Sadzby mýta by sa mali zmeniť od budúceho roka

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) oboznámi vládu na jej najbližšom zasadnutí s plánmi na zavedenie nových sadzieb mýta pre nákladné automobily nad 3,5 tony.

BRATISLAVA.

Spolu s nimi chce rezort dopravy od budúceho roka rozšíriť spoplatnenú sieť na väčšinu ciest prvej triedy. Počet mýtnych spoplatnených úsekov by mal byť už od júna tohto roka nižší spojením kratších úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov. Natrvalo by mal byť pritom zachovaný systém tranzitného ticketingu, čiže platenia kupónov dopravcami na určených tranzitných trasách cez Slovensko.

Podľa rezortu dopravy je totiž ticketový systém v súlade s legislatívou Európskej únie. Správu o postupe prípravy nových sadzieb mýta a optimalizácie siete vymedzených úsekov pozemných komunikácií podliehajúcich spoplatneniu mýtom predkladá Figeľ opätovne do vlády. Na poslednom zasadnutí kabinetu minulý týždeň bol tento materiál vypustený.

Cieľom zavedenia nových sadzieb je podľa rezortu dopravy spravodlivejšie uplatňovanie princípu, že užívateľ a znečisťovateľ ciest platí. Má sa tým zároveň zabezpečiť najmä podpora využívania ekologických vozidiel a zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Sadzby mýta na Slovensku, tvrdí ministerstvo dopravy, sú porovnateľné s menšími odchýlkami s okolitými krajinami, ktoré majú zavedený elektronický výber mýta. Optimalizácia spoplatnených úsekov v podobe jej rozšírenia má umožniť spravodlivejší výber mýta, zamedziť obchádzaniu spoplatnenej siete a minimalizovať dodatočné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ministerstvo dopravy chce spájaním kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov spoplatnených vozidiel minimalizovať výpadky príjmov z výberu mýta a zároveň výrazne eliminovať náklady na dodatočné transakcie za prejdené úseky.

"Uvedená úprava nebude mať dopad na dopravcov, lebo naďalej bude platiť zásada, že vodič zaplatí za úsek len ak ho prejde celý," uviedol rezort dopravy. Náklady na mýtny systém vlani, v prvom roku jeho prevádzky, vzrástli o takmer 14,5 mil. eur.

Z toho skoro 2 mil. eur tvorili zvýšené náklady na transakcie nad rámec zmluvy z dôvodu rozdelenia spoplatnenej siete z 1 000 úsekov na viac ako 1 600 úsekov. Pripravovaná novela vyhlášky z roku 2009, ktorá vymedzuje úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy pre výber mýta, by s uvedenou úpravou mala nadobudnúť účinnosť 1. júna 2011.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 445
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 130
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 425
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 171
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 434
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 184
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 044
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 760
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 654
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa stalo zbraňovým rajom pre teroristov

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

KOMENTÁRE

Rusi odchádzajú, Sýria ďalej trpí

Účet za Sýriu sme už dostali a je ním vystrájanie dvoch veľmocí v úpadku.

Neprehliadnite tiež

Svetová banka prestane dotovať prieskum i ťažbu ropy a plynu

Svetová banka bude nahlasovať emisie skleníkových plynov z investičných projektov.

Érsekovi sa nepáči ďalší Počiatkov IT tender, dáva mu červenú

Informačný systém výstavby mala dodať spoločnosť Asseco za 64 miliónov eur.

Pellegrini: Základný problém Slovenska je veľký rezortizmus

Politici sa vraj musia prestať hašteriť o krátkodobých cieľoch a majú sa zaujímať o to, čo bude v roku 2030.

Časť skrachovanej nízkonákladovky Air Berlin prebral easyJet, dovolila to EÚ

Európska komisia uviedla, že táto akvizícia nevyvoláva obavy z narušenia hospodárskej súťaže.

Slovenského správcu domén SK-NIC kúpila britská firma

Britská firma avizuje, že v budúcnosti plánuje rozšíriť svoj slovenský tím.