BRATISLAVA. Sťažnosti firiem na megatender o modernizáciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou nemajú konca.
Firma TSS Grade o ňom najnovšie hovorí ako o prototype problémov, ktoré sa ťahajú celým verejným obstarávaním na Slovensku.
Aj pre túto zákazku môže padnúť vedenie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Premiérke sa nepozdáva množstvo súťaží, ktoré úrad prikázal zrušiť. Osobitne sa opakovane pýta na túto.
Úrad vysvetľuje tender
„Požadujem vysvetlenie, prečo im trvalo 16 mesiacov kým prišli k inému rozhodnutiu, ako dospeli predtým,“ povedala včera premiérka na margo ÚVO, ktorý tender po vyše roku od jeho vypísania prikázal zrušiť. Súd zrušenie súťaže nateraz odložil.
Sporný tender
- Víťazom súťaže je Skanska s cenou 200 miliónov eur.
- Za ňou skončila o 44 miliónov drahšia TSS Grade .
- Skansku najprv obstarávateľ zo súťaže vylúčil pre zle vysvetlenú nízku cenu, ÚVO ju do súťaže vrátil.
- Nakoniec ÚVO nariadil súťaž zrušiť. Súd výkon rozhodnutia odložil.
Pred dvoma mesiacmi zasa Úrad vlády podal podnet na ÚVO, aby tender prekontroloval. V tom čase však už ÚVO tender kontroloval z vlastného podnetu.
Premiérka si v liste od úradu žiadala aj spätnú väzbu o tom, aké kroky ÚVO podnikol. Celé to spôsobila sťažnosť od súťažiacej TSS Grade, ktorú poslala na Úrad vlády.
TSS Grade v hre o vyše 200miliónovú zákazku súťaží v konzorciu s firmou Bögl a Krýsl. V nej štyri roky pracoval premiérkin poradca pre dopravu a poslanec SDKÚ Ondrej Matej.
„Dávam si na to pozor, a preto som aj odišiel z výkonnej riaditeľskej pozície už v marci pred nástupom volebnej kampane,“ zareagoval Matej. Akýkoľvek vplyv na premiérku v prospech neúspešného uchádzača vylúčil. Tvrdí, že s ňou o tendri ani nehovoril.
„Asi ťažko, lebo sme sa nevideli, odkedy išiel do politiky,“ odpovedal na otázku, či konzorciu Matej nepomáha, Tomáš Kizek, riaditeľ TSS Grade. Spolumajiteľom v nej je Ivan Petríček, v minulosti označovaný za sponzora SDKÚ.〜 Akékoľvek súčasné prepojenia na politické strany poprel.
Nulové položky
TSS Grade už dlhšie vyhlasuje, že tento železničný tender neprebiehal v poriadku.
Má ho vyhrať konkurenčná Skanska s najnižšou ponukou 200 miliónov eur. TSS Grade tvrdí, že v ponuke naúčtovala asi 600 nulových položiek a podvádzala pri referenciách garantov v projekte. Nikto sa vraj ich podnetmi poriadne nezaoberal.
„V súčasnosti sa hovorí o 111 zrušených tendroch. Myslím, že je načase sa zamyslieť a skúsiť to začať rozmotávať,“ povedal včera predseda predstavenstva TSS Grade Ľuboš Hačko.
Kto môže za patovú situáciu v tendroch, sa však nedá presne povedať, možno ÚVO, možno obstarávateľ, vyplýva z vyjadrení firmy.
V každom prípade pre ňu ešte súťaž nie je stratená. „Ak vyhráme súdy, tak máme reálnu šancu byť naspäť v tendri,“ povedal Kizek.
Skanska sa slovám TSS Grade bráni. Tvrdí, že jej referencie sú v poriadku a nulové položky sú bežné.
„Ponuka bola spracovaná presne podľa zadávacích podmienok súťaže, ktoré umožňovali aj využitie nulových položiek. Túto možnosť využili viacerí uchádzači – konkrétne i spoločnosť, ktorá skončila na druhom mieste,“ povedala hovorkyňa Skanskej Magdaléna Dobišová.