Naša Coca-­Cola je trochu iná ako česká a nemecká

Asociácia spotrebiteľov vidí za odlišným zložením Coca­-Coly aj snahu dosiahnuť nižšiu cenu. Koncern sa odvoláva na výrobné možnosti u nás.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)



BRATISLAVA. Fanúšikovia, ktorí pricestujú z Nemecka či Česka povzbudzovať svojich hokejistov na svetový šampionát, môžu počas pobytu na Slovensku piť inú Coca­Colu, než na akú sú zvyknutí. Svetoznámy nápoj, ktorý sa vyrába u nás, má totiž trochu iné zloženie ako nápoj z Česka či Nemecka.

Izoglukóza a sacharóza

Izoglukóza

  • vyrába sa z geneticky neupravovanej kukurice,
  • je to tekutá zmes hroznového cukru ­ glukózy a ovocného cukru ­ fruktózy v pomere 45/55.

Sacharóza

  • vyrába sa z cukrovej repy alebo cukrovej trstiny,
  • je to kryštalická látka sladkej chuti,
  • v roztoku sa rozloží na glukózu a fruktózu,
  • v pomere 50/50.
Zdroj: Potravinárska komora,
Coca-Cola

Potvrdil to porovnávací test, ktorý urobila Asociácia spotrebiteľov Slovenska na nápojoch z ôsmich štátov Európskej únie. Ich zloženie skúmal Štátny veterinárny a potravinový ústav v Bratislave.

Nákup potravín a testovanie financovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Podľa Petra Zsapku zo zastúpenia vyšlo do 5000 eur.

Izoglukóza nie je všade

Coca­Cola vyrábaná v štyroch krajinách vrátane Slovenska obsahovala izoglukózu. V nápoji tej istej značky z ďalších štyroch krajín izoglukóza nebola.

Odborný garant testovania Ján Štulc zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy tvrdí, že väčšina spotrebiteľov nemusí rozdiel medzi izoglukózou a sacharózou v nápoji spoznať.

Konzument, ktorý reaguje citlivejšie na niektoré druhy cukrov, však rozdiel zaregistrovať môže. Ak je presné zloženie nápoja uvedené na obale, a test ukázal, že v prípade Coca­Coly je, výrobca neporušil zákon.

Podľa predsedu Asociácie spotrebiteľov Slovenska Miloša Lauka však turista, ktorý pricestuje k nám z Ameriky či inej krajiny, bude sotva na etikete v slovenčine lúštiť, čo všetko nápoj obsahuje.

„Očakáva, že u nás kupuje ten istý značkový nápoj, ktorý pozná. Nepredpokladá, že by v ňom mohol byť iný obsah,“ dodal.

Produkt z nášho závodu

Za pridávaním izoglukózy do Coca­Coly pre náš, bulharský či rumunský trh vidí asociácia spotrebiteľov snahu dosiahnuť čo najnižšiu cenu pre spotrebiteľa. Ak totiž kilogram cukru vyjde na 80 centov až euro, cena kilogramu izoglukózy je polovičná.

Z porovnania cien Coca­ Coly v niekoľkých krajinách vyplynulo, že nižšie boli v štátoch, z ktorých pochádza práve nápoj s izoglukózou.

Zdeněk Vilímek z Coca­ Coly pre SME povedal, že dôvod, prečo sa na Slovensku používa izoglukóza, je technologický: „Náš závod v Lúke pri Piešťanoch je vybavený na výrobu nápoja z tekutého fruktózovo­glukózového sirupu. Nemôže spracovať kryštálový cukor.“ Dodal však, že receptúra sirupu Coca­Coly je rovnaká na celom svete.

Výrobcovia však izoglukózu preferujú aj pre jednoduchšiu manipuláciu. „Používaním tekutej izoglukózy sa pri výrobe nápojov nemusí použiť jeden technologický stupeň výroby. Tým je rozpúšťanie cukru,“ vraví riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová.

To, aké suroviny sa použijú pri výrobe nápojov, závisí aj od možností štátov. V Nemecku má podľa Halgašovej cukrovarnícky priemysel silnú pozíciu a pri výrobe sa používa prevažne sacharóza. V USA sa aj pri výrobe nápojov, vrátane obľúbenej Coca­Coly nepoužíva sacharóza, ale izoglukóza.

„Na Slovensku bol vybudovaný závod na výrobu izoglukózy v Bolerázi. Bola by škoda nevyužívať tento produkt, ktorý má technologické výhody a vlastnosti porovnateľné so sacharózou,“ tvrdí riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska.

Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

Milka je všade rovnaká, ale obalom sa odlišuje

Test ukázal, že v obaloch zo všetkých vybraných krajín únie bola tá istá čokoládová hmota.


BRATISLAVA. Tú istú čokoládu Milka Alpine Milk si mohli začiatkom roka kúpiť spotrebitelia v Poľsku o 37 centov lacnejšie ako v Rakúsku. Na Slovensku sa dala kúpiť lacnejšie než v Česku a Nemecku, no drahšie než v Bulharsku, Rumunsku alebo Poľsku.

Aj v prípade Milky kupovanej v rakúskom supermarkete za 1,09 eura, aj v prípade Milky kupovanej v supermarkete v Krakove v prepočte za 72 centov pritom spotrebiteľ dostal čokoládu tej istej kvality.

Test Štátneho veterinárneho a potravinového ústavu v Bratislave totiž potvrdil takmer rovnaké laboratórne výsledky všetkých testovaných čokolád. V žiadnej z nich sa nenašiel pridaný náhradný tuk.

Obalom sa však čokolády pre dve krajiny od ostatných odlišovali. Na obale čokolády pre rakúsky a nemecký trh je totiž garancia 100-­percentného použitia alpského mlieka.

Čokolády určené pre nové trhy únie túto garanciu na obale nemajú, hoci majú podľa výsledkov testov to isté zloženie. Namiesto nej je na obale naznačené, ako sa má čokoláda otvárať

Denisa Čimová
Obal korenia mätie, obsah nie je rovnaký
Na bulharský trh smeruje korenie horšej kvality než na iné trhy únie.
BRATISLAVA. Vrecúška s korením pre rôzne európske krajiny od jedného nadnárodného koncernu sú rôznej kvality. Potvrdilo to testovanie niekoľkých druhov korenia, ktoré v jednom závode balí pre viac štátov únie spoločnosť Kotányi.
Najhoršie z testov vyšlo korenie určené do bulharských predajní. Podľa Miloša Lauka z Asociácie spotrebiteľov Slovenska malo toto čierne korenie príliš veľa rozdrvených a poškodených zŕn v porovnaní s rovnakým korením baleným pre iné štáty. Vlhkejšie než odporúča norma však bolo aj čierne korenie pre maďarský, slovenský a rakúsky trh.
Ani sladká červená paprika nebola pre rôzne trhy rovnakej kvality. Najviac prírodného farbiva, ktoré sa pre estetický vzhľad jedál cení, malo balenie pre Rakúsko. Naopak, najmenej farbiva, dokonca až na hranici normy, malo balenie pre bulharský trh.

Hoci Kotányi balí korenie do rovnakých obalov, ktoré sa odlišujú len textom v rôznych jazykoch, nie každé balenie vydrží domácnosti rovnako dlho. Test ukázal, že balenie korenia pre rakúsky trh má 24 gramov, pre český a slovenský trh 20 gramov a pre Bulharsko, Poľsko či Rumunsko len 17 gramov.

Veľké rozdiely sú aj v cene za balenie a prepočte ceny za kilogram korenia. Zatiaľ čo v Poľsku vyšlo balenie čierneho korenia začiatkom roka na 43 centov, na Slovensku na 56 centov a v Rakúsku 1,79 eura. Kilogram korenia vyšiel v Poľsku na 25,29 eura, v Rakúsku až na 74,58 eura.

Denisa Čimová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z Park Avenue do Parku pod Kolibou
  2. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  3. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou
  4. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  5. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  6. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle
  7. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami
  8. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku!
  10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie
  1. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  2. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  4. Modesta Real Estate úspešne sprostredkovala obchodnú transakciu
  5. Už viete, čo spravíte s ojazdenými, letnými pneumatikami?
  6. Z Park Avenue do Parku pod Kolibou
  7. Viete, ako dlho trvá laserová operácia očí?
  8. Ako sa darí na Slovensku a v Európe odvetviu fintech?
  9. Rekonštrukcia interiéru v zime?
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  1. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 24 344
  2. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 14 812
  3. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 9 548
  4. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 499
  5. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 8 910
  6. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie 7 573
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 7 265
  8. Mimoriadne dlhopisy až 7% p.a. už od 4 rokov 4 268
  9. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 3 561
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 3 364

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Voľby vyhrali všetci. Hľadajú sa porazení

K víťazstvu sa hlásia skoro všetci.

DOMOV

Najsilnejší primátori budú v Bratislave a na východe

Smeru najbližšia zostane Bystrica.

Neprehliadnite tiež

Hlavným cieľom nového šéfa koncernu General Electric je zníženie dlhu

Vyjadrenia Larryho Culpa neprijali pozitívne investori a akcia General Electric sa prepadla až o 10 percent.

Stávkové kancelárie mu neverili. Voľby vyhral s veľkým náskokom

Najviac peňazí ľuďom priniesla výhra Matúša Valla.

Tržby skupiny Kofola vzrástli od začiatku tohto roka o vyše dve percentá

V auguste tržby prvýkrát v histórii prekročili mesačnú miliardovú hranicu predajov.