AKTUALIZOVANÉ 18:25

Železnice aj Cargo uzavreli kolektívne zmluvy na tento rok

V oboch štátnych prepravných firmách bude v tomto roku platiť rozsah sociálnych záväzkov zamestnávateľov z minulého roka, čiže bez rastu miezd pracovníkov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR/AP)



BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. aj Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. po ukončení vyjednávania podpísali v stredu na ministerstve dopravy so zástupcami odborových centrál kolektívne zmluvy na rok 2011.

V oboch štátnych prepravných firmách bude v tomto roku platiť rozsah sociálnych záväzkov zamestnávateľov z minulého roka, čiže bez rastu miezd pracovníkov.

Odborári mali proti tomu spočiatku výhrady, napokon však súhlasili s argumentmi vedenia železničných spoločností, že nepriaznivá finančná situácia im neumožňuje v tomto roku zvyšovanie výplat.

ZSSK a odbory sa dohodli na podpise kolektívnej zmluvy 23. marca. Kľúčom k dosiahnutiu dohody bola podmienka zástupcov zamestnancov, že v polovici roka bude kolektívna zmluva otvorená a obe strany budú pokračovať v rokovaniach o mzdách.

Odborové centrály žiadali zvýšenie miezd, s čím však vedenie firmy nesúhlasilo pre nedostatok peňazí. Neskoršie schválenie revitalizačného programu pre železnice, ktorý vláda odobrila až 16. marca, spôsobí osobnému prepravcovi v tomto roku stratu okolo 10 mil. eur.

Mzdy nerastú ani v ŽSR

V nákladnom prepravcovi Cargo sa podarilo kolektívne vyjednávanie ukončiť až 29. marca. Dosiahnutie dohody s odborármi o nulovom raste miezd označila spoločnosť za významný kompromis, pretože požiadavky na zvýšenie platov by mohlo ohroziť samotnú existenciu Carga.

V novej kolektívnej zmluve sú zachované podmienky odstupného a odchodného pre zamestnancov v závislosti od počtu odpracovaných rokov až do výšky piatich mesačných platov.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ako správca infraštruktúry, predĺžili platnosť vlaňajšej kolektívnej zmluvy s odbormi na tento rok 17. marca. Aj zamestnanci ŽSR sa musia zaobísť, už tretí rok za sebou, bez vyšších miezd.

Prepúšťať už začali

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ktorá v rámci programu revitalizácie plánuje do začiatku budúceho roka uvoľniť 1 800 z okolo 9 tisíc zamestnancov, už začala prepúšťať ľudí v administratíve a na rad postupne prídu aj prevádzkoví pracovníci.

Potvrdil to generálny riaditeľ Carga Pavol Ďuriník na stredajšom brífingu po podpise kolektívnych zmlúv, ktoré uzavreli Cargo a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. s odborovými centrálami.

Podľa neho začiatkom apríla z nákladného železničného prepravcu odíde okolo 150 pracovníkov, v priebehu nasledujúceho mesiaca asi dvesto, k začiatku júla 700 a do konca tohto roka opäť 700 osôb. Počas troch rokov má z troch štátnych zadlžených železničných spoločností odísť okolo 5 tisíc z viac ako 31 tisíc pracovníkov.

"U nás trvá znižovanie počtu administratívnych pracovníkov a proces analýz na prevádzke. Prevádzka je náš najsilnejší úsek, čo sa týka počtu zamestnancov, takže pozeráme do technológií, zmeny režimu a v priebehu dvoch mesiacov už budeme mať konkrétne opatrenia aj na prevádzke," povedal Ďuriník.

Spoločnosť podľa neho pripravuje znižovanie počtu pracovníkov podľa časového plánu, s ktorým počíta revitalizačný program pre železnice, schválený vládou 16. marca. Hromadné prepúšťanie pracovníkov, tvrdí šéf Carga, je nevyhnutné pre zlepšenie finančnej situácie vysoko zadlženej spoločnosti.

Hromadné prepúšťanie pripravuje aj osobný železničný prepravca. Generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec v stredu povedal, že spoločnosť začne znižovať počet pracovníkov začiatkom mája.

"Úrady práce boli s tým oboznámené, trvá príprava na pohovory," dodal. Spoločnosti podľa neho chýbajú rušňovodiči.

"Máme podstav rušňovodičov, ale trochu umelo sme ho udržiavali kvôli tomu, že sme čakali schválenie programu reštrukturalizácie železníc. V Cargu ich bude zase prebytok. Aby sme pracovali logickým spôsobom, zriadili sme jednotný interný trh práce a rušňovodiči k nám budú prichádzať plynulo," vysvetlil Kravec.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 641
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 7 028
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 710
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 330
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 419
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 935
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 861
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 809
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 799
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 355