Autodopravcovia si vydobyli kontrolu mýta

Národná diaľničná spoločnosť a ministerstvo dopravy si boli v teréne overiť, či dopravcovia kritizujú mýto oprávnene. Na výsledok sa ešte čaká.

Kontrolu výberu mýta na Slovensku zabezpečuje 25 mobilných jednotiek. Tie tvorí policajtmýtnej polície a človek poverený výkonom kontroly, teda zamestnanec spoločnosti SkyToll.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

KOŠICE. Mýtny systém u nás je podľa Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) aj po vyše roku od spustenia do prevádzky naďalej nefunkčný a výber mýta nespravodlivý. Únia očakáva, že jej tvrdenia podporia výsledky dvojdňového testovania systému na vytypovaných úsekoch ciest.

Dopravcovia naďalej požadujú medzinárodný audit v spoločnosti SkyToll, ktorá mýtny systém vybudovala a prevádzkuje.

Chybné účtovanie

Na vytvorení nezávislej komisie, ktorá počas uplynulých dvoch dní kontrolovala mýtny systém, sa dohodli zástupcovia UNAS s ministerstvom dopravy vo februári tohto roku. Rezortu sa tak podarilo zabrániť štrajku autodopravcov, ktorí po roku chceli znovu poukázať na nedostatky v mýte.

Podľa predsedu únie Jaroslava Polačeka sedem vozidiel zaregistrovaných v systéme elektronického mýta identifikovalo počas uplynulých osem mesiacov na 221 úsekoch ciest I. triedy prevažne v Košickom a Prešovskom kraji 1006 chybných meraní.

„Zistili sme, že systém účtuje mýto aj na cestách, ktoré vodiči neprešli celé, alebo, naopak, neúčtuje za časť spoplatnených úsekov, ktoré prešli. Niektoré chyby sa opakovali. Sporné úseky sme zahrnuli do kontroly. Chceme dokázať, že systém je nefunkčný a treba ho pozastaviť, kým sa problémy nevyriešia.“

Pod krídlami ministerstva

Funkčnosť elektronického mýta overovala komisia zložená zo zástupcov ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti za účasti denníka SME. Kontrolu riadilo oddelenie štátneho dozoru a dohľadu rezortu.

„Nemáme čo tajiť. Výber mýta sa týka tisícok domácich i zahraničných dopravcov, ktorí prevezú desaťtisíce ton tovaru. Mýto sa teda nepriamo dotýka takmer každého občana,“ povedal Polaček.

Komisia prebrázdila vozidlom s dvomi palubnými jednotkami a navigačným systémom GPS tri trasy so štrnástimi najproblémovejšími spoplatnenými úsekmi v celkovej dĺžke takmer 700 kilometrov. Výsledky z paralelného merania chce porovnať s faktúrami a analyzovať v najbližších dňoch.

„Chceme sa dozvedieť pravdu, ako mýto funguje. Záver bude známy až po vyhodnotení výsledkov,“ povedal vedúci oddelenia štátneho dozoru a dohľadu ministerstva dopravy Juraj Hudec.

„Dúfam, že sa o systéme dozvieme viac aj bez jeho mystifikácie či démonizácie,“ povedal šéf marketingu elektronického výberu mýta Národnej diaľničnej spoločnosti Andrej Takáč.

SkyToll nespolupracuje

Podľa informácií z UNAS spoločnosť SkyToll odmieta spolupracovať pri odstraňovaní chýb systému. Národnej diaľničnej spoločnosti napríklad neposkytla kontrolnú palubnú jednotku, ktorá by umožnila objektivizovať výsledky kontroly.

„Z našej strany bol záujem o zapožičanie jednotky. Keďže nám ju neposkytli, použili sme na kontrolu dostupné nástroje,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

„Nechápem, čoho sa boja, keď podľa nich je všetko v poriadku,“ komentoval reakciu prevádzkovateľa mýtneho systému Polaček.

„Postoj spoločnosti SkyToll v tomto prípade ministerstvo považuje za dôkaz toho, že nebol záujem z ich strany o súčinnosť pri kontrole,“ povedal Krajčovič.

SkyToll odmieta kritiku autodopravcov, že systém je nefunkčný. Podľa oficiálnych informácií za minulý rok zaznamenal na výbere mýta 443 miliónov transakcií.

SkyToll takmer prekazil mýtny test na východe

KOŠICE. Dramatický záver mala kontrola systému mýta na cestách Košického a Prešovského kraja. V Košickom Klečenove zastavila služobné auto ministerstva dopravy Škoda Superb s nainštalovanými palubnými jednotkami policajná hliadka.

Obidva prístroje totiž zaznamenala mýtna brána, ktorá informuje hliadky mýtnej polície a dispečera SkyTollu. Požičané jednotky od vodičov registrovaných v Únii dopravcov Slovenska boli v osobnom a nie nákladnom vozidle, ktoré sú prihlásené do systému, a to sa zdalo policajtom podozrivé.

V rozpore s pomienkami?

Po kontrole totožnosti, vysvetlení a podpise záznamu o udalosti sa zdalo byť všetko v poriadku. „Prepáčte, ale s podobným prípadom sme sa ešte nestretli,“ ospravedlňoval sa jeden z policajtov. „Aj tento zásah svedčí, že systém funguje. Plnia len svoju povinnosť,“ tešil sa šéf oddelenia marketingu výberu mýta Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Andrej Takáč.

Príchodom ďalšej hliadky sa situácia zmenila. Po telefonických konzultáciách sa policajti rozhodli obe palubné jednotky zablokovať, zadržať a posádku ministerského auta predviesť do zákazníckeho mesta SkyTollu v Košiciach.

Nepomohli služobné preukazy pracovníkov ministerstva a NDS, ani vysvetlenie, že gesciu nad kontrolou prevzal minister dopravy.

Podľa policajtov podal podnet na zákrok dispečer SkyTollu. A hoci sme sa nedopustili mýtneho priestupku, požičané palubné jednotky boli nainštalované v rozpore so všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzkovateľa.

Podľa Takáča je kontrola mýtneho systému prostredníctvom požičanej palubnej jednotky možná len za cenu porušenia obchodných podmienok. Názor zmenili až po osobnej intervencii ministra dopravy Jána Figeľa.

Ministerstvo dopravy považuje zákrok polície, ktorý narušil priebeh kontroly, za neprimeraný: „Očakávame vysvetlenie zo strany mýtnej polície, aj spoločnosti SkyToll,“ povedal hovorca ministerstva Martin Krajčovič.

Podľa neho ministerstvo požiadalo prevádzkovateľa mýtneho systému o spoluprácu pri kontrole, ten však na ponuku nereagoval. Na otázku, či je súkromná firma oprávnená prostredníctvom dispečera riadiť či inak ovplyvňovať zákrok polície, ministerstvo neodpovedalo.

Neobvyklý zásah

Podľa hovorkyne Prezídia Policajného zboru Denisy Baloghovej môže kontrolovať dodržiavanie pravidiel pri výbere mýta na základe zmluvy s NDS len SkyToll: „Policajný zbor je len súčinnostným prvkom v systéme kontroly.“ Oddelenia mýtnej polície patria do krajských dopravných inšpektorátov, ich činnosť riadi krajský riaditeľ.

„Zásah polície bol neobvyklý. Je možné, že unikli informácie o kontrole. Žiaden zákon či iné normy sme neporušili. Ani v obchodných podmienkach, na ktoré sa policajti odvolávali, nie je zmienka, že nemôžete v osobnom aute prevážať palubnú jednotku. Mám pocit, že SkyToll chcel test mýta za každú cenu prekaziť,“ reagoval Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov Slovenska.

Mikuláš Jesenský

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 950
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 862
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 903
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 10 443
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 388
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 192
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 805
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 642
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 775
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 280

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.

Na bratislavskom nábreží vznikne Eurovea City

Nová mestská štvrť vznikne prepojením viacerých projektov na brehu Dunaja.

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.

Cestujúci musia na lietadlá dlhšie čakať. Na čo všetko majú nárok

Odškodnenie pasažierov sa môže pohybovať až do výšky 600 eur.

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.