Pred 20 rokmi vstúpil Volkswagen do Škodovky

Škoda Auto je najobdivovanejšou firmou v Česku. V marci predala rekordný počet vozidiel za mesiac vo svojej histórii, a to 85.000.

PRAHA. Symbolicky sa tak zavŕšilo doterajšie 20 rokov trvajúce spojenie mladoboleslavskej automobilky Škoda a nemeckého koncernu Volkswagen (VW).

Kým ďalším českým výrobcom áut sa po zmene režimu veľmi nedarilo - Tatra bojuje o prežitie, Avia predáva len stovky vozidiel v porovnaní s bývalým tisíckami a liberecký Liaz nové pomery neprežil - príbeh Škody je opačný. A to aj napriek tomu, že ešte na začiatku 90. rokov bola napríklad v Británii za "kvalitu" terčom nelichotivých vtipov.

Predaj Škodovky, vtedy firmy s viac ako 90-ročnou tradíciou výroby vozidiel, nemeckému Volkswagenu oznámila vláda v decembri 1990. Nasledujúci rok 16. apríla vložil VW do vtedajšieho štátneho podniku vklad 620 miliónov mariek. Tento deň sa preto považuje za oficiálny začiatok spoločnej existencie Škody pod krídlami automobilky z Wolfsburgu.

O nevyhnutnosti predať automobilku Škoda v dôsledku jej zlého stavu a ohrozenia 100.000 pracovných miest vtedy nikto nepochyboval. Rovnaké to bolo aj v súvislosti s víťazstvom Volkswagenu, ktorému dala vláda vo finále prednosť pred Renaultom/Volvom.

Hlasovanie vo vláde bolo podľa dostupných informácií jednomyseľné. Dôvod? VW ako jediný splnil najlepšie šesť základných podmienok. Medzi ne patrilo zachovanie značky, vývoja, výroby, vrátane motorov a prevodoviek či zamestnanosti.

Vláda stanovila spolu 30 parametrov. "Vo všetkých bol na prvom mieste VW. Rovnako pri tých základných, ako aj tých ďalších," Pre E15 uviedol Miroslav Grégr, ktorý bol na konci roka 1990 ministrom strojárstva a elektrotechniky.

Predaj Škodovky Nemcom sa ale časti verejnosti nepáčil. Hovorilo sa o protinemeckých náladách aj o tom, že všeobecne západný kapitál vstupuje do českých podnikov len preto, aby ich zlikvidoval.

Nie všetko sa však darilo podľa plánu. Pôvodný sľub o investíciách do Škodovky 9 miliárd mariek do roku 2000 bol v dôsledku krízy v automobilovom priemysle znížený na polovicu. O niekoľko rokov, do roku 1999, sa odložila aj výstavba motorárne.

Vratislav Kulhánek, dlhoročný predseda predstavenstva a neskôr predseda dozornej rady Škody Auto, je presvedčený o tom, že Volkswagen všetky sľuby o rozvoji a investíciách nielen splnil, ale ich aj prekročil.

Informoval o tom český denník E15.cz.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 17 769
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 655
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 220
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 977
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 206
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 077
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 018
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 802
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 308
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 244

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Keď ľudia idú so Saganom do úniku, vedia, že je silnejší. Čo s tým môžu urobiť

Dva roky za sebou priviedol Valach ako tréner mužskej reprezentácie Sagana k titulu majstra sveta.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

KULTÚRA

Argentínsky kritik pre SME: Slováci, zostaňte takí, akí ste

Prestížne americké médiá chvália Učiteľku.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.