V diskusii o jadrovej politike treba zachovať rozvahu

Krajiny sa môžu rozvíjať aj bez jadrových elektrární, ale panická jadrová politika a jej nepremyslená rýchla realizácia skrýva v sebe nebezpečenstvá pre ekonomiku a môže priniesť nedozerné vysoké náklady pre všetkých zúčastnených.

BERLÍN.

Uvádza sa to v nemeckom denníku Die Welt v úvahe o budúcnosti jadrovej energetiky po katastrofe v japonskej Fukušime.

Diskusia o skončení výroby elektrickej energie z jadra sa v krajine ešte stále vedie vášnivo. Väčšina Nemcov nemá dobrý pocit, keď ide o jadrovú energiu. Napokon v "jadrovej energii" sa ukrýva rovnaká sila ako v "atómovej bombe", ktorá krajinu počas studenej vojny ohrozovala mimoriadne silno. Fotografie z Fukušimy a Černobyľu sú vodou na mlyn kritikov tohto zdroja energie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Avšak heslo Atomkraft - nein, danke (Jadrová energia nie vďaka), ktoré je štítom odporcov jadrovej energie v Nemecku, nedáva odpoveď na otázku, ako má krajina kryť potrebu elektrickej energie, keď nebude prevádzkovať 17 jadrových blokov. Odpoveď na ňu je však pre vysoko rozvinutú, exportnú priemyselnú, surovinovo chudobnú krajinu rozhodujúca.

Priemerná nemecká domácnosť, ktorá má štyroch členov, spotrebuje ročne 4000 kilowatthodín energie.

V aktuálnej štúdii prognostikov sa uvádza, že prenáhlené rozhodnutie o rýchlom a nezvratnom odstavení jadrových blokov skrýva veľké riziká. Krajina už desiatky rokov nemá skúsenosti s tým, ako zničujúco pôsobia veľkoplošné poruchy v dodávkach elektrickej energie.

Za celkom samozrejmé každý pokladá, že kedykoľvek môžeme kúriť, variť a sledovať televízne vysielanie.

Rozhodujúca časť pracovných miest závisí od hladkého fungovania dodávky elektriny. To, že japonská ekonomika po prírodnej katastrofe pocítila rozsiahle poruchy v prísune "šťavy", mimoriadne priťažilo mnohým firmám.

Nedostatok elektriny v uplynulých týždňoch výrazne prispel k silnému poklesu konjunktúry. A aké dôsledky má nedostatok elektrickej energie pre nemocnice alebo finančné ústavy, to si vie každý predstaviť.

Je isté, že ekonomika môže existovať aj bez jadrovej energie. Ale potom si nemožno dopriavať luxus najmä slimačieho tempa budovania rozvodnej siete alebo luxus námietok proti tepelným elektrárňam, ktoré kysličníkom uhoľnatým zaťažujú životné prostredie.

S rozchodom s jadrovou energiou súvisia aj ďalšie nevyhnutné náklady. Môže ich predstavovať zníženie tempa hospodárskeho rastu, ale aj náklady, ktoré musia znášať obyvatelia.

Viac ako 100 dodávateľov elektrickej energie v Nemecku už zvýšilo jej cenu pre konečných spotrebiteľov. Rozpätie je 1,2 % až po 14,1 % , pričom väčšinou zdraženie elektriny dosiahlo prírastok viac ako 5 %.

Jestvuje priveľa závažných argumentov, aby ľudia pri rozhodovaní o jadrovej politike zachovali chladnú hlavu, aby nereagovali panicky skratovo.

Informoval o tom nemecký denník Die Welt.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 217
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 022
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 943
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 959
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 209
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 953
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 193
  8. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 166
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 155
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 004

Téma: Jadrová dohoda s Iránom


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dechtice straší skládka odpadu, hrozí kontaminácia pitnej vody

Dechtice zásobujú vodou 90-tisíc ľudí.

SPIŠ KORZÁR

Tatry zasiahla povodeň, viaceré chodníky uzavreli

V severných dolinách Tatier platia obmedzenia.

Stĺpček Jakuba Fila

Bordel v lesoch, riekach a na úradoch

Spor o odpad v lome nad Dechticami je ďalšou ukážkou prístupu k prostrediu.

Neprehliadnite tiež

Americká ekonomika ďalej rastie, informovala centrálna banka

Výrobcovia v celej krajine vyjadrili znepokojenie nad clami.

Google: Android rozširuje možnosti voľby, nie naopak

Internetový gigant dostal od Komisie rekordnú pokutu.

U.S.Steel z Košíc neodchádza, plánuje investovať

Raši hovoril s vedením v USA, trápia ho emisie a náklady na prevádzku.

Na dostavbu Mochoviec si elektrárne požičajú 700 miliónov eur

Akcionári majú záujem uviesť elektráreň do komerčnej prevádzky v čo najkratšom čase.

Ako môže pasažier skontrolovať autobus

Ročne neprejde technickou kontrolou každý desiaty autobus.