Meškanie programu o diaľniciach vraj neohrozuje ich výstavbu

Zdržanie pri vypracovaní programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 neohrozuje prípravu ich výstavby ani vyhlasovanie tendrov.

BRATISLAVA.

"Termíny to neohrozuje, pretože proces beží," informoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po stredajšom zasadnutí vlády v súvislosti s meškaním diaľničného programu. Na rokovanie vlády ho mal predložiť do konca apríla, zatiaľ však nie je ani v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

Tento týždeň ešte trvajú záverečné rokovania ministerstva dopravy s rezortom financií o konečnej podobe plánu výstavby diaľnic. "Ide o veľké čísla a veľké dopady aj na štátny rozpočet, a ďalšie súvislosti hlavne finančného charakteru, napríklad európske," uviedol šéf rezortu dopravy. Program výstavby diaľnic na štyri roky by mal rezort dopravy predstaviť v najbližšom čase.

Minister pripomenul, že Národná diaľničná spoločnosť, a.s. nedávno otvárala ponuky 13 uchádzačov v tendri na výstavbu prvej časti úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči. Koncom marca začal tender aj na práce na budúcom úseku D1 Fričovce - Svinia pri Prešove a aktuálne aj na výstavbu úseku D1 Dubná Skala - Turany pri Martine. "To nie je len plán, ale postupná realita obstarávania výstavby. Veľmi si želám, aby ešte v júni, keďže aj časovo to zhruba sedí, začala reálna výstavba," vyhlásil ďalej Figeľ.

Následne bude podľa neho pripravený aj program výstavby diaľnic na roky 2011 až 2014. "Smeruje aj za tento horizont. Nechceme, aby sa všetko sekalo voľbami a dátumami, ale skôr aby to bol postupný proces, ktorý má svoje úseky aj celkovú stratégiu," dodal minister dopravy. Pripravovaný diaľničný program podľa neho počíta aj s peniazmi z eurofondov v budúcom sedemročnom programovacom období 2014 až 2020.

Dvanásť z trinásť uchádzačov v tendri na výstavbu prvej etapy úseku D1 Jánovce - Jablonov predložili nižšie cenové ponuky ako je predpokladaná cena vo výške 94,65 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Najlacnejší spoločný návrh spoločností Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl za takmer 60 mil. eur bez dane je oproti tejto sume nižší o 37 %.

"To, že už sú hodnotené aj verejne informácie o výrazných zľavách oproti štátnej expertíze, je potvrdenie, že dá sa stavať lacnejšie za súčasných nielen časovo, ale aj kvalitatívne nastavených parametrov. A to potvrdzuje správnosť nášho prístupu. Pri transparentných a intenzívnych súťažiach cena hovorí o tom, že možno z troch plánovaných postaviť štyri (kilometre) tým, že sa výrazne ušetria prostriedky," pokračoval Figeľ. Minister predpokladá, že pri výstavbe diaľnic štát takto ušetrí peniaze.

Ide o veľké významné investície, ktoré ak by neboli účelné alebo efektívne, ale boli predražené, tak by to podľa ministra dopravy ešte viac zhoršilo finančnú situáciu Slovenska. "Pri serióznom prístupe a kvalitnej verejnej kontrole, verím, že firmy budú schopné dodržať svoje záväzky," odvetil Figeľ na otázku, či bude vysúťažená cena aj reálna a nebude následne zvýšená o dodatky.

Keby minister vlani koncom leta nezastavil prvý balík PPP, dodnes by sa podľa neho nerealizoval. Stále totiž chýba súhlas Európskej únie s financovaním výstavby úseku D1 Turany - Hubová pre výhrady ochranárov k trase diaľnice.

"Preto bolo rozumné ho rozbaliť a dať do súťaží jednotlivo. Má to svoje časové súvislosti, ale považoval som to za rozumné, dobré pre ľudí. Možno to nebolo dobré pre niektoré firmy. Áno, Váhostav sa ozýval aj niektorí ďalší, ale dnes vnímam, že prijímajú pravidlá, ktoré sme nastavili ako európske a otvorené," dodal Figeľ. Ocenil pritom, že na Slovensku sa môže dariť aj domácim firmám. To, že firmy tieto pravidlá prijímajú, je preňho povzbudením, pretože zámerom bolo, aby najlepší vyhrávali.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 940
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 923
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 470
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 309
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 231
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 116
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 639
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 370
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 193
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 853

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Poľsko prichádza o slobodu, moc v krajine nemá kto kontrolovať

Vládna strana Právo a spravodlivosť postupne ovládla súdnictvo či verejnoprávne médiá.

TECH

Rozlúštili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen, BMW, Audi sa spoločne dohadovali na cene aj prístupe k dodávateľom

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.

Bývalé vedenie Rapid life odmieta viaceré zistenia nútenej správkyne

Právny zástupca bývalého vedenia je presvedčený, že správkyňa si neplní riadne svoje povinnosti a mala porušiť mlčanlivosť.

Siemens nebude štátnym ruským firmám dodávať zariadenia na výrobu elektriny

Siemens zastavuje dodávky energetických zariadení ruským firmám