Získanie koncesie pre bratislavké letisko bude mať 3 fázy

V procese udelenia koncesie na prevádzku bratislavského letiska by mal súkromný partner získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, pričom ponesie aj podnikateľské riziko.

Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy.(Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy.

Súkromný partner, ktorý má získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, zabezpečí financovanie a realizáciu investícií do rozvoja letiska. Zároveň ponesie podnikateľské riziká plynúce z jeho prevádzkovania.

Vyplýva to z návrhu rámcových podmienok udelenia koncesie pre Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, ktorý ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predložilo v piatok do medzirezortného pripomienkového konania.

Ministerstvo dopravy má zabezpečiť transparentný a efektívne riadený a realizovaný medzinárodný tender na výber súkromného partnera pre bratislavské letisko. Pomôžu mu pri tom medzinárodní poradcovia. Navrhnutý proces udelenia koncesie má byť dostatočne atraktívny pre záujemcov a zabezpečiť ich širokú účasť, čo vytvorí konkurenčné prostredie súťaže.

Popritom by mal zohľadniť názory a predstavy potenciálnych uchádzačov a zaistiť naplnenie ďalších cieľov a podmienok zadávateľa. Postup udelenia koncesie má zároveň umožniť výber a uzavretie procesu s preferovaným súkromným partnerom pokiaľ možno do konca júna 2012.

"Súkromný partner zabezpečí v strednodobom horizonte rozvoj BTS s cieľom dosiahnuť plnohodnotné postavenie BTS ako silného regionálneho hráča, využívajúceho rastový potenciál ekonomiky," predpokladá ďalej rezort dopravy.

Proces udelenia koncesie má pri zapojení súkromného partnera zabezpečiť dosiahnutie optimálnej fiškálnej pozície štátu pri zohľadnení situácie letiska, jeho záväzkov a potrieb a rozvojového potenciálu.

Prvá fáza sa má týkať vypracovania právnych, technických a iných modelov

V prvej fáze procesu udelenia koncesie majú byť vypracované právne, technické, finančné a ekonomické analýzy a modely. Na ich základe bude možné nastaviť taký variant koncesie, ktorý v maximálnej možnej miere splní ciele zadávateľa.

"Predpokladáme, že procesu analýz na nastavenie konkrétnej formy a podmienok pre proces udelenia koncesie bude nutné venovať dva až tri mesiace," uviedol rezort dopravy.

Druhá fáza súvisí s hlavne s návrhom koncesnej zmluvy

V druhej fáze má byť vypracovaná konkrétna tendrová dokumentácia, najmä návrh koncesnej zmluvy, platobného mechanizmu, inštrukcií pre uchádzačov na vypracovanie ponúk.

Súčasťou tejto fázy bude aj vypracovanie kritérií pre vyhodnotenie ponúk a výber užšieho počtu záujemcov v rámci kvalifikácie a následne v druhom kole výberu preferovaného súkromného partnera. Aj pre túto fázu by mali byť potrebné dva až tri mesiace.

Fáza číslo tri predstavuje výber súkromného partnera

Tretia fáza bude predstavovať vlastný proces výberu najvhodnejšieho súkromného partnera. "S ohľadom na komplexnosť procesu a časové faktory je za predpokladu širokého záujmu zo strany investorov vhodné proces začať kvalifikáciou, na základe ktorej je možné zúžiť počet záujemcov," dodalo ministerstvo dopravy.

Vybraní záujemcovia získajú kompletnú tendrovú dokumentáciu, prístup k podrobným informáciám o letisku, možnosť navrhovať úpravy návrhu koncesnej zmluvy a predložiť finálnu ponuku. Posledná fáza môže začať po skončení úvodnej fázy a doriešení otázok, ktoré by mohli brániť realizácii procesu udelenia koncesie a v okamihu dokončenia prípravy kvalifikačnej dokumentácie v druhej fáze.

Trvanie tretej fázy ministerstvo dopravy odhaduje na šesť mesiacov, v prípade, že súkromný partner bude musieť zaistiť rozvojové finančné zdroje pre letisko pri udelení koncesie, môžu byť na to potrebné ďalšie tri mesiace.

Podmienky pre využívanie vzletových a pristávacích dráh, rolovacích dráh s vybavovacou plochou a nimi zastavaných pozemkov budú predmetom analýz poradcov. Tento infraštruktúrny majetok môže byť iba vo vlastníctve štátu alebo letiskovej spoločnosti, no po súhlase vlády ho možno prenajať.

Rozsah a spôsob užívania ostatného majetku letiska bude navrhnutý po vypracovaní potrebných analýz v spolupráci s poradcami. "Pritom budú rešpektované pravidlá týkajúce sa nakladania s prioritným infraštruktúrnym majetkom. Poradcovia navrhnú podmienky platobného mechanizmu za užívanie týchto zložiek podniku alebo ich častí," informuje ďalej ministerstvo dopravy.

Vláda schválila 16. marca zámer ďalšieho rozvoja bratislavského letiska formou udelenia koncesie strategickému partnerovi na obdobie 30 rokov na základe medzinárodného tendra.

Kabinet zároveň uložil ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH) vypracovať a predložiť na rokovanie vlády rámcové podmienky udelenia koncesie do 30. apríla.

Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946.

Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 50,30 % akcií a ministerstvo dopravy 49,70 % akcií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 637
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 620
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 530
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 496
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 995
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 872
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.