Brusel chce do roku 2050 zakázať v mestách konvečne poháňané autá

Bruselskí úradníci naplánovali ako by mohla vyzerať doprava v mestách o štyri desaťročia.

Eurokomisár Siim Kallas.(Zdroj: TASR/AP)

BRUSEL. Európska komisia chce do roku 2050 vyhnať všetky tradičným spôsobom poháňané autá z miest. Toto a ďalších viac než 30 opatrení predstavila Komisia v rámci plánovacieho dokumentu Doprava 2050 v Bruseli.

Medzi hlavné ciele okrem bezexhalátových mestských centier patrí zníženie emisií v doprave o 60 % v roku 2050, 40-% podiel udržateľných nízkouhlíkových palív v leteckej doprave a preorientovanie 50 % cestnej dopravy na železničnú alebo vodnú dopravu, a to v nákladnej i osobnej doprave.

Železničná doprava by mala prevziať vedúce postavenie v transporte nákladov do ich konečného cieľa, preto chce exekutíva únie dosiahnuť, aby železnice siahali až k letiskám a boli aj prepojené s prístavmi.

Komisia sa venuje aj využitiu potenciálu jednotného trhu v oblasti dopravy, pri ktorom chce zahrnúť do výstavby infraštruktúry čo najviac privátny sektor. Do roku 2050 by mala byť doprava finančne sebestačná. Spoločné územie transportu v únii by malo byť do polovice storočia tak prepracované, aby sa bez väčších problémov mohlo využívať prepojenie rôznych druhov.

Komisia chce, aby únia zostala naďalej lídrom v bezpečnosti na cestách, železniciach i na vode, pričom v roku 2050 "by mal byť počet smrteľných nehôd na ceste blízky nule".

"Chceme mať konkurencieschopný sektor, ktorý zvýši mobilitu občanov a bude vypúšťať menej emisií. Vieme a musíme dosiahnuť oba ciele. Takéto dopravné systémy sú kľúčové pre Európu z hľadiska ekonomického rastu, vytvárania pracovných miest a každodenného života ľudí," komentoval komisár pre dopravu Siim Kallas, ktorý odhadol investície potrebné na vytvorenie želaného systému dopravy v únii na 1,5 bilióna eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 664
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 968
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 106
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 669
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 446
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.