SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

NDS musí upraviť podmienky aj pre druhý úsek D1 pri Levoči

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. musí odstrániť nejasnosti v súťažných podkladoch aj v tendri na stavbu druhého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.

BRATISLAVA.

Ide o 9,5-kilometrový plánovaný úsek medzi Levočou a Spišským Podhradím. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) čiastočne vyhovel sťažnosti spoločnosti Doprastav, a.s., ktorá ešte koncom vlaňajška podala štyri námietky proti podmienkam v súťažných podkladoch.

Podľa rozhodnutia úradu z 9. marca diaľničiari musia odstrániť protiprávny stav do 30 dní od doručenia rozhodnutia.

V uvedenej lehote sú povinní zaslať všetkým záujemcom vo verejnej súťaži vysvetlenie, respektíve doplnenie súťažných podkladov v časti týkajúcej sa dodržania platných a účinných technických noriem a technologických predpisov pri realizácii stavby, ako aj v časti akceptovaná zmluvná hodnota.

Skryť Vypnúť reklamu

Nebolo totiž jasné, podľa akých noriem by mali uchádzači postupovať, čo by mohlo mať vplyv na zvýšenie stavebných nákladov oproti budúcej vybranej ponuke.

"ÚVO v rozhodnutí konštatoval, že dokumentácia pre realizáciu stavby je v súlade s dokumentáciou pre stavebné povolenie. Na základe poskytnutých súťažných podkladov je možné vypracovať a predložiť ponuku a následne realizovať dielo, ktoré bude možné skolaudovať v zmysle ustanovení stavebného zákona," informoval v piatok agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

Doprastav mal diaľnicu pri Levoči pôvodne stavať v rámci konzorcia spolu s ďalší štyrmi úsekmi v prvom balíku PPP. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) však prvý aj tretí balík PPP zastavil pre nevýhodné finančné podmienky. Doprastav podal námietky v tendri na stavbu D1 Jánovce - Jablonov ako jediný z vyše 50 uchádzačov.

Skryť Vypnúť reklamu

Námietkové konanie na Úrade pre verejné obstarávanie spôsobilo prerušenie plynutia lehôt v súťaži. Namiesto pôvodného termínu na predkladanie a otváranie ponúk, ktorý uplynul 8. februára, určí Národná diaľničná spoločnosť ďalší termín.

Vzhľadom na čas potrebný na vyhodnotenie ponúk, predpokladaný začiatok prác na stavbe diaľničného úseku v apríli tohto roka sa pravdepodobne oneskorí.

Doprastav môže navyše priebeh tendra oddialiť ďalšími námietkami, ak sa mu podmienky nebudú pozdávať ani po úprave súťažných podkladov. To by mohlo predĺžiť tender o ďalší mesiac, keďže toľko zvyčajne trvá rozhodovanie úradu o námietkach.

Potvrdzuje to aj tender na prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov, a to časť diaľnice medzi Spišským Štvrtkom a Levočou v dĺžke 9 kilometrov. ÚVO v tomto prípade pred mesiacom podobne vyhovel jednej zo štyroch námietok Doprastavu proti podmienkam v súťažných podkladoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Diaľničiari ich vysvetlili, ale stavebnej firme to nestačilo a najprv podala žiadosť o nápravu, tú však diaľničiari zamietli ako bezdôvodnú. "

Žiadosť o nápravu smerovala proti skutočnostiam, ktoré už raz boli Úradom pre verejné obstarávanie právoplatne rozhodnuté," uviedol Jánošík pre agentúru SITA.

"Súťažné podklady spolu s ich vysvetlením jednoznačne, zrozumiteľne a určito konkretizujú predmet zákazky a spôsob jej ocenenia," dodal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Doprastav môže pre zamietnutie žiadosti o nápravu podať námietku na ÚVO do 21. marca. "I keď právny dôvod na podanie námietky nemá, nakoľko ide o rei iudicatae - prekážku právoplatne rozhodnutej veci. V prípade, že tak vykoná, spôsobí omeškanie verejnej súťaže približne o jeden mesiac," uviedol ďalej Jánošík.

Skryť Vypnúť reklamu

NDS zmenila pôvodný termín predkladania a otvárania ponúk v tomto tendri z 8. februára na 15. apríla. Ak Doprastav námietku podá, diaľničiari budú musieť tento termín opäť posunúť.

NDS vyhlásila tendre na oba úseky D1 Jánovce - Jablonov vlani 26. novembra. Výstavba úsekov v celkovej dĺžke 18,5 kilometra by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Stavebné práce na prvom, 9-kilometrovom úseku vedúcom od Spišského Štvrtka po Levoču za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní.

Druhý úsek v dĺžke 9,5 kilometra, ktorý bude pokračovať po Spišské Podhradie, má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 245
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 469
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 718
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 641
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 826
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 740
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 603
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Ilustračná snímka

Čaputová podpísala zákon o minimálnej mzde a o trinástom dôchodku

Budúcoročná minimálna mzda tak bude na úrovni 623 eur.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Podnikatelia chcú v obstarávaní odbornosť a hodnotu za peniaze

Zástupcovia obchodu pripomienkovali novelu Úradu pre verejné obstarávanie.

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.