Vážny: Revitalizácia železníc je ich likvidácia

Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda schválila 16. marca, označil poslanec parlamentu a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za program likvidácie.

BRATISLAVA.

"Ide len cestou opatrení na znižovanie nákladov, likvidácie vybudovaného systému a nezaoberá sa, ako predsedníčka vlády deklarovala, ďalším vývojom a najmä funkčnosťou sektora," uviedol v piatok Vážny v stanovisku zaslanom agentúre SITA.

Revitalizačný program železníc počíta s uvoľnením okolo 5 tis. pracovníkov v troch železničných spoločnostiach počas troch rokov a úhradou záväzkov štátu z minulých rokov za prevádzku železničnej infraštruktúry a osobnej železničnej dopravy.

Exminister dopravy v programe revitalizácie kritizuje, že vôbec nerieši budúce fungovanie a konkurencieschopnosť železničného sektora ani konkrétne opatrenia na umiestňovanie uvoľňovaných železničiarov.

"Všetky tri firmy deklarujú pokles zamestnancov a zrušenie objednávaných služieb, ale ani jedna z nich nepočíta, že keď si to nebude objednávať, bude to robiť sama a bude na to potrebovať techniku," upozorňuje Vážny.

Podľa neho nemožno automaticky očakávať, že nový investor zabezpečí v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. tovarové toky a potrebné investície a že ziskom z predaja Carga bude možné sanovať jeho dlh.

Program pre ozdravenie zadlžených železníc počíta s redukciou 314 vlakových spojov, z toho 237 bude zrušených a 77 obmedzených, a zastavením osobnej prepravy na piatich tratiach.

"Avšak nerieši minimálnu dopravnú obslužnosť a dostupnosť územia podľa Ústavy SR. V praxi sa môže stať, že v území odmietne výkony uskutočňovať aj autobusový dopravca z dôvodu nízkeho dopytu po preprave," uviedol ďalej Vážny.

Nepovažuje pritom za ušľachtilý cieľ prepustiť okolo 4 tis. zamestnancov už v tomto roku, ako prezentoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH). "Dovolím si tvrdiť, že veľká väčšina zamestnancov bude problémom sociálnej siete hneď alebo po absolvovaní rekvalifikačného kurzu," predpokladá exminister dopravy.

Pripomenul, že základnou myšlienkou malo byť oddlženie železníc, ktoré sa z pôvodného zámeru presúva z marca tohto roka na december 2013. "Čo bude naďalej spôsobovať stav neistoty v železničných spoločnostiach voči bankovému sektoru," predpokladá ex minister dopravy.

Pri úsporných opatreniach v Cargu je podľa neho zjavný nesúlad medzi úspornými čiastkami a predpokladom zvýšenia tržieb zvýšením výkonov.

"Stav technických prostriedkov by mal ísť dole o 15 %, stav zamestnancov by sa mal do konca roku 2011 znížiť o 18 % a následne by mal rásť objem prepravy o 14 %. V roku 2014 nebude mať Cargo pri tomto postupe dostatok techniky ani ľudí pre realizáciu plánovaných prepráv 45 mil. ton," očakáva Vážny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 144
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 029
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 158
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 297
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 930
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 255
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 063
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 596
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 804
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 626

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop