Brusel chce do roku 2050 zakázať v mestách konvečne poháňané autá

Bruselskí úradníci naplánovali ako by mohla vyzerať doprava v mestách o štyri desaťročia.

Eurokomisár Siim Kallas.(Zdroj: TASR/AP)

BRUSEL. Európska komisia chce do roku 2050 vyhnať všetky tradičným spôsobom poháňané autá z miest. Toto a ďalších viac než 30 opatrení predstavila Komisia v rámci plánovacieho dokumentu Doprava 2050 v Bruseli.

Medzi hlavné ciele okrem bezexhalátových mestských centier patrí zníženie emisií v doprave o 60 % v roku 2050, 40-% podiel udržateľných nízkouhlíkových palív v leteckej doprave a preorientovanie 50 % cestnej dopravy na železničnú alebo vodnú dopravu, a to v nákladnej i osobnej doprave.

Železničná doprava by mala prevziať vedúce postavenie v transporte nákladov do ich konečného cieľa, preto chce exekutíva únie dosiahnuť, aby železnice siahali až k letiskám a boli aj prepojené s prístavmi.

Komisia sa venuje aj využitiu potenciálu jednotného trhu v oblasti dopravy, pri ktorom chce zahrnúť do výstavby infraštruktúry čo najviac privátny sektor. Do roku 2050 by mala byť doprava finančne sebestačná. Spoločné územie transportu v únii by malo byť do polovice storočia tak prepracované, aby sa bez väčších problémov mohlo využívať prepojenie rôznych druhov.

Komisia chce, aby únia zostala naďalej lídrom v bezpečnosti na cestách, železniciach i na vode, pričom v roku 2050 "by mal byť počet smrteľných nehôd na ceste blízky nule".

"Chceme mať konkurencieschopný sektor, ktorý zvýši mobilitu občanov a bude vypúšťať menej emisií. Vieme a musíme dosiahnuť oba ciele. Takéto dopravné systémy sú kľúčové pre Európu z hľadiska ekonomického rastu, vytvárania pracovných miest a každodenného života ľudí," komentoval komisár pre dopravu Siim Kallas, ktorý odhadol investície potrebné na vytvorenie želaného systému dopravy v únii na 1,5 bilióna eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 341
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 513
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 742
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 250
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 008
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 998
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 881
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 711
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 496
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 891

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

TECH

NASA má v stredu ohlásiť dôležitý objav, detaily zatiaľ tají

Objav môže byť rovnako zásadný ako objav exoplanéty Proxima b

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

Neprehliadnite tiež

Regulačný úrad na cenových rozhodnutiach pracuje, zatiaľ platia vlaňajšie

ÚRSO po konzultácii s distribučnými spoločnosťami ukončil proces vypracovania novej vyhlášky o cenovej regulácii v elektroenergetike pred dvoma týždňami.

Ficove trhanie faktúr neplatí, ľudia ich musia zaplatiť, tvrdí Sulík

Podľa Karola Galeka premiér chaos v energetike prehlbuje, jednak tým, že navádza ľudí na neplatenie faktúr a jednak tým, že dáva ľuďom nereálne sľuby.

Banskobystrický kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov na opravy ciest

Pellegrini povedal, že ak si aj starostovia a starostky myslia, že všetko je fajn, lebo cesty sa na území kraja opravujú, je to na úkor rozpočtu samosprávneho kraja.

Britov už viac znepokojuje vývoj ekonomiky ako prisťahovalci

Zatiaľ čo politici plánujú brexit, voličov začínajú znepokojovať obavy zo straty pracovných miest.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop