Mýto sa má navždy platiť aj lístkami

Už aj tí dopravcovia, ktorí v minulosti neprotestovali, zvažujú nátlakové akcie pre zmeny v mýte.

Ministerstvo dopravy chystá zmeny v mýte. Nie všetky sa však dopravcom pozdávajú.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Niektoré nákladné autá musia pri prejazde po spoplatnených cestách platiť mýto cez palubné jednotky a iné nie. Ak totiž kamión cez krajinu len prechádza, stačí mu kúpiť si takzvaný „ticket“ na konkrétnu tranzitnú trasu.

Tento ticketingový systém narazil na výhrady Európskej komisie. Keď sa totiž mýto obstarávalo, v súťaži nebola o ňom ani zmienka. Ministerstvo dopravy sa napriek tomu domnieva, že ticketing by mal v našom mýte zostať už natrvalo, a to od prvého júna.

„Ticketing je legitímny prostriedok, ktorý sa môže v rámci mýta používať. Nie je na to potrebný súhlas Európskej komisie,“ povedal hovorca ministerstva Martin Krajčovič.

Rezort tvrdí, že platba mýta cez lístky je v súlade so smernicami únie. Tie totiž požadujú, aby mýto neznevýhodňovalo tých, ktorí spoplatnené cesty používajú len príležitostne. Píše sa to v materiáli rezortu dopravy, ktorý má v stredu prerokovať vláda.

Proti dohode

Dopravcovia oponujú, že práve súčasný ticketing diskriminuje, a to domácich dopravcov.

Zmeny v mýte
  • Spoplatniť takmer všetky cesty prvej triedy.
  • Zmeniť sadzby mýta.
  • Spoplatnené úseky sa majú predĺžiť a mýtnych transakcií tak ubudne. Štát tak môže ušetriť na splátkach za transakcie firme SkyToll.
  • Umožniť, aby sa mýto pri tranzite krajinou dalo platiť navždy aj cez tzv. ticketing.
  • Dopravcovia, ktorí budú riadne platiť mýto, nebudú platiť zálohu 600 eur pri pevnej montáži palubnej jednotky.
Zdroj: rokovanie.sk, pripomienkové konanie

„Tento systém je skôr šitý na mieru zahraničným dopravcom, lebo sa vystavuje na hraniciach,“ povedal prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič. Podľa neho by aj vnútroštátni dopravcovia mali mať možnosť platiť mýto lístkami.

Konkurenčná Únia autodopravcov súhlasí. Rudolf Páleš z únie upozorňuje, že v zahraničí majú možnosť kúpiť si lístok na diaľnicu nielen tí, ktorí cez krajinu iba tranzitujú.

„V Nemecku prídem, kúpim si lístok z Mníchova do Norimbergu. Ticketing je aj pre vnútrozemských dopravcov,“ povedal Páleš.

Ministerstvo dopravy pritom dopravcom prisľúbilo urobiť v mýte zmeny v ich prospech. Zatiaľ to však vyzerá tak, že najvážnejším požiadavkám únie – zredukovať spoplatnené kilometre alebo aspoň znížiť sadzby mýta – štát napokon nevyhovie.

Podľa materiálu, ktorým sa má v stredu zaoberať vláda, sa bude mýto platiť takmer na všetkých cestách prvej triedy, čo je asi dvojnásobne viac ako dnes a meniť sa majú aj sadzby mýta.

Zatiaľ nie je úplne jasné ako. Únia dopravcov, ktorá naštartovala minulý rok protimýtny štrajk, chce vyčkať do mája, a potom sa rozhodne, ako na zmeny v mýte zareaguje.

Revolučný Česmad

O nátlakových akciách sa oproti minulosti oveľa častejšie hovorí v konkurenčnom Česmade. Ten ešte donedávna chcel o problémoch iba rokovať, no dnes sa situácia mení.

„Revolučné snahy sú výrazné. Dlho sme sa snažili držať to s odborným nadhľadom, ale toto je naozaj príliš veľa,“ povedal Jančovič z Česmadu.

Za stupňovaním nálady je zmena, ktorú vláda schválila minulý týždeň – zákaz tranzitu kamiónov na cestách druhej a tretej triedy. Priamo na vláde sa napokon ministri dohodli, že budú možné aj výnimky, ale zatiaľ nie je jasné, ako by mali fungovať.

Ministerstvo dopravy medzitým v pripomienkovom konaní presadzuje zmeny, ktoré majú dopravcov odbremeniť. Napríklad by už nemali platiť 600­eurovú zálohu pri platbe na faktúru. Pevnú montáž palubných jednotiek už nemajú robiť len tí, ktorých na to poverí prevádzkovateľ mýta.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 487
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 966
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 832
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 334
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 549
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 288
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 058
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 891
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 805
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 766

Hlavné správy zo Sme.sk

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

ŠPORT

Pozrite si záver MS z Bergenu, ktorý nebol v televízii

Zábery z helikoptéry ukazujú nástupy v posledných kilometroch.

Neprehliadnite tiež

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.

Železnice ukázali zmodernizované Pendolino. Pozrite sa, ako vyzerá

Jednotku prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko s Českými dráhami na linke medzi Košicami a Prahou

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života môžete ako Európan očakávať (Eurostat)

Za uplynulú dekádu stúpla očakávaná dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka, zistil európsky štatistický úrad.