Radičová si od Barrosa vypýtala domácu úlohu

Predsedníčka vlády sa so šéfom Európskej komisie dohodla na troch zásadách dostavby diaľnice D1. Pred ňou rovnaké zásady dohodol aj minister dopravy s nižšími euroúradníkmi.

Šéf eurokomisie Barroso hovoril v piatok večer s premiérkou Radičovou o slovenských diaľniciach.(Zdroj: SITA)

Predsedníčka vlády Iveta Radičová sa so šéfom Európskej komisie dohodla na troch zásadách dostavby diaľnice D1. Pred ňou rovnaké zásady dohodol aj minister dopravy s nižšími euroúradníkmi.

BRATISLAVA. Radičovej vláda dostala od šéfa Európskej komisie José Manuela Barrosa domácu úlohu.
Ak chce, aby Brusel súhlasil s prerozdelením eurofondov v prospech výstavby diaľnic na Slovensku, musí najprv pripraviť jasný plán ich ďalšej výstavby.

Z neho vyplynie, či je schopná dočerpať zdroje, ktoré už má k dispozícii. Na tento rok je to zhruba 700 miliónov eur.

Nedočerpané sa rozdelí

Ak tieto peniaze nebudú stačiť, môžu sa prerozdeliť európske peniaze v rámci operačného programu doprava. Viac by šlo na diaľnice. Barroso však naznačil, že to nemá ísť na úkor železníc.

Zámer vlády

Na diaľnice majú ísť peniaze
z programov:

  • Informatizácia spoločnosti: 156,6 mil. eur.
  • Výskum a vývoj: 118,8 mil. eur.
  • Vzdelávanie: 60, 6 mil. eur.
  • Ministerstvo práce:
  • Zamestnanosť: 22,9 mil. eur.
  • Konkurencieschopnosť: 30 mil. eur.
  • Presuny v rámci programu doprava: 250 mil. eur

Ak ani tieto peniaze nebudú stačiť, Radičovej vláda môže začať rokovať o prerozdelení eurofondov aj z iných operačných programov, napríklad informatizácie, ktoré sa nepodarí dočerpať.

Barroso sa s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ) stretol v piatok večer počas mimoriadneho summitu európskych lídrov na zhruba 20 minút. Hlavnou témou summitu bol európsky postoj k nepokojom v Líbyi.

Z vyjadrení premiérky vyplýva, že predseda eurokomisie porozumel snahe vlády dostavať diaľnicu D1, ktorá má spojiť Bratislavu s Košicami.

„Pochopili, prečo nechceme pokračovať v PPP," vyhlásila premiérka podľa agentúry SITA v narážke na tzv. projekty súkromno-verejného partnerstva.

Presadzoval ich kabinet Radičovej predchodcu Roberta Fica, aktuálna vláda ich však považuje za nevýhodné a v dvoch z nich nechce pokračovať.

Rovnaký záver

Na otázku novinárov, čo stálo za prehodnotením postoja Európskej komisie, Radičová s úsmevom odpovedala: „Asi rozhodlo, že som žena."

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že posolstvo, s ktorým sa premiérka vrátila z Bruselu, len potvrdzuje slová ministra Jána Figeľa po rokovaniach v Bruseli spred dvoch týždňov.

„Ak nebudeme schopní vyčerpať eurofondy z iných operačných programov, tak je logické tie prostriedky dať na diaľničné projekty, kde ich vyčerpať vieme," povedal Figeľov hovorca Martin Krajčovič.

Čo sa týka presunu eurofondov zo železníc na diaľnice, vláda nechce podľa Krajčoviča zobrať peniaze z ich modernizácie.

Asi 250 miliónov eur sa má ušetriť na projekte, ktorý rátal s tunelom pod Dunajom. Namiesto toho sa po dohode s mestom Bratislava postaví most.

V Bruseli máme šancu získať ústupky

Niektoré krajiny vrátane Slovenska prispejú zrejme do trvalého eurovalu predsa len menej.

BRATISLAVA. Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) odcestoval včera do Bruselu na pondelkovú schôdzku európskych ministrov financií s jasným posolstvom.

Slovensko žiada, aby sa podiel krajín v permanentnom krízovom mechanizme eurozóny delil iným kľúčom ako v dočasnom eurovale.

Môžeme prispievať menej

„Ak potrebujeme ochranný mechanizmus, tak sa poďme naň skladať podľa výkonnosti ekonomiky a sily finančného sektora," povedal Mikloš nedávno v rozhovore pre SME.

Podiel v dočasnom eurovale, ktorý vznikol vlani v máji po prepuknutí dlhových problémov Grécka, sa prerozdelil podľa výkonnosti ekonomiky a počtu obyvateľov.

Podľa niektorých informácií by Slovensko mohlo so svojou požiadavkou čiastočne uspieť. V Bruseli sa uvažuje o tom, že by menšie ekonomiky, akou je aj slovenská, mohli do trvalého eurovalu prispievať dočasne menej. Detaily sa ešte len dohodnú.

Takzvaný permanentný euroval má nahradiť terajší v roku 2013. Jeho úverová kapacita má byť 500 miliárd eur.

Druhou pre slovenskú vládu kľúčovou otázkou je, aby sa nezaviedol spoločný základ dane zo zisku.

Radičovej kabinet by to dokázal akceptovať vtedy, ak by sa ako základ zobral slovenský daňový základ, ktorý je očistený o väčšinu daňových výnimiek. No je len malá pravdepodobnosť, že by sme s tým uspeli.

No aj tu sa našlo riešenie. Eurokomisia už predložila smernicu s takouto požiadavkou. Na jej presadenie treba súhlas všetkých členských štátov, no minimálne slovenská vláda to nepodporí.

Hotovosť nedáme

Viacero nezodpovedaných otázok zostalo aj po piatkovom summite v Bruseli. Lídri eurozóny sa dohodli na zvýšení úverovej kapacity eurovalu na 440 miliárd eur. Jeho terajšia efektívna kapacita je 220 miliárd eur.

Stále však nie je dohodnuté, akým spôsobom sa zvýši. Mikloš už skôr povedal, že iná forma zvyšovania eurovalu ako formou garancií neprichádza do úvahy.

Postoj Slovenska sa podľa hovorcu vlády Rada Baťa nemení, hotovosťou prispieť nechceme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  2. Modern luxury next to the Blue Church
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  5. Moskva alebo Petrohrad?
  6. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  8. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 173
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 955
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 066
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 671
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 547
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 405
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 076
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 010
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 826
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 720

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

SVET

Zomrel masový vrah Charles Manson

Manson zomrel vo väzení prirodzenou smrťou.

Neprehliadnite tiež

Štátne Cargo reaguje na Ficov balíček, chce znížiť príspevky zamestnancom

Zmeny v príspevkoch predstavili traja poslanci za stranu Smer, prihlásil sa k nim aj premiér a minister práce.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.