SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Mýto sa má navždy platiť aj lístkami

Už aj tí dopravcovia, ktorí v minulosti neprotestovali, zvažujú nátlakové akcie pre zmeny v mýte.

Ministerstvo dopravy chystá zmeny v mýte. Nie všetky sa však dopravcom pozdávajú.Ministerstvo dopravy chystá zmeny v mýte. Nie všetky sa však dopravcom pozdávajú. (Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Niektoré nákladné autá musia pri prejazde po spoplatnených cestách platiť mýto cez palubné jednotky a iné nie. Ak totiž kamión cez krajinu len prechádza, stačí mu kúpiť si takzvaný „ticket“ na konkrétnu tranzitnú trasu.

Tento ticketingový systém narazil na výhrady Európskej komisie. Keď sa totiž mýto obstarávalo, v súťaži nebola o ňom ani zmienka. Ministerstvo dopravy sa napriek tomu domnieva, že ticketing by mal v našom mýte zostať už natrvalo, a to od prvého júna.

„Ticketing je legitímny prostriedok, ktorý sa môže v rámci mýta používať. Nie je na to potrebný súhlas Európskej komisie,“ povedal hovorca ministerstva Martin Krajčovič.

Rezort tvrdí, že platba mýta cez lístky je v súlade so smernicami únie. Tie totiž požadujú, aby mýto neznevýhodňovalo tých, ktorí spoplatnené cesty používajú len príležitostne. Píše sa to v materiáli rezortu dopravy, ktorý má v stredu prerokovať vláda.

Proti dohode

Dopravcovia oponujú, že práve súčasný ticketing diskriminuje, a to domácich dopravcov.

Zmeny v mýte
  • Spoplatniť takmer všetky cesty prvej triedy.
  • Zmeniť sadzby mýta.
  • Spoplatnené úseky sa majú predĺžiť a mýtnych transakcií tak ubudne. Štát tak môže ušetriť na splátkach za transakcie firme SkyToll.
  • Umožniť, aby sa mýto pri tranzite krajinou dalo platiť navždy aj cez tzv. ticketing.
  • Dopravcovia, ktorí budú riadne platiť mýto, nebudú platiť zálohu 600 eur pri pevnej montáži palubnej jednotky.
Zdroj: rokovanie.sk, pripomienkové konanie

„Tento systém je skôr šitý na mieru zahraničným dopravcom, lebo sa vystavuje na hraniciach,“ povedal prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič. Podľa neho by aj vnútroštátni dopravcovia mali mať možnosť platiť mýto lístkami.

Konkurenčná Únia autodopravcov súhlasí. Rudolf Páleš z únie upozorňuje, že v zahraničí majú možnosť kúpiť si lístok na diaľnicu nielen tí, ktorí cez krajinu iba tranzitujú.

„V Nemecku prídem, kúpim si lístok z Mníchova do Norimbergu. Ticketing je aj pre vnútrozemských dopravcov,“ povedal Páleš.

Ministerstvo dopravy pritom dopravcom prisľúbilo urobiť v mýte zmeny v ich prospech. Zatiaľ to však vyzerá tak, že najvážnejším požiadavkám únie – zredukovať spoplatnené kilometre alebo aspoň znížiť sadzby mýta – štát napokon nevyhovie.

Podľa materiálu, ktorým sa má v stredu zaoberať vláda, sa bude mýto platiť takmer na všetkých cestách prvej triedy, čo je asi dvojnásobne viac ako dnes a meniť sa majú aj sadzby mýta.

Zatiaľ nie je úplne jasné ako. Únia dopravcov, ktorá naštartovala minulý rok protimýtny štrajk, chce vyčkať do mája, a potom sa rozhodne, ako na zmeny v mýte zareaguje.

Revolučný Česmad

O nátlakových akciách sa oproti minulosti oveľa častejšie hovorí v konkurenčnom Česmade. Ten ešte donedávna chcel o problémoch iba rokovať, no dnes sa situácia mení.

„Revolučné snahy sú výrazné. Dlho sme sa snažili držať to s odborným nadhľadom, ale toto je naozaj príliš veľa,“ povedal Jančovič z Česmadu.

Za stupňovaním nálady je zmena, ktorú vláda schválila minulý týždeň – zákaz tranzitu kamiónov na cestách druhej a tretej triedy. Priamo na vláde sa napokon ministri dohodli, že budú možné aj výnimky, ale zatiaľ nie je jasné, ako by mali fungovať.

Ministerstvo dopravy medzitým v pripomienkovom konaní presadzuje zmeny, ktoré majú dopravcov odbremeniť. Napríklad by už nemali platiť 600­eurovú zálohu pri platbe na faktúru. Pevnú montáž palubných jednotiek už nemajú robiť len tí, ktorých na to poverí prevádzkovateľ mýta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mysli na svoju budúcnosť!
  2. Láka ťa svet? Študuj v Nitre, je ako Rím na 7 pahorkoch
  3. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  4. Ročný magister v data science v Prahe odštartuje tvoju kariéru!
  5. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  6. Nové číslo Historickej revue
  7. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  8. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 18 714
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 16 399
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 340
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 325
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 9 057
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 230
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 531
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 196
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 679
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 190
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Rok po pandémii.

Udalosti, ktoré definovali pandémiu koronavírusu.

19 h
Tibor Gašpar.

V kauze trenčianskeho baru obvinili Gašpara, Hraška aj Krajmera.

2 h
Cynická obluda

Kollár má prednosť

V rámci korupciou a papalášizmom nasiaknutého chaosu nazvaného očkovanie sa predbehli aj poslanci.

Bývalý príslušník Slovenskej informačnej služby Peter Tóth.

O sledovaní sa vie už od roku 2018.

21 h

Neprehliadnite tiež

Vlajka USA.

Zamestnávatelia v USA vytvorili viac pracovných miest než sa očakávalo.

16m
Ilustračné foto.

Nečinnosť spôsobuje oneskorenie výstavby obchvatu.

1 h
Ilustračná fotografia.

Na druhom mieste skončil čínsky Huawei.

2 h
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia.

Stratégiu pomenovali Accelerate.

3 h