Kedy sa program výstavby diaľnic dostane na vládu nie je ešte jasné

Ministerstvo dopravy spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), a.s. pripravujú program výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na najbližšie štyri roky.

BRATISLAVA. Na rokovanie vlády by mal byť predložený v tomto mesiaci.

"V súčasnosti sa spracováva komplexný plán NDS v rokoch 2011 až 2014. Súčasťou tohto plánu sú aj aktivity NDS v roku 2011, kedy budeme vyhlasovať najbližšie tri súťaže. Malo by to byť v priebehu nasledujúcich niekoľkých mesiacov," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ NDS Alan Sitár.

Konkrétne termíny vyhlasovania tendrov podľa neho ešte nie sú stanovené. "Chcem uistiť, že robíme všetko pre to, aby sme v najbližších týždňoch vyhlásili prvý z nich a potom zhruba s mesačným odstupom by sme chceli vyhlasovať ďalšie," dodal.

Diaľničiari budú už v piatok 1. apríla popoludní informovať o verejnom obstarávaní na výstavbu vyše 11-kilometrového úseku D1 Fričovce - Svinia pri Prešove s predpokladanými nákladmi 200 mil. eur.

Súťaž na diaľničnú stavbu Fričovce - Svinia sa uskutoční podľa žltej knihy Medzinárodnej asociácie konzultačných inžinierov (FIDIC), čiže vybraný dodávateľ stavbu naprojektuje aj postaví.

Ide o plánovanú diaľnicu, na ktorú zo západu nadväzuje 14-kilometrový úsek Beharovce - Fričovce, vrátane 5 kilometrov dlhého tunela Branisko, a z východu zas 8-kilometrový úsek Svinia - Prešov, západ.

V tomto roku by mali začať tendre na výstavbu všetkých piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli súčasťou zastaveného prvého balíka PPP. Stavby úsekov Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v dĺžke 75 kilometrov by mali začať postupne od leta tohto roka do jari budúceho a ukončené by mali byť v rokoch 2013 až 2015.

Informoval o tom 23. marca na Cestnej konferencii 2011 v Bratislave generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy, pozemných komunikácií a investičných projektov na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Milín Kaňuščák.

Ministerstvo podľa neho v súčasnosti končí s vyhotovením Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, pričom na rokovanie vlády ho chce predložiť v apríli. Diaľničné stavby majú byť financované z európskych prostriedkov a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava.

Tendre na stavbu 18,5 kilometrovej diaľnice pri Levoči D1 Jánovce - Jablonov, rozdelenej na dva úseky, bežia už od konca novembra minulého roka. Priebeh týchto tendrov predĺžili námietky spoločnosti Doprastav, a.s. k podmienkam v súťažných podkladoch.

Ponuky v tendri na prvý úsek chce NDS otvárať 15. apríla. Začiatok výstavby prvej, 9-kilometrovej časti úseku Jánovce - Jablonov, je podľa Kaňuščáka plánovaná v júni tohto roka a dokončenie koncom roka 2013.

Stavba druhej, 9,5-kilometrovej časti diaľnice by mala začať v septembri tohto roka a ukončená má byť do konca roka 2014. Predpokladané náklady na oba úseky spolu dosahujú 360 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

NDS plánuje v apríli vyhlásiť tendre na stavbu úsekov D1 Fričovce - Svinia (dĺžka 11,2 kilometra, náklady 200 mil. eur) a Dubná Skala - Turany (16,5 kilometra). Predpokladaný začiatok výstavby oboch úsekov je v auguste tohto roka a dokončenie o tri roky neskôr.

Tender na ďalší úsek severnej diaľnice Hubová - Ivachnová (15,25 kilometra, takmer 582 mil. eur) by mali diaľničiari vypísať v máji, plánované trvanie stavby je od septembra tohto roka do marca 2015.

Súťaž na stavbu úseku Turany - Hubová (13,6 kilometra, 698 mil. eur) by mohla začať v septembri tohto roka. Plánovaný začiatok prác je v marci budúceho roka a dokončenie v októbri 2015.

"Za predpokladu, že nájdeme dohodu s mimovládnymi organizáciami a ministerstvom životného prostredia," podmienil Kaňuščák stavbu tohto diaľničného úseku.

Ochranári sa totiž sťažovali v Európskej komisii proti trase úseku v blízkosti chránených území prírody. Žiadali trasu zmeniť a postaviť na nej tunel Korbeľka. "Ak sa nepodarí nájsť dohodu s mimovládnymi organizáciami, tento úsek vypadne," dodal Kaňuščák.

Rezort dopravy plánuje spolu s uvedenými úsekmi D1 začať aj výstavbu 8-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R2 Zvolen, východ - Pstruša. Predpoklad výstavby je od novembra 2012 do júla 2015. Na stavby všetkých spomínaných diaľničných úsekov má NDS podľa Kaňuščáka zabezpečené financovanie.

V Operačnom programe Doprava je na výstavbu diaľnic určených 1,143 mld. eur a na rýchlostné cesty a cesty prvej triedy 871,52 mil. eur. Po presune 250 mil. eur v rámci rezortného programu by prostriedky na diaľnice vzrástli na 1,394 mld. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 949
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 079
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 032
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 535
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 634
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 302
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 271
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 054
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 025
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 939

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: Kraj by mal strážiť, či nemocnica nevyberá poplatky

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý v SME Naživo.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by nemali byť prekvapení. Experti už viackrát sterilizácie odmietli.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.