Značkové potraviny sú v Nemecku kvalitnejšie ako u nás

Zo šiestich testovaných produktov v ôsmich krajinách sa našla rovnaká kvalita iba v čokoláde.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. V rôznych krajinách nemávajú rovnaké značkové výrobky rovnakú kvalitu, v nových členských štátoch bývajú horšie. Asociácia spotrebiteľov Slovenska testovala šesť produktov rovnakých značiek v ôsmich krajinách únie, zistili okrem iného to, že nadnárodné koncerny balia pre rôzne krajiny odlišnú kvalitu produktov.

„Nikdy neviete ako spotrebitelia, v ktorej kvalitatívnej triede sa ocitnete vy a vaša krajina,“ tvrdí predseda asociácie Miloš Lauko s tým, že je to smutná správa. Len v jedinom prípade našli vo všetkých krajinách rovnakú kvalitu – išlo o čokoládu Milka Alpine Milk.

V dvoch prípadoch korení Kotányi objavili značné rozdiely a vždy išlo o nižšiu kvalitu v nových členských štátoch, nikdy nešlo o výrobky pre nemecký a rakúsky trh. Keď spotrebiteľ nevie jazyk, nebude si nechávať prekladať zloženie výrobku. Spotrebiteľ nepredpokladá, že by mohol byť iný obsah, ani to neštuduje, tvrdí Lauko.

Potraviny nakupovali zástupcovia asociácie v bežných supermarketoch v Nemecku, Rakúsku, Poľsku, na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku. Produkty potom odovzdali akreditovaným laboratóriám Štátneho potravinového a veterinárneho ústavu v Bratislave a Dolnom Kubíne, ktoré testovali potraviny vedecky aj senzoricky.

Pri Milke je síce kvalita obsahu rovnaká, no v Nemecku a Rakúsku garantujú výrobcovia pravé alpské mlieko. Najlacnejšie vychádza v Poľsku a najdrahšie v Rakúsku. V čiernom korení Kotányi našli najvýraznejšie rozdiely.

Rozdielna gramáž a cena produktov

V rovnako vyzerajúcom obale bola rozličná gramáž medzi 17 a 24 gramami. Aj ceny vyšli odlišne a pri prepočítaní na kilogram vyšlo, že v Česku zaň zaplatia 23 eur, kým v Rakúsku to bude až takmer 75 eur. V Bulharsku navyše predávajú korenie s asi desiatimi percentami drobných prímesí.

Aj v prípade sladkej červenej papriky od toho istého výrobcu sa našli veľké rozdiely v podiele prírodného červeného farbiva kapsantínu. V Rakúsku je toto číslo vysoké, v Bulharsku je zase na spodnej hranici únosnosti. Coca-Cola je najlacnejšia v Rumunsku, najdrahšia v Nemecku a Rakúsku.

V prípade nealkoholického nápoja však v rámci prieskumu zistili aj to, že sirup je síce vo všetkých krajinách rovnaký, líši sa v nich však obsah cukru, ktorý si každá výrobňa pridáva sama.

V štyroch krajinách – Nemecku, Rakúsku, Poľsku a Česku – je v nej cukor a v štyroch – na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku – je v nápoji o polovicu lacnejšia isoglukóza. Pri káve boli rozdiely už na prvý pohľad. Pri Nescafé Gold zistia spotrebitelia rozdiel už na prvý pohľad vo farbe aj celistvosti zŕn.

Projekt financovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. O výsledkoch tohto unikátneho prieskumu sa na svojej nedávnej návšteve dozvedel aj eurokomisár John Dalli, ktorý má na starosti ochranu spotrebiteľa. Konkrétne kroky však Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku necháva na Bruseli.

„Zistili sme, že bohužiaľ sú rozdiely, aj keď sme odstránili hranice pohybu tovarov,“ povedal dnes vedúci komunikačného oddelenia slovenského zastúpenia EK Peter Zsapka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 585
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 770
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 273
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 019
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 010
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 886
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 720
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 562
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 237
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 236

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Z Nemecka urobila Merkelová hýbateľa Európy

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.