Hľadá sa vinník meškania Figeľových tendrov

Súťaže na stavbu budúcej D1 sa rozbiehajú len veľmi pomaly. V koalícii nechápu, prečo sa ešte nesúťaží o viac úsekov budúcej diaľnice..

Ak chce vláda presunúť viac eurofondov na výstavbu diaľnic, musí najprv nejaké postaviť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Súťaže meškajú a ak sa aj vypíšu, narazia na námietky uchádzačov. Platí to pre kľúčové stavby v rezorte ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Taký je napríklad diaľničný úsek D1 medzi Jánovcami a Jablonovom. Pre námietky Doprastavu na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) musí Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spresňovať súťažné podklady.

Hlavný obstarávateľ ministerstva – NDS – tvrdí, že námietky sú unikátne. „Pri investične podobných projektoch v poslednom období námietky nikdy nesmerovali k podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch pred otváraním ponúk," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

V koalícii si výskyt takýchto situácií vysvetľujú rôzne.

„Predseda ÚVO má podľa mojich informácií od Roberta Fica úlohu mariť tendre, aby mohla opozícia kričať, že sme nerozbehli výstavbu," povedal poslanec Ondrej Matej (SDKÚ).

Námietok je menej

ÚVO vedie nominant Smeru Roman Šipoš. „Odmietam takéto konštrukcie. Komisie o námietkach fungujú tak, že ako predseda úradu vidím rozhodnutie, až keď je zavesené na internete," hovorí Šipoš.

Ako na tom sú
  • O časti D1 financované z fondov EÚ sa ešte nesúťaží. NDS predbežne oznámila, že spustí súťaž o 11,2-­kilometrový úsekFričovce – Svinia. Súťaž pôvodne plánovala na minulý mesiac. Už v januári chcela súťažiť o eurofondový úsek medzi Hubovou a Ivachnovou.
  • Vyše 18-­kilometrový úsek medzi Jánovcami a Jablonovom NDS začala obstarávať na jeseň. Na budúci mesiac plánuje stavať. Po námietkach Doprastavu musí vysvetľovať súťažné podklady.
  • Súťaž na modernizáciu trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou ÚVO po vyše roku od vypísania zrušil. Účastník súťaže Skanska sa obrátil na Brusel.
Zdroj: ministerstvo dopravy, internet

Pritom Šipoš po nástupe urobil na úrade minimálne personálne zmeny. To znamená, že v komisiách by mali rozhodovať ľudia, ktorí v nich sedeli už za bývalej vlády. ÚVO vtedy neriadil Smer.

Šipoš na otázku o počte námietok v tomto a bývalom volebnom období odpovedal, že za posledný polrok pravicovej vlády bolo o 34 námietok menej než posledný pol rok vlády Roberta Fica. Ide však o čísla, ktoré nemajú úplnú výpovednú hodnotu, keďže sa neporovnávajú rovnaké sezóny, dodal.

Okrem úradu sa začína hovoriť aj o inom vinníkovi meškajúcich tendrov.

„Ministerstvo dopravy nefunguje tak, ako by podľa môjho názoru mohlo fungovať," hovorí poslanec SaS Ľudovít Jurčík.

Pre koaličných politikov je zvlášť dôležité, kedy sa začne súťažiť o výstavbu úsekov D1 spolufinancovaných z eurofondov.

Vláda totiž musí dokázať Bruselu, že dokáže míňať peniaze na cesty. Ak sa to podarí, môže preliať viac fondov z operačného programu Doprava do diaľnic. Bolo by to 250 miliónov.

„Musíme preukázať, že sme začali stavať, nestačí len vypísať súťaž," povedal Matej. Posledné faktúry môžeme dať únii preplatiť v júni 2015. Dovtedy by sme museli začať stavať už aj projekty, na ktoré by sa peniaze presúvali.

Boja sa o zákazky

Podľa Mateja môže nedostatok zákaziek súvisieť s tým, že firmy majú námietky. Snažia sa poistiť, aby ich zo súťaže nevyradili pre drobnosti, keďže si nemôžu dovoliť stratiť zákazku. Nikto nevie, kedy bude ďalšia, tvrdí Matej.

Odborníci tvrdia, že motiváciou pre námietky môže byť aj zmena vlády. „Ľudia začínajú viac veriť systému a majú odvahu podať námietku tam, kde by možno v minulosti iba skonštatovali fakt a nechali to tak," myslí si Dušan Urban zo spoločnosti Tender, ktorá robí poradenstvo vo verejnom obstarávaní.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 215
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 590
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 026
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 797
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 687
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 381
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 230
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 158
  10. Leto nekončí! 811

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan nedal Kiskovi na výber. Oznámil mu, kedy končí

Minister školstva za SNS chce skončiť vo funkcii až k 31. augustu. Premiér Fico naťahovanie času nekomentoval.

KOMENTÁRE

Macron chystá veľký trik

Koniec východoeurópskych zamestnancov je Macronov cukrík voličom.

KOMENTÁRE

Pavol sa oženil s Vladimírom. Obrúčku nosia s trémou

Jemma si brala svoju priateľku a Pavol priateľa.

DOMOV

Nechcú dať očkovať. Radia sa, ktorý lekár ich nenahlási

Za odmietnutie očkovania je pokuta 331 eur.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.