
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 141
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 689
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 117
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 263
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 250
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 041
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 992
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 814
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 777

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.