AKTUALIZOVANÉ 18:25

Železnice aj Cargo uzavreli kolektívne zmluvy na tento rok

V oboch štátnych prepravných firmách bude v tomto roku platiť rozsah sociálnych záväzkov zamestnávateľov z minulého roka, čiže bez rastu miezd pracovníkov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR/AP)



BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. aj Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. po ukončení vyjednávania podpísali v stredu na ministerstve dopravy so zástupcami odborových centrál kolektívne zmluvy na rok 2011.

V oboch štátnych prepravných firmách bude v tomto roku platiť rozsah sociálnych záväzkov zamestnávateľov z minulého roka, čiže bez rastu miezd pracovníkov.

Odborári mali proti tomu spočiatku výhrady, napokon však súhlasili s argumentmi vedenia železničných spoločností, že nepriaznivá finančná situácia im neumožňuje v tomto roku zvyšovanie výplat.

ZSSK a odbory sa dohodli na podpise kolektívnej zmluvy 23. marca. Kľúčom k dosiahnutiu dohody bola podmienka zástupcov zamestnancov, že v polovici roka bude kolektívna zmluva otvorená a obe strany budú pokračovať v rokovaniach o mzdách.

Odborové centrály žiadali zvýšenie miezd, s čím však vedenie firmy nesúhlasilo pre nedostatok peňazí. Neskoršie schválenie revitalizačného programu pre železnice, ktorý vláda odobrila až 16. marca, spôsobí osobnému prepravcovi v tomto roku stratu okolo 10 mil. eur.

Mzdy nerastú ani v ŽSR

V nákladnom prepravcovi Cargo sa podarilo kolektívne vyjednávanie ukončiť až 29. marca. Dosiahnutie dohody s odborármi o nulovom raste miezd označila spoločnosť za významný kompromis, pretože požiadavky na zvýšenie platov by mohlo ohroziť samotnú existenciu Carga.

V novej kolektívnej zmluve sú zachované podmienky odstupného a odchodného pre zamestnancov v závislosti od počtu odpracovaných rokov až do výšky piatich mesačných platov.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ako správca infraštruktúry, predĺžili platnosť vlaňajšej kolektívnej zmluvy s odbormi na tento rok 17. marca. Aj zamestnanci ŽSR sa musia zaobísť, už tretí rok za sebou, bez vyšších miezd.

Prepúšťať už začali

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ktorá v rámci programu revitalizácie plánuje do začiatku budúceho roka uvoľniť 1 800 z okolo 9 tisíc zamestnancov, už začala prepúšťať ľudí v administratíve a na rad postupne prídu aj prevádzkoví pracovníci.

Potvrdil to generálny riaditeľ Carga Pavol Ďuriník na stredajšom brífingu po podpise kolektívnych zmlúv, ktoré uzavreli Cargo a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. s odborovými centrálami.

Podľa neho začiatkom apríla z nákladného železničného prepravcu odíde okolo 150 pracovníkov, v priebehu nasledujúceho mesiaca asi dvesto, k začiatku júla 700 a do konca tohto roka opäť 700 osôb. Počas troch rokov má z troch štátnych zadlžených železničných spoločností odísť okolo 5 tisíc z viac ako 31 tisíc pracovníkov.

"U nás trvá znižovanie počtu administratívnych pracovníkov a proces analýz na prevádzke. Prevádzka je náš najsilnejší úsek, čo sa týka počtu zamestnancov, takže pozeráme do technológií, zmeny režimu a v priebehu dvoch mesiacov už budeme mať konkrétne opatrenia aj na prevádzke," povedal Ďuriník.

Spoločnosť podľa neho pripravuje znižovanie počtu pracovníkov podľa časového plánu, s ktorým počíta revitalizačný program pre železnice, schválený vládou 16. marca. Hromadné prepúšťanie pracovníkov, tvrdí šéf Carga, je nevyhnutné pre zlepšenie finančnej situácie vysoko zadlženej spoločnosti.

Hromadné prepúšťanie pripravuje aj osobný železničný prepravca. Generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec v stredu povedal, že spoločnosť začne znižovať počet pracovníkov začiatkom mája.

"Úrady práce boli s tým oboznámené, trvá príprava na pohovory," dodal. Spoločnosti podľa neho chýbajú rušňovodiči.

"Máme podstav rušňovodičov, ale trochu umelo sme ho udržiavali kvôli tomu, že sme čakali schválenie programu reštrukturalizácie železníc. V Cargu ich bude zase prebytok. Aby sme pracovali logickým spôsobom, zriadili sme jednotný interný trh práce a rušňovodiči k nám budú prichádzať plynulo," vysvetlil Kravec.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 255
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 096
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 839
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 825
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 499
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 493
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 452
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 958

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister dopravy predložil koaličným partnerom návrh na 30-ročnú koncesiu Letiska Milana Rastislava Štefánika v Bratislave.