BRATISLAVA. Ako pre agentúru SITA uviedla manažérka korporátnych vzťahov spoločnosti Hana Šimková, predaj ovplyvnila jednak doznievajúca ekonomická kríza, ktorá mala negatívny vplyv na správanie spotrebiteľov, jednak minuloročné veľmi nestále počasie.
"Najväčší prepad predaja sme zaznamenali práve v mesiacoch s najmenej priaznivým počasím - apríl a máj - a náš predaj ovplyvnil aj rýchly nástup chladného počasia už v septembri," vysvetlila Šimková.
Spoločnosť Heineken Slovensko vlani negatívne zasiahol aj rast cien základných surovín, najmä jačmeňa, ktorého cena v dôsledku historicky najhoršej úrody narástla až o 40 %. Firma preto k 1. februáru tohto roka zvýšila cenu piva v priemere o 5 %, čo pre spotrebiteľa predstavuje nárast koncovej ceny o približne 2 centy na jednu pollitrovú fľašu. Rovnako tak v minulom roku rástli aj ceny ďalších vstupov ako napríklad náklady na obalové materiály, energie či prepravu.
Situácia na slovenskom trhu v prvých mesiacoch tohto roka je zatiaľ podľa Šimkovej stabilná. "Pevne veríme, že rok 2011 bude po období poklesu spôsobeného nepriaznivou ekonomickou situáciou rokom stabilizácie pivného trhu na Slovensku," uviedla Šimková. Podľa nej k tomu prispejú aj plánované inovácie spoločnosti.
Pokles predaja piva firmy Heineken Slovensko zodpovedá aj predbežným výsledkom Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS), podľa ktorých sa vlani spotreba zlatistého moku na Slovensku znížila o 4,5 % v porovnaní s rokom 2009. Slovenskí výrobcovia piva podľa údajov SZVPS v minulom roku na domáci trh dodali 3,111 mil. hektolitrov piva, pričom zo zahraničia sa doviezlo ďalších približne 600 až 800 tis. hektolitrov piva. Vývoz piva zo Slovenska bol v minulom roku na úrovni 153 tis. hektolitrov.
Negatívny vývoj zaznamenala vlani aj spoločnosť Heineken v Českej republike, keď na tamojšom trhu medziročne predala o 4,1 % menej piva ako v roku 2009. Ako uviedol generálny riaditeľ Heineken ČR Etienne Strijp, český trh negatívne ovplyvnil nárast spotrebnej dane na pivo, menšia kúpna sila spotrebiteľov a zmena demografických trendov.