BRATISLAVA.
Spolu s nimi chce rezort dopravy od budúceho roka rozšíriť spoplatnenú sieť na väčšinu ciest prvej triedy. Počet mýtnych spoplatnených úsekov by mal byť už od júna tohto roka nižší spojením kratších úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov. Natrvalo by mal byť pritom zachovaný systém tranzitného ticketingu, čiže platenia kupónov dopravcami na určených tranzitných trasách cez Slovensko.
Podľa rezortu dopravy je totiž ticketový systém v súlade s legislatívou Európskej únie. Správu o postupe prípravy nových sadzieb mýta a optimalizácie siete vymedzených úsekov pozemných komunikácií podliehajúcich spoplatneniu mýtom predkladá Figeľ opätovne do vlády. Na poslednom zasadnutí kabinetu minulý týždeň bol tento materiál vypustený.
Cieľom zavedenia nových sadzieb je podľa rezortu dopravy spravodlivejšie uplatňovanie princípu, že užívateľ a znečisťovateľ ciest platí. Má sa tým zároveň zabezpečiť najmä podpora využívania ekologických vozidiel a zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Sadzby mýta na Slovensku, tvrdí ministerstvo dopravy, sú porovnateľné s menšími odchýlkami s okolitými krajinami, ktoré majú zavedený elektronický výber mýta. Optimalizácia spoplatnených úsekov v podobe jej rozšírenia má umožniť spravodlivejší výber mýta, zamedziť obchádzaniu spoplatnenej siete a minimalizovať dodatočné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti.
Ministerstvo dopravy chce spájaním kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov spoplatnených vozidiel minimalizovať výpadky príjmov z výberu mýta a zároveň výrazne eliminovať náklady na dodatočné transakcie za prejdené úseky.
"Uvedená úprava nebude mať dopad na dopravcov, lebo naďalej bude platiť zásada, že vodič zaplatí za úsek len ak ho prejde celý," uviedol rezort dopravy. Náklady na mýtny systém vlani, v prvom roku jeho prevádzky, vzrástli o takmer 14,5 mil. eur.
Z toho skoro 2 mil. eur tvorili zvýšené náklady na transakcie nad rámec zmluvy z dôvodu rozdelenia spoplatnenej siete z 1 000 úsekov na viac ako 1 600 úsekov. Pripravovaná novela vyhlášky z roku 2009, ktorá vymedzuje úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy pre výber mýta, by s uvedenou úpravou mala nadobudnúť účinnosť 1. júna 2011.