SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Značkové potraviny sú v Nemecku kvalitnejšie ako u nás

Zo šiestich testovaných produktov v ôsmich krajinách sa našla rovnaká kvalita iba v čokoláde.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. V rôznych krajinách nemávajú rovnaké značkové výrobky rovnakú kvalitu, v nových členských štátoch bývajú horšie. Asociácia spotrebiteľov Slovenska testovala šesť produktov rovnakých značiek v ôsmich krajinách únie, zistili okrem iného to, že nadnárodné koncerny balia pre rôzne krajiny odlišnú kvalitu produktov.

„Nikdy neviete ako spotrebitelia, v ktorej kvalitatívnej triede sa ocitnete vy a vaša krajina,“ tvrdí predseda asociácie Miloš Lauko s tým, že je to smutná správa. Len v jedinom prípade našli vo všetkých krajinách rovnakú kvalitu – išlo o čokoládu Milka Alpine Milk.

Skryť Vypnúť reklamu

V dvoch prípadoch korení Kotányi objavili značné rozdiely a vždy išlo o nižšiu kvalitu v nových členských štátoch, nikdy nešlo o výrobky pre nemecký a rakúsky trh. Keď spotrebiteľ nevie jazyk, nebude si nechávať prekladať zloženie výrobku. Spotrebiteľ nepredpokladá, že by mohol byť iný obsah, ani to neštuduje, tvrdí Lauko.

Potraviny nakupovali zástupcovia asociácie v bežných supermarketoch v Nemecku, Rakúsku, Poľsku, na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku. Produkty potom odovzdali akreditovaným laboratóriám Štátneho potravinového a veterinárneho ústavu v Bratislave a Dolnom Kubíne, ktoré testovali potraviny vedecky aj senzoricky.

Pri Milke je síce kvalita obsahu rovnaká, no v Nemecku a Rakúsku garantujú výrobcovia pravé alpské mlieko. Najlacnejšie vychádza v Poľsku a najdrahšie v Rakúsku. V čiernom korení Kotányi našli najvýraznejšie rozdiely.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozdielna gramáž a cena produktov

V rovnako vyzerajúcom obale bola rozličná gramáž medzi 17 a 24 gramami. Aj ceny vyšli odlišne a pri prepočítaní na kilogram vyšlo, že v Česku zaň zaplatia 23 eur, kým v Rakúsku to bude až takmer 75 eur. V Bulharsku navyše predávajú korenie s asi desiatimi percentami drobných prímesí.

Aj v prípade sladkej červenej papriky od toho istého výrobcu sa našli veľké rozdiely v podiele prírodného červeného farbiva kapsantínu. V Rakúsku je toto číslo vysoké, v Bulharsku je zase na spodnej hranici únosnosti. Coca-Cola je najlacnejšia v Rumunsku, najdrahšia v Nemecku a Rakúsku.

V prípade nealkoholického nápoja však v rámci prieskumu zistili aj to, že sirup je síce vo všetkých krajinách rovnaký, líši sa v nich však obsah cukru, ktorý si každá výrobňa pridáva sama.

Skryť Vypnúť reklamu

V štyroch krajinách – Nemecku, Rakúsku, Poľsku a Česku – je v nej cukor a v štyroch – na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku – je v nápoji o polovicu lacnejšia isoglukóza. Pri káve boli rozdiely už na prvý pohľad. Pri Nescafé Gold zistia spotrebitelia rozdiel už na prvý pohľad vo farbe aj celistvosti zŕn.

Projekt financovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. O výsledkoch tohto unikátneho prieskumu sa na svojej nedávnej návšteve dozvedel aj eurokomisár John Dalli, ktorý má na starosti ochranu spotrebiteľa. Konkrétne kroky však Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku necháva na Bruseli.

„Zistili sme, že bohužiaľ sú rozdiely, aj keď sme odstránili hranice pohybu tovarov,“ povedal dnes vedúci komunikačného oddelenia slovenského zastúpenia EK Peter Zsapka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 527
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 376
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 994
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 328
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 926
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 770
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 297
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 277
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 007
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 781
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Prieskumy volebných preferencií

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Potraviny
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Božidara Turzonovová.
Monika Jankovská.
Veronika Machyniaková.
Novak Djokovič a tréner Marián Vajda.

Neprehliadnite tiež

Európska centrálna banka počíta s pomalším oživovaním inflácie

Rastové vyhliadky ekonomiky eurozóny sa však zlepšili.

Ilustračná fotografia.

Podoba majetkových priznaní funkcionárov by sa mala zmeniť

Pracovná skupina má pripraviť systémovú zmenu.

Poslanec za stranu Za ľudí Tomáš Lehotský.

Rozdiely pretrvávajú. Vyjednávači obnovili rokovania o obchodnej dohode

Vyjednávač za britskú vládu David Frost tvrdí, že má cenu pokračovať v rozhovoroch.

Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier a jeho tím prichádza na sobotňajšie rozhovory.

Ochranné rúška prudko zvýšili tržby módnej spoločnosti van Laack

Rúška sa ako produkt v tomto biznise mimoriadne podcenili, tvrdí šéf spoločnosti.

Ilustračná fotografia.