SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Ministerstvo navrhuje predať aj podiely v autobusovej doprave

Štát chce odpredať svoje menšinové podiely v 17 autobusových spoločnostiach (SAD) cez obchodné verejné súťaže.

BRATISLAVA. Navrhuje to Fond národného majetku SR (FNM) s tým, že odhadovaná trhová cena jeho akcií v autobusových firmách by mohla predstavovať 68,9 mil. až 91,7 mil. eur.

Vyplýva to z analýzy Ministerstva financií SR (MF) a FNM o ekonomickej výhodnosti držania akcií s cieľom príjmu z dividend alebo predaja akcií v spoločnostiach s majetkovou účasťou štátu. Vláda na stredajšom zasadnutí vzala materiál na vedomie.

"Postavenie FNM ako minoritného akcionára znamená len určité kontrolné právomoci v spoločnostiach SAD bez reálneho vplyvu na ich chod, hospodárenie a dividendovú politiku. Vzhľadom na dlhodobé trendy ovplyvňujúce fungovanie spoločností SAD existuje predpoklad očakávania slabých alebo žiadnych dividend," uvádza analýza.

Skryť Vypnúť reklamu

Predaj majetkových účastí fondu v autobusových spoločnostiach by tak predstavoval nezanedbateľný príjem.

Podiel štátu v autobusových firmách sa pohybuje od 37,84 % do 44,01 %. Z celkového základného imania autobusových spoločností v objeme 179,342 mil. eur pripadá na majetkovú účasť štátu 72,128 mil. eur. Príjmy fondu z dividend vyplatených v rokoch 2003 až 2010 dosiahli spolu 797,45 tis. eur.

V roku 2005 získal fond na dividendách 267,4 tis. eur, v roku 2003 tvorili 248,54 tis. eur a ďalší rok 104,69 tis. eur. Pred troma rokmi jeho príjmy z dividend predstavovali 88,23 tis. eur, v roku 2006 to bolo 41,73 tis. eur, o rok neskôr 33,72 tis. eur a pred dvoma rokmi 13,14 tis. eur.

Päť autobusových spoločností nevyplatilo za celé obdobie svojej existencie žiadne dividendy a ani jedna spoločnosť nevyplatila dividendy za rok 2009.

Skryť Vypnúť reklamu

Samosprávne kraje majú na úhradu straty autobusových spoločností z prevádzky prímestskej dopravy v rozpočtoch vyčlenených v tomto roku spolu 93,38 mil. eur. Prepravcovia dostávajú okrem dotácií od krajov navyše aj peniaze od miest, kde zabezpečujú verejnú dopravu.

Dotácie pre autobusových dopravcov za poskytovanie výkonov vo verejnom záujme dosiahli v roku 2009 celkovú výšku okolo 108 mil. eur. Materiál neinformuje o objeme dotácií ani výsledkoch hospodárenia autobusových prepravcov za minulý rok.

Pred dvoma rokmi vykázalo zisk 14 autobusových prepravcov a stratu tri spoločnosti, pričom ich celkový zisk dosiahol 7,3 mil. eur.

Celkové tržby autobusárov v roku 2009 predstavovali 176 mil. eur, no za posledné tri roky klesli ročne o 9,6 %, čo odzrkadľuje pokles záujmu obyvateľstva o verejnú autobusovú dopravu. Po pripočítaní ostatných výnosov z hospodárskej činnosti, ktoré sú tvorené prevažne dotáciou na úhradu prevádzkovej straty z verejnej dopravy, tržby vzrástli o 1 %.

Skryť Vypnúť reklamu

Autobusové spoločnosti mali ku koncu vlaňajška spolu 7 352 zamestnancov. Najviac pracovníkov evidovala SAD Zvolen - 985, SAD Trenčín 643, eurobus 579, SAD Žilina 551 a Veolia Transport Nitra mala 514 zamestnancov.

Naopak, najmenej ľudí koncom minulého roka mala SAD Banská Bystrica - 35, v ostatných spoločnostiach sa ich počet pohyboval od 241 v SAD Poprad po 481 v SAD Trnava.

Všetky bývalé štátne podniky SAD boli zaradené do privatizácie, pričom ich transformácia na akciové spoločnosti sa uskutočnila v rokoch 2001 a 2002. FNM predal v 17 autobusových spoločnostiach väčšinové podiely akcií v rokoch 2002 až 2005.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 425
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 900
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 428
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 170
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 415
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 12 641
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 957
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 415
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť 10 633
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 572
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Stĺpček Osmelené

Poľsko vyhlásilo vojnu ženám

Nejde len o potraty, ale o kontrolu nad telami a životmi.

Michaela Žureková
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Vo vlastnej réžii by mohla testovať asi dvadsiatka firiem

Presný počet firiem nie je zatiaľ jasný, rokovania stále prebiehajú.

Ilustračné foto.

Ceny ropy sa po prepade mierne zotavili

Ceny podporili vyhliadky na sprísnenie dodávok.

Ilustračná fotografia.

Rusi sa rozlúčili s lietadlami Tu-154, KĽDR ich stále používa

Únia v roku 2006 zakázala Tu-154 pre vysokú hlučnosť jeho motorov a spotrebu paliva.

Tupolev Tu-154.

Kde išlo o veľa, tam sa objavil. Kto je právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.