Figeľ bol v Bruseli presviedčať o povrchovej diaľnici

Slovenský minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ je aj po dnešných rokovaniach na pôde Európskej komisie presvedčený, že si dokáže získať exekutívu únie pre súhlas s dobudovaním úseku diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou povrchovou cestou.

BRUSEL. Figeľ sa stretol na okraj zasadnutia Rady pre dopravu, telekomunikácie a energetiku s komisárom pre životné prostredie Janežom Potočnikom.

"Komisár Potočnik chápe, že súčasný stav na úseku Turany-Hubová je dedičstvom bývalej vlády v zmysle otáznikov, nedostatočného dialógu a zložitého procesu, ktorý doteraz v tejto téme prevládal. Vyjadril porozumenie pre postoj, ktorý preferuje údolné, resp. povrchovo-tunelové riešenie, pretože má niekoľko dôležitých argumentov na svojej strane. Tento variant vyjadruje všeobecný verejný záujem, ktorý tlmočili nedávno aj predstavitelia samospráv," povedal Figeľ po stretnutí.

Minister argumentoval pred komisárom v prospech dostavania už začatého projektu okrem celkového verejného záujmu lepšou prepojiteľnosťou s paneurópskou diaľničnou sieťou. Zdôraznil aj to, že odťaženie súčasnej trasy v okolí Ružomberka by bolo intenzívnejšie v prípade, že EK povolí dostavanie pôvodného modelu trasy.

"Predstavil som aj nové informácie, ktoré vyplývajú z prehľadu dopravných tokov. Preferovaný variant v horizonte roku 2015 údolím Váhu stiahne na seba 78 % dopravy, teda len 22 % by pokračovalo na doterajšej ceste I. triedy. Tunelový variant je odlišný, ten na budúcu diaľnicu stiahne len 55 % dopravy, kým 45 % bude naďalej pretekať na pôvodnej trase. Keď investujeme stovky miliónov eur, je veľmi dôležité vnímať, aká je účinnosť, efektívnosť investície. Ďalším aspektom je prepojenie s diaľnicou v Poľsku. Pri základnom preferovanom variante je oveľa jednoduchšie, účinnejšie, pri tom tunelovom je limitované a komplikované," zhrnul Figeľ a pokračoval: "Aj Natura 2000 uznáva, že pri výbere variantov je rozhodujúci verejný záujem. V prípade Slovenska, je základný variant vzhľadom na konania, procesy a rozhodovania, vzhľadom na začatie výstavby, na ekonomické parametre, na dopravný dopad pre cestovanie Považím základnou alternatívou vyjadrujúcou verejný záujem. Ak má vplyv na životné prostredie, má byť kombinovaný s účinnými kompenzačnými opatreniami. Každý zásah do prírody má svoje účinky, ale aj neriešenie dopravnej situácie má výrazné účinky - na cestách je množstvo nehôd a tragédií. Verím tomu, že rozumné a účinné opatrenia prevládnu aj pre riešenie dopravy aj pre riešenie životného prostredia."

Výstupom z dnešných rokovaní je zloženie expertnej skupiny zo zástupcov komisie a slovenského ministerstva, ktorá bude postupne skúmať jednotlivé aspekty alternatív a predpripraví tak pôdu pre konečné rozhodnutie EK.

"Dohodli sme sa na zintenzívnení spolupráce a dialógu na pracovnej a odbornej úrovni. Pracovná skupina teraz bude postupne definovať a odobrovať kroky, ktoré vytvoria podmienky na definitívne stanovisko EK k projektu," opísal Figeľ s tým, že vytvorenie tejto kooperačnej platformy je otázkou nasledujúcich týždňov.

Potočnikov hovorca Joe Hennon zdôraznil, že pravidlá sú na európskej úrovni jasne dané a pokiaľ Slovensko komisiu nepresvedčí o neaplikovateľnosti alternatívneho prístupu vybudovania cestnej infraštruktúry, pozitívne rozhodnutie od nej v tejto veci očakávať nemôže.

"Hospodársky rozvoj nie je zakázaný v európskom práve, ale pri jeho dosahovaní musíte splniť potrebné požiadavky, teda, aké budú mať vaše kroky účinok na životné prostredie, musíte preukázať, že iná alternatíva neexistuje a musíte prijať kompenzačné opatrenia v prípade, že ovplyvníte životné prostredie. Takisto je nevyhnutné, aby sme vedeli o celkovom efekte takéhoto kroku na chránené územia, a to nielen čo sa týka jedného úseku diaľnice, ale zaujíma nás kumulatívny efekt," vysvetlil postoj komisie Hennon.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 942
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 864
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 192
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 085
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 810
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 814
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 515
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 241
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 270

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

Nakupovať pôdu na Slovensku zrejme budú môcť aj cudzinci

Ministerstvo chce predložiť návrh novely o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop