AKTUALIZOVANÉ 17:34

Štát predá v Cargu minimálne dve tretiny

Podiel, ktorý štát predá v Cargu Slovakia sa má podľa ministra dopravy pohybovať medzi 66 a 100 percentami. Záležať bude aj na záujme investorov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- REUTERS)

BRATISLAVA. Štát predá minimálne 66 % akcií Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), pričom celý proces privatizácie by mal trvať do júna 2012, potvrdil po dnešnom rokovaní vlády minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Ministerstvo financií pritom presadzovalo predaj celého 100-% podielu štátu vo firme. Podľa Figeľa sa bude konečné číslo nachádzať medzi 66 % a 100 % a bude výsledkom ďalších diskusií aj s potenciálnymi investormi.

Vláda dnes schválila návrh revitalizácie troch štátnych železničných spoločností z dielne ministerstva dopravy. Ozdravný plán počíta s prepustením približne 5000 pracovníkov.

Už v tomto roku má prísť o prácu 3731 železničiarov. Z Carga má odísť 1800 ľudí, zo Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) 1700 a zo Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) najmenej, a to 231 pracovníkov.

Analýza podľa Figeľa veľmi jasne vyjadrila neudržateľnosť súčasnej situácie, keď sa celkové zadlženie troch železničných spoločností blíži k jednej miliarde eur.

"Nejde o prepúšťanie, ale záchranu týchto spoločností," zdôraznil minister dopravy. Úspory sa majú nájsť predovšetkým vďaka zrušeniu nehospodárnych metód, využívaniu elektronických aukcií či presunu rôznych služieb z externého prostredia dovnútra firiem.

Úplné zastavenie obsluhy

V ZSSK, kde tento rok zanikne najmenej pracovných miest, ministerstvo dopravy následne naplánovalo zrušenie 130 miest ročne v období 2012 až 2014.

K zániku zamestnanosti bude môcť dôjsť aj vďaka úplnému zastaveniu dopravnej obsluhy na vybraných tratiach, ide o trate Plešivec Muráň, Štúrovo Štúrovo štátna hranica, Fiľakovo Šiatorská Bukovinka štátna hranica, Medzilaborce mesto Medzilaborce štátna hranica a Bratislava Nové Mesto Bratislava Petržalka.

V ŽSR má prísť o prácu 1700 pracovníkov do konca júla tohto roka. Ďalších 1000 pracovných miest bude zrušených do konca roka 2012.

Okrem toho sa majú napríklad znížiť náklady obstarávania tovarov a služieb hlavne využívaním elektronických aukcií o 3 milióny eur. Prehodnotiť sa má aj systém údržby infraštruktúry s úsporou 8,6 milióna eur či racionalizovať organizačné štruktúry generálneho riaditeľstva spoločnosti, na čom sa má ušetriť 10,7 milióna eur.

Železnice plán vítajú

Tri štátne železničné spoločnosti privítali schválenie programu ich revitalizácie na stredajšom zasadnutí vlády s tým, že im umožňuje začať nevyhnutný proces ozdravovania, ktorý bol pripravený už začiatkom roka.

"Naše opatrenia zostali v programe zachované, s výnimkou redukcie vlakových spojení, ktorej rozsah bude zhruba polovičný oproti pôvodným zámerom,“ komentoval rozhodnutie vlády generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. Pavel Kravec.

Napriek tomu sa podľa neho bude spoločnosť snažiť dodržať záväzky vyplývajúce zo zmluvy o dopravných výkonoch vo verejnom záujme. Vyrovnané hospodárenie však dosiahne najskôr koncom budúceho roka. ZSSK predpokladá, že skončí tento rok so stratou asi desať mil. eur. "Pokúsime sa túto stratu znížiť úspornými opatreniami,“ dodal Kravec.

Prijatie programu revitalizácie privítala aj železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. "Pre našu spoločnosť to znamená definitívne otvorenie cesty k jej ozdraveniu. Nové vedenie začalo s ozdravnými opatreniami hneď po nástupe na jeseň minulého roka a ich výsledkom je doteraz úspora viac ako 30 miliónov eur," uviedol pre agentúru SITA hovorca Carga Martin Halanda.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vo vyjadrení pre agentúru SITA uviedli, že po schválení plánu revitalizácie môžu začať všetky pripravené kroky postupne realizovať. Konkrétne budú o nich informovať po oficiálnom doručení schváleného revitalizačného programu z ministerstva dopravy.

"ŽSR majú v súlade s plánom revitalizácie podrobne rozpracované jednotlivé kroky a ich harmonogram, pripravili reštrukturalizačné a sociálne opatrenia ako aj spôsob, ako ŽSR revitalizovať a oživiť, s cieľom najneskôr v roku 2013 dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Pripravili sme opatrenia na celkové úspory nákladov," informovala Dana Hurtová z odboru komunikácie ŽSR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 415
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 133
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 522
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 407
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 756
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 652
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 988
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 734
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 511
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 442

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky, Zmeny na železniciach

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.