Dve firmy dali o tretinu lacnejšiu ponuku, ako čakal štát

Trh tlačí stavbárov do výpredajových cien. Štát musí ustriehnuť, aby podpísané zákazky neskôr nezdraželi.

Výstavba diaľnic sa hýbe pomaly. Najďalej z plánovaných úsekov D1 je tender na deväť kilometrov medzi Jánovcami a Jablonovom.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. V súťaži o výstavbu prvého úseku diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom je najlacnejšia ponuka spoločností Váhostav a Bögl a Krýsl. S cenou 59,9 milióna eur podliezlo konzorcium 95–miliónový odhad Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ale aj ďalších 12 konkurenčných ponúk. Vyplýva to zo záznamu z otvárania obálok v súťaži.

V kuloároch sa hovorí o tom, či cena Váhostavu nie je podhodnotená a či sa ju nebude pokúšať konzorcium zvyšovať, ak s ním Národná diaľničná podpíše zmluvu.

Všetko presne vyrátané

„Naša cena presne a korektne zodpovedá zadaniu a podmienkam tendra,“ zareagoval obchodný riaditeľ firmy Bögl a Krýsl pre Slovensko Marek Reviľák. „Ponuka vychádza z aktuálnych cien na trhu. Máme vlastné technológie, ktoré vieme plne využiť bez toho, aby sme si ich objednávali u iných subdodávateľov,“ povedal.

V podobnom duchu sa po otvorení obálok v súťaži vyjadril aj Váhostav blízky podnikateľovi Jurajovi Širokému.

Vo firme Bögl a Krýsl roky pôsobil terajší poslanec a poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ). Či je najnižšia cena v poriadku, posúdiť včera nevedel. Podľa neho je najdôležitejšie, aby si víťaz za cenou stál a aby sa neoprávnene nezvyšovala.

Garantom toho by mal byť nezávislý stavebný dozor, ktorý dohliada na oprávnené a neoprávnené náklady. Ten by mal vzísť zo súťaže, ktorú NDS zverejnila vo vestníku obstarávania minulý rok. Výsledky zatiaľ nie sú známe.

Takýto postup považuje Matej za predpoklad, že firmy v súťaži o stavbu zákazku správne ohodnotia. „V čase, keď sa uchádzate o zákazku, neviete, kto bude robiť stavebný dozor,“ vysvetlil premiérkin poradca. Platí však tiež, že Slovensko je malá krajina, každý každého pozná a prestupy medzi firmami sú rýchle, povedal Matej. Na druhej strane, dozorujúce firmy si chcú udržať svoju reputáciu.

Každý tretí bez zisku

"Vo všetkých kontraktoch, ktorých sa zúčastňujeme nikdy nedošlo k akejkoľvek zmene ceny bez súhlasu obstarávateľa," povedal Reviľák z Bogl a Krýsl.

Šéf výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák predpokladá, že garantom správnej ceny má byť najmä NDS.

S tým súhlasia aj stavbári, napríklad Skanska. Ponuku konkurenta hodnotiť nechce. „Môžem zodpovedať iba za našu cenu. Bola rátaná obvyklým spôsobom. Prešla naším systémom posudzovania a vyhodnocovania rizík a je v nej okrem nákladov a primeraného zisku zakalkulovaná i odhadovaná inflácia,“ povedal riaditeľ Skanska SK Tibor Kočvara. Doprastav predvčerom označil cenu Váhostavu za cenu, akú by neprial ani najväčšiemu nepriateľovi.

Isté je to, že situácia na stavebnom trhu, kde zákazky mesiace spali, tlačí firmy do extrémnych zliav. „Slovenské stavebníctvo sa aktuálne pohybuje pri svojom dne,“ hovorí Jiří Vacek, riaditeľ spoločnosti CEEC Research. Firmy už očakávajú v roku 2012 mierny rast. Snažia sa dovtedy prežiť a vyťažiť svoje kapacity a ľudí, aby ich nefinancovali zbytočne.

„Vďaka nízkemu vyťaženiu na trhu vidieť aj prípady, keď spoločnosti akceptujú zákazku s nulovou alebo aj so zápornou maržou. Vlani túto prax potvrdila každá tretia stavebná spoločnosť,“ povedal Vacek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 333
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 348
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 375
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 832
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 775
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 635
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 510
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 402
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 249
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 044

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi veľký problém a Plavčan odišiel

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

Neprehliadnite tiež

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.

Najpočúvanejším rádiom v prvom polroku bolo Rádio Expres

Rádio Expres dominuje v slovenskom éteri s 19,2-percentnou počúvanosťou.