Spoplatniť sa má viac kilometrov ciest

Minister dopravy chystá zmeny v mýte. Kto z nich bude profitovať, zatiaľ nie je jasné. Dopravcom sa nepozdávajú.

Kamióny vraj čoskoro nebudú môcť jazdiť po cestách druhej a tretej triedy. Neskôr ich čaká mýto na viacerých úsekoch.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Mýto sa má platiť na všetkých cestách prvej triedy. Plánuje to minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Podľa agentúry SITA o tom informoval minulý týždeň na stretnutí so zamestnancami železníc.

Celkovo je na Slovensku vyše 3000 kilometrov ciest prvej triedy, z toho necelá polovica je spoplatnená.

Dopravcovia z Únie autodopravcov Slovenska, ktorá kedysi proti mýtu protestovala v uliciach, sa tentoraz rozhodla mlčať. Podľa svojho prezidenta Jaroslava Polačeka do konca apríla.

Dovtedy sa vraj ministerstvo zaviazalo, že zníži sadzby mýta na cestách prvej triedy. Píše sa to v zápisnici z februárového rokovania medzi dopravcami a ministerstvom.

Dohoda ministerstva a dopravcov
  • Do konca apríla zabezpečiť zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy.
  • Zmeniť splátky, ktoré sa vyplácajú SkyTollu. Najvyššie sú v prvých štyroch rokoch. Majú sa natiahnuť na 10 rokov.
  • xPríklady z februárovej dohody medzi UNAS a ministerstvom dopravy.
Zdroj: UNAS

Zámerom štátu pri zmenách je vraj presúvať tovar z ciest na železnice. Aké dodatočné príjmy si cez mýto štát sľubuje a či mieni na rozšírenie mýta vypísať tender, sme sa však včera nedozvedeli. Podľa ministerstva dopravy je predčasné hovoriť o detailoch.

V podobnom duchu odpovedala aj Národná diaľničná spoločnosť.

Prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll, zatiaľ o hromadnom rozširovaní mýta nevie.

„Informáciu o tom, či ministerstvo pripravuje ešte nejaké ďalšie rozšírenie, zatiaľ SkyToll nedostal,“ povedal hovorca firmy Anton Bódis. Podľa jeho slov je rozširovanie mýta zohľadnené v zmluve, pokiaľ nepôjde o rozšírenie spoplatnených úsekov nad 200 kilometrov.

Jedným z kritérií v súťaži o mýto bolo aj nacenenie takého rozšírenia. Nateraz nie je jasné ani to, či musí štát širšie mýto vysúťažiť.

Dvojky a trojky odľahčia od nákladiakov

Hustejšia mýtna sieť sa zrejme nebude môcť obchádzať ani po cestách druhej a tretej triedy. Figeľ chce totiž nákladiakom zakázať na týchto cestách tranzit.

Podľa prezidenta Združenia dopravcov Česmad Pavla Jančoviča dopravcom neprekáža, ak sa zakáže tranzit pre tých, ktorí obchádzajú elektronické mýto.

Problém by bol, keby si dopravca nemohol ani vybrať najkratšiu možnú cestu, ktorá niekedy vedie práve po cestách druhej a tretej triedy.

Viac mýta je trend

Informáciu o plánovanom zákaze tranzitu uvítali samosprávne kraje. V minulosti sa viackrát sťažovali, že im nákladiaky ničia cesty.

Banskobystrický župan Vladimír Maňka tvrdí, že na ceste druhej či tretej triedy by mal byť len nákladiak, ktorý tam má tovar napríklad nakladať alebo vykladať. „Pokiaľ je to cieľová stanica, je to v poriadku,“ povedal župan.

Jančovič z Česmadu pripomenul, že dopravcovia platia dane za používanie ciest. „Platíme obrovskú daň z motorových vozidiel, ktorá slúži aj na opravy, údržbu a investície do ciest druhej a tretej triedy,“ povedal.

Keď sme sa pýtali, či by vďaka zákazu tranzitu pre kamióny znížil Maňka daň z áut, povedal, že banskobystrická župa má už teraz najnižšie dane na Slovensku.

Podľa trnavského VÚC je táto otázka predčasná.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že rozširovanie mýta je trendom v celej únii.

Pre štát to znamená prísun financií. „Väčší nárast intenzít potrebuje väčšie finančné prostriedky na výstavbu aj údržbu cestnej siete,“ hovorí Palčák. Pred zmenami ale treba dôkladne preskúmať dopady na podnikateľov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 328
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 244
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 517
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 315
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 291
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 981
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 641
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 344
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 164
  10. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 045

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Aj kvôli stratenej generácii nemôžeme uhnúť z dvadsaťosemročnej cesty

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

KULTÚRA

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral už aj v minulosti.

Neprehliadnite tiež

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina, Gruzínsko a Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

Americký trh je zaplavený morkami, Deň vďakyvzdania vyjde lacnejšie

Podľa prieskumu približne 88 percent Američanov servíruje na Deň vďakyvzdania pečenú morku.

Na Slovensku plánujú traja investori vytvoriť 347 nových pracovných miest

Firmy už požiadali štát o poskytnutie investičnej pomoci v celkovej výške 4,5 milióna eur.