SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Automobilkám chýbajú japonské dielce

Peugeot má obmedziť výrobu dieselových áut. Japonský dodávateľ súčiastok pre problémy v krajine nevyrába.

Výrobu trnavskej automobilky už môže ovplyvniť situácia v Japonsku.Výrobu trnavskej automobilky už môže ovplyvniť situácia v Japonsku. (Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Následky zemetrasenia v Japonsku, zničenej infraštruktúry a nedostatku elektriny v krajine už pociťujú aj európske automobilky.

Ťažko sa totiž hľadá výrobca áut, ktorý by z Japonska nedovážal vôbec nič. Na japonskú výrobu sú previazaní nielen automobilky, ale aj ich dodávatelia.

Problémy už ohlásil koncern PSA Peugeot Citroën. „Časť produkcie dieselových motorov je postihnutá pre zástavenie výroby dodávateľa elektronických komponentov," informovala spoločnosť.

Koncern má výpadky pocítiť už dnes. Niektoré továrne preto prispôsobia výrobu.

Hovorkyňa koncernu Cécile Damide včera ešte nevedela spresniť, ktoré závody problémy zasiahnu. No povedala, že určite nepôjde o čínske a latinskoamerické továrne.

Vylúčila, že by sa odstavenie výroby týkalo piatich modelov – Peugeot 508, 3008 a 5008. Pri Citroëne podľa Damide určite nepôjde o modely DS4 a C4.

V hre sú tak stále modely, ktoré vyrába trnavský závod PSA – Peugeot 207 a Citroën C3 Picasso. Hovorca závodu Peter Švec včera nevedel povedať, či sa situácia trnavskej fabriky dotkne.

„Zatiaľ sa ešte nerozhodlo, nemáme jasno v tom, aký dosah to bude mať na našu výrobu," dodal.

Zatiaľ im nič nechýba

Bratislavský Volkswagen (VW) preveruje, čo všetko v autách, ktoré vyrába, pochádza z Japonska. „Koncern nepociťuje žiadne vplyvy zemetrasenia na produkciu. Dnes sa ešte nedá predvídať, do akej miery nastane obmedzenie u japonských dodávateľov," povedal hovorca VW Vladimír Machalík.

Na výrobu áut
  • Zdemolovaná infraštruktúra, ťažšia doprava dielcov, ale aj absencie ľudí v práci pre problémy po zemetrasení.
  • Nedostatok elektriny.
  • Problém s pohonnými látkami, ktorý ďalej ovplyvňuje aj toky tovarov.

Dodal, že firma práve robí prehľad situácie svojich dodávateľov a ďalších článkov v dodávateľskom reťazci. Podľa informácií SME dováža priamo z Japonska napríklad cúvacie kamery pre Porsche a Touareg. Dielcov však nie je nedostatok.

Japonské dielce používa aj náš závod Kia. „Aktuálne máme vytvorenú dostatočnú zásobu dielcov. Zatiaľ sme s dodávkami nezaznamenali žiadne problémy," povedal hovorca firmy Dušan Dvořák.

Predajcovia nevedia o tom, že by sa mali pre problémy s dielcami pre automobilky predlžovať čakacie lehoty na autá.

„Nemám informáciu, že by mali udalosti v Japonsku na to priamy vplyv," tvrdí zástupca značky Volkswagen Ľubomír Beňovič.

Pracovná skupina denne analyzuje situáciu a manažuje dodávateľskú reťaz,“ dodal hovorca koncernu Christoph Adomat.

Zásoby a náhrada

Pre problémy v Japonsku sa však automobilkám vo svete už začína znižovať produkcia. Podľa odhadov poradenskej firmy IHS prišiel automobilový priemysel v štátoch mimo Japonska za dva týždne od katastrofy o 10­-tisíc áut.

Ročne sa však vo svete vyrobí viac ako 60 miliónov áut.

Ako sa bude situácia vyvíjať, záleží na tom, ako rýchlo sa japonské firmy pozviechajú. Tiež od toho, či sú ich dielce pre ďalších výrobcov nezastupiteľné a aké majú zásoby na sklade.

„Zásoby samozrejme sú a firmy hľadajú náhradných dodávateľov," povedal riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu Antonín Šípek.

Niektoré závody už obnovujú výrobu

Automobilky odstavené po zemetrasení postupne rozbiehajú produkciu. Výpadok výroby v krajine za dva týždne vyčíslila poradenská spoločnosť na viac ako 330­-tisíc áut.

TOKIO, DETROIT. Japonské automobilky sa po zemetrasení pripravujú na opätovný začiatok výroby.

Odvetvoví analytici však podľa agentúry AP vravia, že podniky ešte budú bojovať s výpadkami dodávok elektriny a v logistike s poničenými cestami. Zemetrasenie zastavilo výrobu, pretože zničilo závody dodávateľov a elektrárne.

Kým sa neminú všetky zásoby

Výrobca áut Subaru, spoločnosť Fuji Heavy Industries, dnes spustí výrobu autodielcov na zahraničnú produkciu. Vo štvrtok začne vyrábať náhradné komponenty. Odstávku výroby v piatich japonských závodoch predĺžila do štvrtka.

Najväčšia svetová automobilka Toyota Motor obnovila časť výroby dielcov už minulý týždeň. Všetkých 12 montážnych závodov, ktoré má v Japonsku, nechá zatvorených najmenej do 26. marca.

Spoločnosť však podľa agentúry Reuters ešte nerozhodla, či po tomto dátume spustí montážne linky.

Honda Motor odložila spustenie výroby dodnes a nerozhodla, či ju obnoví v dvoch závodoch na autá a v jednom na motorky.

Nissan Motor a Mitsubishi Motors rozbehli výrobu v niektorých závodoch s využitím zásob komponentov. Budú môcť pokračovať len dovtedy, kým zásoby vydržia.

Za dva týždne dvojtretinový výpadok

Za dva týždne po zemetrasení možno výpadok japonskej produkcie áut odhadovať asi na úrovni 65 percent. Vyplýva to zo správy IHS Automotive Insight.

Japonsko zvyčajne denne vyrába zhruba 37 200 áut, čiže bežná produkcia za dva týždne je asi 521­-tisíc áut.

Negatívny vplyv zemetrasenia znamená výpadok výroby za prvé dva týždne na úrovni 338­-tisíc áut.

„Na vykompenzovanie týždňového výpadku je potrebné, aby závod pracoval sedem týždňov na plný výkon vrátane nadčasov," uviedla IHS.

(čtk, sita)
Výpadky cítia Sony, Nokia aj Apple

Firmy v Japonsku riešia nedostatok komponentov. Panasonic varuje pred sklzom.

TOKIO. Japonský koncern Sony preruší po zemetrasení časť produkcie na japonskom území, pretože mu chýbajú komponenty a materiály. Týka sa to závodov na digitálne fotoaparáty, mobilné telefóny a televízory.

Prevádzku tovární v štyroch lokalitách prerušila Sony do konca marca. V iných závodoch výrobu znovu rozbieha. Závod na dobíjacie batérie včera čiastočne obnovil výrobu. Naplno už rozbehol výrobu závod v Saitame, severne od Tokia.

Sony rozbehla aj produkciu v závode v prefektúre Čiba, ktorý vyrába rekordéry diskov Blu-ray a domáce audiosystémy. Továreň nie je po zemetrasení poškodená, ale trápia ju výpadky energie.

Stále stojí prevádzka v továrňach v najpostihnutejších prefektúrach Fukušima a Mijagi. Závody v Mijagi vyrábajú magnetické pásy, disky Blu-ray, optické zariadenia a čipové karty. Vo Fukušime, kde sú problémy predovšetkým s jadrovou elektronikou, Sony vyrába dobíjacie batérie.

Z japonskej firmy Panasonic prišlo varovanie pred potenciálnym výpadkom aj do Čiech. „Máme informácie, že môže nastať sklz v dodávkach týždeň až dva," povedal marketingový riaditeľ Panasonicu pre ČR a SR Károly Attila Juhász.

Závod Panasonicu v slovenských Krompachoch potvrdil, že dostáva rôzne druhy súčiastok z Japonska. Firma práve situáciu analyzuje, skúma tiež ako veľmi boli dodávatelia katastrofou postihnutí.

"Zároveň sa hľadajú alternatívne riešenia pre dodávky materiálov a preto zatiaľ nechceme vôbec špekulovať o tom, čo sa bude diať ďalej," povedal zástupca spoločnosti Jozef Závada.

Analytici predpovedajú, že problémy môže mať aj iPad 2 od Apple. Obsahuje totiž ťažko nahraditeľné japonské dielce. Nokia ohlásila výpadok niektorých modelov mobilov, pretože sa jej narušil dodávateľský reťazec.

(čtk, dak)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 656
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 31 171
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 444
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 239
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 800
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 608
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 237
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 843
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 538
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 748
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zemetrasenie v Japonsku

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V Oválnej pracovni Bieleho domu už úraduje Joe Biden.

Biden mení americkú zahraničnú politiku.

15m
Ilustračné foto

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 231-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 801 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

10 h
Ladislav Bašternák čaká na súdne pojednávanie.

Súd rieši aj prevody firiem na advokáta a brata.

3 h

Poslanec Čepček z kotlebovského krídla OĽaNO už zasa podal na vlastnú päsť zákon na zákaz interupcií.

Neprehliadnite tiež

Vysielače pre piatu generáciu bezdrôtových systémov (5G).

Slovak Telekom pokryla novou 5G sieťou ďalšiu lokalitu v Bratislave.

3m
Ilustračná fotografia.

Už v minulom roku prepustili približne 5000 zamestnancov.

4m
Christine Lagardeová, šéfka Európskej centrálnej banky.

Európska centrálna banka udrží nízke úrokové sadzby, aby pomohla ekonomike.

8m
Minister dopravy Andrej Doležal.

V skutočnosti nič nie je zadarmo, reaguje minister.

50m