SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Zaostávanie vo výstavbe diaľnic chce vláda znížiť do roku 2020

Zaostávanie Slovenska v pokrytí územia sieťou diaľnic a rýchlostných ciest je nevyhnutné znížiť do roku 2020.

BRATISLAVA. To by malo vytvoriť priestor na zásadné zmenšenie zatiaľ výrazných medziregionálnych rozdielov a tým aj podmienky na významný rast zamestnanosti. Vyplýva to z návrhu Národného programu reforiem SR na roky 2011 až 2014, ktorý na stredajšom zasadnutí vlády predkladá minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ-DS).

"Dosiahnutie tohto cieľa si vyžiada posilnenie európskych i národných zdrojov financovania, objektivizáciu procesu určovania priorít výstavby, ako aj väčší tlak na efektívnosť v celom procese investičnej prípravy," uvádza sa ďalej v programe reforiem v časti o dopravnej infraštruktúre. Spolu so zabezpečením efektívnejších súťaží medzi zhotoviteľmi v procese transparentného obstarávania by to malo zastaviť otváranie sa nožníc medzi potrebami budovania dopravnej infraštruktúry a dostupnými zdrojmi na jej financovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Efektívnejšie a pružnejšie fungovanie železničných spoločností podporené modernizáciou časti tratí i vozového parku by podľa spomínaného materiálu malo v nasledujúcich rokoch zvýšiť vyťaženosť železníc a spomaliť doterajší strmý rast dopravných intenzít na cestnej sieti. "Cesty však budú naďalej dominovať v preprave tovarov i osôb a budú aj dôležitým faktorom pri snahe podporiť ekonomický rozvoj a zamestnanosť v zaostávajúcich regiónoch Slovenska," hovorí sa v programe reforiem.

Hoci vláda očakáva, že cez kvalitné a transparentné súťaže dosiahne významné úspory v porovnaní s pôvodne pripravovanými PPP projektmi, okrem eurofondov a spolufinancovania z domácich zdrojov bude musieť v nasledujúcich rokoch využiť aj ďalšie zdroje financovania. "Zabezpečí tiež pokračovanie prípravy ďalších úsekov D1, D3, D4 a najpotrebnejších rýchlostných ciest tak, aby Slovensko vedelo využiť zdroje EÚ na ďalšie programovacie obdobie 2014 - 2020 už od jeho začiatku," dodáva rezort financií v programe reforiem. Ešte predtým má však vláda zvýšiť investície do obnovy dlho zanedbávaných ciest prvej triedy, a to najmä v regiónoch, kde nahrádzajú funkciu zatiaľ chýbajúcich diaľnic či rýchlostných ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokrok dosiahnutý pri budovaní dopravnej infraštruktúry, pokračuje dokument, zaostáva za dynamikou rozvoja ekonomiky a rastom prepravných nárokov, obzvlášť po integrácii krajiny do EÚ. Predstavuje to významnú bariéru rastu a rozvoja zamestnanosti, najmä vo východných regiónoch krajiny. "Dopravná infraštruktúra tak v SR nenapĺňa funkciu nástroja na zvýšenie atraktivity územia, jeho ekonomického potenciálu a kvality života obyvateľov. Naopak, skôr brzdí integráciu slabších regiónov do širších územných a hospodárskych vzťahov," vyplýva ďalej z programu reforiem. Rastúce požiadavky na mobilitu sú totiž na väčšine ťahov, aj zaradených do transeurópskej dopravnej siete, naďalej zabezpečované dominantne prostredníctvom ciest prvej triedy. Mnohé z nich však už nespĺňajú kapacitné, bezpečnostné a v dôsledku dlhodobého preťaženia ani kvalitatívne parametre.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 21 130
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 763
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 843
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 986
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 984
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 316
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 6 867
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 583
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 642
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 361
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner a Tomáš Szabó v pojednávacej miestnosti Najvyššieho súdu.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.


a 1 ďalší 16 h
Ilustračné foto

Je to prvý prípad zabitia človeka touto šelmou za posledných sto rokov u nás.


2 h

Neprehliadnite tiež

Marián Viskupič zo SaS. Strana naďalej trvá na daňovej brzde.

SaS trvá na daňovej brzde.


SITA 8m
Ilustračné foto.

Plánovaná emisia má mať objem 800 miliárd eur.


TASR 56m
Ilustračné foto.

Z 26 skúmaných neetických praktík bolo na prvom prvom mieste neplatičstvo.


SITA 1 h
Ilustračné foto

Komora odmieta vyjadrenia ministerstva životného prostredia na adresu poľovníkov.


TASR 2 h