České firmy majú šancu získať miliardy korún zo zvýšenia emisných kvót

Českým podnikom vrátane energetickej jednotky ČEZ rastie nádej, že nečakane získajú desiatky miliárd korún navyše vďaka väčšiemu prídelu emisných kvót.

PRAHA. Pri súčasnej cene emisnej kvóty by mohlo ísť celkovo až o 30 miliárd korún. Príklad Lotyšska, ktoré pred niekoľkými dňami vyhralo spor s Európskou komisiou, totiž ukazuje, že aj Praha by mohla na európskom súde uspieť a dosiahnuť zvýšenie prídelu emisných kvót do roku 2012, konštatuje hospodársky denník E15.

Vedúci oddelenia obchodovania s emisiami z ministerstva životného prostredia Ondřej Boreš denníku E15 potvrdil, že žaloby Lotyšska a Česka sa opierali o podobné argumenty. "Je možné, že by to aj v našom prípade mohlo dopadnúť rovnako," uviedol Boreš s tým, že ešte bude potrebné analyzovať rozsudok v prípade Lotyšska.

Podobný názor majú aj obchodníci s emisnými kvótami zo spoločnosti Carbon Warehouse: "Súdne rozhodnutie môže byť vnímané ako právny precedens," uviedla firma vo svojom písomnom stanovisku. Pripomína sa v ňom, že okrem Lotyšska sa proti rozhodnutiu Európskej komisie odvolali práve Česi, Maďari, Litovčania a Rumuni.

Ide o prídel kvót na celé obdobie 2008-2012, počas ktorého sa európske emisné kvóty zatiaľ prideľujú firmám zadarmo. Česká vláda podala žalobu na Európsku komisiu kvôli nízkemu objemu emisných kvót už v júni 2007 na návrh bývalého ministra priemyslu Martina Římana. Ten argumentoval, že Brusel podhodnotil údaje o raste českej ekonomiky.

Ak by súd vyhovel Česku, zvýšil by sa jeho celkový prídel z 86,8 milióna ton emisií oxidu uhličitého ročne na 102 miliónov ton. Firmy by potom získali kvóty aj spätne, a ak ich samé nevyužijú, môžu ich predať ďalej.

Boreš ale na druhej strane upozorňuje, že nepochybný prínos pre české firmy môže byť vyvážený aj nevýhodami pre štát. O prídel európskych emisných kvót totiž bude potrebné znížiť objem iných kvót - takzvaných Kjótskych kreditov, ktoré Česká republika predávala napríklad Japonsku či Svetovej banke.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 836
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 022
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 738
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 597
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 440
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 080
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 029
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 560

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Česká republika

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.