Predaj celých teplární získava väčšiu podporu

Fond národného majetku vysvetľuje, prečo sa neoplatí dávať podiely teplární do rúk mestám. Odporcov celého odpredaja ubúda.

Mestá stále bojujú o podiely v teplárňach.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Vláda sa už rozhodla, že si nenechá štátne teplárne. Teraz rozmýšľa, aký podiel z teplární vo Zvolene, Žiline, Bratislave, Košiciach, Trnave a Martine predá. O podiely v teplárňach totiž bojujú aj mestá a obce.

Rezorty financií a hospodárstva s Fondom národného majetku tvrdia, že najlepším riešením je predať 100 percent teplární.

S klesajúcim predávaným podielom sa totiž znižuje aj výnos z každej akcie. S ubúdajúcim podielom súkromník stráca aj cennú kontrolu nad podnikom.

Mestá a obce podľa analýzy, ktorou sa má v stredu zaoberať vláda, nie sú správnym spolumajiteľom teplární.

Hrozí vraj, že nebudú schopné spolupodieľať sa oslabenými rozpočtami na investíciách súkromníkom riadenej firmy. Boli by tak tlačené svoje podiely predať, ale už omnoho lacnejšie.

Podnikanie s mestom

Mestá analýze oponujú. Peniaze na investície nebudú až taký vážny problém, tvrdí generálny sekretár Únie miest Slovenska Marián Minarovič. „Sú na to grantové zdroje, domáce, ale aj európske," vraví.

Koľko predať

51 percent

  • najnižšia hodnotacza získané akcie,
  • čím nižší podiel sa predáva, tým je výnos z akcie nižší.

66 percent

  • dá sa očakávať, že investor sa bude snažiť kúpiť aj zvyšný podiel, ale už lacnejšie.

100 percent

  • maximálny výnos,
  • dnes sa odhaduje na 200 miliónov eur.
Zdroj: analýza FNM, MH SR, MF SR

Nemusí byť celkom pravda ani to, že by sa predajom menšieho balíka prípadný záujemca demotivoval. Mestá vlastnia rozvodové siete, takže aj pre súkromného vlastníka teplárne je lepšie byť spojený s vlastníkom rozvodov, tvrdí Minarovič.

Primátor Martina Andrej Hrnčiar súhlasí s tým, že súkromníkovi sa oplatí podnikať s mestom. V Martine napríklad aktuálne podporujú centrálne vykurovanie. Mesto preto nevydáva súhlasy na odpájanie či budovanie vlastných kotolní.

„Akú záruku bude mať investor, že bude mať komu predávať teplo, keď sa mesto rozhodne, že bude podporovať plynové kotolne?" pýta sa primátor Martina.

Firmy chcú 100 percent

Potenciálni investori však v takýchto formách spolupráce zrejme výhody nevidia.

„Spoločnosť Cofely považuje za najtransparentnejší a najefektívnejší spôsob privatizácie predaj 100-percentného podielu v teplárenských firmách," tak odpovedala na otázku, o aký podiel má záujem.

Dodala však, že bude rešpektovať rozhodnutie vlády a vie si predstaviť aj spoluprácu s mestami.

Investorov však spolupráca s mestami zrejme nečaká. Vládne strany sa čoraz viac zhodujú v tom, že by sa mali teplárne predať vcelku. KDH si nedávno vedelo predstaviť prevod podielov na mestá.

V stredu už jeho predseda Ján Figeľ podporoval iné riešenie. „Vyjadrili sme pripravenosť na zvažovanie rôznych alternatív. Keďže sa ukazuje, že celkový odpredaj môže znamenať efektívnejší krok z hľadiska štátu, tak ho vieme podporiť," povedal.

Z peňazí by rád podporil nemocnice v rezorte straníckeho kolegu Ivana Uhliarika.

Presvedčení o výhodnosti predaja celých teplární nie sú v strane Most-­Híd. Obávajú sa, že by privatizácia mohla naštartovať rast cien. „Sme však ochotní rokovať o všetkom," povedal poslanec strany Ivan Švejna.

Na ceny by mal dohliadať regulačný úrad a trhové prostredie. Aj investor si bude chcieť navrátiť vynaložené investície.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 409
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 737
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 571
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 227
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 022
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 400
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 294
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 148
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 109
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 635

Téma: Teplárne - predaj


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.