Hľadá sa vinník meškania Figeľových tendrov

Súťaže na stavbu budúcej D1 sa rozbiehajú len veľmi pomaly. V koalícii nechápu, prečo sa ešte nesúťaží o viac úsekov budúcej diaľnice..

Ak chce vláda presunúť viac eurofondov na výstavbu diaľnic, musí najprv nejaké postaviť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Súťaže meškajú a ak sa aj vypíšu, narazia na námietky uchádzačov. Platí to pre kľúčové stavby v rezorte ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Taký je napríklad diaľničný úsek D1 medzi Jánovcami a Jablonovom. Pre námietky Doprastavu na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) musí Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spresňovať súťažné podklady.

Hlavný obstarávateľ ministerstva – NDS – tvrdí, že námietky sú unikátne. „Pri investične podobných projektoch v poslednom období námietky nikdy nesmerovali k podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch pred otváraním ponúk," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

V koalícii si výskyt takýchto situácií vysvetľujú rôzne.

„Predseda ÚVO má podľa mojich informácií od Roberta Fica úlohu mariť tendre, aby mohla opozícia kričať, že sme nerozbehli výstavbu," povedal poslanec Ondrej Matej (SDKÚ).

Námietok je menej

ÚVO vedie nominant Smeru Roman Šipoš. „Odmietam takéto konštrukcie. Komisie o námietkach fungujú tak, že ako predseda úradu vidím rozhodnutie, až keď je zavesené na internete," hovorí Šipoš.

Ako na tom sú
  • O časti D1 financované z fondov EÚ sa ešte nesúťaží. NDS predbežne oznámila, že spustí súťaž o 11,2-­kilometrový úsekFričovce – Svinia. Súťaž pôvodne plánovala na minulý mesiac. Už v januári chcela súťažiť o eurofondový úsek medzi Hubovou a Ivachnovou.
  • Vyše 18-­kilometrový úsek medzi Jánovcami a Jablonovom NDS začala obstarávať na jeseň. Na budúci mesiac plánuje stavať. Po námietkach Doprastavu musí vysvetľovať súťažné podklady.
  • Súťaž na modernizáciu trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou ÚVO po vyše roku od vypísania zrušil. Účastník súťaže Skanska sa obrátil na Brusel.
Zdroj: ministerstvo dopravy, internet

Pritom Šipoš po nástupe urobil na úrade minimálne personálne zmeny. To znamená, že v komisiách by mali rozhodovať ľudia, ktorí v nich sedeli už za bývalej vlády. ÚVO vtedy neriadil Smer.

Šipoš na otázku o počte námietok v tomto a bývalom volebnom období odpovedal, že za posledný polrok pravicovej vlády bolo o 34 námietok menej než posledný pol rok vlády Roberta Fica. Ide však o čísla, ktoré nemajú úplnú výpovednú hodnotu, keďže sa neporovnávajú rovnaké sezóny, dodal.

Okrem úradu sa začína hovoriť aj o inom vinníkovi meškajúcich tendrov.

„Ministerstvo dopravy nefunguje tak, ako by podľa môjho názoru mohlo fungovať," hovorí poslanec SaS Ľudovít Jurčík.

Pre koaličných politikov je zvlášť dôležité, kedy sa začne súťažiť o výstavbu úsekov D1 spolufinancovaných z eurofondov.

Vláda totiž musí dokázať Bruselu, že dokáže míňať peniaze na cesty. Ak sa to podarí, môže preliať viac fondov z operačného programu Doprava do diaľnic. Bolo by to 250 miliónov.

„Musíme preukázať, že sme začali stavať, nestačí len vypísať súťaž," povedal Matej. Posledné faktúry môžeme dať únii preplatiť v júni 2015. Dovtedy by sme museli začať stavať už aj projekty, na ktoré by sa peniaze presúvali.

Boja sa o zákazky

Podľa Mateja môže nedostatok zákaziek súvisieť s tým, že firmy majú námietky. Snažia sa poistiť, aby ich zo súťaže nevyradili pre drobnosti, keďže si nemôžu dovoliť stratiť zákazku. Nikto nevie, kedy bude ďalšia, tvrdí Matej.

Odborníci tvrdia, že motiváciou pre námietky môže byť aj zmena vlády. „Ľudia začínajú viac veriť systému a majú odvahu podať námietku tam, kde by možno v minulosti iba skonštatovali fakt a nechali to tak," myslí si Dušan Urban zo spoločnosti Tender, ktorá robí poradenstvo vo verejnom obstarávaní.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 561
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 188
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 098
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 902
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 856
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 488
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 488
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 466
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 436
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 968

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.