Ministerstvo navrhuje predať aj podiely v autobusovej doprave

Štát chce odpredať svoje menšinové podiely v 17 autobusových spoločnostiach (SAD) cez obchodné verejné súťaže.

BRATISLAVA. Navrhuje to Fond národného majetku SR (FNM) s tým, že odhadovaná trhová cena jeho akcií v autobusových firmách by mohla predstavovať 68,9 mil. až 91,7 mil. eur.

Vyplýva to z analýzy Ministerstva financií SR (MF) a FNM o ekonomickej výhodnosti držania akcií s cieľom príjmu z dividend alebo predaja akcií v spoločnostiach s majetkovou účasťou štátu. Vláda na stredajšom zasadnutí vzala materiál na vedomie.

"Postavenie FNM ako minoritného akcionára znamená len určité kontrolné právomoci v spoločnostiach SAD bez reálneho vplyvu na ich chod, hospodárenie a dividendovú politiku. Vzhľadom na dlhodobé trendy ovplyvňujúce fungovanie spoločností SAD existuje predpoklad očakávania slabých alebo žiadnych dividend," uvádza analýza.

Predaj majetkových účastí fondu v autobusových spoločnostiach by tak predstavoval nezanedbateľný príjem.

Podiel štátu v autobusových firmách sa pohybuje od 37,84 % do 44,01 %. Z celkového základného imania autobusových spoločností v objeme 179,342 mil. eur pripadá na majetkovú účasť štátu 72,128 mil. eur. Príjmy fondu z dividend vyplatených v rokoch 2003 až 2010 dosiahli spolu 797,45 tis. eur.

V roku 2005 získal fond na dividendách 267,4 tis. eur, v roku 2003 tvorili 248,54 tis. eur a ďalší rok 104,69 tis. eur. Pred troma rokmi jeho príjmy z dividend predstavovali 88,23 tis. eur, v roku 2006 to bolo 41,73 tis. eur, o rok neskôr 33,72 tis. eur a pred dvoma rokmi 13,14 tis. eur.

Päť autobusových spoločností nevyplatilo za celé obdobie svojej existencie žiadne dividendy a ani jedna spoločnosť nevyplatila dividendy za rok 2009.

Samosprávne kraje majú na úhradu straty autobusových spoločností z prevádzky prímestskej dopravy v rozpočtoch vyčlenených v tomto roku spolu 93,38 mil. eur. Prepravcovia dostávajú okrem dotácií od krajov navyše aj peniaze od miest, kde zabezpečujú verejnú dopravu.

Dotácie pre autobusových dopravcov za poskytovanie výkonov vo verejnom záujme dosiahli v roku 2009 celkovú výšku okolo 108 mil. eur. Materiál neinformuje o objeme dotácií ani výsledkoch hospodárenia autobusových prepravcov za minulý rok.

Pred dvoma rokmi vykázalo zisk 14 autobusových prepravcov a stratu tri spoločnosti, pričom ich celkový zisk dosiahol 7,3 mil. eur.

Celkové tržby autobusárov v roku 2009 predstavovali 176 mil. eur, no za posledné tri roky klesli ročne o 9,6 %, čo odzrkadľuje pokles záujmu obyvateľstva o verejnú autobusovú dopravu. Po pripočítaní ostatných výnosov z hospodárskej činnosti, ktoré sú tvorené prevažne dotáciou na úhradu prevádzkovej straty z verejnej dopravy, tržby vzrástli o 1 %.

Autobusové spoločnosti mali ku koncu vlaňajška spolu 7 352 zamestnancov. Najviac pracovníkov evidovala SAD Zvolen - 985, SAD Trenčín 643, eurobus 579, SAD Žilina 551 a Veolia Transport Nitra mala 514 zamestnancov.

Naopak, najmenej ľudí koncom minulého roka mala SAD Banská Bystrica - 35, v ostatných spoločnostiach sa ich počet pohyboval od 241 v SAD Poprad po 481 v SAD Trnava.

Všetky bývalé štátne podniky SAD boli zaradené do privatizácie, pričom ich transformácia na akciové spoločnosti sa uskutočnila v rokoch 2001 a 2002. FNM predal v 17 autobusových spoločnostiach väčšinové podiely akcií v rokoch 2002 až 2005.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 757
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 139
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 193
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 038
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 437
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 909
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 356
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 224
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 486
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 393

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop