Vážny: Revitalizácia železníc je ich likvidácia

Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda schválila 16. marca, označil poslanec parlamentu a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za program likvidácie.

BRATISLAVA.

"Ide len cestou opatrení na znižovanie nákladov, likvidácie vybudovaného systému a nezaoberá sa, ako predsedníčka vlády deklarovala, ďalším vývojom a najmä funkčnosťou sektora," uviedol v piatok Vážny v stanovisku zaslanom agentúre SITA.

Revitalizačný program železníc počíta s uvoľnením okolo 5 tis. pracovníkov v troch železničných spoločnostiach počas troch rokov a úhradou záväzkov štátu z minulých rokov za prevádzku železničnej infraštruktúry a osobnej železničnej dopravy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Exminister dopravy v programe revitalizácie kritizuje, že vôbec nerieši budúce fungovanie a konkurencieschopnosť železničného sektora ani konkrétne opatrenia na umiestňovanie uvoľňovaných železničiarov.

"Všetky tri firmy deklarujú pokles zamestnancov a zrušenie objednávaných služieb, ale ani jedna z nich nepočíta, že keď si to nebude objednávať, bude to robiť sama a bude na to potrebovať techniku," upozorňuje Vážny.

Podľa neho nemožno automaticky očakávať, že nový investor zabezpečí v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. tovarové toky a potrebné investície a že ziskom z predaja Carga bude možné sanovať jeho dlh.

Program pre ozdravenie zadlžených železníc počíta s redukciou 314 vlakových spojov, z toho 237 bude zrušených a 77 obmedzených, a zastavením osobnej prepravy na piatich tratiach.

"Avšak nerieši minimálnu dopravnú obslužnosť a dostupnosť územia podľa Ústavy SR. V praxi sa môže stať, že v území odmietne výkony uskutočňovať aj autobusový dopravca z dôvodu nízkeho dopytu po preprave," uviedol ďalej Vážny.

Nepovažuje pritom za ušľachtilý cieľ prepustiť okolo 4 tis. zamestnancov už v tomto roku, ako prezentoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH). "Dovolím si tvrdiť, že veľká väčšina zamestnancov bude problémom sociálnej siete hneď alebo po absolvovaní rekvalifikačného kurzu," predpokladá exminister dopravy.

Pripomenul, že základnou myšlienkou malo byť oddlženie železníc, ktoré sa z pôvodného zámeru presúva z marca tohto roka na december 2013. "Čo bude naďalej spôsobovať stav neistoty v železničných spoločnostiach voči bankovému sektoru," predpokladá ex minister dopravy.

Pri úsporných opatreniach v Cargu je podľa neho zjavný nesúlad medzi úspornými čiastkami a predpokladom zvýšenia tržieb zvýšením výkonov.

"Stav technických prostriedkov by mal ísť dole o 15 %, stav zamestnancov by sa mal do konca roku 2011 znížiť o 18 % a následne by mal rásť objem prepravy o 14 %. V roku 2014 nebude mať Cargo pri tomto postupe dostatok techniky ani ľudí pre realizáciu plánovaných prepráv 45 mil. ton," očakáva Vážny.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 045
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 551
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 035
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 499
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 143
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 705
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 458
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 877
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 442
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 206

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štát plánuje otvoriť trh s online hazardom. Aktivisti za tým vidia lobing Penty

Nový zákon podľa stávkarov pomôže proti nelegálnemu hazardu.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Súd mu vymeral 12 rokov, chce sa stať primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Hazard nie je piaty jazdec Apokalypsy

Hazard treba regulovať, nie zakazovať.

Neprehliadnite tiež

Vedec: Skúmame obezitu. Naše telo je naprogramované na prejedanie sa

Pomocou behaviorálnych metód sa nám pri takmer nulových nákladoch podarilo priniesť do štátneho rozpočtu 200 miliónov libier, hovorí Luke Ravenscroft.

Kaufland skúša happy hour, na Slovensku to bežné nie je

Obchodné reťazce bojujú o zákazníkov rôznymi spôsobmi.

Teplé počasie oplyvnilo úrodu. Menej bude maku, obilnín aj zemiakov

Vysoké teploty a suchá trápili viaceré okresy.

Ekonomika Iránu sa zhoršuje. Chameneí zvolal naliehavú schôdzu

Irán sa obáva nových sankcií zo strany USA.

Globálny predaj osobných počítačov vzrástol, prvýkrát za šesť rokov

Vplyv na predaj osobných počítačov majú najmä smartfóny.