AKTUALIZOVANÉ 17:26

Vážny má výhrady k chystaným zmenám v mýte

Ľubomír Vážny si myslí, že pripravované zmeny v mýtnom systéme sú odsúdené na neúspech. Okrem iného kritizuje aj možné znižovanie počtu spoplatnených úsekov od júna.

Exminister Vážny tvrdí,že ministerstvo dopravy nemá ešte dokončené výpočty, ktoré musia byť predložené Európskej komisii minimálne štyri mesiace vopred.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Poslanec Ľubomír Vážny považuje pripravované zmeny v mýtnom systéme za nepodložené a odsúdené na neúspech. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja podľa neho ešte nemá hotové nové výpočty, ktoré musí pri avizovaných zmenách v prevádzke mýta predložiť Európskej komisii minimálne štyri mesiace vopred.

"Z analýzy podľa metodiky Európskej únie by mala byť zrejmá budúca spoplatnená sieť a mýtne sadzby na základe skutočného dopravného modelu z praxe. Je však všeobecne známe, že tieto práce ešte nezačali," uviedol ďalej v piatok Vážny v stanovisku pre agentúru SITA. To podľa neho svedčí o tom, že skoro rok sa na mýte okrem "negatívnej propagandy" nerobilo nič.

Ministerstvo dopravy plánuje od začiatku budúceho roka, po dvoch rokoch od začatia elektronického výberu mýta, zaviesť nové mýtne sadzby. Tie majú zvýhodňovať novšie automobily pred staršími, menej ekologickými. Zároveň sa majú rozšíriť poplatky aj na väčšinu ciest prvej triedy. To by zas malo výrazne obmedziť obchádzanie autodopravcami spoplatnených úsekov v snahe vyhnúť sa plateniu mýtneho.

Počet mýtnych úsekov sa má znížiť o polovicu

Vážny sa pozastavil aj nad avizovaným znižovaním počtu spoplatnených úsekov od júna. "Od spravodlivosti má táto zmena ďaleko, poctiví dopravcovia zaplatia mýto aj za špekulantov," uviedol ďalej bývalý minister dopravy. Pospájané dlhšie úseky budú mať viac výjazdov.

"Časť dopravcov túto skutočnosť využije tak, že neprejdením celého úseku sa spoplatneniu budú vyhýbať. Samozrejme, štát príde o príjem," dodal. Ministerstvo dopravy malo podľa neho upraviť počet úsekov už skôr, aby mal prevádzkovateľ mýta viac času na zavedenie zmien.

Počet mýtnych úsekov by sa mal znížiť zhruba dvojnásobne spojením kratších úsekov s najväčšími tranzitnými prejazdmi. V súčasnosti je mýtnych úsekov viac ako 1 600, čo je približne dvakrát viac ako po zavedení mýtneho systému. O zvýšení počtu úsekov vlani rozhodol práve vtedajší minister Vážny na žiadosť nespokojných dopravcov.

Väčší počet úsekov znamená viac mýtnych operácií za prejazd vozidiel i platieb prevádzkovateľovi mýta, spoločnosti SkyToll, a.s. Ak sa počet úsekov zníži, štát na nižších platbách ušetrí milióny eur. Výpadok príjmov z výberu mýta by sa mal značne znížiť.

Dopravcovia majú naďalej platiť len za celé prejdené úseky, ak z nich zídu skôr, platiť nebudú. Prevádzkovateľ mýta potrebuje na úpravu mýtneho systému niekoľko mesiacov. Zníženie počtu spoplatnených úsekov od júna je tak otázne.

Rezort dopravy od leta zároveň plánuje trvalé používanie tranzitného ticketingu. Ten bol zavedený dva týždne po sprevádzkovaní výberu mýta začiatkom roka 2010. Platnosť náhradného spôsobu platenia mýta pre zahraničných dopravcov, umožňujúci prejazd po určených tranzitných trasách cez SR, bola doteraz dočasne predlžovaná o niekoľko mesiacov. Naposledy do konca mája.

Ministerstvo chce minimalizovať výpadky pri výbere mýta

"Napriek tomu, že v minulosti kritizovala súčasná koalícia túto potrebnú zmenu v čase, kedy vnikali kolóny na hraniciach a obviňovali nás z ústupkov prevádzkovateľovi mýta, dnes sa neštítia predĺžiť toto riešenie natrvalo," vyhlásil Vážny. Lístkový systém by mal podľa neho slúžiť aj domácim dopravcom pri príležitostných prepravách.

Ministerstvo dopravy obhajuje navrhované zníženie počtu mýtnych úsekov tým, aby sa minimalizovali výpadky výberu mýta, ale zároveň, aby sa eliminovali náklady na dodatočné mýtne transakcie.

"Toto bude dosiahnuté predovšetkým spojením kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov. Počet mýtnych úsekov plánujeme znížiť takmer o polovicu. Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená len zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových," uviedlo ministerstvo dopravy. Ide podľa neho o ďalšiu opravu zle nastaveného mýtneho systému, ktorý predražoval platby štátu.

"Nevraciame sa však k úplne prvému nastaveniu mýta, lebo vtedy sa platilo za každý začatý úsek. Teraz ostávame pri tom, že platiť sa bude za každý dokončený úsek. Teda na dopravcov to nebude mať negatívny vplyv, ale výrazne to bude šetriť prostriedky štátu," tvrdí ministerstvo.

Česmad je proti ďalšiemu rozširovaniu platenia mýta

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia je zásadne proti ďalšiemu rozširovaniu platenia mýta na ďalších cestách prvej triedy. Nepáči sa mu ani prípadné zvyšovanie sadzieb mýta a žiada ich zachovanie, pretože sú podľa dopravcov už teraz veľmi vysoké.

Ekologickejšie automobily by však mali byť zvýhodnené. S plánovaným znížením počtu spoplatnených úsekov problém nemá.

"Rozšírením spoplatnenej siete sa spravodlivejší výber mýta nezabezpečí. Spoplatňovanie a obmedzovanie predsa nemôže mať nič spoločné so spravodlivosťou v dnešnej modernej dobe. V súčasnosti je spoplatnených až príliš veľa ciest, preto sme jednoznačne proti ďalšiemu rozširovaniu spoplatnených úsekov," informoval prezident Česmadu Pavol Jančovič agentúru SITA.

Francúzi sa zaujímajú o slovenské mýto

O skúsenosti s takmer jeden a pol ročnou prevádzkou slovenského elektronického výberu mýta sa zaujímajú Francúzi. Vo vlastnom mýtnom systéme chcú totiž zaviesť satelitnú technológiu, ktorá sa v Európe využíva len v Nemecku a na Slovensku.

Generálny riaditeľ spoločnosti SkyToll Matej Okáli a ďalší zástupcovia prevádzkovateľa mýta informovali o ňom v piatok poslancov francúzskeho parlamentu a predstaviteľov veľvyslanectva Francúzska. Poslanec Hervé Mariton je navyše špeciálnym spravodajcom finančného výboru pre dopravu a elektronické mýto.

Agentúru SITA o tom informoval manažér pre komunikačnú stratégiu a PR v SkyTolle Anton Bódis. "O stretnutie so zástupcami SkyTollu požiadalo Obchodné oddelenie Francúzskeho veľvyslanectva na Slovensku. Je logické, že sa zaujímajú o naše mýto," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 928
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 936
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 7 723
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 699
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 357
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 118
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 095
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 893
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 868
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 3 861

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ekumenik Trump? To nevie, zato stomiliardový biznis áno (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Biskupi ideológii pozornosť nevenujú.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.