BRATISLAVA.
"Vtedy začala kríza, ktorá spolu s prepadom okolitých mien spôsobila, že slovenskí zákazníci odchádzali za nákupmi do zahraničia," uviedol na dnešnej tlačovej besede v Bratislave pri prezentovaní projektu Konštiak. Obchodníci v roku 2009 podľa neho pre takýto projekt u štátnych úradníkov nenašli podporu.
"Dnes je situácia iná. Máme podporu jednak Ministerstva hospodárstva (MH) SR, ako aj Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR," zdôraznil s tým, že ministerstvá v súčasnosti nepodporujú projekt finančne.
"Na Slovensku nám chýba vzťah k našim výrobkom. Je to determinované aj určitým vývojom, ako aj kvalitou, ale aj tým, že nevieme na pulte rozoznať čo je slovenský výrobok a čo je napríklad poľský alebo maďarský výrobok," podotkol.
Podporiť predaj domácich produktov, zvýšiť ich podiel na regáloch slovenských predajní, ale zároveň aj vzdelávať spotrebiteľov je cieľom projektu Kvalita z našich regiónov, ktorý zastrešuje ZOCR SR.
Projekt odštartuje v máji 2011 dvojmesačnou vzdelávacou kampaňou s podporou dodávateľov, obchodných reťazcov, médií, záujmových združení a štátnej správy. Tieto subjekty spoločne hľadajú spôsob ako označiť a zmerať podiel slovenských výrobkov v obchodných reťazcoch.
Cieľom projektu je vzdelávať občanov, aby získali základné ekonomické znalosti, ktoré im pomôžu rozhodovať sa pri nákupe, podporiť predaj a kúpu výrobkov vyrobených na regionálnom trhu, ovplyvniť nákupné správanie a stabilizovať spotrebiteľské návyky v prospech regionálnych výrobkov a národného trhu, ako aj vysvetľovať spotrebiteľom, ako funguje ekonomika a ako sa aj oni môžu podieľať na zlepšovaní kvality života spoločnosti, ktorej sú súčasťou.
Celý projekt by mal trvať viac ako štyri roky, aby občania stabilizovali svoje spotrebiteľské správanie. Plánované náklady na prípadný národný projekt v jednom roku by predstavovali približne 0,9 až 1,3 milióna eur.
Jednou z možností financovania je získať prostriedky z európskych fondov so spoluúčasťou štátu a súkromného sektora.