Zaostávanie vo výstavbe diaľnic chce vláda znížiť do roku 2020

Zaostávanie Slovenska v pokrytí územia sieťou diaľnic a rýchlostných ciest je nevyhnutné znížiť do roku 2020.

BRATISLAVA. To by malo vytvoriť priestor na zásadné zmenšenie zatiaľ výrazných medziregionálnych rozdielov a tým aj podmienky na významný rast zamestnanosti. Vyplýva to z návrhu Národného programu reforiem SR na roky 2011 až 2014, ktorý na stredajšom zasadnutí vlády predkladá minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ-DS).

"Dosiahnutie tohto cieľa si vyžiada posilnenie európskych i národných zdrojov financovania, objektivizáciu procesu určovania priorít výstavby, ako aj väčší tlak na efektívnosť v celom procese investičnej prípravy," uvádza sa ďalej v programe reforiem v časti o dopravnej infraštruktúre. Spolu so zabezpečením efektívnejších súťaží medzi zhotoviteľmi v procese transparentného obstarávania by to malo zastaviť otváranie sa nožníc medzi potrebami budovania dopravnej infraštruktúry a dostupnými zdrojmi na jej financovanie.

Efektívnejšie a pružnejšie fungovanie železničných spoločností podporené modernizáciou časti tratí i vozového parku by podľa spomínaného materiálu malo v nasledujúcich rokoch zvýšiť vyťaženosť železníc a spomaliť doterajší strmý rast dopravných intenzít na cestnej sieti. "Cesty však budú naďalej dominovať v preprave tovarov i osôb a budú aj dôležitým faktorom pri snahe podporiť ekonomický rozvoj a zamestnanosť v zaostávajúcich regiónoch Slovenska," hovorí sa v programe reforiem.

Hoci vláda očakáva, že cez kvalitné a transparentné súťaže dosiahne významné úspory v porovnaní s pôvodne pripravovanými PPP projektmi, okrem eurofondov a spolufinancovania z domácich zdrojov bude musieť v nasledujúcich rokoch využiť aj ďalšie zdroje financovania. "Zabezpečí tiež pokračovanie prípravy ďalších úsekov D1, D3, D4 a najpotrebnejších rýchlostných ciest tak, aby Slovensko vedelo využiť zdroje EÚ na ďalšie programovacie obdobie 2014 - 2020 už od jeho začiatku," dodáva rezort financií v programe reforiem. Ešte predtým má však vláda zvýšiť investície do obnovy dlho zanedbávaných ciest prvej triedy, a to najmä v regiónoch, kde nahrádzajú funkciu zatiaľ chýbajúcich diaľnic či rýchlostných ciest.

Pokrok dosiahnutý pri budovaní dopravnej infraštruktúry, pokračuje dokument, zaostáva za dynamikou rozvoja ekonomiky a rastom prepravných nárokov, obzvlášť po integrácii krajiny do EÚ. Predstavuje to významnú bariéru rastu a rozvoja zamestnanosti, najmä vo východných regiónoch krajiny. "Dopravná infraštruktúra tak v SR nenapĺňa funkciu nástroja na zvýšenie atraktivity územia, jeho ekonomického potenciálu a kvality života obyvateľov. Naopak, skôr brzdí integráciu slabších regiónov do širších územných a hospodárskych vzťahov," vyplýva ďalej z programu reforiem. Rastúce požiadavky na mobilitu sú totiž na väčšine ťahov, aj zaradených do transeurópskej dopravnej siete, naďalej zabezpečované dominantne prostredníctvom ciest prvej triedy. Mnohé z nich však už nespĺňajú kapacitné, bezpečnostné a v dôsledku dlhodobého preťaženia ani kvalitatívne parametre.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 938
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 535
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 504
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 320
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 979
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 765
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 468
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 267
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 525
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 043

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

KULTÚRA

Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Spisovateľ má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

KULTÚRA

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.