Zaostávanie vo výstavbe diaľnic chce vláda znížiť do roku 2020

Zaostávanie Slovenska v pokrytí územia sieťou diaľnic a rýchlostných ciest je nevyhnutné znížiť do roku 2020.

BRATISLAVA. To by malo vytvoriť priestor na zásadné zmenšenie zatiaľ výrazných medziregionálnych rozdielov a tým aj podmienky na významný rast zamestnanosti. Vyplýva to z návrhu Národného programu reforiem SR na roky 2011 až 2014, ktorý na stredajšom zasadnutí vlády predkladá minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ-DS).

"Dosiahnutie tohto cieľa si vyžiada posilnenie európskych i národných zdrojov financovania, objektivizáciu procesu určovania priorít výstavby, ako aj väčší tlak na efektívnosť v celom procese investičnej prípravy," uvádza sa ďalej v programe reforiem v časti o dopravnej infraštruktúre. Spolu so zabezpečením efektívnejších súťaží medzi zhotoviteľmi v procese transparentného obstarávania by to malo zastaviť otváranie sa nožníc medzi potrebami budovania dopravnej infraštruktúry a dostupnými zdrojmi na jej financovanie.

Efektívnejšie a pružnejšie fungovanie železničných spoločností podporené modernizáciou časti tratí i vozového parku by podľa spomínaného materiálu malo v nasledujúcich rokoch zvýšiť vyťaženosť železníc a spomaliť doterajší strmý rast dopravných intenzít na cestnej sieti. "Cesty však budú naďalej dominovať v preprave tovarov i osôb a budú aj dôležitým faktorom pri snahe podporiť ekonomický rozvoj a zamestnanosť v zaostávajúcich regiónoch Slovenska," hovorí sa v programe reforiem.

Hoci vláda očakáva, že cez kvalitné a transparentné súťaže dosiahne významné úspory v porovnaní s pôvodne pripravovanými PPP projektmi, okrem eurofondov a spolufinancovania z domácich zdrojov bude musieť v nasledujúcich rokoch využiť aj ďalšie zdroje financovania. "Zabezpečí tiež pokračovanie prípravy ďalších úsekov D1, D3, D4 a najpotrebnejších rýchlostných ciest tak, aby Slovensko vedelo využiť zdroje EÚ na ďalšie programovacie obdobie 2014 - 2020 už od jeho začiatku," dodáva rezort financií v programe reforiem. Ešte predtým má však vláda zvýšiť investície do obnovy dlho zanedbávaných ciest prvej triedy, a to najmä v regiónoch, kde nahrádzajú funkciu zatiaľ chýbajúcich diaľnic či rýchlostných ciest.

Pokrok dosiahnutý pri budovaní dopravnej infraštruktúry, pokračuje dokument, zaostáva za dynamikou rozvoja ekonomiky a rastom prepravných nárokov, obzvlášť po integrácii krajiny do EÚ. Predstavuje to významnú bariéru rastu a rozvoja zamestnanosti, najmä vo východných regiónoch krajiny. "Dopravná infraštruktúra tak v SR nenapĺňa funkciu nástroja na zvýšenie atraktivity územia, jeho ekonomického potenciálu a kvality života obyvateľov. Naopak, skôr brzdí integráciu slabších regiónov do širších územných a hospodárskych vzťahov," vyplýva ďalej z programu reforiem. Rastúce požiadavky na mobilitu sú totiž na väčšine ťahov, aj zaradených do transeurópskej dopravnej siete, naďalej zabezpečované dominantne prostredníctvom ciest prvej triedy. Mnohé z nich však už nespĺňajú kapacitné, bezpečnostné a v dôsledku dlhodobého preťaženia ani kvalitatívne parametre.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 942
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 330
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 4 058
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 883
  5. Kam do tepla v januári? 2 562
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 312
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 244
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 174
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 056
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 838

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Index sociálneho rozvoja, ktorý vypracovala organizácia The Social Progress Imperative, hodnotí sociálne aspekty života, ale aj hospodárske výsledky.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.

K dokončeniu Ficovej privatizácie Telekomu chýba sto miliónov

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.