Získanie koncesie pre bratislavké letisko bude mať 3 fázy

V procese udelenia koncesie na prevádzku bratislavského letiska by mal súkromný partner získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, pričom ponesie aj podnikateľské riziko.

Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy.(Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy.

Súkromný partner, ktorý má získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, zabezpečí financovanie a realizáciu investícií do rozvoja letiska. Zároveň ponesie podnikateľské riziká plynúce z jeho prevádzkovania.

Vyplýva to z návrhu rámcových podmienok udelenia koncesie pre Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, ktorý ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predložilo v piatok do medzirezortného pripomienkového konania.

Ministerstvo dopravy má zabezpečiť transparentný a efektívne riadený a realizovaný medzinárodný tender na výber súkromného partnera pre bratislavské letisko. Pomôžu mu pri tom medzinárodní poradcovia. Navrhnutý proces udelenia koncesie má byť dostatočne atraktívny pre záujemcov a zabezpečiť ich širokú účasť, čo vytvorí konkurenčné prostredie súťaže.

Popritom by mal zohľadniť názory a predstavy potenciálnych uchádzačov a zaistiť naplnenie ďalších cieľov a podmienok zadávateľa. Postup udelenia koncesie má zároveň umožniť výber a uzavretie procesu s preferovaným súkromným partnerom pokiaľ možno do konca júna 2012.

"Súkromný partner zabezpečí v strednodobom horizonte rozvoj BTS s cieľom dosiahnuť plnohodnotné postavenie BTS ako silného regionálneho hráča, využívajúceho rastový potenciál ekonomiky," predpokladá ďalej rezort dopravy.

Proces udelenia koncesie má pri zapojení súkromného partnera zabezpečiť dosiahnutie optimálnej fiškálnej pozície štátu pri zohľadnení situácie letiska, jeho záväzkov a potrieb a rozvojového potenciálu.

Prvá fáza sa má týkať vypracovania právnych, technických a iných modelov

V prvej fáze procesu udelenia koncesie majú byť vypracované právne, technické, finančné a ekonomické analýzy a modely. Na ich základe bude možné nastaviť taký variant koncesie, ktorý v maximálnej možnej miere splní ciele zadávateľa.

"Predpokladáme, že procesu analýz na nastavenie konkrétnej formy a podmienok pre proces udelenia koncesie bude nutné venovať dva až tri mesiace," uviedol rezort dopravy.

Druhá fáza súvisí s hlavne s návrhom koncesnej zmluvy

V druhej fáze má byť vypracovaná konkrétna tendrová dokumentácia, najmä návrh koncesnej zmluvy, platobného mechanizmu, inštrukcií pre uchádzačov na vypracovanie ponúk.

Súčasťou tejto fázy bude aj vypracovanie kritérií pre vyhodnotenie ponúk a výber užšieho počtu záujemcov v rámci kvalifikácie a následne v druhom kole výberu preferovaného súkromného partnera. Aj pre túto fázu by mali byť potrebné dva až tri mesiace.

Fáza číslo tri predstavuje výber súkromného partnera

Tretia fáza bude predstavovať vlastný proces výberu najvhodnejšieho súkromného partnera. "S ohľadom na komplexnosť procesu a časové faktory je za predpokladu širokého záujmu zo strany investorov vhodné proces začať kvalifikáciou, na základe ktorej je možné zúžiť počet záujemcov," dodalo ministerstvo dopravy.

Vybraní záujemcovia získajú kompletnú tendrovú dokumentáciu, prístup k podrobným informáciám o letisku, možnosť navrhovať úpravy návrhu koncesnej zmluvy a predložiť finálnu ponuku. Posledná fáza môže začať po skončení úvodnej fázy a doriešení otázok, ktoré by mohli brániť realizácii procesu udelenia koncesie a v okamihu dokončenia prípravy kvalifikačnej dokumentácie v druhej fáze.

Trvanie tretej fázy ministerstvo dopravy odhaduje na šesť mesiacov, v prípade, že súkromný partner bude musieť zaistiť rozvojové finančné zdroje pre letisko pri udelení koncesie, môžu byť na to potrebné ďalšie tri mesiace.

Podmienky pre využívanie vzletových a pristávacích dráh, rolovacích dráh s vybavovacou plochou a nimi zastavaných pozemkov budú predmetom analýz poradcov. Tento infraštruktúrny majetok môže byť iba vo vlastníctve štátu alebo letiskovej spoločnosti, no po súhlase vlády ho možno prenajať.

Rozsah a spôsob užívania ostatného majetku letiska bude navrhnutý po vypracovaní potrebných analýz v spolupráci s poradcami. "Pritom budú rešpektované pravidlá týkajúce sa nakladania s prioritným infraštruktúrnym majetkom. Poradcovia navrhnú podmienky platobného mechanizmu za užívanie týchto zložiek podniku alebo ich častí," informuje ďalej ministerstvo dopravy.

Vláda schválila 16. marca zámer ďalšieho rozvoja bratislavského letiska formou udelenia koncesie strategickému partnerovi na obdobie 30 rokov na základe medzinárodného tendra.

Kabinet zároveň uložil ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH) vypracovať a predložiť na rokovanie vlády rámcové podmienky udelenia koncesie do 30. apríla.

Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946.

Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 50,30 % akcií a ministerstvo dopravy 49,70 % akcií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 354
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 188
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 509
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 394
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 766
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 623
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 969
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 716
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 499
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 451

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Voľby do VÚC Bratislava 2017 (župné voľby)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.