Spoplatniť sa má viac kilometrov ciest

Minister dopravy chystá zmeny v mýte. Kto z nich bude profitovať, zatiaľ nie je jasné. Dopravcom sa nepozdávajú.

Kamióny vraj čoskoro nebudú môcť jazdiť po cestách druhej a tretej triedy. Neskôr ich čaká mýto na viacerých úsekoch.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Mýto sa má platiť na všetkých cestách prvej triedy. Plánuje to minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Podľa agentúry SITA o tom informoval minulý týždeň na stretnutí so zamestnancami železníc.

Celkovo je na Slovensku vyše 3000 kilometrov ciest prvej triedy, z toho necelá polovica je spoplatnená.

Dopravcovia z Únie autodopravcov Slovenska, ktorá kedysi proti mýtu protestovala v uliciach, sa tentoraz rozhodla mlčať. Podľa svojho prezidenta Jaroslava Polačeka do konca apríla.

Dovtedy sa vraj ministerstvo zaviazalo, že zníži sadzby mýta na cestách prvej triedy. Píše sa to v zápisnici z februárového rokovania medzi dopravcami a ministerstvom.

Dohoda ministerstva a dopravcov
  • Do konca apríla zabezpečiť zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy.
  • Zmeniť splátky, ktoré sa vyplácajú SkyTollu. Najvyššie sú v prvých štyroch rokoch. Majú sa natiahnuť na 10 rokov.
  • xPríklady z februárovej dohody medzi UNAS a ministerstvom dopravy.
Zdroj: UNAS

Zámerom štátu pri zmenách je vraj presúvať tovar z ciest na železnice. Aké dodatočné príjmy si cez mýto štát sľubuje a či mieni na rozšírenie mýta vypísať tender, sme sa však včera nedozvedeli. Podľa ministerstva dopravy je predčasné hovoriť o detailoch.

V podobnom duchu odpovedala aj Národná diaľničná spoločnosť.

Prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll, zatiaľ o hromadnom rozširovaní mýta nevie.

„Informáciu o tom, či ministerstvo pripravuje ešte nejaké ďalšie rozšírenie, zatiaľ SkyToll nedostal,“ povedal hovorca firmy Anton Bódis. Podľa jeho slov je rozširovanie mýta zohľadnené v zmluve, pokiaľ nepôjde o rozšírenie spoplatnených úsekov nad 200 kilometrov.

Jedným z kritérií v súťaži o mýto bolo aj nacenenie takého rozšírenia. Nateraz nie je jasné ani to, či musí štát širšie mýto vysúťažiť.

Dvojky a trojky odľahčia od nákladiakov

Hustejšia mýtna sieť sa zrejme nebude môcť obchádzať ani po cestách druhej a tretej triedy. Figeľ chce totiž nákladiakom zakázať na týchto cestách tranzit.

Podľa prezidenta Združenia dopravcov Česmad Pavla Jančoviča dopravcom neprekáža, ak sa zakáže tranzit pre tých, ktorí obchádzajú elektronické mýto.

Problém by bol, keby si dopravca nemohol ani vybrať najkratšiu možnú cestu, ktorá niekedy vedie práve po cestách druhej a tretej triedy.

Viac mýta je trend

Informáciu o plánovanom zákaze tranzitu uvítali samosprávne kraje. V minulosti sa viackrát sťažovali, že im nákladiaky ničia cesty.

Banskobystrický župan Vladimír Maňka tvrdí, že na ceste druhej či tretej triedy by mal byť len nákladiak, ktorý tam má tovar napríklad nakladať alebo vykladať. „Pokiaľ je to cieľová stanica, je to v poriadku,“ povedal župan.

Jančovič z Česmadu pripomenul, že dopravcovia platia dane za používanie ciest. „Platíme obrovskú daň z motorových vozidiel, ktorá slúži aj na opravy, údržbu a investície do ciest druhej a tretej triedy,“ povedal.

Keď sme sa pýtali, či by vďaka zákazu tranzitu pre kamióny znížil Maňka daň z áut, povedal, že banskobystrická župa má už teraz najnižšie dane na Slovensku.

Podľa trnavského VÚC je táto otázka predčasná.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že rozširovanie mýta je trendom v celej únii.

Pre štát to znamená prísun financií. „Väčší nárast intenzít potrebuje väčšie finančné prostriedky na výstavbu aj údržbu cestnej siete,“ hovorí Palčák. Pred zmenami ale treba dôkladne preskúmať dopady na podnikateľov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 957
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 394
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 280
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 485
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 048
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 983
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 491
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 212
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 847
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 025

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Na dostavbu Mochoviec si elektrárne požičajú 700 miliónov eur

Akcionári majú záujem uviesť elektráreň do komerčnej prevádzky v čo najkratšom čase.

Ako môže pasažier skontrolovať autobus

Ročne neprejde technickou kontrolou každý desiaty autobus.

Ročne idú na technickú kontrolu tisícky autobusov. Desatina ňou neprejde

Rakúska polícia koncom júna zastavila spoj pre jeho zlý technický stav neďaleko Viedne.

Ryanair zrušil na budúci týždeň tristo letov

Dôvodom je hrozba štrajku členov palubného personálu.

Producenti ropy v USA zaznamenali rekordný týždeň

Motorom rastu je pokračujúci boom v oblasti ťažby z bridlíc.