Zaostávanie vo výstavbe diaľnic chce vláda znížiť do roku 2020

Zaostávanie Slovenska v pokrytí územia sieťou diaľnic a rýchlostných ciest je nevyhnutné znížiť do roku 2020.

BRATISLAVA. To by malo vytvoriť priestor na zásadné zmenšenie zatiaľ výrazných medziregionálnych rozdielov a tým aj podmienky na významný rast zamestnanosti. Vyplýva to z návrhu Národného programu reforiem SR na roky 2011 až 2014, ktorý na stredajšom zasadnutí vlády predkladá minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ-DS).

"Dosiahnutie tohto cieľa si vyžiada posilnenie európskych i národných zdrojov financovania, objektivizáciu procesu určovania priorít výstavby, ako aj väčší tlak na efektívnosť v celom procese investičnej prípravy," uvádza sa ďalej v programe reforiem v časti o dopravnej infraštruktúre. Spolu so zabezpečením efektívnejších súťaží medzi zhotoviteľmi v procese transparentného obstarávania by to malo zastaviť otváranie sa nožníc medzi potrebami budovania dopravnej infraštruktúry a dostupnými zdrojmi na jej financovanie.

Efektívnejšie a pružnejšie fungovanie železničných spoločností podporené modernizáciou časti tratí i vozového parku by podľa spomínaného materiálu malo v nasledujúcich rokoch zvýšiť vyťaženosť železníc a spomaliť doterajší strmý rast dopravných intenzít na cestnej sieti. "Cesty však budú naďalej dominovať v preprave tovarov i osôb a budú aj dôležitým faktorom pri snahe podporiť ekonomický rozvoj a zamestnanosť v zaostávajúcich regiónoch Slovenska," hovorí sa v programe reforiem.

Hoci vláda očakáva, že cez kvalitné a transparentné súťaže dosiahne významné úspory v porovnaní s pôvodne pripravovanými PPP projektmi, okrem eurofondov a spolufinancovania z domácich zdrojov bude musieť v nasledujúcich rokoch využiť aj ďalšie zdroje financovania. "Zabezpečí tiež pokračovanie prípravy ďalších úsekov D1, D3, D4 a najpotrebnejších rýchlostných ciest tak, aby Slovensko vedelo využiť zdroje EÚ na ďalšie programovacie obdobie 2014 - 2020 už od jeho začiatku," dodáva rezort financií v programe reforiem. Ešte predtým má však vláda zvýšiť investície do obnovy dlho zanedbávaných ciest prvej triedy, a to najmä v regiónoch, kde nahrádzajú funkciu zatiaľ chýbajúcich diaľnic či rýchlostných ciest.

Pokrok dosiahnutý pri budovaní dopravnej infraštruktúry, pokračuje dokument, zaostáva za dynamikou rozvoja ekonomiky a rastom prepravných nárokov, obzvlášť po integrácii krajiny do EÚ. Predstavuje to významnú bariéru rastu a rozvoja zamestnanosti, najmä vo východných regiónoch krajiny. "Dopravná infraštruktúra tak v SR nenapĺňa funkciu nástroja na zvýšenie atraktivity územia, jeho ekonomického potenciálu a kvality života obyvateľov. Naopak, skôr brzdí integráciu slabších regiónov do širších územných a hospodárskych vzťahov," vyplýva ďalej z programu reforiem. Rastúce požiadavky na mobilitu sú totiž na väčšine ťahov, aj zaradených do transeurópskej dopravnej siete, naďalej zabezpečované dominantne prostredníctvom ciest prvej triedy. Mnohé z nich však už nespĺňajú kapacitné, bezpečnostné a v dôsledku dlhodobého preťaženia ani kvalitatívne parametre.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 545
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 9 799
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 525
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 375
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 720
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 716
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 056
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 760
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 511
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 405

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Fakturant Fico, vojna inštitúcií a klaun Danko (Schutzov týždeň)

Danko rečou v Štátnej dume upozornil na čoraz zrejmejší fakt, že je komplexne mimo reality.

KOMENTÁRE

Pán premiér, pozrite sa aj na východ

V oblasti zamestnanosti sú západné a východné Slovensko rozdielne svety.

SVET

Diktátora drží pri moci boj s teroristami. V Egypte s nimi prehráva

Džihádisti chcú rozvrátiť celý Egypt.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.