Figeľ bol v Bruseli presviedčať o povrchovej diaľnici

Slovenský minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ je aj po dnešných rokovaniach na pôde Európskej komisie presvedčený, že si dokáže získať exekutívu únie pre súhlas s dobudovaním úseku diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou povrchovou cestou.

BRUSEL. Figeľ sa stretol na okraj zasadnutia Rady pre dopravu, telekomunikácie a energetiku s komisárom pre životné prostredie Janežom Potočnikom.

"Komisár Potočnik chápe, že súčasný stav na úseku Turany-Hubová je dedičstvom bývalej vlády v zmysle otáznikov, nedostatočného dialógu a zložitého procesu, ktorý doteraz v tejto téme prevládal. Vyjadril porozumenie pre postoj, ktorý preferuje údolné, resp. povrchovo-tunelové riešenie, pretože má niekoľko dôležitých argumentov na svojej strane. Tento variant vyjadruje všeobecný verejný záujem, ktorý tlmočili nedávno aj predstavitelia samospráv," povedal Figeľ po stretnutí.

Minister argumentoval pred komisárom v prospech dostavania už začatého projektu okrem celkového verejného záujmu lepšou prepojiteľnosťou s paneurópskou diaľničnou sieťou. Zdôraznil aj to, že odťaženie súčasnej trasy v okolí Ružomberka by bolo intenzívnejšie v prípade, že EK povolí dostavanie pôvodného modelu trasy.

"Predstavil som aj nové informácie, ktoré vyplývajú z prehľadu dopravných tokov. Preferovaný variant v horizonte roku 2015 údolím Váhu stiahne na seba 78 % dopravy, teda len 22 % by pokračovalo na doterajšej ceste I. triedy. Tunelový variant je odlišný, ten na budúcu diaľnicu stiahne len 55 % dopravy, kým 45 % bude naďalej pretekať na pôvodnej trase. Keď investujeme stovky miliónov eur, je veľmi dôležité vnímať, aká je účinnosť, efektívnosť investície. Ďalším aspektom je prepojenie s diaľnicou v Poľsku. Pri základnom preferovanom variante je oveľa jednoduchšie, účinnejšie, pri tom tunelovom je limitované a komplikované," zhrnul Figeľ a pokračoval: "Aj Natura 2000 uznáva, že pri výbere variantov je rozhodujúci verejný záujem. V prípade Slovenska, je základný variant vzhľadom na konania, procesy a rozhodovania, vzhľadom na začatie výstavby, na ekonomické parametre, na dopravný dopad pre cestovanie Považím základnou alternatívou vyjadrujúcou verejný záujem. Ak má vplyv na životné prostredie, má byť kombinovaný s účinnými kompenzačnými opatreniami. Každý zásah do prírody má svoje účinky, ale aj neriešenie dopravnej situácie má výrazné účinky - na cestách je množstvo nehôd a tragédií. Verím tomu, že rozumné a účinné opatrenia prevládnu aj pre riešenie dopravy aj pre riešenie životného prostredia."

Výstupom z dnešných rokovaní je zloženie expertnej skupiny zo zástupcov komisie a slovenského ministerstva, ktorá bude postupne skúmať jednotlivé aspekty alternatív a predpripraví tak pôdu pre konečné rozhodnutie EK.

"Dohodli sme sa na zintenzívnení spolupráce a dialógu na pracovnej a odbornej úrovni. Pracovná skupina teraz bude postupne definovať a odobrovať kroky, ktoré vytvoria podmienky na definitívne stanovisko EK k projektu," opísal Figeľ s tým, že vytvorenie tejto kooperačnej platformy je otázkou nasledujúcich týždňov.

Potočnikov hovorca Joe Hennon zdôraznil, že pravidlá sú na európskej úrovni jasne dané a pokiaľ Slovensko komisiu nepresvedčí o neaplikovateľnosti alternatívneho prístupu vybudovania cestnej infraštruktúry, pozitívne rozhodnutie od nej v tejto veci očakávať nemôže.

"Hospodársky rozvoj nie je zakázaný v európskom práve, ale pri jeho dosahovaní musíte splniť potrebné požiadavky, teda, aké budú mať vaše kroky účinok na životné prostredie, musíte preukázať, že iná alternatíva neexistuje a musíte prijať kompenzačné opatrenia v prípade, že ovplyvníte životné prostredie. Takisto je nevyhnutné, aby sme vedeli o celkovom efekte takéhoto kroku na chránené územia, a to nielen čo sa týka jedného úseku diaľnice, ale zaujíma nás kumulatívny efekt," vysvetlil postoj komisie Hennon.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 774
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 081
  3. Od septembra opäť po starom 3 468
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 831
  5. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 768
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 668
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 548
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 277
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 146
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 124

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Aký bude svet po porážke Islamského štátu

Islamský štát sa prispôsobil územným stratám.

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

Neprehliadnite tiež

Štát zaplatí rekonštrukciu 180 kilometrov regionálnych ciest

Schválených bolo 22 projektov na celom Slovensku.

Železnice si prevzali vylepšené motoráky. Takto vyzerajú

Cena za modernizáciu jednej motorovej jednotky je 1,4 milióna eur.

Zaradili Číňania spiatočku? Dohoda o prevzatí FCA alebo Jeepu je nesitá

Great Wall v pondelok potvrdila, že má záujem o kúpu Jeepu. Fiat ale vyhlásil, že zo strany Great Wall neznamenal žiadny krok.

Nemci chcú vymazať RegioJet z mapy, Jančura vykladá z autobusov sedačky

Zvýšená konkurencia na ceste môže znamenať spomalenie rozvoja železníc pre RegioJet.