AKTUALIZOVANÉ 14:05

Skanska a ŽSR žalujú Úrad pre verejné obstarávanie

Spoločnostiam sa nepáči, že úrad zrušil rok a štvrť trvajúci tender na modernizáciu trate. Úrad argumentoval porušením princípu transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRATISLAVA. Spoločnosť Skanska SK, a.s. aj Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) protestujú proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý nariadil železničiarom zrušiť rok a štvrť trvajúci tender na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

Úrad tak spravil ešte na základe kontroly pred uzatvorením zmluvy. Zdôvodnil to porušením princípu transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov pri verejnom obstarávaní.

Skanska, ktorá mala kontrakt získať, už podala na súde žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu z 2. marca. Agentúre SITA to potvrdil hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak.

Podať žalobu na úrad v súvislosti s tendrom sa rozhodli ako obstarávateľ aj ŽSR, čomu predchádzala analýza a zohľadnenie všetkých možných rizík a dopadov.

"Nakoľko ŽSR podávajú žalobu, vyjadrujú tým, že sa s rozhodnutím ÚVO nestotožňujeme. Tvrdíme, že obstarávateľ neporušil zákon o verejnom obstarávaní, čo potvrdili aj medializované vyjadrenia uchádzačov k rozhodnutiu úradu," uviedli železničiari.

Čakajú rýchle rozhodnutie

Železnice očakávajú, že súd rozhodne rýchlo a efektívne, keďže na modernizáciu trenčianskeho úseku trate majú byť využité európske prostriedky.

"Železnice Slovenskej republiky podali 17. marca návrh na začatie konania v právnej veci proti Úradu pre verejné obstarávanie, a to žalobu o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie z 2. marca, doručeného 7. marca, a Žiadosť podľa Občianskeho súdneho poriadku o odloženie výkonu rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie," informovala v piatok agentúru SITA Dana Hurtová z odboru komunikácie ŽSR.

Skanska predložila v tendri najnižšiu cenu, a to 201 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Trnavská firma TSS Grade, a.s., ktorá navrhla druhú najlacnejšiu ponuku vo výške 245 miliónov eur a priebeh tendra aktívne kritizovala, sa k otázkam agentúry SITA, smerujúcim k rozhodnutiu úradu a prípadnej žalobe, nevyjadrila.

Predpokladaná cena prác v obstarávaní, ktoré pôvodne vyhlásili ŽSR, bola vyše 296 miliónov eur bez dane, pričom trvanie zákazky bolo naplánované na tri roky a štyri mesiace.

Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý vedie nominant opozičného Smeru-SD Roman Šipoš, sa k žalobám zatiaľ nechcel vyjadriť s tým, že nepozná ich obsah. Trvá však na tom, že v tomto prípade konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu, podľa platného zákona o verejnom obstarávaní.

"Vykonanou kontrolou boli zistené porušenia zákona o verejnom obstarávaní v postupe obstarávateľa, ktorými boli porušené základné princípy verejného obstarávania - princíp transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov. Zistenia kontroly o porušení zákona v postupe zadávania zákazky nebolo možné odstrániť inak, ako nariadením predmetnú verejnú súťaž zrušiť," uviedol pre agentúru SITA hovorca ÚVO Branislav Zvara.

Termín pojednávania zatiaľ nie je známy

Súd po prijatí žalôb najprv vykoná prvotné úkony - zašle žalobu úradu a vyzve ho, aby sa k nej vyjadril. Zároveň ho vyzve, aby doručil súdu svoj administratívny spis v tejto veci.

"Až po zaslaní týchto písomností môže súd vo veci ďalej postupovať a senát sa musí s nimi dôkladne oboznámiť," dodal Adamčiak. Prípadné vytýčenie termínu pojednávania podľa neho závisí aj od počtu nápadu nových vecí v danom senáte a aj od dátumu podania žaloby.

ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ceny, a to 263 miliónov eur a 279 miliónov eur.

Stavebné práce majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati už začali.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 446
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 769
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 076
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 431
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 426
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 055

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.