Radičová si od Barrosa vypýtala domácu úlohu

Predsedníčka vlády sa so šéfom Európskej komisie dohodla na troch zásadách dostavby diaľnice D1. Pred ňou rovnaké zásady dohodol aj minister dopravy s nižšími euroúradníkmi.

Šéf eurokomisie Barroso hovoril v piatok večer s premiérkou Radičovou o slovenských diaľniciach.(Zdroj: SITA)

Predsedníčka vlády Iveta Radičová sa so šéfom Európskej komisie dohodla na troch zásadách dostavby diaľnice D1. Pred ňou rovnaké zásady dohodol aj minister dopravy s nižšími euroúradníkmi.

BRATISLAVA. Radičovej vláda dostala od šéfa Európskej komisie José Manuela Barrosa domácu úlohu.
Ak chce, aby Brusel súhlasil s prerozdelením eurofondov v prospech výstavby diaľnic na Slovensku, musí najprv pripraviť jasný plán ich ďalšej výstavby.

Z neho vyplynie, či je schopná dočerpať zdroje, ktoré už má k dispozícii. Na tento rok je to zhruba 700 miliónov eur.

Nedočerpané sa rozdelí

Ak tieto peniaze nebudú stačiť, môžu sa prerozdeliť európske peniaze v rámci operačného programu doprava. Viac by šlo na diaľnice. Barroso však naznačil, že to nemá ísť na úkor železníc.

Zámer vlády

Na diaľnice majú ísť peniaze
z programov:

  • Informatizácia spoločnosti: 156,6 mil. eur.
  • Výskum a vývoj: 118,8 mil. eur.
  • Vzdelávanie: 60, 6 mil. eur.
  • Ministerstvo práce:
  • Zamestnanosť: 22,9 mil. eur.
  • Konkurencieschopnosť: 30 mil. eur.
  • Presuny v rámci programu doprava: 250 mil. eur

Ak ani tieto peniaze nebudú stačiť, Radičovej vláda môže začať rokovať o prerozdelení eurofondov aj z iných operačných programov, napríklad informatizácie, ktoré sa nepodarí dočerpať.

Barroso sa s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ) stretol v piatok večer počas mimoriadneho summitu európskych lídrov na zhruba 20 minút. Hlavnou témou summitu bol európsky postoj k nepokojom v Líbyi.

Z vyjadrení premiérky vyplýva, že predseda eurokomisie porozumel snahe vlády dostavať diaľnicu D1, ktorá má spojiť Bratislavu s Košicami.

„Pochopili, prečo nechceme pokračovať v PPP," vyhlásila premiérka podľa agentúry SITA v narážke na tzv. projekty súkromno-verejného partnerstva.

Presadzoval ich kabinet Radičovej predchodcu Roberta Fica, aktuálna vláda ich však považuje za nevýhodné a v dvoch z nich nechce pokračovať.

Rovnaký záver

Na otázku novinárov, čo stálo za prehodnotením postoja Európskej komisie, Radičová s úsmevom odpovedala: „Asi rozhodlo, že som žena."

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že posolstvo, s ktorým sa premiérka vrátila z Bruselu, len potvrdzuje slová ministra Jána Figeľa po rokovaniach v Bruseli spred dvoch týždňov.

„Ak nebudeme schopní vyčerpať eurofondy z iných operačných programov, tak je logické tie prostriedky dať na diaľničné projekty, kde ich vyčerpať vieme," povedal Figeľov hovorca Martin Krajčovič.

Čo sa týka presunu eurofondov zo železníc na diaľnice, vláda nechce podľa Krajčoviča zobrať peniaze z ich modernizácie.

Asi 250 miliónov eur sa má ušetriť na projekte, ktorý rátal s tunelom pod Dunajom. Namiesto toho sa po dohode s mestom Bratislava postaví most.

V Bruseli máme šancu získať ústupky

Niektoré krajiny vrátane Slovenska prispejú zrejme do trvalého eurovalu predsa len menej.

BRATISLAVA. Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) odcestoval včera do Bruselu na pondelkovú schôdzku európskych ministrov financií s jasným posolstvom.

Slovensko žiada, aby sa podiel krajín v permanentnom krízovom mechanizme eurozóny delil iným kľúčom ako v dočasnom eurovale.

Môžeme prispievať menej

„Ak potrebujeme ochranný mechanizmus, tak sa poďme naň skladať podľa výkonnosti ekonomiky a sily finančného sektora," povedal Mikloš nedávno v rozhovore pre SME.

Podiel v dočasnom eurovale, ktorý vznikol vlani v máji po prepuknutí dlhových problémov Grécka, sa prerozdelil podľa výkonnosti ekonomiky a počtu obyvateľov.

Podľa niektorých informácií by Slovensko mohlo so svojou požiadavkou čiastočne uspieť. V Bruseli sa uvažuje o tom, že by menšie ekonomiky, akou je aj slovenská, mohli do trvalého eurovalu prispievať dočasne menej. Detaily sa ešte len dohodnú.

Takzvaný permanentný euroval má nahradiť terajší v roku 2013. Jeho úverová kapacita má byť 500 miliárd eur.

Druhou pre slovenskú vládu kľúčovou otázkou je, aby sa nezaviedol spoločný základ dane zo zisku.

Radičovej kabinet by to dokázal akceptovať vtedy, ak by sa ako základ zobral slovenský daňový základ, ktorý je očistený o väčšinu daňových výnimiek. No je len malá pravdepodobnosť, že by sme s tým uspeli.

No aj tu sa našlo riešenie. Eurokomisia už predložila smernicu s takouto požiadavkou. Na jej presadenie treba súhlas všetkých členských štátov, no minimálne slovenská vláda to nepodporí.

Hotovosť nedáme

Viacero nezodpovedaných otázok zostalo aj po piatkovom summite v Bruseli. Lídri eurozóny sa dohodli na zvýšení úverovej kapacity eurovalu na 440 miliárd eur. Jeho terajšia efektívna kapacita je 220 miliárd eur.

Stále však nie je dohodnuté, akým spôsobom sa zvýši. Mikloš už skôr povedal, že iná forma zvyšovania eurovalu ako formou garancií neprichádza do úvahy.

Postoj Slovenska sa podľa hovorcu vlády Rada Baťa nemení, hotovosťou prispieť nechceme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 5 914
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 658
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 102
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 568
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 493
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 360
  7. Kam do tepla v januári? 2 389
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 157
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 036
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 206

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

SVET

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že by rozhodli inak.

SVET

Babiša a Faltýnka vydajú na trestné stíhanie

Babiš v prejave zopakoval, že kauza je podľa neho zmanipulovaná.

PLUS

Psích dobyvateľov kozmu obetovali v mene komunizmu

Prvý psí kozmonaut mal byť pekný.

Neprehliadnite tiež

Pozrite sa, ako sa Slovensko prezentovalo na svetovom potravinárskom veľtrhu v Berlíne

Slovensko na prestížny nemecký veľtrh zavítalo po 11 rokoch.

USA v ťažbe ropy podľa IEA predbehnú Saudskú Arábiu a Rusko

Globálny dopyt po rope sa podľa prognózy IEA v tomto roku zvýši.

Srbsko a Čierna Hora by mohli do roku 2025 vstúpiť do Európskej únie

Eurokomisár Hahn povedal argumentuje, že rozširovací proces EÚ je najlepším spôsobom boja s korupciou, organizovaným zločinom a hrozbou autoritárstva v regióne.

Odborári trnavskej automobilky začnú rokovať o kolektívnej zmluve

O platoch majú odborári inú predstavu ako podnik.

Česká koruna nabrala druhý dych, posilnila oproti euru aj doláru

Koruna by v tomto roku mala ďalej posilňovať, ale pomalšie ako v roku 2017.