BRATISLAVA. Podala preto žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý nariadil Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) verejnú súťaž zrušiť. Pre agentúru SITA to potvrdil hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak.
Žaloby na preskúmanie rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie z 2. marca minulý týždeň už podali na súde spoločnosť Skanska SK, a.s. aj ŽSR. Železnice navyše žiadajú súd o odloženie výkonu rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Skanska začiatkom tohto týždňa podala na rozhodnutie úradu aj sťažnosť do Európskej komisie.
"Rozhodnutie úradu považujeme za neopodstatnené a účelové. Naše právne analýzy potvrdili, že dôvody, ktoré sa v rozhodnutí uvádzajú, nemohli mať zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania. Vzhľadom na to, že celá stavba je spolufinancovaná z Kohézneho fondu EÚ cez Operačný program Doprava, je na Európskej komisii, aby preverila opodstatnenosť našej sťažnosti," uviedol generálny riaditeľ Skanska SK Tibor Kočvara.
Úrad pre verejné obstarávanie nariadil železničný tender zrušiť na základe kontroly spôsobu zadávania zákazky pred uzatvorením zmluvy. Zdôvodnil to porušením princípu transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov pri verejnom obstarávaní. Súd by mal preskúmať zákonnosť rozhodnutia úradu. ÚVO trvá na tom, že v tomto prípade konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu podľa platného zákona o verejnom obstarávaní.
Skanska predložila v tendri najnižšiu cenu, a to 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, a mala získať kontrakt na stavebné práce. Znemožnili to námietkové konania na úrade z iniciatívy TSS Grade a napokon kontrola priebehu súťaže. Trnavská firma, ktorá priebeh tendra aktívne kritizovala, navrhla druhú najlacnejšiu ponuku vo výške 245 mil. eur. Predpokladaná cena prác v obstarávaní, ktoré pôvodne vyhlásili ŽSR, bola vyše 296 mil. eur bez dane, pričom trvanie zákazky bolo naplánované na tri roky a štyri mesiace.
ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ceny, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur. Stavebné práce majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati už začali.