Kraje by mali poskytnúť autobusárom dotácie 93 miliónov

Samosprávne kraje majú na úhradu straty autobusových spoločností z prevádzky prímestskej dopravy v rozpočtoch vyčlenených v tomto roku spolu 93,38 mil. eur.

BRATISLAVA. Prepravcovia dostávajú okrem dotácií od krajov navyše aj peniaze od miest, kde zabezpečujú verejnú dopravu.

Vyplýva to z analýzy Ministerstva financií SR (MF) a Fondu národného majetku SR (FNM) o ekonomickej výhodnosti držania akcií s cieľom príjmu z dividend alebo predaja akcií v spoločnostiach s majetkovou účasťou štátu. Dotácie pre autobusových dopravcov za poskytovanie výkonov vo verejnom záujme dosiahli v roku 2009 celkovú výšku okolo 108 mil. eur. Materiál neinformuje o objeme dotácií ani výsledkoch hospodárenia autobusových prepravcov za minulý rok, ktorý ešte nie je uzavretý.

Pred dvoma rokmi vykázalo zisk 14 autobusových prepravcov a stratu tri spoločnosti, pričom ich celkový zisk dosiahol 7,3 mil. eur. Ako ďalej uvádza spomínaná analýza, celkové tržby autobusárov v roku 2009 predstavovali 176 mil. eur, no za posledné tri roky klesli ročne o 9,6 %, čo odzrkadľuje pokles záujmu obyvateľstva o verejnú autobusovú dopravu. Po pripočítaní ostatných výnosov z hospodárskej činnosti, ktoré sú tvorené prevažne dotáciou na úhradu prevádzkovej straty z verejnej dopravy, tržby vzrástli o 1 %.

Najvyšší zisk dosiahla pred dvoma rokmi Slovenská autobusová doprava (SAD) Zvolen, a.s., a to 3,138 mil. eur. SAD Poprad, a.s. vykázala zisk 1,798 mil. eur, Slovak Lines, a.s. Bratislava 822,61 tis. eur, SAD Trenčín, a.s. 817,23 tis. eur, SAD Žilina, a.s. 794,97 tis. eur a Veolia Transport Nitra, a.s. 594,85 tis. eur. SAD Lučenec, a.s. dosiahla pred dvoma rokmi zisk 466,47 tis. eur, eurobus, a.s. Košice 393,49 tis. eur, SAD Humenné, a.s. 374,68 tis. eur, SAD Trnava, a.s. 211,54 tis. eur, SAD Michalovce, a.s. 174,14 tis. eur, SAD LIORBUS, a.s. Ružomberok 59,92 tis. eur, SAD Dunajská Streda, a.s. 17,65 tis. eur a SAD Prešov, a.s. 7,38 tis. eur. Zvyšné tri spoločnosti zaznamenali stratu - SAD Prievidza, a.s. 149,05 tis. eur, SAD Nové Zámky, a.s. 457,74 tis. eur a SAD Banská Bystrica, a.s. 1,785 mil. eur.

Autobusové spoločnosti mali ku koncu vlaňajška priemerne 7 352 zamestnancov. Najviac pracovníkov evidovala SAD Zvolen - 985, SAD Trenčín 643, eurobus 579, SAD Žilina 551 a Veolia Transport Nitra mala 514 zamestnancov. Naopak, najmenej ľudí koncom minulého roka mala SAD Banská Bystrica - 35, v ostatných spoločnostiach sa ich počet pohyboval od 241 v SAD Poprad po 481 v SAD Trnava.

FNM navrhuje odpredať vlastnícke podiely štátu v sedemnástich autobusových firmách cez verejné obchodné súťaže s tým, že odhadovaná trhová cena jeho akcií by mohla predstavovať 68,9 mil. až 91,7 mil. eur. Menšinové podiely štátu v autobusových spoločnostiach sa pohybujú od 37,84 % do 44,01 %. Z ich celkového základného imania v objeme 179,342 mil. eur pripadá na majetkovú účasť štátu 72,128 mil. eur.

Príjmy fondu z dividend vyplatených od roku 2003 dosiahli spolu 797,45 tis. eur. V roku 2005 získal fond na dividendách 267,4 tis. eur, v roku 2003 tvorili 248,54 tis. eur a ďalší rok 104,69 tis. eur. Pred troma rokmi jeho príjmy z dividend predstavovali 88,23 tis. eur, v roku 2006 to bolo 41,73 tis. eur, o rok neskôr 33,72 tis. eur a pred dvoma rokmi 13,14 tis. eur. Päť autobusových spoločností nevyplatilo za celé obdobie svojej existencie žiadne dividendy a ani jedna spoločnosť nevyplatila dividendy za rok 2009.

Všetky bývalé štátne podniky SAD boli zaradené do privatizácie, pričom ich transformácia na akciové spoločnosti sa uskutočnila v rokoch 2001 a 2002. FNM predal v 17 autobusových spoločnostiach väčšinové podiely akcií v rokoch 2002 až 2005.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 198
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 452
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 632
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 867
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 586
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 312
  7. Kam do tepla v januári? 2 296
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 056
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 219
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 202

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.