AKTUALIZOVANÉ 15:39

Železnice v roku 2010 vykázali stratu 101 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vykázali za rok 2010 stratu vo výške 101,47 milióna eur, čo bol oproti plánu vo výške 123,49 milióna eur lepší výsledok o 22,02 milióna eur.

BRATISLAVA. Informoval o tom dnes na tlačovej besede v Bratislave generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták.

Oproti roku 2009 bola však strata vyššia o 10,55 milióna eur v dôsledku vytvorených opravných položiek k pohľadávkam voči dopravcom v hodnote približne 56 miliónov eur a súčasného medziročného poklesu úhrady na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu SR o 8,29 milióna eur.

Lepší výsledok hospodárenia oproti plánu súvisí najmä s vyššími výnosmi za použitie železničnej infraštruktúry o 4,21 milióna eur a výrazným poklesom nákladov na údržbu a opravy železničnej infraštruktúry, na štúdie a posudky, nákup softvéru a počítačov a prechodu na čiastočnú realizáciu pôvodne prijímaných služieb vlastnými kapacitami.

ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR. Od 1. januára 2002 sa ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty ŽSR a Železničnú spoločnosť. Následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., zabezpečujúcu nákladnú dopravu.

Hlavným predmetom činnosti ŽSR je od 1. januára 2002 najmä správa a prevádzka železničnej dopravnej cesty (ŽDC), poskytovanie služieb súvisiacich s obsluhou ŽDC, zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ako aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.

Prepustených je už takmer 600 pracovníkov

Železnice Slovenskej republiky v rámci plánu revitalizácie prepustili od konca novembra minulého roka do začiatku apríla 586 z plánovaných 2 700 pracovníkov. V priebehu tohto roka má z podniku odísť spolu okolo 1 700 ľudí a do konca budúceho roka ďalších tisíc zo 17 tis. zamestnancov spoločnosti.

"Každoročne sme zaznamenali pokles stavu zamestnancov. Tento pokles pokračuje aj ďalej z dôvodu revitalizácie a šetrenia nákladov, čo je prvotná úloha v tomto a budúcich rokoch.

V tomto roku by mal pokles zamestnancov Železníc SR predstavovať 1 700 zamestnancov," informoval vo štvrtok na tlačovej besede námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ľudské zdroje Ján Žačko. Racionalizácia počtu pracovníkov sa podľa neho týka aj technicko-hospodárskych pracovníkov, vrátane generálneho riaditeľstva.

Ďalšie prepúšťanie pracovníkov ŽSR bude pokračovať v spolupráci s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny. Podľa železníc by to malo zmierniť sociálne dopady na uvoľnených ľudí a pomôcť im pri hľadaní nového zamestnania. "Túto pomoc zabezpečujeme aj prostredníctvom Národného projektu na zmiernenie dopadov pre uvoľňovaných zamestnancov v podnikoch na Slovensku.

Vzhľadom k časovému horizontu, ktorý súvisí s uvoľňovaním pracovníkov na železniciach, tento projekt, ktorý by mal byť schválený v tomto, najneskôr v budúcom mesiaci, by mal pomôcť aj zamestnancom, ktorí budú uvoľnení zo Železníc SR," povedal ďalej Žačko. Každý uvoľnený pracovník má podľa kolektívnej zmluvy a počtu odpracovaných rokov právo na odstupné do šesť mesiacov.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty.

Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.

ŽSR má voči Cargu pohľadávky okolo 100 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky ako správca železničnej infraštruktúry majú voči Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. pohľadávky okolo 100 mil. eur. Obe štátne spoločnosti rokujú o spôsobe vyrovnania dlhu nákladného dopravcu.

"Cargo má na stole náš návrh na splátky, ako by sa to dalo umoriť v rozumnom časovom horizonte. Finálna dohoda zatiaľ nie je," povedala vo štvrtok na tlačovej besede námestníčka generálneho riaditeľa ŽSR pre ekonomiku Silvia Némethová. Železnice by podľa nej chceli, aby Cargo vyrovnalo svoj dlh do plánovaného vstupu strategického investora. To sa očakáva v polovici budúceho roka, kedy by mal strategický partner získať v Cargu minimálne 66 % akcií.

Z celkových pohľadávok ŽSR je najväčšia práve voči Cargu. "Nejde o pohľadávky z predchádzajúcich rokov, ide o jún až koniec roka 2010. Platili pomaly v dávkach, koľko sa im dalo. Ťažko povedať, kto za to môže. Hospodárska situácia v Cargu je taká aká je," uviedla ďalej Némethová.

ŽSR si podľa nej dohodli splátkové kalendáre na vyrovnanie svojich pohľadávok aj s inými menšími dopravcami, ktorí sa ocitli v ťažkej situácii.

ŽSR vlani utŕžili z poplatkov dopravcov za používanie železničnej infraštruktúry spolu 188,51 mil. eur, čo bolo medziročne viac o 8,17 mil. eur alebo o 5 %. Príjmy z poplatkov prepravcov predstavovali na celkových tržbách ŽSR podiel 66,4 %.

Tržby z poplatkov za infraštruktúru vzrástli v dôsledku zvyšujúcich sa výkonov dopravcov, ktoré sa oproti plánu zvýšili o 2,3 %. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., zabezpečujúca osobnú dopravu, zaplatila vlani správcovi infraštruktúry za jej používanie 58,25 mil. eur, čo bolo takmer na úrovni roka 2009.

Cargo za infraštruktúru zaplatilo 123,21 mil. eur pri raste poplatkov o 6 %. Poplatky iných dopravcov za využívanie infraštruktúry medziročne vzrástli o 35 % na 7,06 mil. eur.

Nákladná železničná doprava zaznamenala v minulom roku výkony 14,52 mil. vlakokilometrov, čo bolo medziročne viac o 12 %. Výkony osobnej dopravy na železnici na úrovni 31,89 mil. vlakokilometrov boli nižšie o 0,3 %. Finančná a majetková pozícia ŽSR v priebehu minulého roka bola podľa spoločnosti stabilná. V celkovom hodnotení ratingovej agentúry Moody´s si ŽSR udržali rating na úrovni

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty.

Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 951
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 870
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 778
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 398
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 282
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 161
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 748
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 661
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 490
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 246

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu