Mýto sa má navždy platiť aj lístkami

Už aj tí dopravcovia, ktorí v minulosti neprotestovali, zvažujú nátlakové akcie pre zmeny v mýte.

Ministerstvo dopravy chystá zmeny v mýte. Nie všetky sa však dopravcom pozdávajú.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Niektoré nákladné autá musia pri prejazde po spoplatnených cestách platiť mýto cez palubné jednotky a iné nie. Ak totiž kamión cez krajinu len prechádza, stačí mu kúpiť si takzvaný „ticket“ na konkrétnu tranzitnú trasu.

Tento ticketingový systém narazil na výhrady Európskej komisie. Keď sa totiž mýto obstarávalo, v súťaži nebola o ňom ani zmienka. Ministerstvo dopravy sa napriek tomu domnieva, že ticketing by mal v našom mýte zostať už natrvalo, a to od prvého júna.

„Ticketing je legitímny prostriedok, ktorý sa môže v rámci mýta používať. Nie je na to potrebný súhlas Európskej komisie,“ povedal hovorca ministerstva Martin Krajčovič.

Rezort tvrdí, že platba mýta cez lístky je v súlade so smernicami únie. Tie totiž požadujú, aby mýto neznevýhodňovalo tých, ktorí spoplatnené cesty používajú len príležitostne. Píše sa to v materiáli rezortu dopravy, ktorý má v stredu prerokovať vláda.

Proti dohode

Dopravcovia oponujú, že práve súčasný ticketing diskriminuje, a to domácich dopravcov.

Zmeny v mýte
  • Spoplatniť takmer všetky cesty prvej triedy.
  • Zmeniť sadzby mýta.
  • Spoplatnené úseky sa majú predĺžiť a mýtnych transakcií tak ubudne. Štát tak môže ušetriť na splátkach za transakcie firme SkyToll.
  • Umožniť, aby sa mýto pri tranzite krajinou dalo platiť navždy aj cez tzv. ticketing.
  • Dopravcovia, ktorí budú riadne platiť mýto, nebudú platiť zálohu 600 eur pri pevnej montáži palubnej jednotky.
Zdroj: rokovanie.sk, pripomienkové konanie

„Tento systém je skôr šitý na mieru zahraničným dopravcom, lebo sa vystavuje na hraniciach,“ povedal prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič. Podľa neho by aj vnútroštátni dopravcovia mali mať možnosť platiť mýto lístkami.

Konkurenčná Únia autodopravcov súhlasí. Rudolf Páleš z únie upozorňuje, že v zahraničí majú možnosť kúpiť si lístok na diaľnicu nielen tí, ktorí cez krajinu iba tranzitujú.

„V Nemecku prídem, kúpim si lístok z Mníchova do Norimbergu. Ticketing je aj pre vnútrozemských dopravcov,“ povedal Páleš.

Ministerstvo dopravy pritom dopravcom prisľúbilo urobiť v mýte zmeny v ich prospech. Zatiaľ to však vyzerá tak, že najvážnejším požiadavkám únie – zredukovať spoplatnené kilometre alebo aspoň znížiť sadzby mýta – štát napokon nevyhovie.

Podľa materiálu, ktorým sa má v stredu zaoberať vláda, sa bude mýto platiť takmer na všetkých cestách prvej triedy, čo je asi dvojnásobne viac ako dnes a meniť sa majú aj sadzby mýta.

Zatiaľ nie je úplne jasné ako. Únia dopravcov, ktorá naštartovala minulý rok protimýtny štrajk, chce vyčkať do mája, a potom sa rozhodne, ako na zmeny v mýte zareaguje.

Revolučný Česmad

O nátlakových akciách sa oproti minulosti oveľa častejšie hovorí v konkurenčnom Česmade. Ten ešte donedávna chcel o problémoch iba rokovať, no dnes sa situácia mení.

„Revolučné snahy sú výrazné. Dlho sme sa snažili držať to s odborným nadhľadom, ale toto je naozaj príliš veľa,“ povedal Jančovič z Česmadu.

Za stupňovaním nálady je zmena, ktorú vláda schválila minulý týždeň – zákaz tranzitu kamiónov na cestách druhej a tretej triedy. Priamo na vláde sa napokon ministri dohodli, že budú možné aj výnimky, ale zatiaľ nie je jasné, ako by mali fungovať.

Ministerstvo dopravy medzitým v pripomienkovom konaní presadzuje zmeny, ktoré majú dopravcov odbremeniť. Napríklad by už nemali platiť 600­eurovú zálohu pri platbe na faktúru. Pevnú montáž palubných jednotiek už nemajú robiť len tí, ktorých na to poverí prevádzkovateľ mýta.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  2. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  7. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení
  1. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  2. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  6. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Ako zariadiť malú kúpeľňu?
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 094
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 970
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 759
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 2 509
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 480
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 280
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 699
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 268
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 154
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 1 026

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tkáč z Matice hovorí v tajnej nahrávke o Maďaričovi aj Hrnkovi z SNS

Matica slovenská je pod vedením Tkáča známa skôr kauzami a družbou s extrémistami ako rozvojom kultúry.

ŠPORT

Prečo sa slovenské kluby nemôžu rovnať s najlepšími?

Za posledných desať rokov získala Žilina z predaja až 25 miliónov.

KOMENTÁRE

Chceli sme to digitálne, ale dopadlo to ako vždy

Čo bude 300-tisíc ľudí robiť pol jesene? Stáť v rade na digitalizáciu.

Neprehliadnite tiež

Avast kúpil firmu, ktorá čistí disky, cenu neprezradil

Avast je český výrobca antivírových programov, ktorého produkty poznajú na celom svete.

Rekordné čísla. Deficit eurozóny a únie klesol na predkrízovú úroveň

Pod dobrý výsledok eurozóny sa podpísalo zvýšenie rozpočtového prebytku Nemecka.

Automobilka Volvo mieri k rekordu a má veľmi ambiciózne plány

Volvu sa darí najmä na európskom a čínskom trhu, menej na americkom.

Ak Grécko vydá dlhopisy, Radičovej vláda padla zbytočne, vraví Vaňo

Grécko už nie je viac hriešnikom eurozóny a môže v lete opäť vydať vlastné dlhopisy.