Limit na počet nových áut v Pekingu môže výrobcom prospieť

Krátko pred Vianocami 2010 rozhodlo vedenie čínskeho hlavného mesta, že zavedie limit na počet nových áut, ktoré sa dostanú ročne na jeho cesty.

STUTTGART. Správa vtedy vyvolala v medzinárodnom automobilovom sektore a medzi akcionármi šok. Kurzy akcií automobiliek Daimler, Volkswagen a BMW a iných svetových koncernov klesli až o 10 %.

Investori sa začali obávať, že prírastok predaja nových vozidiel v krajine sa zastaví. Poradenská firma Ernst & Young (E&Y) teraz vydala štúdiu o vývoji situácie v Číne po schválení limitu v Pekingu. Dopracovala sa k prekvapujúcemu záveru, že zahraniční výrobcovia by mohli mať z obmedzenia dokonca úžitok. Názor vyslovil vedúci poradenskej firmy E&Y pre sektor automobily Peter Fuss.

Poznatok odporuje rozšírenému názoru, že štátom brzdený rast predaja automobilov v Číne znemožní západným výrobcom vzostup. Motorom prírastkov predaja vo svete je rastúci dopyt po vozidlách v Ázii. V Európe zostáva situácia rovnako biedna ako počas krízy.

Autori analýzy tvrdia, že západné automobilky budú ťažiť z toho, že Číňania uprednostňujú ich vozidlá. Kto bude môcť teraz kúpiť ročne len jedno vozidlo, bude voliť renomovanú značku. Tento rok môže prísť na pekinské cesty približne o 240.000 vozidiel menej než vlani. Vedenie mesta chce tým obmedziť dopravné zápchy a zhoršovanie ovzdušia. V minulosti si kupovali obyvatelia čínskych veľkomiest viacero vozidiel. Aj kvalitné zahraničné, aj lacnejšie domáce.

V analýze E&Y sa uvádza, že domáci výrobcovia majú slabú povesť. Pred časom sa začali vyhýbať veľkomestám a ťažisko predaja presunuli na vidiek.

Vo veľkomestách sa však záujem o dobré značky nezmenší. Ľudia z vidieka utekajú do veľkých aglomerácií. Podľa štúdie do roku 2015 bude žiť polovica obyvateľov krajiny práve v nich. Prírastok veľkomiest bude dosahovať ročne 10 miliónov. Je dosť pravdepodobné, že podobné opatrenia ako v Pekingu prijmú aj ďalšie veľkomestá.

Vlani sa v Pekingu predalo asi 750.000 automobilov. Tento rok bude môcť nahradiť staré vozidlá len 265.000 majiteľov áut s platnými štátnymi poznávacími značkami. Ďalších 240.000 ľudí si bude môcť kúpiť prvé auto. Limit nových áut v meste dosiahne teda 505.000. Zúžený trh vytvára podmienky pre tvrdý konkurenčný boj.

Výhľad do budúcnosti však vôbec nie je celkovo pochmúrny. Podľa päťročného plánu, ktorý bol schválený začiatkom marca, v roku 2015 by sa malo v Číne predať asi 25 miliónov automobilov.

Problém je však v tom, že ak sa zráta výrobný potenciál automobilového priemyslu v Číne v cieľovom roku súčasnej päťročnice, krajina bude schopná vyrobiť 40 miliónov vozidiel. Ich potenciálny výkon bude 38 % nad vládnym cieľom. Štát ale môže prijať ďalšie obmedzujúce opatrenia. Vláda predpokladá, že predaj vozidiel bude medziročne stúpať o 10 až 15 %. Domáci výrobcovia však chcú zvyšovať svoju výrobu podstatne rýchlejšie.

Vlani sa v Číne podľa domáceho združenia výrobcov motorových vozidiel CAAM vyrobilo 13,8 milióna osobných automobilov. Medziročný prírastok sektora dosiahol 32 %. Tento rok by mal byť jeho vzostup 10 až 15 %. Odhad potvrdzujú aj údaje za prvé tri mesiace tohto roka. V januári sa predalo 1,53 milióna áut, vo februári, v ktorom týždeň trvali oslavy nového roka, to bolo 967.000 a v marci 1,35 milióna automobilov. Predaj áut bol v krajine o 9,1 % vyšší než v rovnakom období vlani.

Informovali o tom agentúry Reuters a AP.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 695
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 810
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 652
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 566
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 297
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 122
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 987
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 900
  9. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 850

Téma: Práca


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Politológ Kusý: Danko je veľmi labilný človek

Politológ hodnotí Dankovo vystupovanie na verejnosti.

Neprehliadnite tiež

Ericsson plánuje prepustiť približne 25-tisíc zamestnancov

Dotkne sa to podnikov mimo územia Švédska, dôvodom je úspora.

Apple rozširuje svoj biznis, chce produkovať seriály

Predbežne je na tento účel plánovaný rozpočet vo výške až okolo 854 miliónov eur

Agrorezort musí prioritne riešiť závlahy a kvalitu potravín

V agrokomplexe Národnom výstavisku v Nitre sa začal 44. ročník medzinárodnej poľnohospodárskej a potravinárskej výstavy Agrokomplex.

Americkú centrálnu banku znepokojuje vývoj inflácie

Tvorcov menovej politiky v USA znepokojuje vývoj inflácie, avšak z dvoch protichodných dôvodov.