Vážny: Revitalizácia železníc je ich likvidácia

Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda schválila 16. marca, označil poslanec parlamentu a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za program likvidácie.

BRATISLAVA.

"Ide len cestou opatrení na znižovanie nákladov, likvidácie vybudovaného systému a nezaoberá sa, ako predsedníčka vlády deklarovala, ďalším vývojom a najmä funkčnosťou sektora," uviedol v piatok Vážny v stanovisku zaslanom agentúre SITA.

Revitalizačný program železníc počíta s uvoľnením okolo 5 tis. pracovníkov v troch železničných spoločnostiach počas troch rokov a úhradou záväzkov štátu z minulých rokov za prevádzku železničnej infraštruktúry a osobnej železničnej dopravy.

Exminister dopravy v programe revitalizácie kritizuje, že vôbec nerieši budúce fungovanie a konkurencieschopnosť železničného sektora ani konkrétne opatrenia na umiestňovanie uvoľňovaných železničiarov.

"Všetky tri firmy deklarujú pokles zamestnancov a zrušenie objednávaných služieb, ale ani jedna z nich nepočíta, že keď si to nebude objednávať, bude to robiť sama a bude na to potrebovať techniku," upozorňuje Vážny.

Podľa neho nemožno automaticky očakávať, že nový investor zabezpečí v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. tovarové toky a potrebné investície a že ziskom z predaja Carga bude možné sanovať jeho dlh.

Program pre ozdravenie zadlžených železníc počíta s redukciou 314 vlakových spojov, z toho 237 bude zrušených a 77 obmedzených, a zastavením osobnej prepravy na piatich tratiach.

"Avšak nerieši minimálnu dopravnú obslužnosť a dostupnosť územia podľa Ústavy SR. V praxi sa môže stať, že v území odmietne výkony uskutočňovať aj autobusový dopravca z dôvodu nízkeho dopytu po preprave," uviedol ďalej Vážny.

Nepovažuje pritom za ušľachtilý cieľ prepustiť okolo 4 tis. zamestnancov už v tomto roku, ako prezentoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH). "Dovolím si tvrdiť, že veľká väčšina zamestnancov bude problémom sociálnej siete hneď alebo po absolvovaní rekvalifikačného kurzu," predpokladá exminister dopravy.

Pripomenul, že základnou myšlienkou malo byť oddlženie železníc, ktoré sa z pôvodného zámeru presúva z marca tohto roka na december 2013. "Čo bude naďalej spôsobovať stav neistoty v železničných spoločnostiach voči bankovému sektoru," predpokladá ex minister dopravy.

Pri úsporných opatreniach v Cargu je podľa neho zjavný nesúlad medzi úspornými čiastkami a predpokladom zvýšenia tržieb zvýšením výkonov.

"Stav technických prostriedkov by mal ísť dole o 15 %, stav zamestnancov by sa mal do konca roku 2011 znížiť o 18 % a následne by mal rásť objem prepravy o 14 %. V roku 2014 nebude mať Cargo pri tomto postupe dostatok techniky ani ľudí pre realizáciu plánovaných prepráv 45 mil. ton," očakáva Vážny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 316
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 592
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 060
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 581
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 701
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 278
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 237
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 057
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 023
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 984

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by sa nemali tváriť prekvapene. Sterilizácie im už neraz expertná verejnosť ofrflala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

Neprehliadnite tiež

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.

Rusi sa vyhrážajú, že na budúci rok zablokuje Facebook

Podľa šéfa ruského telekomunikačného úradu Moskva sociálnu sieť zablokuje, ak Facebook nebude v krajine skladovať svoje údaje.

Časť severného obchvatu Prešova je o krok bližšie, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok