BRATISLAVA. Návštevníci hokejového šampionátu môžu v Bratislave vidieť električku, ktorá je oblepená reklamou stávkovej spoločnosti bet-at-home. Táto maltská firma sa zameriava najmä na on-line stávkovanie.
Tá istá spoločnosť má reklamu aj na mantineloch okolo ľadovej plochy. Svoju prevádzku si otvorila aj v stane v bratislavskej fan zóne. Ponúka v nej možnosť podať si tip cez internet, ale aj získať kupóny na vklady.
Mikloš: Už konáme
Maltská spoločnosť však nemá slovenskú licenciu na prevádzku kurzových stávok. Upozornila na to včera asociácia stávkových firiem.
Kým licencovaný bookmaker musí okrem daní odvádzať štátu aj päť percent z vkladov, neregistrovaná spoločnosť neodvádza nič. Takáto firma nezodpovedá ani za včasné vyplatenie výhier.
Ministerstvo financií, ktoré u nás licencie udeľuje, už preveruje podnikanie viacerých zahraničných firiem. Medzi najaktívnejšie nelicencované spoločnosti u nás patrí podľa asociácie stávkových firiem bet-at-home, B-Win, B365 DOXXbet a BetClic.
Rezort financií už rieši aj problém s firmou bet-at-home a jej pôsobením na šampionáte. Začiatkom apríla upozornil minister financií Ivan Mikloš organizačný výbor majstrovstiev na aktivity nelicencovaných bookmakerov. „V tejto veci už koná aj Daňové riaditeľstvo,“ dodal.
Dočasný šéf daňovákov Igor Krnáč hovorí, že prebieha štátny dozor. Podľa Mikloša sa v niektorých prípadoch už začalo aj správne konanie.
Maltská firma si reklamné plochy na štadióne a vo fan zóne prenajíma od zahraničnej agentúry Infront. Tá ich získala od medzinárodnej hokejovej federácie.
„Organizačný výbor, nemá so spoločnosťou bet-at-home uzatvorenú zmluvu, nemá teda právne páky na ukončenie spolupráce,“ povedala včera hovorkyňa šampionátu Michaela Grendelová. Výbor už upozornil federáciu, že firma nemá slovenské oprávnenie na prijímanie stávok.
Asociácia podá žalobu
Licencované stávkové firmy odhadujú, že nelegálne pôsobenie bookmakerov pripravuje štát o 5 miliónov eur ročne. Vlani dve najväčšie spoločnosti, Niké a Fortuna, odviedli do rozpočtu viac ako 19 miliónov eur.
Asociácia, v ktorej sú okrem Niké a Fortuny aj Tipsport či Tipos, pripravuje za nelegálny výber stávok žalobu. Žalobu zvažuje aj na médiá, ktoré zverejňujú reklamu týchto firiem.
Šéfka Rady pre reklamu Zuzana Mistríková hovorí, že zverejňovanie reklamy médiami ovplyvnil aj postup organizátora šampionátu, ktorý s takouto reklamou nemá problém. „Našich členov sme už upozornili na tento problém,“ povedala.
Nelicencované firmy argumentujú tým, že v Európe je jednotný trh. Advokát Tomáš Kamanec, ktorý radí aj Tiposu, však tvrdí, že regulácia hazardu je v kompetencii každého štátu.