Radičová si od Barrosa vypýtala domácu úlohu

Predsedníčka vlády sa so šéfom Európskej komisie dohodla na troch zásadách dostavby diaľnice D1. Pred ňou rovnaké zásady dohodol aj minister dopravy s nižšími euroúradníkmi.

Šéf eurokomisie Barroso hovoril v piatok večer s premiérkou Radičovou o slovenských diaľniciach.(Zdroj: SITA)

Predsedníčka vlády Iveta Radičová sa so šéfom Európskej komisie dohodla na troch zásadách dostavby diaľnice D1. Pred ňou rovnaké zásady dohodol aj minister dopravy s nižšími euroúradníkmi.

BRATISLAVA. Radičovej vláda dostala od šéfa Európskej komisie José Manuela Barrosa domácu úlohu.
Ak chce, aby Brusel súhlasil s prerozdelením eurofondov v prospech výstavby diaľnic na Slovensku, musí najprv pripraviť jasný plán ich ďalšej výstavby.

Z neho vyplynie, či je schopná dočerpať zdroje, ktoré už má k dispozícii. Na tento rok je to zhruba 700 miliónov eur.

Nedočerpané sa rozdelí

Ak tieto peniaze nebudú stačiť, môžu sa prerozdeliť európske peniaze v rámci operačného programu doprava. Viac by šlo na diaľnice. Barroso však naznačil, že to nemá ísť na úkor železníc.

Zámer vlády

Na diaľnice majú ísť peniaze
z programov:

  • Informatizácia spoločnosti: 156,6 mil. eur.
  • Výskum a vývoj: 118,8 mil. eur.
  • Vzdelávanie: 60, 6 mil. eur.
  • Ministerstvo práce:
  • Zamestnanosť: 22,9 mil. eur.
  • Konkurencieschopnosť: 30 mil. eur.
  • Presuny v rámci programu doprava: 250 mil. eur

Ak ani tieto peniaze nebudú stačiť, Radičovej vláda môže začať rokovať o prerozdelení eurofondov aj z iných operačných programov, napríklad informatizácie, ktoré sa nepodarí dočerpať.

Barroso sa s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ) stretol v piatok večer počas mimoriadneho summitu európskych lídrov na zhruba 20 minút. Hlavnou témou summitu bol európsky postoj k nepokojom v Líbyi.

Z vyjadrení premiérky vyplýva, že predseda eurokomisie porozumel snahe vlády dostavať diaľnicu D1, ktorá má spojiť Bratislavu s Košicami.

„Pochopili, prečo nechceme pokračovať v PPP," vyhlásila premiérka podľa agentúry SITA v narážke na tzv. projekty súkromno-verejného partnerstva.

Presadzoval ich kabinet Radičovej predchodcu Roberta Fica, aktuálna vláda ich však považuje za nevýhodné a v dvoch z nich nechce pokračovať.

Rovnaký záver

Na otázku novinárov, čo stálo za prehodnotením postoja Európskej komisie, Radičová s úsmevom odpovedala: „Asi rozhodlo, že som žena."

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že posolstvo, s ktorým sa premiérka vrátila z Bruselu, len potvrdzuje slová ministra Jána Figeľa po rokovaniach v Bruseli spred dvoch týždňov.

„Ak nebudeme schopní vyčerpať eurofondy z iných operačných programov, tak je logické tie prostriedky dať na diaľničné projekty, kde ich vyčerpať vieme," povedal Figeľov hovorca Martin Krajčovič.

Čo sa týka presunu eurofondov zo železníc na diaľnice, vláda nechce podľa Krajčoviča zobrať peniaze z ich modernizácie.

Asi 250 miliónov eur sa má ušetriť na projekte, ktorý rátal s tunelom pod Dunajom. Namiesto toho sa po dohode s mestom Bratislava postaví most.

V Bruseli máme šancu získať ústupky

Niektoré krajiny vrátane Slovenska prispejú zrejme do trvalého eurovalu predsa len menej.

BRATISLAVA. Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) odcestoval včera do Bruselu na pondelkovú schôdzku európskych ministrov financií s jasným posolstvom.

Slovensko žiada, aby sa podiel krajín v permanentnom krízovom mechanizme eurozóny delil iným kľúčom ako v dočasnom eurovale.

Môžeme prispievať menej

„Ak potrebujeme ochranný mechanizmus, tak sa poďme naň skladať podľa výkonnosti ekonomiky a sily finančného sektora," povedal Mikloš nedávno v rozhovore pre SME.

Podiel v dočasnom eurovale, ktorý vznikol vlani v máji po prepuknutí dlhových problémov Grécka, sa prerozdelil podľa výkonnosti ekonomiky a počtu obyvateľov.

Podľa niektorých informácií by Slovensko mohlo so svojou požiadavkou čiastočne uspieť. V Bruseli sa uvažuje o tom, že by menšie ekonomiky, akou je aj slovenská, mohli do trvalého eurovalu prispievať dočasne menej. Detaily sa ešte len dohodnú.

Takzvaný permanentný euroval má nahradiť terajší v roku 2013. Jeho úverová kapacita má byť 500 miliárd eur.

Druhou pre slovenskú vládu kľúčovou otázkou je, aby sa nezaviedol spoločný základ dane zo zisku.

Radičovej kabinet by to dokázal akceptovať vtedy, ak by sa ako základ zobral slovenský daňový základ, ktorý je očistený o väčšinu daňových výnimiek. No je len malá pravdepodobnosť, že by sme s tým uspeli.

No aj tu sa našlo riešenie. Eurokomisia už predložila smernicu s takouto požiadavkou. Na jej presadenie treba súhlas všetkých členských štátov, no minimálne slovenská vláda to nepodporí.

Hotovosť nedáme

Viacero nezodpovedaných otázok zostalo aj po piatkovom summite v Bruseli. Lídri eurozóny sa dohodli na zvýšení úverovej kapacity eurovalu na 440 miliárd eur. Jeho terajšia efektívna kapacita je 220 miliárd eur.

Stále však nie je dohodnuté, akým spôsobom sa zvýši. Mikloš už skôr povedal, že iná forma zvyšovania eurovalu ako formou garancií neprichádza do úvahy.

Postoj Slovenska sa podľa hovorcu vlády Rada Baťa nemení, hotovosťou prispieť nechceme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 418
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 456
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 081
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 595
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 720
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 272
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 222
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 062
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 015
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 000

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

ŠPORT

Legenda o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Eddy Merckx nevidel na MS poriadne preteky, Slovák mal všetkých pod kontrolou.

Neprehliadnite tiež

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.

Rusi sa vyhrážajú, že na budúci rok zablokuje Facebook

Podľa šéfa ruského telekomunikačného úradu Moskva sociálnu sieť zablokuje, ak Facebook nebude v krajine skladovať svoje údaje.

Časť severného obchvatu Prešova je o krok bližšie, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok

Most-Híd zrejme pretlačí odvodové úľavy, seniori si privyrobia viac

Ekonomike sa darí, nezamestnanosť klesá a rastie priemerný plat, preto môže vláda prichádzať s novými opatreniami, vysvetlil Bugár.