Dve firmy dali o tretinu lacnejšiu ponuku, ako čakal štát

Trh tlačí stavbárov do výpredajových cien. Štát musí ustriehnuť, aby podpísané zákazky neskôr nezdraželi.

Výstavba diaľnic sa hýbe pomaly. Najďalej z plánovaných úsekov D1 je tender na deväť kilometrov medzi Jánovcami a Jablonovom.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. V súťaži o výstavbu prvého úseku diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom je najlacnejšia ponuka spoločností Váhostav a Bögl a Krýsl. S cenou 59,9 milióna eur podliezlo konzorcium 95–miliónový odhad Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ale aj ďalších 12 konkurenčných ponúk. Vyplýva to zo záznamu z otvárania obálok v súťaži.

V kuloároch sa hovorí o tom, či cena Váhostavu nie je podhodnotená a či sa ju nebude pokúšať konzorcium zvyšovať, ak s ním Národná diaľničná podpíše zmluvu.

Všetko presne vyrátané

„Naša cena presne a korektne zodpovedá zadaniu a podmienkam tendra,“ zareagoval obchodný riaditeľ firmy Bögl a Krýsl pre Slovensko Marek Reviľák. „Ponuka vychádza z aktuálnych cien na trhu. Máme vlastné technológie, ktoré vieme plne využiť bez toho, aby sme si ich objednávali u iných subdodávateľov,“ povedal.

V podobnom duchu sa po otvorení obálok v súťaži vyjadril aj Váhostav blízky podnikateľovi Jurajovi Širokému.

Vo firme Bögl a Krýsl roky pôsobil terajší poslanec a poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ). Či je najnižšia cena v poriadku, posúdiť včera nevedel. Podľa neho je najdôležitejšie, aby si víťaz za cenou stál a aby sa neoprávnene nezvyšovala.

Garantom toho by mal byť nezávislý stavebný dozor, ktorý dohliada na oprávnené a neoprávnené náklady. Ten by mal vzísť zo súťaže, ktorú NDS zverejnila vo vestníku obstarávania minulý rok. Výsledky zatiaľ nie sú známe.

Takýto postup považuje Matej za predpoklad, že firmy v súťaži o stavbu zákazku správne ohodnotia. „V čase, keď sa uchádzate o zákazku, neviete, kto bude robiť stavebný dozor,“ vysvetlil premiérkin poradca. Platí však tiež, že Slovensko je malá krajina, každý každého pozná a prestupy medzi firmami sú rýchle, povedal Matej. Na druhej strane, dozorujúce firmy si chcú udržať svoju reputáciu.

Každý tretí bez zisku

"Vo všetkých kontraktoch, ktorých sa zúčastňujeme nikdy nedošlo k akejkoľvek zmene ceny bez súhlasu obstarávateľa," povedal Reviľák z Bogl a Krýsl.

Šéf výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák predpokladá, že garantom správnej ceny má byť najmä NDS.

S tým súhlasia aj stavbári, napríklad Skanska. Ponuku konkurenta hodnotiť nechce. „Môžem zodpovedať iba za našu cenu. Bola rátaná obvyklým spôsobom. Prešla naším systémom posudzovania a vyhodnocovania rizík a je v nej okrem nákladov a primeraného zisku zakalkulovaná i odhadovaná inflácia,“ povedal riaditeľ Skanska SK Tibor Kočvara. Doprastav predvčerom označil cenu Váhostavu za cenu, akú by neprial ani najväčšiemu nepriateľovi.

Isté je to, že situácia na stavebnom trhu, kde zákazky mesiace spali, tlačí firmy do extrémnych zliav. „Slovenské stavebníctvo sa aktuálne pohybuje pri svojom dne,“ hovorí Jiří Vacek, riaditeľ spoločnosti CEEC Research. Firmy už očakávajú v roku 2012 mierny rast. Snažia sa dovtedy prežiť a vyťažiť svoje kapacity a ľudí, aby ich nefinancovali zbytočne.

„Vďaka nízkemu vyťaženiu na trhu vidieť aj prípady, keď spoločnosti akceptujú zákazku s nulovou alebo aj so zápornou maržou. Vlani túto prax potvrdila každá tretia stavebná spoločnosť,“ povedal Vacek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 225
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 161
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 702
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 816
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 687
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 325
  7. Kam do tepla v januári? 2 302
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 064
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 212
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 211

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.