AKTUALIZOVANÉ 15:39

Železnice v roku 2010 vykázali stratu 101 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vykázali za rok 2010 stratu vo výške 101,47 milióna eur, čo bol oproti plánu vo výške 123,49 milióna eur lepší výsledok o 22,02 milióna eur.

BRATISLAVA. Informoval o tom dnes na tlačovej besede v Bratislave generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták.

Oproti roku 2009 bola však strata vyššia o 10,55 milióna eur v dôsledku vytvorených opravných položiek k pohľadávkam voči dopravcom v hodnote približne 56 miliónov eur a súčasného medziročného poklesu úhrady na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu SR o 8,29 milióna eur.

Lepší výsledok hospodárenia oproti plánu súvisí najmä s vyššími výnosmi za použitie železničnej infraštruktúry o 4,21 milióna eur a výrazným poklesom nákladov na údržbu a opravy železničnej infraštruktúry, na štúdie a posudky, nákup softvéru a počítačov a prechodu na čiastočnú realizáciu pôvodne prijímaných služieb vlastnými kapacitami.

ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR. Od 1. januára 2002 sa ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty ŽSR a Železničnú spoločnosť. Následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., zabezpečujúcu nákladnú dopravu.

Hlavným predmetom činnosti ŽSR je od 1. januára 2002 najmä správa a prevádzka železničnej dopravnej cesty (ŽDC), poskytovanie služieb súvisiacich s obsluhou ŽDC, zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ako aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.

Prepustených je už takmer 600 pracovníkov

Železnice Slovenskej republiky v rámci plánu revitalizácie prepustili od konca novembra minulého roka do začiatku apríla 586 z plánovaných 2 700 pracovníkov. V priebehu tohto roka má z podniku odísť spolu okolo 1 700 ľudí a do konca budúceho roka ďalších tisíc zo 17 tis. zamestnancov spoločnosti.

"Každoročne sme zaznamenali pokles stavu zamestnancov. Tento pokles pokračuje aj ďalej z dôvodu revitalizácie a šetrenia nákladov, čo je prvotná úloha v tomto a budúcich rokoch.

V tomto roku by mal pokles zamestnancov Železníc SR predstavovať 1 700 zamestnancov," informoval vo štvrtok na tlačovej besede námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ľudské zdroje Ján Žačko. Racionalizácia počtu pracovníkov sa podľa neho týka aj technicko-hospodárskych pracovníkov, vrátane generálneho riaditeľstva.

Ďalšie prepúšťanie pracovníkov ŽSR bude pokračovať v spolupráci s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny. Podľa železníc by to malo zmierniť sociálne dopady na uvoľnených ľudí a pomôcť im pri hľadaní nového zamestnania. "Túto pomoc zabezpečujeme aj prostredníctvom Národného projektu na zmiernenie dopadov pre uvoľňovaných zamestnancov v podnikoch na Slovensku.

Vzhľadom k časovému horizontu, ktorý súvisí s uvoľňovaním pracovníkov na železniciach, tento projekt, ktorý by mal byť schválený v tomto, najneskôr v budúcom mesiaci, by mal pomôcť aj zamestnancom, ktorí budú uvoľnení zo Železníc SR," povedal ďalej Žačko. Každý uvoľnený pracovník má podľa kolektívnej zmluvy a počtu odpracovaných rokov právo na odstupné do šesť mesiacov.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty.

Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.

ŽSR má voči Cargu pohľadávky okolo 100 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky ako správca železničnej infraštruktúry majú voči Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. pohľadávky okolo 100 mil. eur. Obe štátne spoločnosti rokujú o spôsobe vyrovnania dlhu nákladného dopravcu.

"Cargo má na stole náš návrh na splátky, ako by sa to dalo umoriť v rozumnom časovom horizonte. Finálna dohoda zatiaľ nie je," povedala vo štvrtok na tlačovej besede námestníčka generálneho riaditeľa ŽSR pre ekonomiku Silvia Némethová. Železnice by podľa nej chceli, aby Cargo vyrovnalo svoj dlh do plánovaného vstupu strategického investora. To sa očakáva v polovici budúceho roka, kedy by mal strategický partner získať v Cargu minimálne 66 % akcií.

Z celkových pohľadávok ŽSR je najväčšia práve voči Cargu. "Nejde o pohľadávky z predchádzajúcich rokov, ide o jún až koniec roka 2010. Platili pomaly v dávkach, koľko sa im dalo. Ťažko povedať, kto za to môže. Hospodárska situácia v Cargu je taká aká je," uviedla ďalej Némethová.

ŽSR si podľa nej dohodli splátkové kalendáre na vyrovnanie svojich pohľadávok aj s inými menšími dopravcami, ktorí sa ocitli v ťažkej situácii.

ŽSR vlani utŕžili z poplatkov dopravcov za používanie železničnej infraštruktúry spolu 188,51 mil. eur, čo bolo medziročne viac o 8,17 mil. eur alebo o 5 %. Príjmy z poplatkov prepravcov predstavovali na celkových tržbách ŽSR podiel 66,4 %.

Tržby z poplatkov za infraštruktúru vzrástli v dôsledku zvyšujúcich sa výkonov dopravcov, ktoré sa oproti plánu zvýšili o 2,3 %. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., zabezpečujúca osobnú dopravu, zaplatila vlani správcovi infraštruktúry za jej používanie 58,25 mil. eur, čo bolo takmer na úrovni roka 2009.

Cargo za infraštruktúru zaplatilo 123,21 mil. eur pri raste poplatkov o 6 %. Poplatky iných dopravcov za využívanie infraštruktúry medziročne vzrástli o 35 % na 7,06 mil. eur.

Nákladná železničná doprava zaznamenala v minulom roku výkony 14,52 mil. vlakokilometrov, čo bolo medziročne viac o 12 %. Výkony osobnej dopravy na železnici na úrovni 31,89 mil. vlakokilometrov boli nižšie o 0,3 %. Finančná a majetková pozícia ŽSR v priebehu minulého roka bola podľa spoločnosti stabilná. V celkovom hodnotení ratingovej agentúry Moody´s si ŽSR udržali rating na úrovni

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty.

Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 354
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 188
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 509
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 394
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 766
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 623
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 969
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 716
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 499
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 451

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.