Kedy sa program výstavby diaľnic dostane na vládu nie je ešte jasné

Ministerstvo dopravy spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), a.s. pripravujú program výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na najbližšie štyri roky.

BRATISLAVA. Na rokovanie vlády by mal byť predložený v tomto mesiaci.

"V súčasnosti sa spracováva komplexný plán NDS v rokoch 2011 až 2014. Súčasťou tohto plánu sú aj aktivity NDS v roku 2011, kedy budeme vyhlasovať najbližšie tri súťaže. Malo by to byť v priebehu nasledujúcich niekoľkých mesiacov," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ NDS Alan Sitár.

Konkrétne termíny vyhlasovania tendrov podľa neho ešte nie sú stanovené. "Chcem uistiť, že robíme všetko pre to, aby sme v najbližších týždňoch vyhlásili prvý z nich a potom zhruba s mesačným odstupom by sme chceli vyhlasovať ďalšie," dodal.

Článok pokračuje pod video reklamou

Diaľničiari budú už v piatok 1. apríla popoludní informovať o verejnom obstarávaní na výstavbu vyše 11-kilometrového úseku D1 Fričovce - Svinia pri Prešove s predpokladanými nákladmi 200 mil. eur.

Súťaž na diaľničnú stavbu Fričovce - Svinia sa uskutoční podľa žltej knihy Medzinárodnej asociácie konzultačných inžinierov (FIDIC), čiže vybraný dodávateľ stavbu naprojektuje aj postaví.

Ide o plánovanú diaľnicu, na ktorú zo západu nadväzuje 14-kilometrový úsek Beharovce - Fričovce, vrátane 5 kilometrov dlhého tunela Branisko, a z východu zas 8-kilometrový úsek Svinia - Prešov, západ.

V tomto roku by mali začať tendre na výstavbu všetkých piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli súčasťou zastaveného prvého balíka PPP. Stavby úsekov Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v dĺžke 75 kilometrov by mali začať postupne od leta tohto roka do jari budúceho a ukončené by mali byť v rokoch 2013 až 2015.

Informoval o tom 23. marca na Cestnej konferencii 2011 v Bratislave generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy, pozemných komunikácií a investičných projektov na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Milín Kaňuščák.

Ministerstvo podľa neho v súčasnosti končí s vyhotovením Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, pričom na rokovanie vlády ho chce predložiť v apríli. Diaľničné stavby majú byť financované z európskych prostriedkov a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava.

Tendre na stavbu 18,5 kilometrovej diaľnice pri Levoči D1 Jánovce - Jablonov, rozdelenej na dva úseky, bežia už od konca novembra minulého roka. Priebeh týchto tendrov predĺžili námietky spoločnosti Doprastav, a.s. k podmienkam v súťažných podkladoch.

Ponuky v tendri na prvý úsek chce NDS otvárať 15. apríla. Začiatok výstavby prvej, 9-kilometrovej časti úseku Jánovce - Jablonov, je podľa Kaňuščáka plánovaná v júni tohto roka a dokončenie koncom roka 2013.

Stavba druhej, 9,5-kilometrovej časti diaľnice by mala začať v septembri tohto roka a ukončená má byť do konca roka 2014. Predpokladané náklady na oba úseky spolu dosahujú 360 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

NDS plánuje v apríli vyhlásiť tendre na stavbu úsekov D1 Fričovce - Svinia (dĺžka 11,2 kilometra, náklady 200 mil. eur) a Dubná Skala - Turany (16,5 kilometra). Predpokladaný začiatok výstavby oboch úsekov je v auguste tohto roka a dokončenie o tri roky neskôr.

Tender na ďalší úsek severnej diaľnice Hubová - Ivachnová (15,25 kilometra, takmer 582 mil. eur) by mali diaľničiari vypísať v máji, plánované trvanie stavby je od septembra tohto roka do marca 2015.

Súťaž na stavbu úseku Turany - Hubová (13,6 kilometra, 698 mil. eur) by mohla začať v septembri tohto roka. Plánovaný začiatok prác je v marci budúceho roka a dokončenie v októbri 2015.

"Za predpokladu, že nájdeme dohodu s mimovládnymi organizáciami a ministerstvom životného prostredia," podmienil Kaňuščák stavbu tohto diaľničného úseku.

Ochranári sa totiž sťažovali v Európskej komisii proti trase úseku v blízkosti chránených území prírody. Žiadali trasu zmeniť a postaviť na nej tunel Korbeľka. "Ak sa nepodarí nájsť dohodu s mimovládnymi organizáciami, tento úsek vypadne," dodal Kaňuščák.

Rezort dopravy plánuje spolu s uvedenými úsekmi D1 začať aj výstavbu 8-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R2 Zvolen, východ - Pstruša. Predpoklad výstavby je od novembra 2012 do júla 2015. Na stavby všetkých spomínaných diaľničných úsekov má NDS podľa Kaňuščáka zabezpečené financovanie.

V Operačnom programe Doprava je na výstavbu diaľnic určených 1,143 mld. eur a na rýchlostné cesty a cesty prvej triedy 871,52 mil. eur. Po presune 250 mil. eur v rámci rezortného programu by prostriedky na diaľnice vzrástli na 1,394 mld. eur.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 847
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 461
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 436
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 12 685
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 173
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 573
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 041
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 567
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 750
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 450

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Sagan je v úniku, vyhral šprintérsku prémiu

Sledujte online prenos s nami.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Trump je tým najhorším spojením Danka s Gašparovičom

Metafory zlyhávajú.

Neprehliadnite tiež

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt prudko rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinove už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.

Na bratislavskom nábreží vznikne Eurovea City

Nová mestská štvrť vznikne prepojením viacerých projektov na brehu Dunaja.

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.