Figeľ bol v Bruseli presviedčať o povrchovej diaľnici

Slovenský minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ je aj po dnešných rokovaniach na pôde Európskej komisie presvedčený, že si dokáže získať exekutívu únie pre súhlas s dobudovaním úseku diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou povrchovou cestou.

BRUSEL. Figeľ sa stretol na okraj zasadnutia Rady pre dopravu, telekomunikácie a energetiku s komisárom pre životné prostredie Janežom Potočnikom.

"Komisár Potočnik chápe, že súčasný stav na úseku Turany-Hubová je dedičstvom bývalej vlády v zmysle otáznikov, nedostatočného dialógu a zložitého procesu, ktorý doteraz v tejto téme prevládal. Vyjadril porozumenie pre postoj, ktorý preferuje údolné, resp. povrchovo-tunelové riešenie, pretože má niekoľko dôležitých argumentov na svojej strane. Tento variant vyjadruje všeobecný verejný záujem, ktorý tlmočili nedávno aj predstavitelia samospráv," povedal Figeľ po stretnutí.

Minister argumentoval pred komisárom v prospech dostavania už začatého projektu okrem celkového verejného záujmu lepšou prepojiteľnosťou s paneurópskou diaľničnou sieťou. Zdôraznil aj to, že odťaženie súčasnej trasy v okolí Ružomberka by bolo intenzívnejšie v prípade, že EK povolí dostavanie pôvodného modelu trasy.

"Predstavil som aj nové informácie, ktoré vyplývajú z prehľadu dopravných tokov. Preferovaný variant v horizonte roku 2015 údolím Váhu stiahne na seba 78 % dopravy, teda len 22 % by pokračovalo na doterajšej ceste I. triedy. Tunelový variant je odlišný, ten na budúcu diaľnicu stiahne len 55 % dopravy, kým 45 % bude naďalej pretekať na pôvodnej trase. Keď investujeme stovky miliónov eur, je veľmi dôležité vnímať, aká je účinnosť, efektívnosť investície. Ďalším aspektom je prepojenie s diaľnicou v Poľsku. Pri základnom preferovanom variante je oveľa jednoduchšie, účinnejšie, pri tom tunelovom je limitované a komplikované," zhrnul Figeľ a pokračoval: "Aj Natura 2000 uznáva, že pri výbere variantov je rozhodujúci verejný záujem. V prípade Slovenska, je základný variant vzhľadom na konania, procesy a rozhodovania, vzhľadom na začatie výstavby, na ekonomické parametre, na dopravný dopad pre cestovanie Považím základnou alternatívou vyjadrujúcou verejný záujem. Ak má vplyv na životné prostredie, má byť kombinovaný s účinnými kompenzačnými opatreniami. Každý zásah do prírody má svoje účinky, ale aj neriešenie dopravnej situácie má výrazné účinky - na cestách je množstvo nehôd a tragédií. Verím tomu, že rozumné a účinné opatrenia prevládnu aj pre riešenie dopravy aj pre riešenie životného prostredia."

Výstupom z dnešných rokovaní je zloženie expertnej skupiny zo zástupcov komisie a slovenského ministerstva, ktorá bude postupne skúmať jednotlivé aspekty alternatív a predpripraví tak pôdu pre konečné rozhodnutie EK.

"Dohodli sme sa na zintenzívnení spolupráce a dialógu na pracovnej a odbornej úrovni. Pracovná skupina teraz bude postupne definovať a odobrovať kroky, ktoré vytvoria podmienky na definitívne stanovisko EK k projektu," opísal Figeľ s tým, že vytvorenie tejto kooperačnej platformy je otázkou nasledujúcich týždňov.

Potočnikov hovorca Joe Hennon zdôraznil, že pravidlá sú na európskej úrovni jasne dané a pokiaľ Slovensko komisiu nepresvedčí o neaplikovateľnosti alternatívneho prístupu vybudovania cestnej infraštruktúry, pozitívne rozhodnutie od nej v tejto veci očakávať nemôže.

"Hospodársky rozvoj nie je zakázaný v európskom práve, ale pri jeho dosahovaní musíte splniť potrebné požiadavky, teda, aké budú mať vaše kroky účinok na životné prostredie, musíte preukázať, že iná alternatíva neexistuje a musíte prijať kompenzačné opatrenia v prípade, že ovplyvníte životné prostredie. Takisto je nevyhnutné, aby sme vedeli o celkovom efekte takéhoto kroku na chránené územia, a to nielen čo sa týka jedného úseku diaľnice, ale zaujíma nás kumulatívny efekt," vysvetlil postoj komisie Hennon.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 926
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 354
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 4 266
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 881
  5. Kam do tepla v januári? 2 558
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 300
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 248
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 128
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 016
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 853

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Európska únia

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Index sociálneho rozvoja, ktorý vypracovala organizácia The Social Progress Imperative, hodnotí sociálne aspekty života, ale aj hospodárske výsledky.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.

K dokončeniu Ficovej privatizácie Telekomu chýba sto miliónov

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.