Pred 20 rokmi vstúpil Volkswagen do Škodovky

Škoda Auto je najobdivovanejšou firmou v Česku. V marci predala rekordný počet vozidiel za mesiac vo svojej histórii, a to 85.000.

PRAHA. Symbolicky sa tak zavŕšilo doterajšie 20 rokov trvajúce spojenie mladoboleslavskej automobilky Škoda a nemeckého koncernu Volkswagen (VW).

Kým ďalším českým výrobcom áut sa po zmene režimu veľmi nedarilo - Tatra bojuje o prežitie, Avia predáva len stovky vozidiel v porovnaní s bývalým tisíckami a liberecký Liaz nové pomery neprežil - príbeh Škody je opačný. A to aj napriek tomu, že ešte na začiatku 90. rokov bola napríklad v Británii za "kvalitu" terčom nelichotivých vtipov.

Predaj Škodovky, vtedy firmy s viac ako 90-ročnou tradíciou výroby vozidiel, nemeckému Volkswagenu oznámila vláda v decembri 1990. Nasledujúci rok 16. apríla vložil VW do vtedajšieho štátneho podniku vklad 620 miliónov mariek. Tento deň sa preto považuje za oficiálny začiatok spoločnej existencie Škody pod krídlami automobilky z Wolfsburgu.

O nevyhnutnosti predať automobilku Škoda v dôsledku jej zlého stavu a ohrozenia 100.000 pracovných miest vtedy nikto nepochyboval. Rovnaké to bolo aj v súvislosti s víťazstvom Volkswagenu, ktorému dala vláda vo finále prednosť pred Renaultom/Volvom.

Hlasovanie vo vláde bolo podľa dostupných informácií jednomyseľné. Dôvod? VW ako jediný splnil najlepšie šesť základných podmienok. Medzi ne patrilo zachovanie značky, vývoja, výroby, vrátane motorov a prevodoviek či zamestnanosti.

Vláda stanovila spolu 30 parametrov. "Vo všetkých bol na prvom mieste VW. Rovnako pri tých základných, ako aj tých ďalších," Pre E15 uviedol Miroslav Grégr, ktorý bol na konci roka 1990 ministrom strojárstva a elektrotechniky.

Predaj Škodovky Nemcom sa ale časti verejnosti nepáčil. Hovorilo sa o protinemeckých náladách aj o tom, že všeobecne západný kapitál vstupuje do českých podnikov len preto, aby ich zlikvidoval.

Nie všetko sa však darilo podľa plánu. Pôvodný sľub o investíciách do Škodovky 9 miliárd mariek do roku 2000 bol v dôsledku krízy v automobilovom priemysle znížený na polovicu. O niekoľko rokov, do roku 1999, sa odložila aj výstavba motorárne.

Vratislav Kulhánek, dlhoročný predseda predstavenstva a neskôr predseda dozornej rady Škody Auto, je presvedčený o tom, že Volkswagen všetky sľuby o rozvoji a investíciách nielen splnil, ale ich aj prekročil.

Informoval o tom český denník E15.cz.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 664
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 796
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 770
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 645
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 863
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 754
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 312
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 264
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 197
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 816

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.