BRATISLAVA. „Pri kúpe ovocia či zeleniny na kusy viac porovnávam. Pozriem sa, či je veľkosť primeraná cene,“ vraví Alica z Modry.
Všimla si totiž, že sa často kusy karfiolu či kalerábu od seba veľkosťou líšia. Rozdiely zbadala aj vo veľkosti hlávok ľadového šalátu. „Ak na pulte zostane už len malý kus, nevezmem ho. Preplatila by som,“ hovorí.
Uprednostňuje preto skôr nákup na váhu. Nie všetky druhy zeleniny a ovocia sa však na váhu predávajú.
Kusy majú byť rovnaké
Predaj na kusy obhajujú obchodníci zaužívanými zvyklosťami a tým, že tak tovar nakupujú od dodávateľov.
Zákazník však môže nájsť v jednom obchode uhorky na kusy, v inom na váhu. Kivi na kusy a aj na kilá nájde vedľa seba aj na jednom pulte.
„Závisí od šikovnosti obchodníka, ako vhodne zvolí stratégiu predaja, aby predal produkt čím skôr za primeranú cenu,“ povedal predseda COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár. Legislatíva podľa neho dohliada len na ošetrovanie, vystavovanie či spôsob predaja ovocia a zeleniny.
To, či sa predáva na kusy, alebo na kilá, necháva na obchode. Kaliber kusoviek – teda ich roztriedenie podľa veľkosti – však musí byť podľa neho rovnaký, „plus mínus povolená odchýlka“.
Diana Chovancová-Stanková, hovorkyňa siete Ahold, ktorá prevádzkuje predajne Hypernova a Albert, vraví, že pri plodinách predávaných na kusy dodávateľ garantuje určitú hmotnosť od – do s minimálnou odchýlkou.
V Kauflande o predaji rozhoduje aj to, ako nakupuje tovar od dodávateľa či zaužívané pravidlá medzinárodného trhu. „Limety sa štandardne nakupujú v kartónoch, ktoré obsahujú istý počet kusov. Preto ich aj predávame na kusy,“ povedal hovorca reťazca Martin Gärtner.
Banány len na váhu
Významnú rolu hrá aj zákazník, tvrdí hovorkyňa Tesca Oľga Hrnčiarová. Ten je zvyknutý kupovať karfiol, uhorky či kivi na kusy.
Naopak, jablká, pomaranče, banány, grepy a citróny na kilá. Zoberie si kilo či dve, tak už zo zvyku reaguje spotrebiteľ. Tesco však podľa Hrnčiarovej ponúka aj kilové balenie kivi či kusové jablká.
„Nie je správne, aby sa karfiol predával na váhu. Lístie karfiolu nikto nechce a pritom chráni hlávku pred poškodením,“ tvrdí Dominik Chovanec z veľkoobchodu MAJA v Námestove, ktorý dodáva ovocie a zeleninu do predajní, reštaurácií a škôl.
Iné je to podľa neho pri uhorkách. „Sú malé, a tak sa výsledná cena pri kusovom predaji vyplatí, a to hlavne supermarketom či menším podnikateľom,“ vraví.
Reťazce tvrdia, že sa so sťažnosťami zákazníkov na veľkostné rozdiely pri kusovom predaji nestretli. Predchádzať im má podľa Csollára práve triedenie podľa veľkosti.