Dve firmy dali o tretinu lacnejšiu ponuku, ako čakal štát

Trh tlačí stavbárov do výpredajových cien. Štát musí ustriehnuť, aby podpísané zákazky neskôr nezdraželi.

Výstavba diaľnic sa hýbe pomaly. Najďalej z plánovaných úsekov D1 je tender na deväť kilometrov medzi Jánovcami a Jablonovom.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. V súťaži o výstavbu prvého úseku diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom je najlacnejšia ponuka spoločností Váhostav a Bögl a Krýsl. S cenou 59,9 milióna eur podliezlo konzorcium 95–miliónový odhad Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ale aj ďalších 12 konkurenčných ponúk. Vyplýva to zo záznamu z otvárania obálok v súťaži.

V kuloároch sa hovorí o tom, či cena Váhostavu nie je podhodnotená a či sa ju nebude pokúšať konzorcium zvyšovať, ak s ním Národná diaľničná podpíše zmluvu.

Všetko presne vyrátané

„Naša cena presne a korektne zodpovedá zadaniu a podmienkam tendra,“ zareagoval obchodný riaditeľ firmy Bögl a Krýsl pre Slovensko Marek Reviľák. „Ponuka vychádza z aktuálnych cien na trhu. Máme vlastné technológie, ktoré vieme plne využiť bez toho, aby sme si ich objednávali u iných subdodávateľov,“ povedal.

V podobnom duchu sa po otvorení obálok v súťaži vyjadril aj Váhostav blízky podnikateľovi Jurajovi Širokému.

Vo firme Bögl a Krýsl roky pôsobil terajší poslanec a poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ). Či je najnižšia cena v poriadku, posúdiť včera nevedel. Podľa neho je najdôležitejšie, aby si víťaz za cenou stál a aby sa neoprávnene nezvyšovala.

Garantom toho by mal byť nezávislý stavebný dozor, ktorý dohliada na oprávnené a neoprávnené náklady. Ten by mal vzísť zo súťaže, ktorú NDS zverejnila vo vestníku obstarávania minulý rok. Výsledky zatiaľ nie sú známe.

Takýto postup považuje Matej za predpoklad, že firmy v súťaži o stavbu zákazku správne ohodnotia. „V čase, keď sa uchádzate o zákazku, neviete, kto bude robiť stavebný dozor,“ vysvetlil premiérkin poradca. Platí však tiež, že Slovensko je malá krajina, každý každého pozná a prestupy medzi firmami sú rýchle, povedal Matej. Na druhej strane, dozorujúce firmy si chcú udržať svoju reputáciu.

Každý tretí bez zisku

"Vo všetkých kontraktoch, ktorých sa zúčastňujeme nikdy nedošlo k akejkoľvek zmene ceny bez súhlasu obstarávateľa," povedal Reviľák z Bogl a Krýsl.

Šéf výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák predpokladá, že garantom správnej ceny má byť najmä NDS.

S tým súhlasia aj stavbári, napríklad Skanska. Ponuku konkurenta hodnotiť nechce. „Môžem zodpovedať iba za našu cenu. Bola rátaná obvyklým spôsobom. Prešla naším systémom posudzovania a vyhodnocovania rizík a je v nej okrem nákladov a primeraného zisku zakalkulovaná i odhadovaná inflácia,“ povedal riaditeľ Skanska SK Tibor Kočvara. Doprastav predvčerom označil cenu Váhostavu za cenu, akú by neprial ani najväčšiemu nepriateľovi.

Isté je to, že situácia na stavebnom trhu, kde zákazky mesiace spali, tlačí firmy do extrémnych zliav. „Slovenské stavebníctvo sa aktuálne pohybuje pri svojom dne,“ hovorí Jiří Vacek, riaditeľ spoločnosti CEEC Research. Firmy už očakávajú v roku 2012 mierny rast. Snažia sa dovtedy prežiť a vyťažiť svoje kapacity a ľudí, aby ich nefinancovali zbytočne.

„Vďaka nízkemu vyťaženiu na trhu vidieť aj prípady, keď spoločnosti akceptujú zákazku s nulovou alebo aj so zápornou maržou. Vlani túto prax potvrdila každá tretia stavebná spoločnosť,“ povedal Vacek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 12 065
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 165
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 197
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 131
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 474
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 968
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 941
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 882
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 361
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 209

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Oligarchovia v médiách nie sú filantropi, ide im o vplyv

Odborník na komunikáciu a mediálne štúdiá Václav Štetka hovorí, že oligarchovia médiá skupujú výhradne kvôli svojim záujmom.

KOMENTÁRE

Držme sa my len Ruska! Veď aj tam je Západ

Váhanie a spor v otázke MiG-ov naznačujú dvojtvárnosť Slovenska.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Kyberútok na Komisiu pre cenné papiere mohli využiť na nelegálne obchodovanie

Softvér bol opravený rýchlo po tom, ako sa v roku 2016 odhalilo, že do neho prenikli hackeri. Avšak možnosť, že niekto mohol preniknutie využiť na dosiahnutie nelegálnych ziskov, sa zistila až minulý mesiac.

Európsky letecký trh je veľmi roztrieštený, potrebuje konsolidáciu

Európsky letecký trh predstavuje zhruba štvrtinu globálneho objemu prepravy.

Počet osobných bankrotov na Slovensku výrazne vzrástol

Posledné mesiace priniesli Slovensku rekordný počet osobných bankrotov.

Zlaté časy svetovej ekonomiky môžu potrvať až do roku 2020, tvrdí analytik

Súčasné obdobie v svetovej ekonomike môže byť najdlhšou konjunktúrou od druhej svetovej vojny.