Pivári sa sporia s vinármi na zdanení svojich produktov

Miklošov návrh viac zdaniť pivo a tiež víno nerozhádal iba koalíciu, ale aj producentov piva a vína navzájom.

Ak štát viac zdaní víno, doplatia na to najmä poctiví domáci producenti, tvrdia vinári.(Zdroj: Ilustračné - ARCHÍV TASR)

RATISLAVA. Ministerstvo financií by chcelo vyšším zdanením piva a vína získať v budúcom roku do rozpočtu takmer 30 miliónov eur. Takúto alternatívu zo stola nestiahne, aj keď SaS a OKS vyhlásili, že nepodporia žiadne zvyšovanie daní.

Pivovarníci a vinári

Vyššie zdanenie piva neprešlo v parlamente už vlani na jeseň, keď návrh nepodporili štyria poslanci KDH. Štátny tajomník ministerstva Tvaroška pripomína, že o to menej peňazí šlo potom na opravu ciest.

Spotrebné dane
  • Víno: Uvažuje sa o sadzbe 40 centov na liter vína. Sedmička by zdražela o 35 centov. Výrobcovia vína s ročnou produkciou do 100 000 litrov majú dostať administratívne úľavy.
  • Pivo: Sadzba by stúpla o 27 %, resp. 22 %, podľa veľkosti pivovarov. Cena pollitrového piva by tak stúpla o 5 až 6 centov.

Kresťanských demokratov vtedy presvedčili argumenty pivovarníkov, podľa ktorých zvýšenie spotrebných daní ešte za Dzurindovej vlády malo za následok pokles predaja piva o pätinu. Zatvorilo sa tiež osem slovenských pivovarov.

Pivovarníci argumentujú, že víno, ktoré obsahuje trojnásobne viac alkoholu ako pivo, nie je spotrebnou daňou zaťažené vôbec.

„Z pohľadu rovného konkurenčného prostredia je pivovarnícky priemysel dlhodobo znevýhodňovaný voči vinárskemu,“ povedala hovorkyňa Heinekenu Hana Šimková.

Navyše, až 60 percent domácej spotreby tvorí lacné dovezené víno. Časť pivárov preto prešla na konzumáciu škatuľového vína, tvrdia pivovary.

„Sme trošku smutní z toho, že pivovarníci sa vyhovárajú na nás. Naše vinohradníctvo je na tom momentálne zle. Veď máme len tretinu viníc z toho, čo sme mali pred 20 rokmi,“ hovorí Pavel Ďurišin zo Zväzu vinohradníkov Slovenska.

Dnes je u nás zaregistrovaných 22-tisíc hektárov vinohradov, len 12-tisíc z nich je rodiacich.

Podľa výrobcov vína nie je ani štatisticky dokázané, že by spotreba vína stúpala a nieto ešte na úkor spotreby piva a tvrdého alkoholu.

Ak by sa zdanilo aj víno, problém, na ktorý ukazujú pivovarníci, by sa tým podľa vinárov nevyriešil. Škatuľové dovezené víno by nemuselo zdražieť, ale ešte viac by klesla jeho kvalita, aby sa udržala cena pre zákazníkov.

„Doplatia na to hlavne slovenskí poctiví vinári, ktorí produkujú lacnejšie vína. Malí vinári a malí obchodníci s vínom budú chodiť do okolitých krajín, kde budú kupovať víno nezaťažené spotrebnou daňou a budú ho predávať načierno,“ hovorí Vladimír Mrva zo Zväzu výrobcov hrozna a vína.

Sotva štát zvýši dane, naše víno sa podľa výkonného riaditeľa Vína Matyšák Vladimíra Schwarza stáva neschopným konkurovať na trhu aj pre drahé vstupy.

Vyššie zaťaženie vína nepodporuje ani minister pôdohospodárstva Zsolt Simon. „Dnes hovorím k návrhu východísk rozpočtu, že pokiaľ by sme ich naplnili, ako sú napísané, by sme nieže škrtili, ale zaškrtili.“

Otázna podpora

Opozičný Smer za vyššiu sadzbu z piva nezahlasoval už na jeseň. Poslanec strany Peter Kažimír včera povedal, že svoj názor nezmenili.

Pokiaľ ide o zdanenie vína, zmysel by podľa neho mohol mať systém, že by sa zdanilo každé víno, no štát by následne formou dotácií zvýhodnil domácich výrobcov. Takúto alternatívu pripustilo aj ministerstvo financií, keď zhruba pred mesiacom predstavilo východiská rozpočtu.

Spotrebnú daň na víno má 12 krajín EÚ vrátane Francúzska, v 15 krajinách vrátane Španielska, Portugalska či Talianska nie je.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 170
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 260
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 140
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 047
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 802
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 559
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 353
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 149
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 848
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 605

Téma: Reforma daní a odvodov


Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

Neprehliadnite tiež

O novom sídle liekovej agentúry sa rozhodne v pondelok

Bratislava sa uchádza o sídlo EMA.

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.