SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

V Česku sa za neplatenie mýta zavedie odstavovanie kamiónov

Českí colníci získajú právo odstaviť zahraničný kamión, ktorý nebol vybavený príslušnou palubnou jednotkou.

(Zdroj: TASR)

PRAHA. Zlatá éra sa pre zahraničných kamionistov na českých diaľniciach zrejme onedlho skončí. Poslanecká snemovňa Parlamentu ČR koncom marca schválila vládnu novelu zákona o doprave. Colníkom dá právo odstaviť zahraničný kamión, ktorý nebol vybavený príslušnou palubnou jednotkou.

Štát totiž nie je teraz schopný vymáhať od zahraničných dopravcov nedoplatky za využívanie českých diaľnic a spoplatnených úsekov ciest prvej triedy.

Novelu ešte prerokuje Senát a po jej schválení ju dostane na podpis prezident Václav Klaus.

Skryť Vypnúť reklamu

Neschopnosť štátu efektívne vyberať mýto od cudzincov už dlho kritizujú českí dopravcovia. Nástrojom radikálnej zmeny sa stane vyberanie kaucie.

Podľa hovorcu ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského kaucia povedie zahraničných majiteľov kamiónov k poriadku. Kaucia ako sankčný nástroj sa doteraz v Česku v prípade cudzincov využíva len pri riešení dopravných priestupkov.

Podľa colníkov doteraz neplatí mýto až polovica zahraničných autodopravcov. Od českých dopravcov je podľa hovorcu Colnej správy ČR Jakuba Bartáka úspešnosť vymáhania podlžnosti vysoko nad 90 %.

Pokuty neplatili

Martin Felix, hovorca ČESMAD, v rozhovore pre ČT 24 uviedol, že zahraniční kamionisti, ktorí jazdili na čierno, colníkom tvrdili, že nemajú so sebou 2000 Kč (81,59 eura) na blokovú pokutu. V tom prípade dostávali zloženku.

Skryť Vypnúť reklamu

Neraz sa stávalo, že niektorí šoféri ju drzo roztrhali priamo pred colníkmi. Keď odišli do zahraničia, zľahla sa po nich zem. Na výzvy zaplatiť mýto a pokutu nereagovali. Boli však aj prípady, že sa o pár dní objavili na českých diaľniciach bez palubnej jednotky znovu.

Českí dopravcovia poukazovali na to, že neplatením mýta získava zahraničná konkurencia voči nim výhody. Veď za kilometer jazdy po diaľnici sa v ČR platí 5 Kč.

Zavedú kaucie

Ak sa to stane po nadobudnutí účinnosti novelizovaného zákona a šofér nezaplatí pokutu na mieste, vozidlo bude odstavené. Jeho vodič alebo jeho majiteľ bude musieť zložiť kauciu do 50.000 Kč. V ďalšom konaní sa potom vec usporiada v súlade so zákonom.

Ak sa za kamión do určitého termínu nezaplatí vymáhaná suma, alebo ak sa majiteľ vozidla nedostaví na prerokovanie priestupku, kaucia prepadne v prospech štátu. V európskych krajinách sa nástroj kaucia aj za neplatenie mýta široko využíva.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmení sa aj postih za preťažovanie kamiónov. Kým doteraz museli platiť pokutu dopravcovia alebo šoféri, v budúcnosti bude niesť toto bremeno hlavne prepravca. M. Felix uviedol, že rozhodnutie vychádza z toho, že záujem na preťažovaní vozidiel nemajú dopravcovia, ktorí si zrejme chcú chrániť svoj majetok, ale prepravcovia, ktorí chcú náklad dostať k odberateľovi čo najrýchlejšie a najlacnejšie.

Informovala o tom ČT24 na svojej internetovej stránke a vo svojom vysielaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  6. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  7. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  9. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  2. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  3. Helping people with apps and social networks in Kosice
  4. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  5. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  6. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  7. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  8. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  10. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 37 508
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 527
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 878
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 795
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 16 036
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 616
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 166
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 131
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 271
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 892
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Téma: Česká republika

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Úžitkové vozidlá
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný hygienik JÁN MIKAS obvykle vystupuje zmierlivo a rozhodnutia politikov nekritizuje.

Hlavný hygienik zažíva aj útoky od ľudí. Tvrdí, že frustráciu z pandémie chápe.

13 h
Bývalý predseda vlády a súčasný minister financií Igor Matovič (OĽaNO).

Covidu na Slovensku podľahlo 10 565 ľudí.

4 h
Cynická obluda

Rok s Matovičom

Matovič, toho času najnedôryhodnejší politik, by sa mohol už konečne zastaviť a obzrieť sa čo za rok dosiahol.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Najväčší nárast zaznamenalo stavebníctvo.

12m
Ilustračné foto.

Nárast tržieb v priemysle dosiahol 1,2 percenta.

24m
AT&T prevádzkuje jedno z najväčších servisných centier na Slovensku.

Čím žijú slovenské digitálne fabriky.

9. apr
Ilustračné foto.

Dôvodom je silný dopyt z USA.

17 h