Získanie koncesie pre bratislavké letisko bude mať 3 fázy

V procese udelenia koncesie na prevádzku bratislavského letiska by mal súkromný partner získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, pričom ponesie aj podnikateľské riziko.

Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy.(Zdroj: SME- TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy.

Súkromný partner, ktorý má získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, zabezpečí financovanie a realizáciu investícií do rozvoja letiska. Zároveň ponesie podnikateľské riziká plynúce z jeho prevádzkovania.

Vyplýva to z návrhu rámcových podmienok udelenia koncesie pre Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, ktorý ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predložilo v piatok do medzirezortného pripomienkového konania.

Ministerstvo dopravy má zabezpečiť transparentný a efektívne riadený a realizovaný medzinárodný tender na výber súkromného partnera pre bratislavské letisko. Pomôžu mu pri tom medzinárodní poradcovia. Navrhnutý proces udelenia koncesie má byť dostatočne atraktívny pre záujemcov a zabezpečiť ich širokú účasť, čo vytvorí konkurenčné prostredie súťaže.

Popritom by mal zohľadniť názory a predstavy potenciálnych uchádzačov a zaistiť naplnenie ďalších cieľov a podmienok zadávateľa. Postup udelenia koncesie má zároveň umožniť výber a uzavretie procesu s preferovaným súkromným partnerom pokiaľ možno do konca júna 2012.

"Súkromný partner zabezpečí v strednodobom horizonte rozvoj BTS s cieľom dosiahnuť plnohodnotné postavenie BTS ako silného regionálneho hráča, využívajúceho rastový potenciál ekonomiky," predpokladá ďalej rezort dopravy.

Proces udelenia koncesie má pri zapojení súkromného partnera zabezpečiť dosiahnutie optimálnej fiškálnej pozície štátu pri zohľadnení situácie letiska, jeho záväzkov a potrieb a rozvojového potenciálu.

Prvá fáza sa má týkať vypracovania právnych, technických a iných modelov

V prvej fáze procesu udelenia koncesie majú byť vypracované právne, technické, finančné a ekonomické analýzy a modely. Na ich základe bude možné nastaviť taký variant koncesie, ktorý v maximálnej možnej miere splní ciele zadávateľa.

"Predpokladáme, že procesu analýz na nastavenie konkrétnej formy a podmienok pre proces udelenia koncesie bude nutné venovať dva až tri mesiace," uviedol rezort dopravy.

Druhá fáza súvisí s hlavne s návrhom koncesnej zmluvy

V druhej fáze má byť vypracovaná konkrétna tendrová dokumentácia, najmä návrh koncesnej zmluvy, platobného mechanizmu, inštrukcií pre uchádzačov na vypracovanie ponúk.

Súčasťou tejto fázy bude aj vypracovanie kritérií pre vyhodnotenie ponúk a výber užšieho počtu záujemcov v rámci kvalifikácie a následne v druhom kole výberu preferovaného súkromného partnera. Aj pre túto fázu by mali byť potrebné dva až tri mesiace.

Fáza číslo tri predstavuje výber súkromného partnera

Tretia fáza bude predstavovať vlastný proces výberu najvhodnejšieho súkromného partnera. "S ohľadom na komplexnosť procesu a časové faktory je za predpokladu širokého záujmu zo strany investorov vhodné proces začať kvalifikáciou, na základe ktorej je možné zúžiť počet záujemcov," dodalo ministerstvo dopravy.

Vybraní záujemcovia získajú kompletnú tendrovú dokumentáciu, prístup k podrobným informáciám o letisku, možnosť navrhovať úpravy návrhu koncesnej zmluvy a predložiť finálnu ponuku. Posledná fáza môže začať po skončení úvodnej fázy a doriešení otázok, ktoré by mohli brániť realizácii procesu udelenia koncesie a v okamihu dokončenia prípravy kvalifikačnej dokumentácie v druhej fáze.

Trvanie tretej fázy ministerstvo dopravy odhaduje na šesť mesiacov, v prípade, že súkromný partner bude musieť zaistiť rozvojové finančné zdroje pre letisko pri udelení koncesie, môžu byť na to potrebné ďalšie tri mesiace.

Podmienky pre využívanie vzletových a pristávacích dráh, rolovacích dráh s vybavovacou plochou a nimi zastavaných pozemkov budú predmetom analýz poradcov. Tento infraštruktúrny majetok môže byť iba vo vlastníctve štátu alebo letiskovej spoločnosti, no po súhlase vlády ho možno prenajať.

Rozsah a spôsob užívania ostatného majetku letiska bude navrhnutý po vypracovaní potrebných analýz v spolupráci s poradcami. "Pritom budú rešpektované pravidlá týkajúce sa nakladania s prioritným infraštruktúrnym majetkom. Poradcovia navrhnú podmienky platobného mechanizmu za užívanie týchto zložiek podniku alebo ich častí," informuje ďalej ministerstvo dopravy.

Vláda schválila 16. marca zámer ďalšieho rozvoja bratislavského letiska formou udelenia koncesie strategickému partnerovi na obdobie 30 rokov na základe medzinárodného tendra.

Kabinet zároveň uložil ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH) vypracovať a predložiť na rokovanie vlády rámcové podmienky udelenia koncesie do 30. apríla.

Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946.

Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 50,30 % akcií a ministerstvo dopravy 49,70 % akcií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 927
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 502
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 948
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 855
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 490
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 692
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 351
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 245
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 045
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 766

Hlavné správy zo Sme.sk

PRIMÁR

Experimentálna liečba zastavila sklerózu multiplex na päť rokov

Pomôcť môže transplantácia kmeňových buniek.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

AUTO

Zamestnanci Googlu: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Nechali si vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Neprehliadnite tiež

Rast inflácie v eurozóne sa zrýchlil

Miera inflácie v 19 krajinách, ktoré zaviedli euro, sa v januári zvýšila o 1,8 percenta.

Kurz eura padol na 6-týždňové minimum

Euro neskôr zmazalo časť strát.

Zisk Rosnefti mierne klesol

Ropné firmy na celom svete začiatkom vlaňajška zápasili s výrazným poklesom cien ropy.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop