BRATISLAVA. V súťaži o výstavbu prvého úseku diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom je najlacnejšia ponuka spoločností Váhostav a Bögl a Krýsl. S cenou 59,9 milióna eur podliezlo konzorcium 95–miliónový odhad Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ale aj ďalších 12 konkurenčných ponúk. Vyplýva to zo záznamu z otvárania obálok v súťaži.
V kuloároch sa hovorí o tom, či cena Váhostavu nie je podhodnotená a či sa ju nebude pokúšať konzorcium zvyšovať, ak s ním Národná diaľničná podpíše zmluvu.
Všetko presne vyrátané
„Naša cena presne a korektne zodpovedá zadaniu a podmienkam tendra,“ zareagoval obchodný riaditeľ firmy Bögl a Krýsl pre Slovensko Marek Reviľák. „Ponuka vychádza z aktuálnych cien na trhu. Máme vlastné technológie, ktoré vieme plne využiť bez toho, aby sme si ich objednávali u iných subdodávateľov,“ povedal.
V podobnom duchu sa po otvorení obálok v súťaži vyjadril aj Váhostav blízky podnikateľovi Jurajovi Širokému.
Vo firme Bögl a Krýsl roky pôsobil terajší poslanec a poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ). Či je najnižšia cena v poriadku, posúdiť včera nevedel. Podľa neho je najdôležitejšie, aby si víťaz za cenou stál a aby sa neoprávnene nezvyšovala.
Garantom toho by mal byť nezávislý stavebný dozor, ktorý dohliada na oprávnené a neoprávnené náklady. Ten by mal vzísť zo súťaže, ktorú NDS zverejnila vo vestníku obstarávania minulý rok. Výsledky zatiaľ nie sú známe.
Takýto postup považuje Matej za predpoklad, že firmy v súťaži o stavbu zákazku správne ohodnotia. „V čase, keď sa uchádzate o zákazku, neviete, kto bude robiť stavebný dozor,“ vysvetlil premiérkin poradca. Platí však tiež, že Slovensko je malá krajina, každý každého pozná a prestupy medzi firmami sú rýchle, povedal Matej. Na druhej strane, dozorujúce firmy si chcú udržať svoju reputáciu.
Každý tretí bez zisku
"Vo všetkých kontraktoch, ktorých sa zúčastňujeme nikdy nedošlo k akejkoľvek zmene ceny bez súhlasu obstarávateľa," povedal Reviľák z Bogl a Krýsl.
Šéf výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák predpokladá, že garantom správnej ceny má byť najmä NDS.
S tým súhlasia aj stavbári, napríklad Skanska. Ponuku konkurenta hodnotiť nechce. „Môžem zodpovedať iba za našu cenu. Bola rátaná obvyklým spôsobom. Prešla naším systémom posudzovania a vyhodnocovania rizík a je v nej okrem nákladov a primeraného zisku zakalkulovaná i odhadovaná inflácia,“ povedal riaditeľ Skanska SK Tibor Kočvara. Doprastav predvčerom označil cenu Váhostavu za cenu, akú by neprial ani najväčšiemu nepriateľovi.
Isté je to, že situácia na stavebnom trhu, kde zákazky mesiace spali, tlačí firmy do extrémnych zliav. „Slovenské stavebníctvo sa aktuálne pohybuje pri svojom dne,“ hovorí Jiří Vacek, riaditeľ spoločnosti CEEC Research. Firmy už očakávajú v roku 2012 mierny rast. Snažia sa dovtedy prežiť a vyťažiť svoje kapacity a ľudí, aby ich nefinancovali zbytočne.
„Vďaka nízkemu vyťaženiu na trhu vidieť aj prípady, keď spoločnosti akceptujú zákazku s nulovou alebo aj so zápornou maržou. Vlani túto prax potvrdila každá tretia stavebná spoločnosť,“ povedal Vacek.