BRATISLAVA. Bývalí manažéri Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) zanechali štátnu spoločnosť so stratou vyše sto miliónov eur.
Ficova vláda jej pritom dala takmer 70 miliónov eur. Napriek tomu zostali v spoločnosti. Štefan Hlinka, Dušan Šefčík a Anton Kukučka. „Sú prospešní,“ tvrdí o nich šéf železníc Vladimír Ľupták.
„Nie sú na vysokých postoch, nemajú pod sebou ľudí. Sú v orgánovej štruktúre ako asistenti. To nie je vysoký post,“ hovorí.
Ľuptákovo blízke okolie
Bývalý generálny riaditeľ Štefan Hlinka je dnes asistentom svojho nástupcu Ľuptáka. Firma tvrdí, že má poverenie od ministra dopravy koordinovať projekt predĺženia širokorozchodnej trate.
O koho ide
Štefan Hlinka
- Predtým: generálny riaditeľ.
- Dnes: asistent generálneho riaditeľa, s poverením od ministra dopravy na koordinovanie projektu predĺženia širokorozchodnej trate.
Dušan Šefčík
- Predtým: námestník generálneho riaditeľa pre ekonomiku.
- Dnes: asistent generálneho riaditeľa, rieši program úspory nákladov v ŽSR.
Anton Kukučka:
- Predtým: riaditeľ kancelárie generálneho riaditeľa.
- Dnes: riaditeľ kancelárie generálneho riaditeľa.
„Je to veľmi prospešné, lebo to už robil. Som veľmi rád, že to je ochotný robiť aj teraz,“ povedal Ľupták. Širokorozchodnú vláda ani minister dopravy Ján Figeľ z KDH nechce.
Prácu bývalého vedenia ŽSR v minulosti tvrdo kritizoval. „Tovary boli dodávané predražené nielen o niekoľko percent, ale aj o sto, ba aj viac než o sto percent,“ povedal v septembri minulého roka Figeľ.
Šéf Železníc Slovenskej republiky Ľupták má však stále ministrovu dôveru: „Ministerstvo má dôveru voči generálnemu riaditeľovi. S plnením revitalizačného plánu a vytiahnutím ŽSR z dna sme spokojní.“
Ministerstvo priznáva aj to, že exriaditeľ Hlinka má riešiť širokorozchodnú. „Ostatné nominácie sú v kompetencii ŽSR,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.
Odstupné dostali
Z kuloárov ministerstva však vychádzajú informácie, že ŽSR sú fakticky pod kontrolou SDKÚ a minister to musí rešpektovať. Z odpovede premiérky to nevyplýva. „Za železnice je zodpovedný rezort dopravy a za podriadených manažment,“ odkázala po hovorcovi Radovi Baťovi.
Koaličným poslancom sa takáto politika nepozdáva. „Nepovažujem to za férové, keď zobrali odstupné a ostali vo firme. A už vôbec nie, keď firmu dostali do stavu, v akom je,“ povedal poslanec SaS Ľudovít Jurčík.
„Keby som bol generálnym riaditeľom, nechcel by som mať okolo ľudí, ktorí predtým zle hospodárili,“ povedal poslanec MostaHíd László Solymos.
Hlinka za odvolanie z postu dostal odstupné 27tisíc eur. Koľko dostal bývalý ekonomický námestník Dušan Šefčík, dnes asistent Ľuptáka, ŽSR neprezradili. Je to vraj osobný údaj.
Železnice za Ľuptáka prijali aj Jána Simča. Za Ficovej vlády mal v Cargu na starosti úsek obchodu. Figeľ bývalé vedenie firmy rovnako kritizoval. Simčo si pred príchodom do ŽSR odniesol zo štátneho Carga viac ako stotisícové odstupné.
Na železniciach sa ozdravuje podozrivo, píše Ivan Štulajter.