Blanár: Požadujeme bezplatný prevod akcií SAD na kraje

Zámer vlády SR predať akcie dopravných spoločností SAD je hrubým zasahovaním do kompetencií samosprávnych krajov, ktoré financujú prímestskú autobusovú dopravu a prispievajú na zveľaďovanie kvality prepravy. Vo vyhlásení pre médiá to uviedol predseda Žili

ŽILINA. nského samosprávneho kraja (ŽSK) Juraj Blanár.

"Požadujeme od vlády SR bezodplatný prevod akcií z Fondu národného majetku (FNM) SR na samosprávne kraje, ktorým sa tak bude kompenzovať modernizačný dlh. V prípade neakceptovania našej požiadavky nebudú schopné samosprávne kraje v budúcnosti garantovať poskytovanie zliav ako i zachovanie súčasného rozsahu dopravnej obslužnosti územia kraja autobusovou dopravou," zdôraznil Blanár.

Nominálna hodnota akcií v dvoch SAD na území Žilinského kraja v majetku FNM predstavuje podľa Blanára približne 6,9 milióna eur, pričom kraj sa od roku 2006 podieľa na prefinancovaní nových kúpených autobusov v sume 47,5 milióna eur. "Čo je neporovnateľne vyššia hodnota. K tomu treba pripočítať aj odpisy ako súčasť ekonomicky oprávnených nákladov dopravcov vo výške 711.000 eur za nové pokladnice v autobusoch. Aj v dôsledku uvedených skutočností sa výška úhrady straty z poskytovaných výkonov vo verejnom záujme vyšplhala zo sumy 7,8 milióna eur za rok 2006 až na hodnotu 12,1 milióna eur za rok 2010," informoval Blanár.

Štát takýmto neuváženým a nezodpovedným krokom dáva autobusové spoločnosti na privatizáciu, pričom krajské samosprávy nesú na pleciach štátnu sociálnu politiku, pretože všetky zľavy žiakom, študentom, seniorom, hendikepovaným spoluobčanom preplácajú kraje a nie štát," upozornil predseda ŽSK.

Cieľom transformácie a privatizácie podnikov SAD by podľa jeho vyjadrenia malo byť v prvom rade dodržať plošnú obslužnosť územia a systémové prepojenie autobusových liniek. Ďalej zabezpečiť dostatočné zdroje na obnovu vozového parku, vyššiu kvalitu a bezpečnosť poskytovaných služieb, zvýšiť efektívnosť prevádzkovateľov pravidelnej autobusovej dopravy, znížiť nepriaznivý dopad prevádzkovania vozidlového parku na životné prostredie, podporiť rozvoj a modernizáciu prevádzkového majetku. "Navrhovanou privatizáciou - odpredajom akcií zo strany FNM - nebude splnený ani jeden z vyššie uvedených cieľov. Tieto ciele budú naďalej na pleciach samosprávy v rámci zabezpečovania dopravnej obslužnosti svojho územia," dodal Blanár.

Odpredaj štátnych menšinových podielov v 17 podnikoch SAD odporučil FNM v materiáli, ktorý prerokovala vláda ešte v januári tohto roka. Okrem osobnej autobusovej dopravy v ňom fond odporučil predať akcie štátu aj v spoločnostiach ako Slovak Telekom, bratislavská burza, DMD Holding či kúpele Sliač a Bardejov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 11 737
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 767
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 250
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 704
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 511
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 863
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 821
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 670
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 607
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 037

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch: prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme – ako súdruhovia z NDR – urobili chybu.

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slovákom patrí priebežne druhé miesto.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

Neprehliadnite tiež

BMW postaví v Česku nové skúšobné centrum, budú v ňom testovať aj autonómne riadenie

Automobilka BMW má aktuálne tri testovacie centrá v Bavorsku, Francúzsku a vo Švédsku.

Křetínského EPH bude v Taliansku najväčším výrobcom elektriny z biomasy

Transakcia je súčasťou strategického plánu skupiny. Ide o druhú investíciu do oblasti energetického využitia biomasy po britskom projekte Lynemouth.

Tauris: Test spišských párkov mohol byť zmanipulovaný

Podľa spoločnosti to má dokazovať aj mlčanie jeho autorov, ktorí doteraz nezverejnili svoju metodiku.

Najväčšiu kúpnu silu mali vlani Luxemburčania, Slováci sú pod priemerom EÚ

Spotreba obyvateľov Luxemburska bola o 32 percent vyššia, ako bol priemer v Únie.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.