Figeľ mešká s prípravou programu výstavby diaľnic

Minister dopravy mal projekt predložiť do vlády v apríli, zatiaľ ho však nepredstavil. Dôvodom meškania sú ešte posledné rokovania s ministerstvom financií.

Minister dopravy mal projekt predložiť do vlády v apríli, zatiaľ ho však nepredstavil.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Vypracovanie programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 mešká.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH), ktorý zastáva tento post takmer desať mesiacov, mal projekt predložiť do vlády v apríli, zatiaľ ho však nepredstavil. Diaľničný plán nie je doposiaľ ani v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

Ministerstvo dopravy meškanie zdôvodňuje tým, že tento týždeň vedie posledné rokovania s ministerstvom financií. "Koncom týždňa by sme ich chceli uzavrieť a následne prezentovať plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Pripomíname, že minulej vláde trvala podstatne dlhšie príprava takéhoto plánu a nebol splnený ani na polovicu," informoval agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.

Poslanec a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) v polovici apríla vyhlásil, že ministerstvo dopravy by malo najprv vypracovať jasný plán prípravy a výstavby diaľnic. Ten ukáže, či bude schopné čerpať peniaze z eurofondov.

Ak však minister Figeľ predloží program výstavby diaľnic, kde bude počítať s vnútorným presunom prostriedkov Operačného programu Doprava, bude podľa Vážneho nedôveryhodný. Figeľ po rokovaní vlády 13. apríla tvrdil, že program výstavby diaľnic predloží do vlády ešte v uplynulom mesiaci.

"Finalizujeme celý projekt a zároveň ho spájame s niektorými ďalšími zámermi, aby sa výstavba diaľnic a modernizácia železníc prepájali aj v intenzite využitia," dodal s tým, že treba presunúť viac najmä nákladnej dopravy z ciest na železnice.

Ficovej vláde to trvalo rok aj pät mesiacov od jej vzniku

Vláda Roberta Fica (Smer-SD), ktorá sa ujala moci začiatkom júla 2006, schválila program výstavby diaľnic do roku 2010 na zasadnutí 19. decembra 2007. Stalo sa tak po roku a piatich mesiacoch od jej vzniku. Program počítal s odovzdaním približne 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest do roku.

Expremiér chcel urýchliť výstavbu diaľnic cez projekty PPP, pričom diaľnica D1 z Bratislavy do Košíc mala byť bez tunelových častí dokončená do roku 2010. Ficov kabinet sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazal odovzdať za štyri roky sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. V skutočnosti bolo ukončených 136 kilometrov.

Na spomalenie diaľničnej výstavby malo vplyv prehodnotenie jej doterajších zámerov aj spôsobu financovania. Súvisí to so zrušením prvého a tretieho balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). V rámci nich mala byť zo súkromných zdrojov postavená väčšina chýbajúcich úsekov na diaľnici D1 medzi Žilinou, Martinom a Prešovom.

Štát by následne tieto peniaze splácal koncesionárom počas 30 rokov. Minister Figeľ tieto projekty zastavil z dôvodu nevýhodných finančných podmienok pre štát.

Výstavba týchto diaľničných úsekov tak bude musieť byť financovaná najmä z európskych a domácich prostriedkov. Tie však na to nestačia a preto budú potrebné aj iné zdroje, z úverov či časti peňazí uložených v druhom dôchodkovom pilieri.

Prípadné presunutie ďalších peňazí na diaľnice z eurofondov, ktoré sú určené pre iné operačné programy, nebude v tomto programovacom období pravdepodobne reálne. Najprv je totiž nutné ešte vyčerpať voľné zdroje na diaľnice v operačnom programe Doprava.

Výstavba diaľnic za Fica

Od júna 2006 do júna 2010, počas Ficovej vlády, začala výstavba takmer 132 kilometrov diaľnic a rýchlociest a do konca minulého roka sa mala dĺžka začatých úsekov zvýšiť na 163 kilometrov. Začatých a ukončených v uvedenom štvorročnom období bolo, prípadne malo byť 33,6 kilometrov diaľnic a rýchlociest, do konca vlaňajška to malo byť 55,6 kilometrov.

Príprava a majetkovo-právne vyrovnanie pre výstavbu diaľnic a rýchlociest od roku 2006 do polovice roka 2010 stáli spolu 339,095 mil. eur. Na výstavbu diaľnic a rýchlociest za štyroch roky bývalej vlády bolo použitých, alebo ešte malo byť použitých 2,297 mld. eur.

Na Slovensku bolo podľa ministerstva dopravy v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra. Štvorročný plán bol tak splnený na 48,9 %.

Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.

Hlavnými dôvodmi nenaplnenia programu na roky 2007 až 2010 bola podľa rezortu dopravy nedostatočná projektová príprava stavieb, ako aj zaradenie dobre pripravených úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 do troch veľkých projektov PPP, z ktorých dva na D1 boli zastavené.

Do zásobníka projektov boli, naopak, zaradené úseky s oveľa nižšou projektovou prípravou, čo spôsobilo oneskorenie čerpania finančných prostriedkov z Operačného programu Doprava. Vyplynulo to zo správy ministerstva dopravy o plnení diaľničného programu na roky 2007 až 2010, ktorú vláda 12. januára vzala na vedomie.

Správa bola zároveň východiskom pre program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 282
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 171
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 233
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 192
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 954
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 232
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 029
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 599
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 852
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 569

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop