SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Získanie koncesie pre bratislavké letisko bude mať 3 fázy

V procese udelenia koncesie na prevádzku bratislavského letiska by mal súkromný partner získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, pričom ponesie aj podnikateľské riziko.

Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy.Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy. (Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy.

Súkromný partner, ktorý má získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, zabezpečí financovanie a realizáciu investícií do rozvoja letiska. Zároveň ponesie podnikateľské riziká plynúce z jeho prevádzkovania.

Vyplýva to z návrhu rámcových podmienok udelenia koncesie pre Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, ktorý ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predložilo v piatok do medzirezortného pripomienkového konania.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy má zabezpečiť transparentný a efektívne riadený a realizovaný medzinárodný tender na výber súkromného partnera pre bratislavské letisko. Pomôžu mu pri tom medzinárodní poradcovia. Navrhnutý proces udelenia koncesie má byť dostatočne atraktívny pre záujemcov a zabezpečiť ich širokú účasť, čo vytvorí konkurenčné prostredie súťaže.

Popritom by mal zohľadniť názory a predstavy potenciálnych uchádzačov a zaistiť naplnenie ďalších cieľov a podmienok zadávateľa. Postup udelenia koncesie má zároveň umožniť výber a uzavretie procesu s preferovaným súkromným partnerom pokiaľ možno do konca júna 2012.

"Súkromný partner zabezpečí v strednodobom horizonte rozvoj BTS s cieľom dosiahnuť plnohodnotné postavenie BTS ako silného regionálneho hráča, využívajúceho rastový potenciál ekonomiky," predpokladá ďalej rezort dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Proces udelenia koncesie má pri zapojení súkromného partnera zabezpečiť dosiahnutie optimálnej fiškálnej pozície štátu pri zohľadnení situácie letiska, jeho záväzkov a potrieb a rozvojového potenciálu.

Prvá fáza sa má týkať vypracovania právnych, technických a iných modelov

V prvej fáze procesu udelenia koncesie majú byť vypracované právne, technické, finančné a ekonomické analýzy a modely. Na ich základe bude možné nastaviť taký variant koncesie, ktorý v maximálnej možnej miere splní ciele zadávateľa.

"Predpokladáme, že procesu analýz na nastavenie konkrétnej formy a podmienok pre proces udelenia koncesie bude nutné venovať dva až tri mesiace," uviedol rezort dopravy.

Druhá fáza súvisí s hlavne s návrhom koncesnej zmluvy

V druhej fáze má byť vypracovaná konkrétna tendrová dokumentácia, najmä návrh koncesnej zmluvy, platobného mechanizmu, inštrukcií pre uchádzačov na vypracovanie ponúk.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasťou tejto fázy bude aj vypracovanie kritérií pre vyhodnotenie ponúk a výber užšieho počtu záujemcov v rámci kvalifikácie a následne v druhom kole výberu preferovaného súkromného partnera. Aj pre túto fázu by mali byť potrebné dva až tri mesiace.

Fáza číslo tri predstavuje výber súkromného partnera

Tretia fáza bude predstavovať vlastný proces výberu najvhodnejšieho súkromného partnera. "S ohľadom na komplexnosť procesu a časové faktory je za predpokladu širokého záujmu zo strany investorov vhodné proces začať kvalifikáciou, na základe ktorej je možné zúžiť počet záujemcov," dodalo ministerstvo dopravy.

Vybraní záujemcovia získajú kompletnú tendrovú dokumentáciu, prístup k podrobným informáciám o letisku, možnosť navrhovať úpravy návrhu koncesnej zmluvy a predložiť finálnu ponuku. Posledná fáza môže začať po skončení úvodnej fázy a doriešení otázok, ktoré by mohli brániť realizácii procesu udelenia koncesie a v okamihu dokončenia prípravy kvalifikačnej dokumentácie v druhej fáze.

Skryť Vypnúť reklamu

Trvanie tretej fázy ministerstvo dopravy odhaduje na šesť mesiacov, v prípade, že súkromný partner bude musieť zaistiť rozvojové finančné zdroje pre letisko pri udelení koncesie, môžu byť na to potrebné ďalšie tri mesiace.

Podmienky pre využívanie vzletových a pristávacích dráh, rolovacích dráh s vybavovacou plochou a nimi zastavaných pozemkov budú predmetom analýz poradcov. Tento infraštruktúrny majetok môže byť iba vo vlastníctve štátu alebo letiskovej spoločnosti, no po súhlase vlády ho možno prenajať.

Rozsah a spôsob užívania ostatného majetku letiska bude navrhnutý po vypracovaní potrebných analýz v spolupráci s poradcami. "Pritom budú rešpektované pravidlá týkajúce sa nakladania s prioritným infraštruktúrnym majetkom. Poradcovia navrhnú podmienky platobného mechanizmu za užívanie týchto zložiek podniku alebo ich častí," informuje ďalej ministerstvo dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Vláda schválila 16. marca zámer ďalšieho rozvoja bratislavského letiska formou udelenia koncesie strategickému partnerovi na obdobie 30 rokov na základe medzinárodného tendra.

Kabinet zároveň uložil ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH) vypracovať a predložiť na rokovanie vlády rámcové podmienky udelenia koncesie do 30. apríla.

Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946.

Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 50,30 % akcií a ministerstvo dopravy 49,70 % akcií.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 918
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 848
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 512
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 237
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 691
  6. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 685
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 662
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 336
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 199
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 960
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 8 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Bitcoiny.

Čínu okrem vysokej spotreby elektriny znepokojujú špekulácie.


TASR 8 h
Predsedníčka Za ľudí Veronika Remišová.

Remišová rokovala s 20 starostami obcí z okresu Medzilaborce.


TASR 9 h
Indický roľník na ryžovom poli.

India požiadala EÚ o ochrannú známku pre basmati.


TASR 11 h
Ilustračná fotografia.

Amazon zavádza v nemeckých centrách hrubú nástupnú hodinovú mzdu 12 eur.


TASR 13 h