Vážny: Revitalizácia železníc je ich likvidácia

Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda schválila 16. marca, označil poslanec parlamentu a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za program likvidácie.

BRATISLAVA.

"Ide len cestou opatrení na znižovanie nákladov, likvidácie vybudovaného systému a nezaoberá sa, ako predsedníčka vlády deklarovala, ďalším vývojom a najmä funkčnosťou sektora," uviedol v piatok Vážny v stanovisku zaslanom agentúre SITA.

Revitalizačný program železníc počíta s uvoľnením okolo 5 tis. pracovníkov v troch železničných spoločnostiach počas troch rokov a úhradou záväzkov štátu z minulých rokov za prevádzku železničnej infraštruktúry a osobnej železničnej dopravy.

Exminister dopravy v programe revitalizácie kritizuje, že vôbec nerieši budúce fungovanie a konkurencieschopnosť železničného sektora ani konkrétne opatrenia na umiestňovanie uvoľňovaných železničiarov.

"Všetky tri firmy deklarujú pokles zamestnancov a zrušenie objednávaných služieb, ale ani jedna z nich nepočíta, že keď si to nebude objednávať, bude to robiť sama a bude na to potrebovať techniku," upozorňuje Vážny.

Podľa neho nemožno automaticky očakávať, že nový investor zabezpečí v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. tovarové toky a potrebné investície a že ziskom z predaja Carga bude možné sanovať jeho dlh.

Program pre ozdravenie zadlžených železníc počíta s redukciou 314 vlakových spojov, z toho 237 bude zrušených a 77 obmedzených, a zastavením osobnej prepravy na piatich tratiach.

"Avšak nerieši minimálnu dopravnú obslužnosť a dostupnosť územia podľa Ústavy SR. V praxi sa môže stať, že v území odmietne výkony uskutočňovať aj autobusový dopravca z dôvodu nízkeho dopytu po preprave," uviedol ďalej Vážny.

Nepovažuje pritom za ušľachtilý cieľ prepustiť okolo 4 tis. zamestnancov už v tomto roku, ako prezentoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH). "Dovolím si tvrdiť, že veľká väčšina zamestnancov bude problémom sociálnej siete hneď alebo po absolvovaní rekvalifikačného kurzu," predpokladá exminister dopravy.

Pripomenul, že základnou myšlienkou malo byť oddlženie železníc, ktoré sa z pôvodného zámeru presúva z marca tohto roka na december 2013. "Čo bude naďalej spôsobovať stav neistoty v železničných spoločnostiach voči bankovému sektoru," predpokladá ex minister dopravy.

Pri úsporných opatreniach v Cargu je podľa neho zjavný nesúlad medzi úspornými čiastkami a predpokladom zvýšenia tržieb zvýšením výkonov.

"Stav technických prostriedkov by mal ísť dole o 15 %, stav zamestnancov by sa mal do konca roku 2011 znížiť o 18 % a následne by mal rásť objem prepravy o 14 %. V roku 2014 nebude mať Cargo pri tomto postupe dostatok techniky ani ľudí pre realizáciu plánovaných prepráv 45 mil. ton," očakáva Vážny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  6. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  7. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  9. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 395
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 398
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 075
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 056
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 236
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 098
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 988
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 910
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 351
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 133

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník hovorí, že oligarchovia médiá skupujú kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

Neprehliadnite tiež

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Investície do verejných budov už nebudú zaťažovať verejné financie

Nové pravidlá umožnia podľa MF SR zapájanie know-how a financií súkromného sektora do takýchto investícií, a to bez vplyvu na verejné financie.

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne. S nápadom na výrobu automatických prístrojov, ktoré by vydávali peniaze 24 hodín denne, prišiel škótsky vynálezca John Shepherd-Barron.

Nemecké platy sú v priemere o 570 eur vyššie ako tie naše

Najhoršie platení sú pracujúci v Rumunsku, Bulharsku a Maďarsku