Pomoc prepúšťaným železničiarom vyjde na 7 miliónov

S ľuďmi, ktorí prídu o prácu pri hromadnom prepúšťaní, sa má zaobchádzať špeciálne. Prví to pocítia železničiari.

Železničnej spoločnosti Slovensko sa nepodarilo vyškrtať toľko vlakov, ako plánovala. Tento rok ju preto čaká 10­miliónová strata.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Vyše päťtisíc železničiarov príde v najbližších rokoch o prácu. Včera tento plán z dielne ministerstva dopravy odobrila vláda Ivety Radičovej (SDKÚ).

„Nejde o prepúšťanie alebo likvidáciu, ale o záchranu,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Argumentoval tým, že ak sa podarí tri štátne železničné firmy ozdraviť, prácu si môže zachovať zvyšných 27­-tisíc ľudí, ktorí pracujú v Železniciach Slovenskej republiky, Železničnej spoločnosti Slovensko a nákladnom prepravcovi Cargo.

Odbory zvažujú štrajk

Železniční odborári včera ešte nevedeli, ako na schválené zmeny zareagujú. „Po prečítaní uznesenia vlády sa štrajkový výbor rozhodne, či počkáme, alebo už budeme pripravovať ostrý štrajk,“ povedal Milan Hošták, prezident federácie strojvodcov.

Prepúšťanie

Osobný dopravca ZSSK

  • prepustí: 621 ľudí
  • dlh: 157 miliónov eur

Nákladný prepravca Cargo

  • prepustí: 1800 ľudí
  • dlh: 600 miliónov eur

Správca koľají, ŽSR

  • prepustí: 2700 ľudí
  • dlh: 195 miliónov eur
Zdroj: materiál ministerstva dopravy

Odborári chceli s vládou rokovať do poslednej chvíle. Nepozdávali sa im totiž počty prepúšťaných. Vláda sa podľa nich vraj nepostarala ani o zmiernenie sociálnych dosahov rôznymi sprievodnými programami.

Figeľ tvrdí, že na pomoc prepúšťaným sa vytvorí národný projekt. Vyjde na sedem miliónov eur a s financovaním pomôže Európska únia. Podpora má mať podľa Figeľa formu „rekvalifikácií, vzdelávania a individuálneho prístupu“.

Štát chce pomôcť prepúšťaným ešte predtým, ako sa ocitnú na trhu práce. V tom majú pomáhať úrady práce, ktoré by na to mali zriadiť aj špeciálne pracoviská.

Vláda očakáva, že do programu sa zapoja aj samotné firmy, ktoré budú zháňať pracovné sily.

Minister práce Jozef Mihál (SaS) včera ešte nevedel povedať, či sa už nejaké firmy prihlásili. Systém by mal fungovať už v máji, skončiť sa má v lete roku 2013.

Neobsiahne všetkých

Prepúšťanie na železnici sa však začne skôr než program. Je teda pravdepodobné, že výhody z neho nebudú mať všetci železničiari.

Figeľ povedal, že úvodné fázy sa týkajú najmä administratívnych pracovníkov, ktorí majú širšiu kvalifikáciu. Na ľudí, ktorých sa hromadné prepúšťanie dotkne, čaká vraj 13­-tisíc miest. Také sú odhady vlády podľa toho, ako investori nahlasujú zámery.

Národným programom však nie sú nadšení ani odborári. „Mám obavu, že peniaze pôjdu do vreciek niektorých súkromných agentúr,“ povedal Friedrich Zdeněk z Odborového zväzu zamestnancov železníc.

Extra odstupné

Z odborárskych kruhov sa však vynorili iné požiadavky. Podľa nich by napríklad prepúšťaným, ktorým chýbajú do dôchodku viac ako tri až šesť rokov, prináležal 20­-násobok platu.

Figeľ povedal, že tieto návrhy sa skôr týkajú samotných železničných firiem. Odborári ich však vzťahujú na rozpočet ministerstva dopravy. „Firmy na to odstupné pri takom počte ľudí nemajú. Preto budeme požadovať, aby to riešil priamo akcionár, čiže ministerstvo dopravy,“ navrhujú odborári.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 449
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 375
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 374
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 007
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 939
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 100
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 993
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 528
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 906
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 553

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop