Radičová si od Barrosa vypýtala domácu úlohu

Predsedníčka vlády sa so šéfom Európskej komisie dohodla na troch zásadách dostavby diaľnice D1. Pred ňou rovnaké zásady dohodol aj minister dopravy s nižšími euroúradníkmi.

Šéf eurokomisie Barroso hovoril v piatok večer s premiérkou Radičovou o slovenských diaľniciach.(Zdroj: SITA)

Predsedníčka vlády Iveta Radičová sa so šéfom Európskej komisie dohodla na troch zásadách dostavby diaľnice D1. Pred ňou rovnaké zásady dohodol aj minister dopravy s nižšími euroúradníkmi.

BRATISLAVA. Radičovej vláda dostala od šéfa Európskej komisie José Manuela Barrosa domácu úlohu.
Ak chce, aby Brusel súhlasil s prerozdelením eurofondov v prospech výstavby diaľnic na Slovensku, musí najprv pripraviť jasný plán ich ďalšej výstavby.

Z neho vyplynie, či je schopná dočerpať zdroje, ktoré už má k dispozícii. Na tento rok je to zhruba 700 miliónov eur.

Nedočerpané sa rozdelí

Ak tieto peniaze nebudú stačiť, môžu sa prerozdeliť európske peniaze v rámci operačného programu doprava. Viac by šlo na diaľnice. Barroso však naznačil, že to nemá ísť na úkor železníc.

Zámer vlády

Na diaľnice majú ísť peniaze
z programov:

  • Informatizácia spoločnosti: 156,6 mil. eur.
  • Výskum a vývoj: 118,8 mil. eur.
  • Vzdelávanie: 60, 6 mil. eur.
  • Ministerstvo práce:
  • Zamestnanosť: 22,9 mil. eur.
  • Konkurencieschopnosť: 30 mil. eur.
  • Presuny v rámci programu doprava: 250 mil. eur

Ak ani tieto peniaze nebudú stačiť, Radičovej vláda môže začať rokovať o prerozdelení eurofondov aj z iných operačných programov, napríklad informatizácie, ktoré sa nepodarí dočerpať.

Barroso sa s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ) stretol v piatok večer počas mimoriadneho summitu európskych lídrov na zhruba 20 minút. Hlavnou témou summitu bol európsky postoj k nepokojom v Líbyi.

Z vyjadrení premiérky vyplýva, že predseda eurokomisie porozumel snahe vlády dostavať diaľnicu D1, ktorá má spojiť Bratislavu s Košicami.

„Pochopili, prečo nechceme pokračovať v PPP," vyhlásila premiérka podľa agentúry SITA v narážke na tzv. projekty súkromno-verejného partnerstva.

Presadzoval ich kabinet Radičovej predchodcu Roberta Fica, aktuálna vláda ich však považuje za nevýhodné a v dvoch z nich nechce pokračovať.

Rovnaký záver

Na otázku novinárov, čo stálo za prehodnotením postoja Európskej komisie, Radičová s úsmevom odpovedala: „Asi rozhodlo, že som žena."

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že posolstvo, s ktorým sa premiérka vrátila z Bruselu, len potvrdzuje slová ministra Jána Figeľa po rokovaniach v Bruseli spred dvoch týždňov.

„Ak nebudeme schopní vyčerpať eurofondy z iných operačných programov, tak je logické tie prostriedky dať na diaľničné projekty, kde ich vyčerpať vieme," povedal Figeľov hovorca Martin Krajčovič.

Čo sa týka presunu eurofondov zo železníc na diaľnice, vláda nechce podľa Krajčoviča zobrať peniaze z ich modernizácie.

Asi 250 miliónov eur sa má ušetriť na projekte, ktorý rátal s tunelom pod Dunajom. Namiesto toho sa po dohode s mestom Bratislava postaví most.

V Bruseli máme šancu získať ústupky

Niektoré krajiny vrátane Slovenska prispejú zrejme do trvalého eurovalu predsa len menej.

BRATISLAVA. Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) odcestoval včera do Bruselu na pondelkovú schôdzku európskych ministrov financií s jasným posolstvom.

Slovensko žiada, aby sa podiel krajín v permanentnom krízovom mechanizme eurozóny delil iným kľúčom ako v dočasnom eurovale.

Môžeme prispievať menej

„Ak potrebujeme ochranný mechanizmus, tak sa poďme naň skladať podľa výkonnosti ekonomiky a sily finančného sektora," povedal Mikloš nedávno v rozhovore pre SME.

Podiel v dočasnom eurovale, ktorý vznikol vlani v máji po prepuknutí dlhových problémov Grécka, sa prerozdelil podľa výkonnosti ekonomiky a počtu obyvateľov.

Podľa niektorých informácií by Slovensko mohlo so svojou požiadavkou čiastočne uspieť. V Bruseli sa uvažuje o tom, že by menšie ekonomiky, akou je aj slovenská, mohli do trvalého eurovalu prispievať dočasne menej. Detaily sa ešte len dohodnú.

Takzvaný permanentný euroval má nahradiť terajší v roku 2013. Jeho úverová kapacita má byť 500 miliárd eur.

Druhou pre slovenskú vládu kľúčovou otázkou je, aby sa nezaviedol spoločný základ dane zo zisku.

Radičovej kabinet by to dokázal akceptovať vtedy, ak by sa ako základ zobral slovenský daňový základ, ktorý je očistený o väčšinu daňových výnimiek. No je len malá pravdepodobnosť, že by sme s tým uspeli.

No aj tu sa našlo riešenie. Eurokomisia už predložila smernicu s takouto požiadavkou. Na jej presadenie treba súhlas všetkých členských štátov, no minimálne slovenská vláda to nepodporí.

Hotovosť nedáme

Viacero nezodpovedaných otázok zostalo aj po piatkovom summite v Bruseli. Lídri eurozóny sa dohodli na zvýšení úverovej kapacity eurovalu na 440 miliárd eur. Jeho terajšia efektívna kapacita je 220 miliárd eur.

Stále však nie je dohodnuté, akým spôsobom sa zvýši. Mikloš už skôr povedal, že iná forma zvyšovania eurovalu ako formou garancií neprichádza do úvahy.

Postoj Slovenska sa podľa hovorcu vlády Rada Baťa nemení, hotovosťou prispieť nechceme.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 660
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 688
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 390
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 407
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 778
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 412
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 727
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 659
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 247

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.

Cestujúci musia na lietadlá dlhšie čakať. Na čo všetko majú nárok

Odškodnenie pasažierov sa môže pohybovať až do výšky 600 eur.

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.

Na Slovensku pracuje vyše 10.000 Ukrajincov

Ukrajincov na Slovensku bude pribúdať.

Maďarský parlament prijal štátny rozpočet pre rok 2019

Štát vyčlenil viac peňazí aj pre motivovanie rodín mať viac detí.