SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 15:39

Železnice v roku 2010 vykázali stratu 101 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vykázali za rok 2010 stratu vo výške 101,47 milióna eur, čo bol oproti plánu vo výške 123,49 milióna eur lepší výsledok o 22,02 milióna eur.

BRATISLAVA. Informoval o tom dnes na tlačovej besede v Bratislave generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták.

Oproti roku 2009 bola však strata vyššia o 10,55 milióna eur v dôsledku vytvorených opravných položiek k pohľadávkam voči dopravcom v hodnote približne 56 miliónov eur a súčasného medziročného poklesu úhrady na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu SR o 8,29 milióna eur.

Lepší výsledok hospodárenia oproti plánu súvisí najmä s vyššími výnosmi za použitie železničnej infraštruktúry o 4,21 milióna eur a výrazným poklesom nákladov na údržbu a opravy železničnej infraštruktúry, na štúdie a posudky, nákup softvéru a počítačov a prechodu na čiastočnú realizáciu pôvodne prijímaných služieb vlastnými kapacitami.

Skryť Vypnúť reklamu

ŽSR vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR. Od 1. januára 2002 sa ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty ŽSR a Železničnú spoločnosť. Následne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., zabezpečujúcu osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., zabezpečujúcu nákladnú dopravu.

Hlavným predmetom činnosti ŽSR je od 1. januára 2002 najmä správa a prevádzka železničnej dopravnej cesty (ŽDC), poskytovanie služieb súvisiacich s obsluhou ŽDC, zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ako aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.

Prepustených je už takmer 600 pracovníkov

Železnice Slovenskej republiky v rámci plánu revitalizácie prepustili od konca novembra minulého roka do začiatku apríla 586 z plánovaných 2 700 pracovníkov. V priebehu tohto roka má z podniku odísť spolu okolo 1 700 ľudí a do konca budúceho roka ďalších tisíc zo 17 tis. zamestnancov spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

"Každoročne sme zaznamenali pokles stavu zamestnancov. Tento pokles pokračuje aj ďalej z dôvodu revitalizácie a šetrenia nákladov, čo je prvotná úloha v tomto a budúcich rokoch.

V tomto roku by mal pokles zamestnancov Železníc SR predstavovať 1 700 zamestnancov," informoval vo štvrtok na tlačovej besede námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ľudské zdroje Ján Žačko. Racionalizácia počtu pracovníkov sa podľa neho týka aj technicko-hospodárskych pracovníkov, vrátane generálneho riaditeľstva.

Ďalšie prepúšťanie pracovníkov ŽSR bude pokračovať v spolupráci s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny. Podľa železníc by to malo zmierniť sociálne dopady na uvoľnených ľudí a pomôcť im pri hľadaní nového zamestnania. "Túto pomoc zabezpečujeme aj prostredníctvom Národného projektu na zmiernenie dopadov pre uvoľňovaných zamestnancov v podnikoch na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzhľadom k časovému horizontu, ktorý súvisí s uvoľňovaním pracovníkov na železniciach, tento projekt, ktorý by mal byť schválený v tomto, najneskôr v budúcom mesiaci, by mal pomôcť aj zamestnancom, ktorí budú uvoľnení zo Železníc SR," povedal ďalej Žačko. Každý uvoľnený pracovník má podľa kolektívnej zmluvy a počtu odpracovaných rokov právo na odstupné do šesť mesiacov.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty.

Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.

Skryť Vypnúť reklamu

ŽSR má voči Cargu pohľadávky okolo 100 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky ako správca železničnej infraštruktúry majú voči Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. pohľadávky okolo 100 mil. eur. Obe štátne spoločnosti rokujú o spôsobe vyrovnania dlhu nákladného dopravcu.

"Cargo má na stole náš návrh na splátky, ako by sa to dalo umoriť v rozumnom časovom horizonte. Finálna dohoda zatiaľ nie je," povedala vo štvrtok na tlačovej besede námestníčka generálneho riaditeľa ŽSR pre ekonomiku Silvia Némethová. Železnice by podľa nej chceli, aby Cargo vyrovnalo svoj dlh do plánovaného vstupu strategického investora. To sa očakáva v polovici budúceho roka, kedy by mal strategický partner získať v Cargu minimálne 66 % akcií.

Skryť Vypnúť reklamu

Z celkových pohľadávok ŽSR je najväčšia práve voči Cargu. "Nejde o pohľadávky z predchádzajúcich rokov, ide o jún až koniec roka 2010. Platili pomaly v dávkach, koľko sa im dalo. Ťažko povedať, kto za to môže. Hospodárska situácia v Cargu je taká aká je," uviedla ďalej Némethová.

ŽSR si podľa nej dohodli splátkové kalendáre na vyrovnanie svojich pohľadávok aj s inými menšími dopravcami, ktorí sa ocitli v ťažkej situácii.

ŽSR vlani utŕžili z poplatkov dopravcov za používanie železničnej infraštruktúry spolu 188,51 mil. eur, čo bolo medziročne viac o 8,17 mil. eur alebo o 5 %. Príjmy z poplatkov prepravcov predstavovali na celkových tržbách ŽSR podiel 66,4 %.

Tržby z poplatkov za infraštruktúru vzrástli v dôsledku zvyšujúcich sa výkonov dopravcov, ktoré sa oproti plánu zvýšili o 2,3 %. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., zabezpečujúca osobnú dopravu, zaplatila vlani správcovi infraštruktúry za jej používanie 58,25 mil. eur, čo bolo takmer na úrovni roka 2009.

Skryť Vypnúť reklamu

Cargo za infraštruktúru zaplatilo 123,21 mil. eur pri raste poplatkov o 6 %. Poplatky iných dopravcov za využívanie infraštruktúry medziročne vzrástli o 35 % na 7,06 mil. eur.

Nákladná železničná doprava zaznamenala v minulom roku výkony 14,52 mil. vlakokilometrov, čo bolo medziročne viac o 12 %. Výkony osobnej dopravy na železnici na úrovni 31,89 mil. vlakokilometrov boli nižšie o 0,3 %. Finančná a majetková pozícia ŽSR v priebehu minulého roka bola podľa spoločnosti stabilná. V celkovom hodnotení ratingovej agentúry Moody´s si ŽSR udržali rating na úrovni

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty.

Skryť Vypnúť reklamu

Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 548
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 676
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 465
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 750
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 127
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 801
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 898
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 505
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 233
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 009
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Môže vás firma vyhodiť, keď odmietnete ísť na test?

Firma má na výber viacero možností.

Ilustračná fotografia.

Wall Street má za sebou najhorší týždeň od marca

Na akcie negatívne vplýva pandémia aj nervozita pred voľbami v USA.

Wall Street - ilustračná fotografia.

V cestovnom ruchu zanikne 174 miliónov pracovných pozícií

Svetová rada cestovania a turizmu pôvodne predpokladala zánik 197 miliónov miest.

Turisti narýchlo opúšťajú Chorvátsko.

Európska centrálna banka varuje pred plošným zatváraním ekonomík

Vlády musia pri zavádzaní reštrikcií postupovať selektívne.

Európska centrálna banka.