Ponuky pre prvý úsek D1 pri Levoči otvorí NDS 15. apríla

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), bude 15. apríla otvárať ponuky uchádzačov v tendri na výstavbu prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.

Práce na stavbe 18,5 kilometrovej diaľnice Jánovce - Jablonov by mohli začať v júni.

BRATISLAVA.

Ide o plánovaný 9-kilometrový diaľničný úsek medzi Spišským Štvrtkom a Levočou. Pre agentúru SITA to potvrdil hovorca NDS Marcel Jánošík.

Spoločnosť Doprastav totiž na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) nepodala opakované námietky proti upraveným podmienkam v súťažných podkladoch. Aj hovorca ÚVO Branislav Zvara informoval, že úrad nedostal žiadne opätovné námietky v tejto verejnej súťaži.

Keby Doprastav v tomto tendri námietky opäť podal, lehota na predkladanie a otváranie ponúk by sa predlžila najmenej o ďalší mesiac. Pôvodný termín na predkladanie a otváranie ponúk vo verejnej súťaži bol 8. február.

Diaľničiari ho však museli preložiť, pretože stavebná spoločnosť mala výhrady k podmienkam verejnej súťaže. Úrad pre verejné obstarávanie čiastočne vyhovel jednej zo štyroch námietok a NDS musela upraviť podmienky v súťažných podkladoch.

Zmeny sa týkali časti o dodržaní platných a účinných technických noriem a technologických predpisov pri realizácii stavby, ako aj o akceptovanej zmluvnej hodnote. Doprastav žiadal o nápravu, čo diaľničiari zamietli, a čakalo sa, či podá ďalšie námietky na úrad.

Výstavba by mala začať v júni

Nový termín pre otváranie ponúk v tendri na druhý, 9,5-kilometrový úsek diaľnice pri Levoči po Spišské Podhradie diaľničná spoločnosť zatiaľ neurčila.

Aj v tomto prípade musí podobne upraviť podmienky v súťažných podkladoch, keďže ÚVO čiastočne vyhovel námietkam Doprastavu. Pôvodne mali byť ponuky uchádzačov predkladané a otvorené tiež 8. februára.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo, že práce na stavbe 18,5 kilometrovej diaľnice Jánovce - Jablonov, rozdelenej na dve časti, začnú v apríli. Pre námietkové konania a potrebné vyhodnotenie ponúk uchádzačov to už nebude možné.

Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy, pozemných komunikácií a investičných projektov na ministerstve dopravy Milín Kaňuščák informoval, že výstavba prvého úseku diaľnice pri Levoči by mala začať v júni tohto roka a dokončená by mohla byť koncom roka 2013. Predpokladaný začiatok stavby druhého úseku je v septembri tohto roka a jej ukončenie je plánované do konca roka 2014.

Úseky za vyše 360 miliónov eur

NDS vyhlásila tendre na oba úseky D1 Jánovce - Jablonov, ktoré mali byť pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, vlani 26. novembra. Výstavba úsekov v celkovej dĺžke 18,5 kilometra by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Stavebné práce na prvom úseku za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní. Druhý úsek má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní.

Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS plánuje výstavbu diaľnice pri Levoči financovať z európskych peňazí a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.

Spoločnosť Doprastav sa k priebehu súťaže na stavbu D1 Jánovce - Jablonov pred jej skončením nechcela vyjadriť.

"Doprastav nechce nič iné, len aby akékoľvek súťaže boli transparentné, to znamená, že už zadania musia spĺňať túto podmienku. Aký zmysel by mala súťaž, ktorá by sa vyhodnotila a ktorá by bola potom napadnutá neúspešnými uchádzačmi a následne Úradom pre verejné obstarávanie zrušená?" uviedol prezident skupiny Doprastav pre agentúru SITA Dušan Mráz.

Doprastav mal podľa neho takéto skúsenosti aj v minulosti, keď ešte za bývalej vlády zvíťazil v niekoľkých verejných obstarávaniach.

"Doslova sme sa tešili na tieto stavby a niekoľko mesiacov po skončení tendra boli súťaže Úradom pre verejné obstarávanie zrušené," dodal Mráz. Išlo napríklad o tendre na výstavbu cestného mosta v Trenčíne, mosta cez rieku Moravu či obchvatu Galanty.

Doprastav chce stavať

"Našim prvoradým záujmom je stavať, veď ešte stále zamestnávame viac ako 2 000 ľudí, pre ktorých potrebujeme zaistiť prácu, aby mohli živiť svoje rodiny," dodal Mráz.

Doprastav musel vlani prepustiť viac ako tisíc pracovníkov pre pokles stavebných zákaziek. Spoločnosť sa mala pôvodne podieľať na výstavbe piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci 1. balíka PPP, medzi ktorými bola aj stavba diaľnice pri

Obchodný riaditeľ Doprastavu Ján Záhradník, podobne ako iné stavebné spoločnosti, považuje tento rok za rok prežitia a ako mimoriadne ťažký. Kapacity spoločnosti sú podľa neho využité iba na 50 % až 60 %, u niektorých firiem je to však ešte menej, a preto musí znižovať náklady.

"Väčšina stavieb, ktoré mali začať v roku 2010, nielenže nezačali, ale aj príprava bola v takom štádiu rozpracovanosti, že ich ani nie je možné v najbližšej budúcnosti začať," kritizoval meškanie s prípravou výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.

Doprastav bude mať podľa Záhradníka v tomto roku až dve tretiny výkonov v zahraničí. "Aj to svedčí o stave, ako vyzerá stavebný trh v SR. Po páde privátneho sektora vzhľadom na dôsledky celosvetovej hospodárskej krízy sa nám dopyt po verejných zákazkách práve vo volebnom roku zabrzdil. Pociťujeme to všetci, hlavne zhotovitelia, ale pravdepodobne aj projektanti a ďalší účastníci tohto procesu, či stavebný dozor alebo ďalší experti," dodal Záhradník.

Aj Doprastav netrpezlivo očakáva program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý má ministerstvo dopravy predložiť do vlády v apríli. Ministerstvo pripravuje aj program rekonštrukcie ciest prvej triedy. Podľa spoločnosti treba napraviť i situáciu po tom, čo Ústavný súd zistil v zákone o mimoriadnych opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic a rýchlociest rozpory s ústavou v prípade neoprávneného vyvlastňovania pozemkov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 012
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 675
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 325
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 333
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 671
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 533
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 219
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 825
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 561
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 700

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop