Šéf ZSSK A. Egyed podozrivý z trestnej činnosti vo veci kúpy pohľadávky od J&T

Bratislava 27. júna (TASR) - Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava a bývalý riaditeľ pôvodných Železníc SR Andrej Egyed ...

Bratislava 27. júna (TASR) - Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava a bývalý riaditeľ pôvodných Železníc SR Andrej Egyed čelí podozreniu zo spáchania ekonomického trestného činu v súvislosti s odkúpením údajne nelukratívnej pohľadávky pôvodnými ŽSR od J&T Securities (Slovakia), a. s., o.c.p.

Týmto krokom mal spôsobiť železniciam škodu vo výške 75 miliónov Sk, ktorá mala byť de facto uhradená z úveru so štátnou zárukou. Podnet v súvislosti s uvedeným podozrením podal v máji 2002 na Generálnu prokuratúru ako i na orgány Prezídia Policajného zboru, odbor kontroly Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, na základe výsledkov kontroly vykonanej na pôde železníc koncom minulého roku.

Z predmetnej kontroly vyplynulo, že železnice koncom roku 2000 odkúpili od J&T pohľadávku voči Tory - leasing, s. r. o., Košice v objeme 89,022 milióna Sk za cenu 75 miliónov Sk. Už o necelý týždeň sa táto lízingová spoločnosť dostala do konkurzu. ŽSR následne požiadali Tory o uhradenie takto získanej pohľadávky, avšak jej správca konkurznej podstaty upozornil železnice, že nimi navrhovaný vzájomný zápočet by bol v čase konkurzu protizákonný. Okrem toho v účtovníctve registruje len hodnotu postúpenej istiny 51,104 milióna Sk.

Podľa Odboru kontroly MDPT tak vznikla železniciam škoda vo výške 75 miliónov Sk. Tá bola navyše uhradená z úveru so štátnou zárukou od VÚB, ktorým ŽSR splatili pôžičku od Poštovej banky, slúžiacu práve na odkúpenie predmetnej pohľadávky. Podľa ministerstva tak bola časť úveru použitá neoprávnene. A. Egyed však tvrdí, že splatenie úveru od PB bolo súčasťou prílohy žiadosti o štátnu záruku na úver VÚB.

A. Egyed odôvodňuje prevzatie pohľadávky firmy Tory záujmom vyrovnať vzájomné podlžnosti, ktoré vyplývali z toho, že Tory financovala lízing 26 kusov železničných vagónov do IC súprav. Na tento účel jej podľa A. Egyeda poskytla Poštová banka úver, pri ktorom železnice vystupovali ako ručiteľ. Keďže Tory meškala so splácaním úveru a ani po výzve zo strany PB nedošlo k náprave, postúpila banka pohľadávku spolu s nástrojmi jej ručenia na J&T Securities. Tá vzhľadom na malú pravdepodobnosť jej uspokojenia zo strany Tory vyzvala ŽSR na dohodu o postúpení pohľadávky, ktorú si mali ŽSR s Tory následne započítať. Pohľadávka ŽSR je podľa A. Egyeda prihlásená do konkurzu, pričom existuje predpoklad jej uspokojenia. Medzičasom stihol správca podstaty predať železničné vozne v pôvodnej cene 732,2 milióna Sk spoločnosti Realitný dom, s. r. o., Perín Chym za 10 miliónov Sk. Táto suma predstavovala ich zostatkovú hodnotu, nakoľko železnice mali už uhradených cca 722 miliónov Sk formou lízingových splátok. Na vozne bolo na žiadosť ŽSR vydané predbežné opatrenie Okresného súdu v Košiciach, ktorým zakázal Realitnému domu akýmkoľvek spôsobom s nimi nakladať. ŽSR sa s ich majiteľom nakoniec dohodli a vozne boli za cenu mierne prevyšujúcu zostatkovú hodnotu predané železniciam.

Ministerská kontrola, ktorej cieľom bolo overiť používanie úverov so štátnou zárukou, zistila mimoúčelové použitie časti týchto prostriedkov vo všetkých kontrolovaných prípadoch. Uviedol to generálny riaditeľ Sekcie rozpočtu a vnútornej ekonomiky MDPT František Perutka.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 012
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 675
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 325
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 333
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 671
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 533
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 219
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 825
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 561
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 700

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop