SaS podľa Sulíka nevie, či podporí nový euroval

SaS je podľa predsedu strany pripravená podporiť v parlamente zmenu Lisabonskej zmluvy, ktorá by formálne mala umožniť vznik eurovalu.

BRATISLAVA. Koaličná Sloboda a Solidarita (SaS) nie je rozhodnutá, či podporí v slovenskom parlamente nový Európsky stabilizačný mechanizmus (ESM), teda tzv. permanentný euroval.

"Nie je isté či SaS zahlasuje za euroval, máme tam niekoľko otázok a máme niekoľko vážnych výhrad,“ uviedol po štvrtkovom stretnutí zástupcov strany s ministrom financií Ivanom Miklošom predseda SaS Richard Sulík.

SaS je však podľa predsedu strany pripravená podporiť v parlamente zmenu Lisabonskej zmluvy, ktorá by mala umožniť vznik eurovalu. Táto prvotná legislatívna úprava by podľa Sulíka mala byť len vo formálnej podobe.

O samotnom novom eurovale by mal následne slovenský parlament rozhodovať až o niekoľko mesiacov. Celý proces tvorby nového systému je tak podľa Sulíka zatiaľ na začiatku. "Je tu ešte nejaký priestor, ktorý sa budeme snažiť využiť,“ dodal Sulík.

Chcú riešenie národných bankrotov

K novej podobe ESM má SaS niekoľko výhrad. Ako po stretnutí s ministrom financií priblížil šéf parlamentného finančného výboru Jozef Kollár, strana má napríklad výhrady k pripravovanému hlasovaciemu mechanizmu, či k angažovanosti súkromného sektora, ktorá zatiaľ nie je dopracovaná. SaS zvažuje podmieniť svoj súhlas s novým systémom prípravou mechanizmu na prípadný bankrot krajiny.

Tretia výhrada SaS smeruje k absencii maximálneho limitu finančnej účasti jednotlivých krajín. "Slovensko bude musieť zaplatiť dosť veľa hotových peňazí a s týmto SaS má vážny problém," priblížil stanovisko strany Richard Sulík.

Minister financií Ivan Mikloš označil diskusiu s predstaviteľmi strany SaS za dobrú, pričom na stretnutí podľa jeho slov argumentoval v prospech schválenia návrhu nového ochranného systému pre eurozónu. Na otázku či presvedčil svojich koaličných partnerov novinárom odpovedal, že nevie, pretože sa ich na to nespýtal.

Euroval má ostať natrvalo

Európsky stabilizačný mechanizmus (ESM), teda permanentný euroval, by mal súčasný dočasný stabilizačný systém nahradiť v roku 2013. Podľa premiérky Ivety Radičovej má ísť o systém veľmi podobný Medzinárodnému menovému fondu, avšak v regióne eurozóny. Mechanizmus tak má pomáhať krajinám, ktoré sa prípadne dostanú do problémov s refinancovaním vlastného dlhu.

"Môžeme pracovne túto organizáciu nazvať aj Európsky menový fond. Bude slúžiť na prípadnú mimoriadnu finančnú pomoc členom eurozóny, ktorí sa ocitli vo finančnej tiesni," uviedla po stredajšom rokovaní vlády Radičová.

Efektívna úverová kapacita mechanizmu má byť 500 mld. eur. Aby bola táto kapacita ratingovo najvyššie hodnotená, celý mechanizmus bude zahŕňať aj dodatočnú rezervu 200 mld. eur. Prvých 80 mld. eur kapitálu mechanizmu má byť splatných v prvých troch rokoch jeho fungovania v hotovosti. Za tieto tri roky tak Slovensko do mechanizmu bude musieť vložiť 660 mil. eur.

Zvyšná časť podielu sa bude v prípade potreby vkladať kombináciou záruk a kapitálu na zavolanie. Podľa premiérky Ivety Radičovej je pre Slovensko v súčasnosti výhodnejšie podieľať sa na kapitáli mechanizmu hotovosťou, pretože záruky by kvôli zachovaniu najvyššieho ratingového hodnotenia efektívnej úverovej kapacity museli byť poskytnuté v oveľa vyššej miere ako hotovostný vklad.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 760
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 688
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 629
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 628
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 596
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 340
  7. Kam do tepla v januári? 2 418
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 179
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 071
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 192

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Odborári trnavskej automobilky začnú rokovať o kolektívnej zmluve

O platoch majú odborári inú predstavu ako podnik.

Česká koruna nabrala druhý dych, posilnila oproti euru aj doláru

Koruna by v tomto roku mala ďalej posilňovať, ale pomalšie ako v roku 2017.

Zakladateľ Uber Kalanick sa stane miliardárom

Kalanick predáva akcie v odhadovanej hodnote 1,4 miliardy dolárov.

Stavebná jama a základy. Ako napreduje stavba nových Nív

Stará autobusová stanica je už zbúraná. Pozrite sa, ako napreduje výstavba novej.

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.