Radičová si od Barrosa vypýtala domácu úlohu

Predsedníčka vlády sa so šéfom Európskej komisie dohodla na troch zásadách dostavby diaľnice D1. Pred ňou rovnaké zásady dohodol aj minister dopravy s nižšími euroúradníkmi.

Šéf eurokomisie Barroso hovoril v piatok večer s premiérkou Radičovou o slovenských diaľniciach.(Zdroj: SITA)

Predsedníčka vlády Iveta Radičová sa so šéfom Európskej komisie dohodla na troch zásadách dostavby diaľnice D1. Pred ňou rovnaké zásady dohodol aj minister dopravy s nižšími euroúradníkmi.

BRATISLAVA. Radičovej vláda dostala od šéfa Európskej komisie José Manuela Barrosa domácu úlohu.
Ak chce, aby Brusel súhlasil s prerozdelením eurofondov v prospech výstavby diaľnic na Slovensku, musí najprv pripraviť jasný plán ich ďalšej výstavby.

Z neho vyplynie, či je schopná dočerpať zdroje, ktoré už má k dispozícii. Na tento rok je to zhruba 700 miliónov eur.

Nedočerpané sa rozdelí

Ak tieto peniaze nebudú stačiť, môžu sa prerozdeliť európske peniaze v rámci operačného programu doprava. Viac by šlo na diaľnice. Barroso však naznačil, že to nemá ísť na úkor železníc.

Zámer vlády

Na diaľnice majú ísť peniaze
z programov:

  • Informatizácia spoločnosti: 156,6 mil. eur.
  • Výskum a vývoj: 118,8 mil. eur.
  • Vzdelávanie: 60, 6 mil. eur.
  • Ministerstvo práce:
  • Zamestnanosť: 22,9 mil. eur.
  • Konkurencieschopnosť: 30 mil. eur.
  • Presuny v rámci programu doprava: 250 mil. eur

Ak ani tieto peniaze nebudú stačiť, Radičovej vláda môže začať rokovať o prerozdelení eurofondov aj z iných operačných programov, napríklad informatizácie, ktoré sa nepodarí dočerpať.

Barroso sa s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ) stretol v piatok večer počas mimoriadneho summitu európskych lídrov na zhruba 20 minút. Hlavnou témou summitu bol európsky postoj k nepokojom v Líbyi.

Z vyjadrení premiérky vyplýva, že predseda eurokomisie porozumel snahe vlády dostavať diaľnicu D1, ktorá má spojiť Bratislavu s Košicami.

„Pochopili, prečo nechceme pokračovať v PPP," vyhlásila premiérka podľa agentúry SITA v narážke na tzv. projekty súkromno-verejného partnerstva.

Presadzoval ich kabinet Radičovej predchodcu Roberta Fica, aktuálna vláda ich však považuje za nevýhodné a v dvoch z nich nechce pokračovať.

Rovnaký záver

Na otázku novinárov, čo stálo za prehodnotením postoja Európskej komisie, Radičová s úsmevom odpovedala: „Asi rozhodlo, že som žena."

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že posolstvo, s ktorým sa premiérka vrátila z Bruselu, len potvrdzuje slová ministra Jána Figeľa po rokovaniach v Bruseli spred dvoch týždňov.

„Ak nebudeme schopní vyčerpať eurofondy z iných operačných programov, tak je logické tie prostriedky dať na diaľničné projekty, kde ich vyčerpať vieme," povedal Figeľov hovorca Martin Krajčovič.

Čo sa týka presunu eurofondov zo železníc na diaľnice, vláda nechce podľa Krajčoviča zobrať peniaze z ich modernizácie.

Asi 250 miliónov eur sa má ušetriť na projekte, ktorý rátal s tunelom pod Dunajom. Namiesto toho sa po dohode s mestom Bratislava postaví most.

V Bruseli máme šancu získať ústupky

Niektoré krajiny vrátane Slovenska prispejú zrejme do trvalého eurovalu predsa len menej.

BRATISLAVA. Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) odcestoval včera do Bruselu na pondelkovú schôdzku európskych ministrov financií s jasným posolstvom.

Slovensko žiada, aby sa podiel krajín v permanentnom krízovom mechanizme eurozóny delil iným kľúčom ako v dočasnom eurovale.

Môžeme prispievať menej

„Ak potrebujeme ochranný mechanizmus, tak sa poďme naň skladať podľa výkonnosti ekonomiky a sily finančného sektora," povedal Mikloš nedávno v rozhovore pre SME.

Podiel v dočasnom eurovale, ktorý vznikol vlani v máji po prepuknutí dlhových problémov Grécka, sa prerozdelil podľa výkonnosti ekonomiky a počtu obyvateľov.

Podľa niektorých informácií by Slovensko mohlo so svojou požiadavkou čiastočne uspieť. V Bruseli sa uvažuje o tom, že by menšie ekonomiky, akou je aj slovenská, mohli do trvalého eurovalu prispievať dočasne menej. Detaily sa ešte len dohodnú.

Takzvaný permanentný euroval má nahradiť terajší v roku 2013. Jeho úverová kapacita má byť 500 miliárd eur.

Druhou pre slovenskú vládu kľúčovou otázkou je, aby sa nezaviedol spoločný základ dane zo zisku.

Radičovej kabinet by to dokázal akceptovať vtedy, ak by sa ako základ zobral slovenský daňový základ, ktorý je očistený o väčšinu daňových výnimiek. No je len malá pravdepodobnosť, že by sme s tým uspeli.

No aj tu sa našlo riešenie. Eurokomisia už predložila smernicu s takouto požiadavkou. Na jej presadenie treba súhlas všetkých členských štátov, no minimálne slovenská vláda to nepodporí.

Hotovosť nedáme

Viacero nezodpovedaných otázok zostalo aj po piatkovom summite v Bruseli. Lídri eurozóny sa dohodli na zvýšení úverovej kapacity eurovalu na 440 miliárd eur. Jeho terajšia efektívna kapacita je 220 miliárd eur.

Stále však nie je dohodnuté, akým spôsobom sa zvýši. Mikloš už skôr povedal, že iná forma zvyšovania eurovalu ako formou garancií neprichádza do úvahy.

Postoj Slovenska sa podľa hovorcu vlády Rada Baťa nemení, hotovosťou prispieť nechceme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 7 002
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 6 560
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 951
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 217
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 802
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 030
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 766
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 759
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 378
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 323

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.