Ponuky pre prvý úsek D1 pri Levoči otvorí NDS 15. apríla

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), bude 15. apríla otvárať ponuky uchádzačov v tendri na výstavbu prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.

Práce na stavbe 18,5 kilometrovej diaľnice Jánovce - Jablonov by mohli začať v júni.

BRATISLAVA.

Ide o plánovaný 9-kilometrový diaľničný úsek medzi Spišským Štvrtkom a Levočou. Pre agentúru SITA to potvrdil hovorca NDS Marcel Jánošík.

Spoločnosť Doprastav totiž na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) nepodala opakované námietky proti upraveným podmienkam v súťažných podkladoch. Aj hovorca ÚVO Branislav Zvara informoval, že úrad nedostal žiadne opätovné námietky v tejto verejnej súťaži.

Keby Doprastav v tomto tendri námietky opäť podal, lehota na predkladanie a otváranie ponúk by sa predlžila najmenej o ďalší mesiac. Pôvodný termín na predkladanie a otváranie ponúk vo verejnej súťaži bol 8. február.

Diaľničiari ho však museli preložiť, pretože stavebná spoločnosť mala výhrady k podmienkam verejnej súťaže. Úrad pre verejné obstarávanie čiastočne vyhovel jednej zo štyroch námietok a NDS musela upraviť podmienky v súťažných podkladoch.

Zmeny sa týkali časti o dodržaní platných a účinných technických noriem a technologických predpisov pri realizácii stavby, ako aj o akceptovanej zmluvnej hodnote. Doprastav žiadal o nápravu, čo diaľničiari zamietli, a čakalo sa, či podá ďalšie námietky na úrad.

Výstavba by mala začať v júni

Nový termín pre otváranie ponúk v tendri na druhý, 9,5-kilometrový úsek diaľnice pri Levoči po Spišské Podhradie diaľničná spoločnosť zatiaľ neurčila.

Aj v tomto prípade musí podobne upraviť podmienky v súťažných podkladoch, keďže ÚVO čiastočne vyhovel námietkam Doprastavu. Pôvodne mali byť ponuky uchádzačov predkladané a otvorené tiež 8. februára.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo, že práce na stavbe 18,5 kilometrovej diaľnice Jánovce - Jablonov, rozdelenej na dve časti, začnú v apríli. Pre námietkové konania a potrebné vyhodnotenie ponúk uchádzačov to už nebude možné.

Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy, pozemných komunikácií a investičných projektov na ministerstve dopravy Milín Kaňuščák informoval, že výstavba prvého úseku diaľnice pri Levoči by mala začať v júni tohto roka a dokončená by mohla byť koncom roka 2013. Predpokladaný začiatok stavby druhého úseku je v septembri tohto roka a jej ukončenie je plánované do konca roka 2014.

Úseky za vyše 360 miliónov eur

NDS vyhlásila tendre na oba úseky D1 Jánovce - Jablonov, ktoré mali byť pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, vlani 26. novembra. Výstavba úsekov v celkovej dĺžke 18,5 kilometra by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Stavebné práce na prvom úseku za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní. Druhý úsek má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní.

Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS plánuje výstavbu diaľnice pri Levoči financovať z európskych peňazí a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.

Spoločnosť Doprastav sa k priebehu súťaže na stavbu D1 Jánovce - Jablonov pred jej skončením nechcela vyjadriť.

"Doprastav nechce nič iné, len aby akékoľvek súťaže boli transparentné, to znamená, že už zadania musia spĺňať túto podmienku. Aký zmysel by mala súťaž, ktorá by sa vyhodnotila a ktorá by bola potom napadnutá neúspešnými uchádzačmi a následne Úradom pre verejné obstarávanie zrušená?" uviedol prezident skupiny Doprastav pre agentúru SITA Dušan Mráz.

Doprastav mal podľa neho takéto skúsenosti aj v minulosti, keď ešte za bývalej vlády zvíťazil v niekoľkých verejných obstarávaniach.

"Doslova sme sa tešili na tieto stavby a niekoľko mesiacov po skončení tendra boli súťaže Úradom pre verejné obstarávanie zrušené," dodal Mráz. Išlo napríklad o tendre na výstavbu cestného mosta v Trenčíne, mosta cez rieku Moravu či obchvatu Galanty.

Doprastav chce stavať

"Našim prvoradým záujmom je stavať, veď ešte stále zamestnávame viac ako 2 000 ľudí, pre ktorých potrebujeme zaistiť prácu, aby mohli živiť svoje rodiny," dodal Mráz.

Doprastav musel vlani prepustiť viac ako tisíc pracovníkov pre pokles stavebných zákaziek. Spoločnosť sa mala pôvodne podieľať na výstavbe piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci 1. balíka PPP, medzi ktorými bola aj stavba diaľnice pri

Obchodný riaditeľ Doprastavu Ján Záhradník, podobne ako iné stavebné spoločnosti, považuje tento rok za rok prežitia a ako mimoriadne ťažký. Kapacity spoločnosti sú podľa neho využité iba na 50 % až 60 %, u niektorých firiem je to však ešte menej, a preto musí znižovať náklady.

"Väčšina stavieb, ktoré mali začať v roku 2010, nielenže nezačali, ale aj príprava bola v takom štádiu rozpracovanosti, že ich ani nie je možné v najbližšej budúcnosti začať," kritizoval meškanie s prípravou výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.

Doprastav bude mať podľa Záhradníka v tomto roku až dve tretiny výkonov v zahraničí. "Aj to svedčí o stave, ako vyzerá stavebný trh v SR. Po páde privátneho sektora vzhľadom na dôsledky celosvetovej hospodárskej krízy sa nám dopyt po verejných zákazkách práve vo volebnom roku zabrzdil. Pociťujeme to všetci, hlavne zhotovitelia, ale pravdepodobne aj projektanti a ďalší účastníci tohto procesu, či stavebný dozor alebo ďalší experti," dodal Záhradník.

Aj Doprastav netrpezlivo očakáva program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý má ministerstvo dopravy predložiť do vlády v apríli. Ministerstvo pripravuje aj program rekonštrukcie ciest prvej triedy. Podľa spoločnosti treba napraviť i situáciu po tom, čo Ústavný súd zistil v zákone o mimoriadnych opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic a rýchlociest rozpory s ústavou v prípade neoprávneného vyvlastňovania pozemkov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 298
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 255
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 522
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 994
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 6 796
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 377
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 295
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 260
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 194
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 379

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.