Pomoc prepúšťaným železničiarom vyjde na 7 miliónov

S ľuďmi, ktorí prídu o prácu pri hromadnom prepúšťaní, sa má zaobchádzať špeciálne. Prví to pocítia železničiari.

Železničnej spoločnosti Slovensko sa nepodarilo vyškrtať toľko vlakov, ako plánovala. Tento rok ju preto čaká 10­miliónová strata.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Vyše päťtisíc železničiarov príde v najbližších rokoch o prácu. Včera tento plán z dielne ministerstva dopravy odobrila vláda Ivety Radičovej (SDKÚ).

„Nejde o prepúšťanie alebo likvidáciu, ale o záchranu,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Argumentoval tým, že ak sa podarí tri štátne železničné firmy ozdraviť, prácu si môže zachovať zvyšných 27­-tisíc ľudí, ktorí pracujú v Železniciach Slovenskej republiky, Železničnej spoločnosti Slovensko a nákladnom prepravcovi Cargo.

Odbory zvažujú štrajk

Železniční odborári včera ešte nevedeli, ako na schválené zmeny zareagujú. „Po prečítaní uznesenia vlády sa štrajkový výbor rozhodne, či počkáme, alebo už budeme pripravovať ostrý štrajk,“ povedal Milan Hošták, prezident federácie strojvodcov.

Prepúšťanie

Osobný dopravca ZSSK

  • prepustí: 621 ľudí
  • dlh: 157 miliónov eur

Nákladný prepravca Cargo

  • prepustí: 1800 ľudí
  • dlh: 600 miliónov eur

Správca koľají, ŽSR

  • prepustí: 2700 ľudí
  • dlh: 195 miliónov eur
Zdroj: materiál ministerstva dopravy

Odborári chceli s vládou rokovať do poslednej chvíle. Nepozdávali sa im totiž počty prepúšťaných. Vláda sa podľa nich vraj nepostarala ani o zmiernenie sociálnych dosahov rôznymi sprievodnými programami.

Figeľ tvrdí, že na pomoc prepúšťaným sa vytvorí národný projekt. Vyjde na sedem miliónov eur a s financovaním pomôže Európska únia. Podpora má mať podľa Figeľa formu „rekvalifikácií, vzdelávania a individuálneho prístupu“.

Štát chce pomôcť prepúšťaným ešte predtým, ako sa ocitnú na trhu práce. V tom majú pomáhať úrady práce, ktoré by na to mali zriadiť aj špeciálne pracoviská.

Vláda očakáva, že do programu sa zapoja aj samotné firmy, ktoré budú zháňať pracovné sily.

Minister práce Jozef Mihál (SaS) včera ešte nevedel povedať, či sa už nejaké firmy prihlásili. Systém by mal fungovať už v máji, skončiť sa má v lete roku 2013.

Neobsiahne všetkých

Prepúšťanie na železnici sa však začne skôr než program. Je teda pravdepodobné, že výhody z neho nebudú mať všetci železničiari.

Figeľ povedal, že úvodné fázy sa týkajú najmä administratívnych pracovníkov, ktorí majú širšiu kvalifikáciu. Na ľudí, ktorých sa hromadné prepúšťanie dotkne, čaká vraj 13­-tisíc miest. Také sú odhady vlády podľa toho, ako investori nahlasujú zámery.

Národným programom však nie sú nadšení ani odborári. „Mám obavu, že peniaze pôjdu do vreciek niektorých súkromných agentúr,“ povedal Friedrich Zdeněk z Odborového zväzu zamestnancov železníc.

Extra odstupné

Z odborárskych kruhov sa však vynorili iné požiadavky. Podľa nich by napríklad prepúšťaným, ktorým chýbajú do dôchodku viac ako tri až šesť rokov, prináležal 20­-násobok platu.

Figeľ povedal, že tieto návrhy sa skôr týkajú samotných železničných firiem. Odborári ich však vzťahujú na rozpočet ministerstva dopravy. „Firmy na to odstupné pri takom počte ľudí nemajú. Preto budeme požadovať, aby to riešil priamo akcionár, čiže ministerstvo dopravy,“ navrhujú odborári.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 805
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 712
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 398
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 024
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 961
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 933
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 723
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 333
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 290
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 868

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chcel zachrániť svoj klub. Poprosil o pomoc diktátora

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

ŠPORT

V sledovanom madridskom derby gól nepadol

Atlético Madrid remizovalo s Realom Madrid 0:0.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.