SME

Figeľ mešká s prípravou programu výstavby diaľnic

Minister dopravy mal projekt predložiť do vlády v apríli, zatiaľ ho však nepredstavil. Dôvodom meškania sú ešte posledné rokovania s ministerstvom financií.

Minister dopravy mal projekt predložiť do vlády v apríli, zatiaľ ho však nepredstavil.Minister dopravy mal projekt predložiť do vlády v apríli, zatiaľ ho však nepredstavil. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Vypracovanie programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 mešká.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH), ktorý zastáva tento post takmer desať mesiacov, mal projekt predložiť do vlády v apríli, zatiaľ ho však nepredstavil. Diaľničný plán nie je doposiaľ ani v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ministerstvo dopravy meškanie zdôvodňuje tým, že tento týždeň vedie posledné rokovania s ministerstvom financií. "Koncom týždňa by sme ich chceli uzavrieť a následne prezentovať plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Pripomíname, že minulej vláde trvala podstatne dlhšie príprava takéhoto plánu a nebol splnený ani na polovicu," informoval agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanec a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) v polovici apríla vyhlásil, že ministerstvo dopravy by malo najprv vypracovať jasný plán prípravy a výstavby diaľnic. Ten ukáže, či bude schopné čerpať peniaze z eurofondov.

Ak však minister Figeľ predloží program výstavby diaľnic, kde bude počítať s vnútorným presunom prostriedkov Operačného programu Doprava, bude podľa Vážneho nedôveryhodný. Figeľ po rokovaní vlády 13. apríla tvrdil, že program výstavby diaľnic predloží do vlády ešte v uplynulom mesiaci.

"Finalizujeme celý projekt a zároveň ho spájame s niektorými ďalšími zámermi, aby sa výstavba diaľnic a modernizácia železníc prepájali aj v intenzite využitia," dodal s tým, že treba presunúť viac najmä nákladnej dopravy z ciest na železnice.

SkryťVypnúť reklamu

Ficovej vláde to trvalo rok aj pät mesiacov od jej vzniku

Vláda Roberta Fica (Smer-SD), ktorá sa ujala moci začiatkom júla 2006, schválila program výstavby diaľnic do roku 2010 na zasadnutí 19. decembra 2007. Stalo sa tak po roku a piatich mesiacoch od jej vzniku. Program počítal s odovzdaním približne 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest do roku.

Expremiér chcel urýchliť výstavbu diaľnic cez projekty PPP, pričom diaľnica D1 z Bratislavy do Košíc mala byť bez tunelových častí dokončená do roku 2010. Ficov kabinet sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazal odovzdať za štyri roky sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. V skutočnosti bolo ukončených 136 kilometrov.

Na spomalenie diaľničnej výstavby malo vplyv prehodnotenie jej doterajších zámerov aj spôsobu financovania. Súvisí to so zrušením prvého a tretieho balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). V rámci nich mala byť zo súkromných zdrojov postavená väčšina chýbajúcich úsekov na diaľnici D1 medzi Žilinou, Martinom a Prešovom.

SkryťVypnúť reklamu

Štát by následne tieto peniaze splácal koncesionárom počas 30 rokov. Minister Figeľ tieto projekty zastavil z dôvodu nevýhodných finančných podmienok pre štát.

Výstavba týchto diaľničných úsekov tak bude musieť byť financovaná najmä z európskych a domácich prostriedkov. Tie však na to nestačia a preto budú potrebné aj iné zdroje, z úverov či časti peňazí uložených v druhom dôchodkovom pilieri.

Prípadné presunutie ďalších peňazí na diaľnice z eurofondov, ktoré sú určené pre iné operačné programy, nebude v tomto programovacom období pravdepodobne reálne. Najprv je totiž nutné ešte vyčerpať voľné zdroje na diaľnice v operačnom programe Doprava.

Výstavba diaľnic za Fica

Od júna 2006 do júna 2010, počas Ficovej vlády, začala výstavba takmer 132 kilometrov diaľnic a rýchlociest a do konca minulého roka sa mala dĺžka začatých úsekov zvýšiť na 163 kilometrov. Začatých a ukončených v uvedenom štvorročnom období bolo, prípadne malo byť 33,6 kilometrov diaľnic a rýchlociest, do konca vlaňajška to malo byť 55,6 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Príprava a majetkovo-právne vyrovnanie pre výstavbu diaľnic a rýchlociest od roku 2006 do polovice roka 2010 stáli spolu 339,095 mil. eur. Na výstavbu diaľnic a rýchlociest za štyroch roky bývalej vlády bolo použitých, alebo ešte malo byť použitých 2,297 mld. eur.

Na Slovensku bolo podľa ministerstva dopravy v rokoch 2007 až 2010 odovzdaných do prevádzky 122,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest namiesto plánovaných 250,9 kilometra. Štvorročný plán bol tak splnený na 48,9 %.

Za predošlé štyri roky bolo odovzdaných 87,6 kilometra diaľnic, z toho 15,6 kilometra v polovičnom profile, a 35,2 kilometra rýchlociest, z čoho 16,9 kilometra v polovičnom profile. V spomínanom období zároveň začala výstavba 118,1 kilometra diaľnic a rýchlociest, čo je 32,6 % oproti predpokladaným 361,5 kilometra.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavnými dôvodmi nenaplnenia programu na roky 2007 až 2010 bola podľa rezortu dopravy nedostatočná projektová príprava stavieb, ako aj zaradenie dobre pripravených úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 do troch veľkých projektov PPP, z ktorých dva na D1 boli zastavené.

Do zásobníka projektov boli, naopak, zaradené úseky s oveľa nižšou projektovou prípravou, čo spôsobilo oneskorenie čerpania finančných prostriedkov z Operačného programu Doprava. Vyplynulo to zo správy ministerstva dopravy o plnení diaľničného programu na roky 2007 až 2010, ktorú vláda 12. januára vzala na vedomie.

Správa bola zároveň východiskom pre program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 213
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 548
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 925
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 301
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 178
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 870
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 708
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu