Ministerstvo navrhuje predať aj podiely v autobusovej doprave

Štát chce odpredať svoje menšinové podiely v 17 autobusových spoločnostiach (SAD) cez obchodné verejné súťaže.

BRATISLAVA. Navrhuje to Fond národného majetku SR (FNM) s tým, že odhadovaná trhová cena jeho akcií v autobusových firmách by mohla predstavovať 68,9 mil. až 91,7 mil. eur.

Vyplýva to z analýzy Ministerstva financií SR (MF) a FNM o ekonomickej výhodnosti držania akcií s cieľom príjmu z dividend alebo predaja akcií v spoločnostiach s majetkovou účasťou štátu. Vláda na stredajšom zasadnutí vzala materiál na vedomie.

"Postavenie FNM ako minoritného akcionára znamená len určité kontrolné právomoci v spoločnostiach SAD bez reálneho vplyvu na ich chod, hospodárenie a dividendovú politiku. Vzhľadom na dlhodobé trendy ovplyvňujúce fungovanie spoločností SAD existuje predpoklad očakávania slabých alebo žiadnych dividend," uvádza analýza.

Článok pokračuje pod video reklamou

Predaj majetkových účastí fondu v autobusových spoločnostiach by tak predstavoval nezanedbateľný príjem.

Podiel štátu v autobusových firmách sa pohybuje od 37,84 % do 44,01 %. Z celkového základného imania autobusových spoločností v objeme 179,342 mil. eur pripadá na majetkovú účasť štátu 72,128 mil. eur. Príjmy fondu z dividend vyplatených v rokoch 2003 až 2010 dosiahli spolu 797,45 tis. eur.

V roku 2005 získal fond na dividendách 267,4 tis. eur, v roku 2003 tvorili 248,54 tis. eur a ďalší rok 104,69 tis. eur. Pred troma rokmi jeho príjmy z dividend predstavovali 88,23 tis. eur, v roku 2006 to bolo 41,73 tis. eur, o rok neskôr 33,72 tis. eur a pred dvoma rokmi 13,14 tis. eur.

Päť autobusových spoločností nevyplatilo za celé obdobie svojej existencie žiadne dividendy a ani jedna spoločnosť nevyplatila dividendy za rok 2009.

Samosprávne kraje majú na úhradu straty autobusových spoločností z prevádzky prímestskej dopravy v rozpočtoch vyčlenených v tomto roku spolu 93,38 mil. eur. Prepravcovia dostávajú okrem dotácií od krajov navyše aj peniaze od miest, kde zabezpečujú verejnú dopravu.

Dotácie pre autobusových dopravcov za poskytovanie výkonov vo verejnom záujme dosiahli v roku 2009 celkovú výšku okolo 108 mil. eur. Materiál neinformuje o objeme dotácií ani výsledkoch hospodárenia autobusových prepravcov za minulý rok.

Pred dvoma rokmi vykázalo zisk 14 autobusových prepravcov a stratu tri spoločnosti, pričom ich celkový zisk dosiahol 7,3 mil. eur.

Celkové tržby autobusárov v roku 2009 predstavovali 176 mil. eur, no za posledné tri roky klesli ročne o 9,6 %, čo odzrkadľuje pokles záujmu obyvateľstva o verejnú autobusovú dopravu. Po pripočítaní ostatných výnosov z hospodárskej činnosti, ktoré sú tvorené prevažne dotáciou na úhradu prevádzkovej straty z verejnej dopravy, tržby vzrástli o 1 %.

Autobusové spoločnosti mali ku koncu vlaňajška spolu 7 352 zamestnancov. Najviac pracovníkov evidovala SAD Zvolen - 985, SAD Trenčín 643, eurobus 579, SAD Žilina 551 a Veolia Transport Nitra mala 514 zamestnancov.

Naopak, najmenej ľudí koncom minulého roka mala SAD Banská Bystrica - 35, v ostatných spoločnostiach sa ich počet pohyboval od 241 v SAD Poprad po 481 v SAD Trnava.

Všetky bývalé štátne podniky SAD boli zaradené do privatizácie, pričom ich transformácia na akciové spoločnosti sa uskutočnila v rokoch 2001 a 2002. FNM predal v 17 autobusových spoločnostiach väčšinové podiely akcií v rokoch 2002 až 2005.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 207
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 336
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 384
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 684
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 114
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 559
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 013
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 254
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 983
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 952

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Neprehliadnite tiež

Hodnota bitcoinu vzrástla na 2-mesačné maximum

Bitcoin si počas uplynulých siedmich dní prilepšil o 20 percent.

Britské Tesco chce konkurovať Lidlu. Predajne zmení na diskonty

Diskonty od Tesca by sa mohli volať Jack's.

Úrad verejného obstarávania ponúka pomoc obciam, ktoré zasiahli povodne

Cieľom pomoci je zaručenie transparentného krízového manažmentu.

Matečná: Hranice Karpatských bukových pralesov určí skupina odborníkov

Presné výmery Karpatských bukových pralesov žiada UNESCO.