Limit na počet nových áut v Pekingu môže výrobcom prospieť

Krátko pred Vianocami 2010 rozhodlo vedenie čínskeho hlavného mesta, že zavedie limit na počet nových áut, ktoré sa dostanú ročne na jeho cesty.

STUTTGART. Správa vtedy vyvolala v medzinárodnom automobilovom sektore a medzi akcionármi šok. Kurzy akcií automobiliek Daimler, Volkswagen a BMW a iných svetových koncernov klesli až o 10 %.

Investori sa začali obávať, že prírastok predaja nových vozidiel v krajine sa zastaví. Poradenská firma Ernst & Young (E&Y) teraz vydala štúdiu o vývoji situácie v Číne po schválení limitu v Pekingu. Dopracovala sa k prekvapujúcemu záveru, že zahraniční výrobcovia by mohli mať z obmedzenia dokonca úžitok. Názor vyslovil vedúci poradenskej firmy E&Y pre sektor automobily Peter Fuss.

Poznatok odporuje rozšírenému názoru, že štátom brzdený rast predaja automobilov v Číne znemožní západným výrobcom vzostup. Motorom prírastkov predaja vo svete je rastúci dopyt po vozidlách v Ázii. V Európe zostáva situácia rovnako biedna ako počas krízy.

Autori analýzy tvrdia, že západné automobilky budú ťažiť z toho, že Číňania uprednostňujú ich vozidlá. Kto bude môcť teraz kúpiť ročne len jedno vozidlo, bude voliť renomovanú značku. Tento rok môže prísť na pekinské cesty približne o 240.000 vozidiel menej než vlani. Vedenie mesta chce tým obmedziť dopravné zápchy a zhoršovanie ovzdušia. V minulosti si kupovali obyvatelia čínskych veľkomiest viacero vozidiel. Aj kvalitné zahraničné, aj lacnejšie domáce.

V analýze E&Y sa uvádza, že domáci výrobcovia majú slabú povesť. Pred časom sa začali vyhýbať veľkomestám a ťažisko predaja presunuli na vidiek.

Vo veľkomestách sa však záujem o dobré značky nezmenší. Ľudia z vidieka utekajú do veľkých aglomerácií. Podľa štúdie do roku 2015 bude žiť polovica obyvateľov krajiny práve v nich. Prírastok veľkomiest bude dosahovať ročne 10 miliónov. Je dosť pravdepodobné, že podobné opatrenia ako v Pekingu prijmú aj ďalšie veľkomestá.

Vlani sa v Pekingu predalo asi 750.000 automobilov. Tento rok bude môcť nahradiť staré vozidlá len 265.000 majiteľov áut s platnými štátnymi poznávacími značkami. Ďalších 240.000 ľudí si bude môcť kúpiť prvé auto. Limit nových áut v meste dosiahne teda 505.000. Zúžený trh vytvára podmienky pre tvrdý konkurenčný boj.

Výhľad do budúcnosti však vôbec nie je celkovo pochmúrny. Podľa päťročného plánu, ktorý bol schválený začiatkom marca, v roku 2015 by sa malo v Číne predať asi 25 miliónov automobilov.

Problém je však v tom, že ak sa zráta výrobný potenciál automobilového priemyslu v Číne v cieľovom roku súčasnej päťročnice, krajina bude schopná vyrobiť 40 miliónov vozidiel. Ich potenciálny výkon bude 38 % nad vládnym cieľom. Štát ale môže prijať ďalšie obmedzujúce opatrenia. Vláda predpokladá, že predaj vozidiel bude medziročne stúpať o 10 až 15 %. Domáci výrobcovia však chcú zvyšovať svoju výrobu podstatne rýchlejšie.

Vlani sa v Číne podľa domáceho združenia výrobcov motorových vozidiel CAAM vyrobilo 13,8 milióna osobných automobilov. Medziročný prírastok sektora dosiahol 32 %. Tento rok by mal byť jeho vzostup 10 až 15 %. Odhad potvrdzujú aj údaje za prvé tri mesiace tohto roka. V januári sa predalo 1,53 milióna áut, vo februári, v ktorom týždeň trvali oslavy nového roka, to bolo 967.000 a v marci 1,35 milióna automobilov. Predaj áut bol v krajine o 9,1 % vyšší než v rovnakom období vlani.

Informovali o tom agentúry Reuters a AP.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Používate make-up? Potom spozornite
  3. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 26 772
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 184
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 189
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 024
  5. Používate make-up? Potom spozornite 1 152
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 1 085
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 021
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 951
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 947
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 866

Téma: Čína


Článok je zaradený aj do ďalších tém Práca

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Rok 1998: Maďarka prah môjho domu neprekročí

Čože?! Ty nebudeš voliť Mečiara?

Neprehliadnite tiež

Campbell Soup kupuje výrobcu rýchleho občerstvenia za takmer päť miliárd dolárov

Campbell Soup Co. preberá Snyder's-Lance pri cene 50 dolárov za akciu.

Šéf dánskej centrálnej banky dôrazne varoval pred bitcoinom

Cena bitcoinu počas víkendu dostala nad 20.000 dolárov.

Elektrina aj plyn budú ešte drahšie môže za to rastúca cena uhlia

Dôvodom ďalšieho nárastu veľkoobchodných cien elektriny na trhoch budú najmä rastúce ceny uhlia.

RegioJet nasadí na najvyťaženejšie spoje 13-vozňové súpravy

Súkromník RegioJet pred sviatkami posilní desiatky vlakov a autobusov.

Francúzska vláda žaluje Amazon a pýta od neho 10 miliónov eur

Francúzi obviňujú Amazon z nekalých obchodných praktík.