AKTUALIZOVANÉ 15:39

Železnice v roku 2010 vykázali stratu 101 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vykázali za rok 2010 stratu vo výške 101,47 milióna eur, čo bol oproti plánu vo výške 123,49 milióna eur lepší výsledok o 22,02 milióna eur.

BRATISLAVA. Informoval o tom dnes na tlačovej besede v Bratislave generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták.

Oproti roku 2009 bola však strata vyššia o 10,55 milióna eur v dôsledku vytvorených opravných položiek k pohľadávkam voči dopravcom v hodnote približne 56 miliónov eur a súčasného medziročného poklesu úhrady na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu SR o 8,29 milióna eur.

Lepší výsledok hospodárenia oproti plánu súvisí najmä s vyššími výnosmi za použitie železničnej infraštruktúry o 4,21 milióna eur a výrazným poklesom nákladov na údržbu a opravy železničnej infraštruktúry, na štúdie a posudky, nákup softvéru a počítačov a prechodu na čiastočnú realizáciu pôvodne prijímaných služieb vlastnými kapacitami.

ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR. Od 1. januára 2002 sa ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty ŽSR a Železničnú spoločnosť. Následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., zabezpečujúcu nákladnú dopravu.

Hlavným predmetom činnosti ŽSR je od 1. januára 2002 najmä správa a prevádzka železničnej dopravnej cesty (ŽDC), poskytovanie služieb súvisiacich s obsluhou ŽDC, zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ako aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.

Prepustených je už takmer 600 pracovníkov

Železnice Slovenskej republiky v rámci plánu revitalizácie prepustili od konca novembra minulého roka do začiatku apríla 586 z plánovaných 2 700 pracovníkov. V priebehu tohto roka má z podniku odísť spolu okolo 1 700 ľudí a do konca budúceho roka ďalších tisíc zo 17 tis. zamestnancov spoločnosti.

"Každoročne sme zaznamenali pokles stavu zamestnancov. Tento pokles pokračuje aj ďalej z dôvodu revitalizácie a šetrenia nákladov, čo je prvotná úloha v tomto a budúcich rokoch.

V tomto roku by mal pokles zamestnancov Železníc SR predstavovať 1 700 zamestnancov," informoval vo štvrtok na tlačovej besede námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ľudské zdroje Ján Žačko. Racionalizácia počtu pracovníkov sa podľa neho týka aj technicko-hospodárskych pracovníkov, vrátane generálneho riaditeľstva.

Ďalšie prepúšťanie pracovníkov ŽSR bude pokračovať v spolupráci s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny. Podľa železníc by to malo zmierniť sociálne dopady na uvoľnených ľudí a pomôcť im pri hľadaní nového zamestnania. "Túto pomoc zabezpečujeme aj prostredníctvom Národného projektu na zmiernenie dopadov pre uvoľňovaných zamestnancov v podnikoch na Slovensku.

Vzhľadom k časovému horizontu, ktorý súvisí s uvoľňovaním pracovníkov na železniciach, tento projekt, ktorý by mal byť schválený v tomto, najneskôr v budúcom mesiaci, by mal pomôcť aj zamestnancom, ktorí budú uvoľnení zo Železníc SR," povedal ďalej Žačko. Každý uvoľnený pracovník má podľa kolektívnej zmluvy a počtu odpracovaných rokov právo na odstupné do šesť mesiacov.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty.

Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.

ŽSR má voči Cargu pohľadávky okolo 100 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky ako správca železničnej infraštruktúry majú voči Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. pohľadávky okolo 100 mil. eur. Obe štátne spoločnosti rokujú o spôsobe vyrovnania dlhu nákladného dopravcu.

"Cargo má na stole náš návrh na splátky, ako by sa to dalo umoriť v rozumnom časovom horizonte. Finálna dohoda zatiaľ nie je," povedala vo štvrtok na tlačovej besede námestníčka generálneho riaditeľa ŽSR pre ekonomiku Silvia Némethová. Železnice by podľa nej chceli, aby Cargo vyrovnalo svoj dlh do plánovaného vstupu strategického investora. To sa očakáva v polovici budúceho roka, kedy by mal strategický partner získať v Cargu minimálne 66 % akcií.

Z celkových pohľadávok ŽSR je najväčšia práve voči Cargu. "Nejde o pohľadávky z predchádzajúcich rokov, ide o jún až koniec roka 2010. Platili pomaly v dávkach, koľko sa im dalo. Ťažko povedať, kto za to môže. Hospodárska situácia v Cargu je taká aká je," uviedla ďalej Némethová.

ŽSR si podľa nej dohodli splátkové kalendáre na vyrovnanie svojich pohľadávok aj s inými menšími dopravcami, ktorí sa ocitli v ťažkej situácii.

ŽSR vlani utŕžili z poplatkov dopravcov za používanie železničnej infraštruktúry spolu 188,51 mil. eur, čo bolo medziročne viac o 8,17 mil. eur alebo o 5 %. Príjmy z poplatkov prepravcov predstavovali na celkových tržbách ŽSR podiel 66,4 %.

Tržby z poplatkov za infraštruktúru vzrástli v dôsledku zvyšujúcich sa výkonov dopravcov, ktoré sa oproti plánu zvýšili o 2,3 %. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., zabezpečujúca osobnú dopravu, zaplatila vlani správcovi infraštruktúry za jej používanie 58,25 mil. eur, čo bolo takmer na úrovni roka 2009.

Cargo za infraštruktúru zaplatilo 123,21 mil. eur pri raste poplatkov o 6 %. Poplatky iných dopravcov za využívanie infraštruktúry medziročne vzrástli o 35 % na 7,06 mil. eur.

Nákladná železničná doprava zaznamenala v minulom roku výkony 14,52 mil. vlakokilometrov, čo bolo medziročne viac o 12 %. Výkony osobnej dopravy na železnici na úrovni 31,89 mil. vlakokilometrov boli nižšie o 0,3 %. Finančná a majetková pozícia ŽSR v priebehu minulého roka bola podľa spoločnosti stabilná. V celkovom hodnotení ratingovej agentúry Moody´s si ŽSR udržali rating na úrovni

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty.

Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 581
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 620
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 525
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 490
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 088
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 992
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 868
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.