AKTUALIZOVANÉ 17:26

Vážny má výhrady k chystaným zmenám v mýte

Ľubomír Vážny si myslí, že pripravované zmeny v mýtnom systéme sú odsúdené na neúspech. Okrem iného kritizuje aj možné znižovanie počtu spoplatnených úsekov od júna.

Exminister Vážny tvrdí,že ministerstvo dopravy nemá ešte dokončené výpočty, ktoré musia byť predložené Európskej komisii minimálne štyri mesiace vopred.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Poslanec Ľubomír Vážny považuje pripravované zmeny v mýtnom systéme za nepodložené a odsúdené na neúspech. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja podľa neho ešte nemá hotové nové výpočty, ktoré musí pri avizovaných zmenách v prevádzke mýta predložiť Európskej komisii minimálne štyri mesiace vopred.

"Z analýzy podľa metodiky Európskej únie by mala byť zrejmá budúca spoplatnená sieť a mýtne sadzby na základe skutočného dopravného modelu z praxe. Je však všeobecne známe, že tieto práce ešte nezačali," uviedol ďalej v piatok Vážny v stanovisku pre agentúru SITA. To podľa neho svedčí o tom, že skoro rok sa na mýte okrem "negatívnej propagandy" nerobilo nič.

Ministerstvo dopravy plánuje od začiatku budúceho roka, po dvoch rokoch od začatia elektronického výberu mýta, zaviesť nové mýtne sadzby. Tie majú zvýhodňovať novšie automobily pred staršími, menej ekologickými. Zároveň sa majú rozšíriť poplatky aj na väčšinu ciest prvej triedy. To by zas malo výrazne obmedziť obchádzanie autodopravcami spoplatnených úsekov v snahe vyhnúť sa plateniu mýtneho.

Počet mýtnych úsekov sa má znížiť o polovicu

Vážny sa pozastavil aj nad avizovaným znižovaním počtu spoplatnených úsekov od júna. "Od spravodlivosti má táto zmena ďaleko, poctiví dopravcovia zaplatia mýto aj za špekulantov," uviedol ďalej bývalý minister dopravy. Pospájané dlhšie úseky budú mať viac výjazdov.

"Časť dopravcov túto skutočnosť využije tak, že neprejdením celého úseku sa spoplatneniu budú vyhýbať. Samozrejme, štát príde o príjem," dodal. Ministerstvo dopravy malo podľa neho upraviť počet úsekov už skôr, aby mal prevádzkovateľ mýta viac času na zavedenie zmien.

Počet mýtnych úsekov by sa mal znížiť zhruba dvojnásobne spojením kratších úsekov s najväčšími tranzitnými prejazdmi. V súčasnosti je mýtnych úsekov viac ako 1 600, čo je približne dvakrát viac ako po zavedení mýtneho systému. O zvýšení počtu úsekov vlani rozhodol práve vtedajší minister Vážny na žiadosť nespokojných dopravcov.

Väčší počet úsekov znamená viac mýtnych operácií za prejazd vozidiel i platieb prevádzkovateľovi mýta, spoločnosti SkyToll, a.s. Ak sa počet úsekov zníži, štát na nižších platbách ušetrí milióny eur. Výpadok príjmov z výberu mýta by sa mal značne znížiť.

Dopravcovia majú naďalej platiť len za celé prejdené úseky, ak z nich zídu skôr, platiť nebudú. Prevádzkovateľ mýta potrebuje na úpravu mýtneho systému niekoľko mesiacov. Zníženie počtu spoplatnených úsekov od júna je tak otázne.

Rezort dopravy od leta zároveň plánuje trvalé používanie tranzitného ticketingu. Ten bol zavedený dva týždne po sprevádzkovaní výberu mýta začiatkom roka 2010. Platnosť náhradného spôsobu platenia mýta pre zahraničných dopravcov, umožňujúci prejazd po určených tranzitných trasách cez SR, bola doteraz dočasne predlžovaná o niekoľko mesiacov. Naposledy do konca mája.

Ministerstvo chce minimalizovať výpadky pri výbere mýta

"Napriek tomu, že v minulosti kritizovala súčasná koalícia túto potrebnú zmenu v čase, kedy vnikali kolóny na hraniciach a obviňovali nás z ústupkov prevádzkovateľovi mýta, dnes sa neštítia predĺžiť toto riešenie natrvalo," vyhlásil Vážny. Lístkový systém by mal podľa neho slúžiť aj domácim dopravcom pri príležitostných prepravách.

Ministerstvo dopravy obhajuje navrhované zníženie počtu mýtnych úsekov tým, aby sa minimalizovali výpadky výberu mýta, ale zároveň, aby sa eliminovali náklady na dodatočné mýtne transakcie.

"Toto bude dosiahnuté predovšetkým spojením kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov. Počet mýtnych úsekov plánujeme znížiť takmer o polovicu. Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená len zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových," uviedlo ministerstvo dopravy. Ide podľa neho o ďalšiu opravu zle nastaveného mýtneho systému, ktorý predražoval platby štátu.

"Nevraciame sa však k úplne prvému nastaveniu mýta, lebo vtedy sa platilo za každý začatý úsek. Teraz ostávame pri tom, že platiť sa bude za každý dokončený úsek. Teda na dopravcov to nebude mať negatívny vplyv, ale výrazne to bude šetriť prostriedky štátu," tvrdí ministerstvo.

Česmad je proti ďalšiemu rozširovaniu platenia mýta

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia je zásadne proti ďalšiemu rozširovaniu platenia mýta na ďalších cestách prvej triedy. Nepáči sa mu ani prípadné zvyšovanie sadzieb mýta a žiada ich zachovanie, pretože sú podľa dopravcov už teraz veľmi vysoké.

Ekologickejšie automobily by však mali byť zvýhodnené. S plánovaným znížením počtu spoplatnených úsekov problém nemá.

"Rozšírením spoplatnenej siete sa spravodlivejší výber mýta nezabezpečí. Spoplatňovanie a obmedzovanie predsa nemôže mať nič spoločné so spravodlivosťou v dnešnej modernej dobe. V súčasnosti je spoplatnených až príliš veľa ciest, preto sme jednoznačne proti ďalšiemu rozširovaniu spoplatnených úsekov," informoval prezident Česmadu Pavol Jančovič agentúru SITA.

Francúzi sa zaujímajú o slovenské mýto

O skúsenosti s takmer jeden a pol ročnou prevádzkou slovenského elektronického výberu mýta sa zaujímajú Francúzi. Vo vlastnom mýtnom systéme chcú totiž zaviesť satelitnú technológiu, ktorá sa v Európe využíva len v Nemecku a na Slovensku.

Generálny riaditeľ spoločnosti SkyToll Matej Okáli a ďalší zástupcovia prevádzkovateľa mýta informovali o ňom v piatok poslancov francúzskeho parlamentu a predstaviteľov veľvyslanectva Francúzska. Poslanec Hervé Mariton je navyše špeciálnym spravodajcom finančného výboru pre dopravu a elektronické mýto.

Agentúru SITA o tom informoval manažér pre komunikačnú stratégiu a PR v SkyTolle Anton Bódis. "O stretnutie so zástupcami SkyTollu požiadalo Obchodné oddelenie Francúzskeho veľvyslanectva na Slovensku. Je logické, že sa zaujímajú o naše mýto," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 810
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 773
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 052
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 748
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 707
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 573
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 444
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 388
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 352
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 194

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Španieli zastavili druhý útok, zabili päť útočníkov s výbušninami

Teroristi sa pokúsili o útok v pobrežnom mestečku Cambrils južne od Barcelony.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

KOMENTÁRE

Naozaj sa chce SNS rozvádzať?

Podpredseda SNS Paška reklamuje ombudsmanku Patakyovú.

Neprehliadnite tiež

Odmietla nosiť podpätky, tak ju vyhodili. V práci vyberá oblečenie šéf

Tesná košeľa či obtiahnutá sukňa. Nepohodlné oblečenie dokáže znížiť produktivitu práce zamestnanca.

Podpora mladých pri hypotékach sa daňovým bonusom zjednoduší, tvrdí Kažimír

Podpora hypotekárneho bývania pre mladých by mala byť po novom pre ľudí jednoduchšia a menej administratívne náročná.

Úrad vlády nakúpil nové autá za 95-tisíc eur

Jedno z nich má slúžiť na zásobovanie hotela Bôrik.

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky nielen na alkohol, ale aj na mäso.