Presun eurofondov na diaľnice Brusel údajne odmieta

Európska komisia mala koncom marca odoslať list, z ktorého je podľa exministra Vážneho zrejmé, že žiadne presuny eurofondov na výstavbu diaľnic nebudú možné.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

Premiérka o liste ani postoji Bruselu nevie.

BRATISLAVA. Premiérka Iveta Radičová nevie o údajnom liste Európskej komisie (EK), v ktorom mal Brusel vyjadriť Slovensku nesúhlas s presunom eurofondov určených SR z iných operačných programov na výstavbu diaľnic. Uviedla to dnes po rokovaní vlády.

List mal podľa informácií exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) odísť z Bruselu 30. marca 2011.

"Nie, o takomto liste vôbec neviem. Nemám o takomto liste žiadnu vedomosť. Žiadny takýto list som nedostala, ani nemám vedomosť, že by existoval," povedala Radičová. "Nevidela som taký list, zoznámim sa s ním. Je však zaujímavé, že ho má pán exminister Vážny, ale nemá ho nik z vlády," poznamenala.

Premiérka pripomenula, že EK realokáciu zdrojov nevylučuje v prípade, že schváli projekty na stavbu diaľničných úsekov inou formou ako formou PPP. "V prípade, že budú chýbať ďalšie zdroje, potom môžeme rokovať o realokáciách," spresnila.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) považuje za dôležité rozumne nakladať s eurofondmi, aby sme neprišli o prostriedky, ktoré by pri neschopnosti čerpať v iných programoch boli premrhané.

Nič definitívne

"Neznamená to nič definitívne. Znamená to proces, ktorý má isté pravidlá, podmienky, ale aj dôležitú súvislosť, že európska štrukturálna pomoc slúži krajinám na modernizáciu," povedal Figeľ po stredajšom zasadnutí vlády.

Ministerstvo dopravy podľa neho rokuje s komisiou na technickej úrovni o základných úsekoch D1, aby boli uznané a financované na úrovni minimálne 700 miliónov eur.

Ministerstvo, uviedol ďalej Figeľ, neuvažovalo o presune peňazí určených pre železnice na výstavbu diaľnic, išlo o prostriedky z integrovaných dopravných systémov.

Minister dopravy tým reagoval na obvinenia poslanca parlamentu a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer), že vláda klame o možnosti realokácie peňazí na diaľnice z iných operačných programov i vnútri samotného programu Doprava.

Generálny riaditeľ Generálneho riaditeľstva Európskej komisie (EK) pre regionálnu politiku Dirk Ahner poslal koncom marca ministrovi Figeľovi list, z ktorého je podľa Vážneho zrejmé, že žiadne presuny nebudú možné a preto vyhlásenia o realokáciách sú ďalším podvrhom tejto vlády.

Pre Brusel nie je v súčasnosti prijateľný návrh nahradenia zdrojov určených napríklad pre výskum a vývoj, sociálnu inklúziu, reformu školstva a digitálnu spoločnosť.

"Len po dôkladnom vyhodnotení projektov, ktoré je možné realisticky prezentovať a implementovať v programovacom období, by bolo prípustné zvažovať možné realokácie v rámci OPD ako druhý krok. V takomto prípade ale nemôžu byť uskutočnené presuny zo zdrojov už určených pre železnice, keďže rovnováha medzi železničnou a cestnou infraštruktúrou je dôležitá pre udržateľný rozvoj," uvádza sa v liste Ahnera.

List má Vážny

Vážny v stredu poskytol preložené citáty z obsahu tohto listu médiám. Ak sa jasne preukáže, že súčasné zdroje v programe Doprava, vrátane akýchkoľvek dostupných zdrojov, nebudú stačiť na dokončenie prioritných úsekov diaľnice D1 v potrebnom časovom období, bude podľa listu možné uvažovať o presune peňazí zo slabšie využívaných programov, v ktorých je riziko, že prepadnú.

Vážny vyhlásil, že ministerstvo dopravy by malo najprv vypracovať jasný plán prípravy a výstavby diaľnic. Ten ukáže, či bude schopné čerpať peniaze z eurofondov.

Ak však minister Figeľ predloží program výstavby diaľnic, kde bude počítať s vnútorným presunom prostriedkov programu Doprava, bude podľa jeho predchodcu nedôveryhodný. Figeľ potvrdil, že program výstavby diaľnic predloží do vlády ešte v tomto mesiaci.

"Finalizujeme celý projekt a zároveň ho spájame s niektorými ďalšími zámermi, aby sa výstavba diaľnic a modernizácia železníc prepájali aj v intenzite využitia," dodal s tým, že treba presunúť viac najmä nákladnej dopravy z ciest na železnice.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 535
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 853
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 489
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 125
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 012
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 969
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 777
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 520
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 291
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.