Agentúrne spravodajstvo sme o 20:07 nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Druhý najvyšší ústavný činiteľ včera pripustil tunelovanie slovenských pološtátnych podnikov ich zahraničnými vlastníkmi. „Obávam sa, že bude pravdou, že zahraniční vlastníci na úkor slovenského štátu doslova tunelujú firmy,“ povedal šéf parlamentu Richard Sulík (SaS).
V parlamentnej rozprave tak reagoval na slová poslanca SNS Dušana Švantnera, že zahraniční akcionári SPP nemecký Ruhrgas a francúzsky Gaz de France vykradli z SPP 1,3 miliardy korún cez poradenské zmluvy. Švantner pre SME spresnil, že tým myslel kauzu za čias ministrovania Pavla Ruska.
Má sa obrátiť na políciu
Sulík v rozprave povedal, že Švantner má pravdu. „Aj ja to pokladám za nedobrú vec a predpokladám, že sa tomu podarí zamedziť,“ povedal Sulík s tým, že v tejto veci je ešte priestor na zlepšenie.
Predseda parlamentu odmietol spresniť, ktoré podniky myslel. „Mám takéto obavy a ďalej to nebudem komentovať,“ povedal.
Súkromné obavy Sulíka sú už dôvodom na obavy verejnosti, myslí si Ivan Štulajter.
Jeho stranícky kolega a minister hospodárstva Juraj Miškov informácie o tunelovaní v štátnych firmách nemá. „Každý, kto má takéto informácie, je povinný oznámiť to polícii alebo prokuratúre,“ povedal. Rezort hospodárstva však chce Sulíkove vyjadrenia preveriť.
Informácie o tunelovaní nemá ani Fond národného majetku (FNM), ktorý spravuje niekoľko štátnych podielov vo firmách so zahraničnou účasťou. „Odporúčame každému, kto takéto informácie má, aby neodkladne konal podľa zákonov,“ povedal šéf kancelárie predsedníčky FNM Miloslav Homola.
O tunelovaní SPP nevie nik
Slovenský plynárenský priemysel (SPP) podľa jeho hovorcu Ondreja Šebestu Sulíkové vyjadrenie nekomentuje.
Šéf dozornej rady podniku, ktorého nominoval štát, tvrdí, že dnes nevidí možnosť, akým spôsobom by mohol niekto niečo z firmy vyťahovať. „Nie je možné, aby to nešlo cez oficiálne kanály,“ povedal Peter Baláž.
SPP podľa neho platí za skladovanie firmám, ktoré patria sesterským spoločnostiam akcionárov podniku. „Dnes však nikto nemôže povedať, že by to nebolo legitímne, alebo by to bola zlodejina,“ povedal Baláž.
Šéf odborov Peter Kováč zdôrazňuje, že ak Sulík hovorí o tunelovaní, je potrebné k tomu dodať, že nominanti štátu v predstavenstve súhlasia s väčšinou zmlúv. „Nesúhlasili len raz, keď sa odčleňovala doprava,“ tvrdí.
Nominanti Ficovej vlády odmietli odčlenenie automobilovej dopravy od SPP. Dnes ju zabezpečuje francúzska spoločnosť.
O tomto kontrakte vie aj Baláž. „Dnes sa hovorí, že to nebolo šťastné riešenie, lenže na to, aby to niekto jasne povedal, potreboval by analýzu.“ Aj keby ukázala, že ide o nevýhodnú zmluvu, musel by sa podľa Baláža nájsť taký silný človek, ktorý by to zmenil.