Spoplatniť sa má viac kilometrov ciest

Minister dopravy chystá zmeny v mýte. Kto z nich bude profitovať, zatiaľ nie je jasné. Dopravcom sa nepozdávajú.

Kamióny vraj čoskoro nebudú môcť jazdiť po cestách druhej a tretej triedy. Neskôr ich čaká mýto na viacerých úsekoch.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Mýto sa má platiť na všetkých cestách prvej triedy. Plánuje to minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Podľa agentúry SITA o tom informoval minulý týždeň na stretnutí so zamestnancami železníc.

Celkovo je na Slovensku vyše 3000 kilometrov ciest prvej triedy, z toho necelá polovica je spoplatnená.

Dopravcovia z Únie autodopravcov Slovenska, ktorá kedysi proti mýtu protestovala v uliciach, sa tentoraz rozhodla mlčať. Podľa svojho prezidenta Jaroslava Polačeka do konca apríla.

Dovtedy sa vraj ministerstvo zaviazalo, že zníži sadzby mýta na cestách prvej triedy. Píše sa to v zápisnici z februárového rokovania medzi dopravcami a ministerstvom.

Dohoda ministerstva a dopravcov
  • Do konca apríla zabezpečiť zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy.
  • Zmeniť splátky, ktoré sa vyplácajú SkyTollu. Najvyššie sú v prvých štyroch rokoch. Majú sa natiahnuť na 10 rokov.
  • xPríklady z februárovej dohody medzi UNAS a ministerstvom dopravy.
Zdroj: UNAS

Zámerom štátu pri zmenách je vraj presúvať tovar z ciest na železnice. Aké dodatočné príjmy si cez mýto štát sľubuje a či mieni na rozšírenie mýta vypísať tender, sme sa však včera nedozvedeli. Podľa ministerstva dopravy je predčasné hovoriť o detailoch.

V podobnom duchu odpovedala aj Národná diaľničná spoločnosť.

Prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll, zatiaľ o hromadnom rozširovaní mýta nevie.

„Informáciu o tom, či ministerstvo pripravuje ešte nejaké ďalšie rozšírenie, zatiaľ SkyToll nedostal,“ povedal hovorca firmy Anton Bódis. Podľa jeho slov je rozširovanie mýta zohľadnené v zmluve, pokiaľ nepôjde o rozšírenie spoplatnených úsekov nad 200 kilometrov.

Jedným z kritérií v súťaži o mýto bolo aj nacenenie takého rozšírenia. Nateraz nie je jasné ani to, či musí štát širšie mýto vysúťažiť.

Dvojky a trojky odľahčia od nákladiakov

Hustejšia mýtna sieť sa zrejme nebude môcť obchádzať ani po cestách druhej a tretej triedy. Figeľ chce totiž nákladiakom zakázať na týchto cestách tranzit.

Podľa prezidenta Združenia dopravcov Česmad Pavla Jančoviča dopravcom neprekáža, ak sa zakáže tranzit pre tých, ktorí obchádzajú elektronické mýto.

Problém by bol, keby si dopravca nemohol ani vybrať najkratšiu možnú cestu, ktorá niekedy vedie práve po cestách druhej a tretej triedy.

Viac mýta je trend

Informáciu o plánovanom zákaze tranzitu uvítali samosprávne kraje. V minulosti sa viackrát sťažovali, že im nákladiaky ničia cesty.

Banskobystrický župan Vladimír Maňka tvrdí, že na ceste druhej či tretej triedy by mal byť len nákladiak, ktorý tam má tovar napríklad nakladať alebo vykladať. „Pokiaľ je to cieľová stanica, je to v poriadku,“ povedal župan.

Jančovič z Česmadu pripomenul, že dopravcovia platia dane za používanie ciest. „Platíme obrovskú daň z motorových vozidiel, ktorá slúži aj na opravy, údržbu a investície do ciest druhej a tretej triedy,“ povedal.

Keď sme sa pýtali, či by vďaka zákazu tranzitu pre kamióny znížil Maňka daň z áut, povedal, že banskobystrická župa má už teraz najnižšie dane na Slovensku.

Podľa trnavského VÚC je táto otázka predčasná.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že rozširovanie mýta je trendom v celej únii.

Pre štát to znamená prísun financií. „Väčší nárast intenzít potrebuje väčšie finančné prostriedky na výstavbu aj údržbu cestnej siete,“ hovorí Palčák. Pred zmenami ale treba dôkladne preskúmať dopady na podnikateľov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 739
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 643
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 126
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 988
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 528
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 645
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 279
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 120
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 932
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 754

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Neprehliadnite tiež

Neziskovkám dá štát štvrťmilióna eur, chce od nich pomoc

Dosiahnuté výsledky, pozitíva a negatíva pilotného projektu vyhodnotí úrad podpredsedu vlády po jednom roku.

Vláda podporí štyri firmy jedenástimi miliónmi eur

Vzniknúť by malo 500 nových pracovných miest.

Rast inflácie v eurozóne sa zrýchlil

Miera inflácie v 19 krajinách, ktoré zaviedli euro, sa v januári zvýšila o 1,8 percenta.

Kurz eura padol na 6-týždňové minimum

Euro neskôr zmazalo časť strát.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop