Figeľ bol v Bruseli presviedčať o povrchovej diaľnici

Slovenský minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ je aj po dnešných rokovaniach na pôde Európskej komisie presvedčený, že si dokáže získať exekutívu únie pre súhlas s dobudovaním úseku diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou povrchovou cestou.

BRUSEL. Figeľ sa stretol na okraj zasadnutia Rady pre dopravu, telekomunikácie a energetiku s komisárom pre životné prostredie Janežom Potočnikom.

"Komisár Potočnik chápe, že súčasný stav na úseku Turany-Hubová je dedičstvom bývalej vlády v zmysle otáznikov, nedostatočného dialógu a zložitého procesu, ktorý doteraz v tejto téme prevládal. Vyjadril porozumenie pre postoj, ktorý preferuje údolné, resp. povrchovo-tunelové riešenie, pretože má niekoľko dôležitých argumentov na svojej strane. Tento variant vyjadruje všeobecný verejný záujem, ktorý tlmočili nedávno aj predstavitelia samospráv," povedal Figeľ po stretnutí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Minister argumentoval pred komisárom v prospech dostavania už začatého projektu okrem celkového verejného záujmu lepšou prepojiteľnosťou s paneurópskou diaľničnou sieťou. Zdôraznil aj to, že odťaženie súčasnej trasy v okolí Ružomberka by bolo intenzívnejšie v prípade, že EK povolí dostavanie pôvodného modelu trasy.

"Predstavil som aj nové informácie, ktoré vyplývajú z prehľadu dopravných tokov. Preferovaný variant v horizonte roku 2015 údolím Váhu stiahne na seba 78 % dopravy, teda len 22 % by pokračovalo na doterajšej ceste I. triedy. Tunelový variant je odlišný, ten na budúcu diaľnicu stiahne len 55 % dopravy, kým 45 % bude naďalej pretekať na pôvodnej trase. Keď investujeme stovky miliónov eur, je veľmi dôležité vnímať, aká je účinnosť, efektívnosť investície. Ďalším aspektom je prepojenie s diaľnicou v Poľsku. Pri základnom preferovanom variante je oveľa jednoduchšie, účinnejšie, pri tom tunelovom je limitované a komplikované," zhrnul Figeľ a pokračoval: "Aj Natura 2000 uznáva, že pri výbere variantov je rozhodujúci verejný záujem. V prípade Slovenska, je základný variant vzhľadom na konania, procesy a rozhodovania, vzhľadom na začatie výstavby, na ekonomické parametre, na dopravný dopad pre cestovanie Považím základnou alternatívou vyjadrujúcou verejný záujem. Ak má vplyv na životné prostredie, má byť kombinovaný s účinnými kompenzačnými opatreniami. Každý zásah do prírody má svoje účinky, ale aj neriešenie dopravnej situácie má výrazné účinky - na cestách je množstvo nehôd a tragédií. Verím tomu, že rozumné a účinné opatrenia prevládnu aj pre riešenie dopravy aj pre riešenie životného prostredia."

Výstupom z dnešných rokovaní je zloženie expertnej skupiny zo zástupcov komisie a slovenského ministerstva, ktorá bude postupne skúmať jednotlivé aspekty alternatív a predpripraví tak pôdu pre konečné rozhodnutie EK.

"Dohodli sme sa na zintenzívnení spolupráce a dialógu na pracovnej a odbornej úrovni. Pracovná skupina teraz bude postupne definovať a odobrovať kroky, ktoré vytvoria podmienky na definitívne stanovisko EK k projektu," opísal Figeľ s tým, že vytvorenie tejto kooperačnej platformy je otázkou nasledujúcich týždňov.

Potočnikov hovorca Joe Hennon zdôraznil, že pravidlá sú na európskej úrovni jasne dané a pokiaľ Slovensko komisiu nepresvedčí o neaplikovateľnosti alternatívneho prístupu vybudovania cestnej infraštruktúry, pozitívne rozhodnutie od nej v tejto veci očakávať nemôže.

"Hospodársky rozvoj nie je zakázaný v európskom práve, ale pri jeho dosahovaní musíte splniť potrebné požiadavky, teda, aké budú mať vaše kroky účinok na životné prostredie, musíte preukázať, že iná alternatíva neexistuje a musíte prijať kompenzačné opatrenia v prípade, že ovplyvníte životné prostredie. Takisto je nevyhnutné, aby sme vedeli o celkovom efekte takéhoto kroku na chránené územia, a to nielen čo sa týka jedného úseku diaľnice, ale zaujíma nás kumulatívny efekt," vysvetlil postoj komisie Hennon.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 866
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 606
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 955
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 449
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 118
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 826
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 432
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 924
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 521
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 192

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Európska únia

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štát plánuje otvoriť trh s online hazardom. Vyhovovalo by to najmä Pente, tvrdia aktivisti

Nový zákon podľa stávkarov pomôže proti nelegálnemu hazardu.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Súd mu vymeral 12 rokov, chce sa stať primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Hazard nezastavíte

Hazard treba regulovať, nie zakazovať.

Neprehliadnite tiež

Vedec: Skúmame obezitu. Naše telo je naprogramované na prejedanie sa

Pomocou behaviorálnych metód sa nám pri takmer nulových nákladoch podarilo priniesť do štátneho rozpočtu 200 miliónov libier, hovorí Luke Ravenscroft.

Kaufland skúša happy hour, na Slovensku to bežné nie je

Obchodné reťazce bojujú o zákazníkov rôznymi spôsobmi.

Teplé počasie oplyvnilo úrodu. Menej bude maku, obilnín aj zemiakov

Vysoké teploty a suchá trápili viaceré okresy.

Ekonomika Iránu sa zhoršuje. Chameneí zvolal naliehavú schôdzu

Irán sa obáva nových sankcií zo strany USA.

Globálny predaj osobných počítačov vzrástol, prvýkrát za šesť rokov

Vplyv na predaj osobných počítačov majú najmä smartfóny.